Vauva itkee lakkaamatta

Kyfi1745630

Vasta-alkaja
Vauvani, kolmeviikkoinen, itkee ja rääkyy taukoamatta, jollei ole sylissä. Mikä avuksi? Nälkä ei ole, koska juuri ruokittu kaksi tuntia rinnalla ja vastikkeella. Vaipat on vaihdettu, ei ole kuuma taikka kylmä. Vauva lakkaa itkemisen heti kun sen nostaa syliin. Itse en voi syödä, käydä suihkussa tai vessassa ennen kuin illalla, kunnes lapsen isä tukee kotiin ja ottaa vauvan syliinsä. Hermot on totaalisesti jo menneet ja kohta vien sen toiseen huoneeseen huutamaan ihan keskenään. Olisko kellään mitään vinkkejä?

Ensinnäkin aloitan sanomalla että teet itsellesi karhunpalveluksen jos lapsen jätä yksin hädän hetkellä, eli jätät yksin itkemään!
Vauvat peilaa hirveän tehokkaasti vanhempien mielentilaa, jos vanhempi on stressaantunut/masentunut/väsynyt tms saattaa lapsi olla kiukkusempi...joten olisko mahdollista saada vauvaa hetkeksi hoitoon? Saisit itse hengähdys tauan?
Onko vauvalta tutkittu mahdolliset allergiat? Mahdollinen maito tms allergia? Oletko kokeillut imetysdiettiä? Jättisit pois ruuat jotka voivat vaivata pienen mahaa? kuten kaali, hernet, voimakkaat mausteet, sipuli ja kofeiini.
Ootko soitellut neuvolaan jos saisit sieltä apua? Jokin syyhän lapsella on että hän ei halua olla kun vain sylissä ja on itkuinen? Toivottasti syy pikkusen itkuun löytyy ja pääsitte nauttimaan vauva-ajasta!
Suosittelen kokeilemaan kantoliina jos vauva viihtyisi siinä niin saisit kädet vapaaksi niin voisit tehdä jotain muutakin kuin hyssytellä vauvaa. Suuresti voimia haastavaan tilanteeseen<3

Hermot on totaalisesti jo menneet ja kohta vien sen toiseen huoneeseen huutamaan ihan keskenään. Olisko kellään mitään vinkkejä?

Mä myöskin suosittelisin kantoliinaa läheisyyttä kaipaavan vauvan kanssa. Kantoliinan kanssa jää kädet vapaaksi, pääsee itse vessaan ja syömään yms. Liinan voi kehitellä vaikka itse isosta kangassuikaleesta jos ei ostoksille halua!
Jos huuto kerran lakkaa sylissä, niin en epäilisi allergioita, ennemminkin vaan sitä läheisyyden kaipuuta, se on kuitenkin vauvoille elintärkeää. kaikki vauvat ei tarvitse niin paljon fyysistä kontaktia, tai osa siis pärjää es nukkua omillaan, mutta ei kaikki. Meillä on pojat olleet selkeästi enemmän liinavauvoja kun tytöt - onko sillä sukupuolen kanssa mitään tekemistä, en tiedä!

Voimia sinne, viikot menee kuitenkin nopeaan eteenpäin ja vauva kehittyy vauhdilla, myös sietämään paremmin sitä sylittömyyttä.
Suihkussa käynnin voi koittaa suorittaa sillai ripeästi vauva es sitteriin siihen viereen suoraan tissiltä, kyllä se muutama min menee yleensä jos on oikeen vikkelä:happy:! Siinä voi vaikka varpaalla samalla heijata kun pesee tukkaansa:grin, näin täällä on ainakin hoidettu tuo oma hygieniapuolen tarpeisuus!

Muokattu viimeksi:
Vauva taitaa kaivata vain läheisyyttä. Niin kuin Äippä x 4 ja lambi, minäkin suosittelen kantoliinaa/reppua, minkä kanssa pystyt puuhailemaan. :) Lambin vinkki suihkusta kuulostaa aivan meidän suihkukäynneiltä kuusi vuotta sitten! :grin

Kyllä se siitä ajan kanssa helpottuu, vaikka alun symbioosi voi tuntua välillä tosi rankalta. Vauvaa ei kannata jättää yksin huutamaan, mutta jos hermo on todella kireällä, kannattaa ensihätään laittaa lapsi vähäksi aikaa turvalliseen paikkaan ja käydä toisessa huoneessa hengittämässä syvään. Kovasti jaksamista vauva-aikaan! :)

Kehtosidontaa ei enää suositella ollenkaan, sillä siinä vauvan hengitystiet voivat painua tukkoon ja pahimmillaan lapsi kärsiä hapenpuutteesta. Sidonta rasittaa myös lapsen selkää epäedullisella tavalla, sekä aiheuttaa aistituntemuksia vain toispuoleisesti. Ainoa suositeltu asento vastasyntyneelle on pystyasento linnassa. Aivan pienen vauvan jalat voi jättää liinan sisään sykkyrään ja kun lonkat ovat auenneet, sidotaan lapsi sammakkoasentoon. Omalta paikkakunnalta kannattaa etsiä kantotukihenkilöä opastamaan sidonnoissa. Tekevät yleensä myös kotikäyntejä. Kantoliinassa tosiaan jäisi kädet vapaaksi ja pystyisit tekemään normaaleita askareita päivän aikana. Lapsen kantaminen myös rasittaisi vähemmän sinua itseäsi, jos vauva olisi liinassa.

Toiset lapset ovat suuritarpeisempia kuin toiset. Se tietysti on raskaampaa vanhemmille, mutta ainoa oikea tapa kohdata pienen vauvan itku, on vastata siihen. Vain tällä tavalla vauvalle muodostuu turvallinen kiintymyssuhde muihin ihmisiin. :) Jos pelkona on, että menetät itse hermosi, on silloin parempi jättää vauva pieneksi hetkeksi yksin turvalliseen paikkaan ja laskea kymmeneen toisessa huoneessa. Voisitko saada apuja vauvan kanssa päivisin esim neuvolan kautta? Onko sinulla lähellä ystäviä, sukulaisia tai vaikka naapureita, jotka voisivat auttaa? Nukkuuko vauva päivän aikana minkä verran ja millaisissa pätkissä?

Yksi hyvä kikka koliikki-kaksosten perheessä on ollut kuulosuojaimet tai korvatulpat. Ne eivät poista itkun ääntä kokonaan, mutta vaimentavat sitä sen verran, että jatkuvan huudon kestäminen vähän helpottuu. Meillä toinen vauvoista itki jossain vaiheessa iltapäivä kolmesta puolilleöin tauotta ja se oli oikeasti raskasta aikaa.. voisiko teillä olla apua koliikkikeinusta? Joillakin se auttaa itkuihin. Jos vauva viihtyisi siinä edes sen aikaa, että saisit syödä tai jonkun muun jutun tehtyä? Meillä tyttöjä heiluteltiin vaunukopassa ja rullattiin rattaissa rutussa olevan maton yli siten, että vaunut tärähtivät rutun kohdalla. Pelastus oli kuitenkin liina ja kantoreppu! Vastasyntyneen kanssa trikooliina on paras! Myös kapalointia kannattaa kokeilla. Jos vauvan kääräisee kapaloon tai vaikka peittoon ja hän nukahtaa syliin, on vauva helpompi laskea jatkamaan unia, kun ei herää lämpötilamuutoksiin tai paineen tunnun muutoksiin niin herkästi. Kaikki konstit ovat sallittuja, kunhan lapsi kokee olevana turvassa ja rakastettu! ♡

Meillä on juuri toivuttu koliikki/refluksivauvan ensikuukausista. Suosittelen ottamaan myös refluksin mahdollisuuden huomioon, ja käymään lääkärissä, jos oireet yhtään viittaavat refluksiin. Refluksilapset ry:n sivuilta löytyy lisää tietoa.

Meillä pojan itku alkoi parin viikon ikäisenä. Yöt meni koko ajan suht hyvin (toukkapussissa nukkui parhaiten!), mutta päivisin huuto oli jatkuvaa. Poika kipuili koko ajan, vääntelehti, pulautteli ja itki. Kantoliinassa poju rauhoittui, sekä liikkeessä. Sitterissä jopa nukkui päivällä, jos sitä keikutti jatkuvasti. Monesti päivät kuluivatkin sohvalla istuskellen ja samalla toisella jalalla sitteriä keikuttaen. Liinan avulla pääsi tekemään jonkin verran kotitöitä, ja myös vessassa käyminen onnistui liinan kanssa :). Itse odotin 3kk ikään saakka, ennen kuin käytiin lääkärissä, ja saatiin pojalle lääke. Lääke auttoi muutamassa päivässä, ja huuto loppui.

Itse olen hieman eri mieltä äippä x4:n kanssa huutavan lapsen jättämisestä yksin. Oman lapsen itku ajaa jossain määrin hulluuden partaalle, ja jossain tilanteessa voi olla järkevää jättää itkevä lapsi hetkeksi yksin, iskeä peltorit päähän ja mennä toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Sitten hetken kuluttua taas lasta rauhoittamaan. Myös lapsi vaistoaa äidin mielentilan, ja itku voi vain lisääntyä, jos äiti on ahdistunut. Hetken yksinolo ei vauvaa vahingoita, mutta esim. ravistelu kyllä.

Tsemppiä itkun keskelle. Sitä on vaikea uskoa, mutta itku loppuu jossain vaiheessa. Jos haluat hetken hengähdyksen arkeesi, ja esim kahvitauon vertaistuen kera, suosittelen Mannerheimin lastensuojeluliiton vauvakahviloita. Näitä löytyy ainakin isommilta paikkakunnilta. Vauvakahvila on ilmainen, ja sieltä löytyy ihania varasylejä, jotka mielellään viihdyttävät vauvaa sen aikaa kun itse pidät hetken taukoa :).

Takaisin