Vauva ei syö lusikasta!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lyydia~
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
L

Lyydia~

Vieras
Laitan tämän sittenkin tänne, kun tuo ruokapuolen keskustelu ei näytä olevan kovin vilkasta....

Hei mammat! Auttakaa toista "hädässä"!

Neiti reilu 5kk ei suostu syömään lusikasta ruokaa! Aloitettiin soseitten maistatukset kun oli 4kk, alkuun meni pari lusikallista joten kuten. Nyt pari-kolme viikkoa ei ole suostunut syömään ollenkaan. Pitää suuta niin napakasti supussa et on ihan turha kuvitellakaan et neiti söis, niin kauan kun otan lapun pois ja sanon "kiitos"! Sit kyllä suu aukee niin maireeseen hymyyn että! Koitan vähän hauskuuttaa tms et sais suun auki mut ei aukase, hymyilee suu ihan tiukasti kii! Reissussa söi kyllä, kun ympärillä oli paljon uutta ja istu isänsä sylissä. Meni ns. puoli huomaamatta. Kaikki mitä suuhun saa menee kyllä alas, että uskoakseni syy ei ole ruuassa(aloitin oma tekemillä soseilla, ja on kokeiltu nyt myös kaupan soseita!) vaan lusikassa! Lusikoita on kolmea erilaisia..
On kokeiltu vihannesta ja hedelmiä! EI uppoa, ei uppoa.
Neuvolan täti maanantaina käski vaan maistattaa jo puurojakin(ihan kun ne uppoais jos ei uppoa herkku-hedelmäsoseetkaan!) ja kokeilla vaan eri lusikoita. Ettei lapsi kuulemma itteään nälkään tapa! Pitäiskö mun nyt sitten sosekokeilun jälkeen olla antamatta maitoa ja kokeilla tunnin parin päästä uudelleen pitäen lasta nälässä?? Kysyin teenkö sit soseet vaan velliks pulloon, kun esim maissivelli menee kyllä niin vastasti että ei. Pitää oppia syömään lusikalla. Mutta miten kun ei vaan suostu???

Mietin tuossa että vauvathan tarkkailee paljon ympäristöä ja sitä mitä vanhemmat tekee...en tiedä onko sillä sitten ollut vaikutusta meidän vauvaan, kun olen pitänyt häntä usein sylissä, kun itse syön. Kovasti ainakin tuijottaa, kun vien ruokaa omaan suuhuni ja yrittää omalla kädellään "häiritä" syömistäni. Tai sitten vauva istuu sitterissä pöydällä / lattialla ja katsoo minun syömistäni pöydän ääressä / lattialla. Nokkamukista juominen on jäänyt huonolle (pitänee kokeilla maitoa veden sijasta), mutta kun itse juon yksikorvallisesta mukista teetä, niin kyllä vauvaa kiinnostaa. Tai tiijä sit, kun millään pääse vauvan pään sisälle näkemään, mitä siellä tapahtuu. 

Ootko koittanut antaa lapselle käteen jonkun lelun tai näyttää kuvia kirjasta tms.? Tai antaa lusikan lapsenkin käteen? muuta en nyt äkkiä keksi.

Meillä on kanssa välillä ollut samanmosta käytöstä. Poju saattaa ottaa aluksi muutaman lusikallisen, mutta sitten ei enää suu aukea ja pää kääntyy poispäin. Selkeästi ilmaisee, etten nyt halua syödä. Oon sit tehny niin, että otan ruuat pois ja kokeillaan myöhemmin uudelleen. Yleensä siis tehdään niin, että ensin annan soseita ja sitten päälle rintamaitoa. Mutta jos ei ruoka maistu ollenkaan, niin en anna sitten maitoakaan. Tunnin kuluttua saattaa maistua jo ihan eri tavalla. Nälässä en poikaa siis pidä, vaan hän itse on "kertonut" minulle, milloin ruoka maistuu.

Meillä toimii myös esim. iltapuuron aikana eräänlainen huijaus. [:D][8D] Jos pojulle ei puuro maistu ja nukkumaan pitäisi kohta mennä, niin olen silloin joskus saanut suun aukeamaan nokkamukia tarjoamalla (vesi maistuu ihan aina) ja laittamalla mukin sijasta lusikan suuhun. Joskus toimii hyvin ja joskus poju tajuaa homman idean ja avaa suutaan vaan nokkamukin mentävästi, eli lusikka ei suuhun mahdu. Fiksu poika. [:D]

Toivottavasti teillä pian helpottaa.

Kiitos vastauksista!

starletti tuo voisikin olla hyvä juttu! Pitää siis vaikka sylissä kun syö. Nyt ei ihan lähellä ole kun me syödään... [8|]

sumaristo on kokeiltu lelut, kirjat, lentokone(sun muut)-hauskuutukset, telkkarit ja kaikki....

Oluwatobi mäkin voisin tietty kokeilla edes kerran niin, etten sit antaiskaan pullosta heti päälle kun ei syö sosettakaan. Nyt oon heti päälle sit aina luovuttanu ja antanu maitoa. En siis sillee et pitäs lasta nälässä, vaan et kokeilis hetken päästä uudelleen..

Tuli tuossa äsken poikaa syöttäessä mieleen, että meillä ainakin on edellisten lisäksi toiminut sylissä syöttäminen. Välillä syöttötuoli on ihan out ja sylissä kuitenkin ruoka maistuu ihan hyvin. Lisäksi sylissä syöttäessä mä oon ajoittain myös kallistanu taaksepäin, vähän niinkuin pullosta juottaessa, jos ei oo oikeen maistunu. Tää on ainakin meillä toiminu.

Ja myös se, että välillä käyn vaipan vaihtamassa ja poika istuu potalla vähän aikaa. Joskus jos on kakkaa pantannu koko päivän, niin selkeesti näkee, ettei "enempää" enää mahu, vaan välillä ois jotain uloskin tultava. [:D] Sit pottailun ja vaipanvaihdon jälkeen ruoka taas maistuu. [:D]

Eihän kaikki lapset suostu syömään soseruokia ollenkaan! Vanhemmat ovat käyttäneet kaikki mahdolliset (ja mahdottomatkin) keinot, mutta lapsi ei suostu syömään.
Oletko kokeillut sormiruokaa? Maistelisi ainakin erilaisia makuja, jos omin käsin syöty kelpaa. Tuon ikäisellä ne sormiruoat nyt menee minne menee, mutta aina jotain osuu suuhunkin.
Miten olet antanut vitamiinit lapselle? Meillä annettiin alusta asti lusikalla suoraan suuhun ja samaa vauhtia on mennyt ruokakin. Ennen kuin aloitettiin kiinteiden maistelut, poika oli kyllä ollut jo jonkun aikaa erittäin kiinnostunut meidän syömisistä, usein sylissä kun söimme ja  katseli hyvin tarkasti.

Sitten on vielä se mahdollisuus, että lapsi ei vain ole vielä valmis lusikkaruokailuun, jos maito maistuu hyvin ja painon kanssa ei ole ongelmia, niin miksei voisi odotella vähän aikaa? Ehtii sitä puuroakin vielä syömään, vaikka neuvolassa hoputetaankin.

Täytyypä ottaa neuvoista vaarin, kiitos!

Tuota sylissä syöttämistä ainakin kokeillaan, mähän voisin siinä samalla "vuoronperään" syödä ite omaa ruokaa?

Sormiruokaa alan kyllä kokeilla viimeistään sit kun osaa ite kunnolla istua, kun kaikki muu menee ainakin suuhun.. [:D] Vitamiinit on annettu sellasella pipetillä.. Alussa koliikin aikaan kokeiltiin Cuplatonta ja Disflatyliä, ne lusikalla mut sillon oli selällään ja siitä on monta kk.
Mahdollisuus on myös, ettei tosiaan ole vielä valmis. Siksi pidänkin nyt vähän taukoa(ja että mahdolliset ikävät häviäisi mielestä) ja kokeilen ensi viikolla uusiks.

Minä olen ite ollut tosi huono syömään. Tosin olin kuulemma nyt vähän suostunut syömään kuitenkin. Mutta sit kun olin osannut jo puhua, niin pari haarukallista ja "täynnä".
Siro olen aina ollut, silloin kuulemma neuvolantätien mukaan ihan liian pieni(8700g vuoden ikäisenä, ja tyttö kasvaa nyt grammalleen niinkun minä!). Meillä onneksi oma neuvolantäti ei vielä ainakaan ole sanonut mitään rimpulasta, tai sanoo vain, että kasvaa kokoajan tasaisesti omalla käyrällään. Mutta pahitteeksihan ei varmasti olisi jos vähän saisi evästä tyttöön menemään..

Esimerkkiruokailu on tosi tärkeää! Vauvathan kiinnostuvat kaikesta mitä me vanhemmat tehdään.. eli beibi vaan mukaan aikuisten ruokailuihin! Tai aikuiset mukaan beibin ruokailuihin, ihan kummin vaan [:)] Ja lusikkaa omaan käteen tai/ja sormisyötävää....

Kerrohan sitten miten menee tauon jälkeen [:)]

Meillä on auttanut lusikoiden vaihtelu. Välillä menee tosi hyvin Nuby- lusikasta. Mutta se lusikkaosa on sen verran pitkä, että huomasin tytön syövän paremmin, kun syötän lusikan reunasta, josta saa itse hörppiä soseen suuhunsa. (kuin liemilusikasta) Jos lusikan työntää syvälle suuhun, se varmaan tuntuu siltä, että oksettaa... [:'(]

Ainun silikonilusikalla menee joskus paremmin. Toisina päivinä ihan perus metallilusikka (pyöreä ja pienen pieni) on paras.  Ja sitten joinain päivinä ei vain syö ruokaa niin kovin mielellään.

Mies sanoi tuossa toissaviikolla, että ei tämä lapsi syö. Kehotin kehumaan sitä hyväksi syöjäksi lusikallisten jälkeen niin jo alkoi tullo tytöltä hymyä ja ruoka upota miehenkin syöttämänä. [:D]

Mies sanoi tuossa toissaviikolla, että ei tämä lapsi syö. Kehotin kehumaan sitä hyväksi syöjäksi lusikallisten jälkeen niin jo alkoi tullo tytöltä hymyä ja ruoka upota miehenkin syöttämänä.

Meillä ei oikein puuro maistu. Vaikka siihen hedelmää laittais kaveriks.. mut sitte ku saa yhden lusikallisen menemään, ja hymyilee ja kehuu miten hienosti äitin tyttö osaakaan syödä, suu alkaa aukeamaan [:)]

Äsken sain sylissä syöttämällä menemään muutaman lusikallisen. Mulla oli oma puuro lautanen, tytöllä oma. Eka annoin lusikkansa omaan käteen ja järsi sitä, sit otin lusikan ja sain pari lusikkaa menee hienosti et aukas suutaan. Kunnes tajus homman.. [:D] Sit annoin taas lusikan omaan käteensä ja toistin homman.

Huomenna kokeillaan kyllä et on mies kotona. Toinen pitää sylissä ja toinen syöttää. Tai otan viereen sitterissä kun syön ite. [:)]

Meillä on ollut nyt muutaman viikon ajan sama haaste kuin Lyydialla. Aloitettiin kiinteiden maistelu 4 kk iässä (nyt tulee ensi viikolla 5 kk) ja aluksi meni tosi hyvin alas ja tyttö odotti suu auki seuraavaa lusikallista. Sitten yhtäkkiä hyväksi todetut soseet eivät enää menneet suuhun ja tyttö istuu sitterissä / sylissä suu tiukasti kiinni ja jos yrittää vaan tarjota, niin menee huudoksi.

Sellaiseen tietoon törmäsin yhdellä toisella palstalla, että monella lapsella soseiden syöminen vaikeutuu merkittävästi kun vauva tekee hampaita. Meidän tytöllä on molemmat alaetuhampaat pian läpi (tuntuu terävänä jo sormelle ja kuultaa ihan läpi) eli oiskohan hankaluudet siitä johtuvia? Seuraavaksi ajattelin kokeilla soseita jääkaappikylmänä, kun se voi kuulemma auttaa kipeisiin ja turvonneisiin ikeniin... Onko muilla kokemuksia siitä, että hyvin alkanut kiinteiden maistelu on tökkinyt hampaiden teon vuoksi?

Meidän tytöllä on nyt puolen vuoden iässä ihan samoja ongelmia! Eli soseiden maistelu aloitettiin 4kk, aluksi maistui ihan hyvin, mutta sitten rupesi tökkimään.
Ekat hampaat tuli 3,5kk iässä. Ylähampaat tuli 5,5kk iässä, ja silloin ihan selvästi soseet lakkasi maistumasta. Jännä oli, että myös vellit (pullosta) ei maistuneet. Kun hampaat oli puhjenneet, meni pari päivää ihan hyvin taas, mutta sitten taas lakkasi soseet maistumasta. Odottelenkin nyt, josko olis taas lisää hampaita tulossa...ainakaan ei vielä kuulla ikenistä läpi, mutta vähän näyttäisi turvottavan.
Hyviä vinkkejä teillä tässä ketjussa.. täytyy kokeilla, jos ei olisikaan noi hampaat jotka vaikeuttaa syömistä. :)

Takaisin