Vauva arki

Alle vuotiaan saunottamisessa pitää olla tarkkana et ei lämpene liikaa lapsi ja et nesteytys on riittävää. Alle vuotiaan lämmönsäätelykyky on kuitenkin edelleen puutteellinen!
Mut maalaisjärjellä voi mennä tässäkin asiassa. :)

Maalaisjärjellähän sitä on menty ennen vanhaankin :)
Ite oon tuon ikäisenä ollu jo iskän kans saunassa tunnin jälkilämmöissä :D
Meidän poika on nyt ollu 15-30 min - riippuu onko saunassa 40 vai 50 astetta eikä tietenkään siellä löylyä heitetä ja välillä käydään myös suihkussa viilentymässä. Hienosti rentoutuu saunassa ja selkeästi nauttii ja vähintään lämmin suihku pitää joka ilta saada tai ei suostu nukkumaan :)
 
Joko teillä on kärsitty flunssasta? Vinkkivitosia flunssaisen vauvan hoitoon? Meillä ollaan vasta räkä/köhä asteella, kuumetta ei (toivottavasti tulekaan) ja nyt jo yöt pieni niiskuttaa vaikean oloisesti ja on kovin väsynyt päivisinkin keittosuolatippoja on nenä-friida löytyy. Muuta ei kai suuresti voi tehdä ellei nyt muuta kylppäriä höyryhuoneeksi?
 
Meillä on jo parit flunssat käyny ku esikoisen kautta tulee niin helposti. Suolatipat ja niistäjä, sängynpäädyn alla on vakiona kirjapinot :) yöunet ei kärsiny ku yhtenä yönä joten helpolla päästiin:)
 
Miten porukan arki sujuu? Täällä menee mukavasti ja eka lentomatka ulkomaillekin jo takana.
 
Meillä on ollut nyt reilu viikko yöt haastavia. Yleensä 1-2 2 tunnin pätkää alkuyöstä ja sitten herätään kerran tunnissa tai useammin loppuyön. Täytyy myöntää, että alkaa pikkuhiljaa väsyttämään toden teolla. Muuten arki sujuu hyvin eikä vatsavaivoja enää pahemmin ole. Neiti kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia! :)
 
Moikka.
Mua alkaa epäilyttää, että maidontulo alkaa loppua.
Vauva on nyt 4kk ja ei enää etenkään iltaisin tunnu olevan kylläinen. Maitoa ei oikein myöskään nouse.

Vauva on koittanut tilailla maitoa ja imenyt voimalla, kun rinnalla on... mutta aika nolla tuloksin.

Ajatuksia?o_O
 
Jos maito on noussut, niin se ei noin vain lopu.
Oisko 4kk hulinaa?
Jos vauva pissaa, kakkaa ja kasvaa, niin maitoa kyllä tulee. :)
Mistä päättelit ettei maitoa tule? Vauvan käytös rinnalla ei kerro maidon riittävyydestä.
 
Jos maito on noussut, niin se ei noin vain lopu.
Oisko 4kk hulinaa?
Jos vauva pissaa, kakkaa ja kasvaa, niin maitoa kyllä tulee. :)
Mistä päättelit ettei maitoa tule? Vauvan käytös rinnalla ei kerro maidon riittävyydestä.

Siitä, kun tavaraa ei tule ulos...
 
Onko sulla röntgenkatse vai mistä tiedät että mitään ei tule? :D
Pumppaussaaliskaan kun ei kerro mitään maidon riittävyydestä.
Esimerkiksi mä en saanut esikoisen aikaan juuri mitään pumpattua enkä myöskään koskaan kuullut nielemisääniä. Täysimetin 5,5kk ja kokonaan imetys loppui 1v2kk iässä tän uuden raskauden takia.

Maidontuotannon loppuminen kestää noin 40vrk. Eli yhtäkkiä ei lopu. Paitsi uuden raskauden takia voi loppua. Myös heruminen voi hidastua esim hormonaalisen ehkäisyn aloituksen tai kuukautisten vuoksi.
 
Meillä on ollut nyt reilu viikko yöt haastavia. Yleensä 1-2 2 tunnin pätkää alkuyöstä ja sitten herätään kerran tunnissa tai useammin loppuyön. Täytyy myöntää, että alkaa pikkuhiljaa väsyttämään toden teolla. Muuten arki sujuu hyvin eikä vatsavaivoja enää pahemmin ole. Neiti kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia! :)
Meilläkin nukutaan huonosti öisin. Pahimmillaan tunnin valein, parhaimmillaan parin tunnin välein. Aikaisemmin ei nukuttu edes kunnon päikkäreitä, nyt onneks pari viikkoa ne on maistunut edes. Yöt kyllä väsyttävät kovasti, toivottavasti alkaisi pian helpottamaan. Unikouluakin päästään vasta kokeilemaan puolen vuoden iässä ja siihenkin yli kk aikaa...:dead:
 
Meilläkin yöt on aivan mahdottomia. Pitkään selvittiin jopa yhdellä yösyötöllä, mutta nyt syödään monta kertaa yössä. Ei tunnu eikä näy maito missään, mutta kaipa sitä sieltä tulee. Missään vaiheessa en ole saanut pumpattua ja lypsämällä täysi työ, että saa lusikallisen ulos.

Mulla esikoisen aikaan maidontulo vähentyi, kun yritin liikkua aktiivisemmin tai jos vähensin syömistä. Sain syödä ja juoda kuin heppa koko imetysajan. Voisko olla kyse tällaisesta, jos ei hormonaalisia muutoksia ole?
 
Onko sulla röntgenkatse vai mistä tiedät että mitään ei tule? :D
Pumppaussaaliskaan kun ei kerro mitään maidon riittävyydestä.
Esimerkiksi mä en saanut esikoisen aikaan juuri mitään pumpattua enkä myöskään koskaan kuullut nielemisääniä. Täysimetin 5,5kk ja kokonaan imetys loppui 1v2kk iässä tän uuden raskauden takia.

Maidontuotannon loppuminen kestää noin 40vrk. Eli yhtäkkiä ei lopu. Paitsi uuden raskauden takia voi loppua. Myös heruminen voi hidastua esim hormonaalisen ehkäisyn aloituksen tai kuukautisten vuoksi.


Tosiaan oon pidempään katsellut tilannetta ja kuulostellut omaa kroppaa.
Maitoa ei enää nouse tarpeeksi.

Tänään neuvolalääkärissä sama lopputulema ja hyvään vaiheeseen tulee kiinteiden aloitus. Samoin korvikkeena lisämaitoa.
 
Mä en oo ikinä mitään maidonnousua huomannut (omassa olossa siis) ja kolme lasta oon täysimettänyt yli 5kk. Herumista en tunne. Tissitkään ei oo täyden tuntuiset tai pinkeät ollu moneen aikaan.

Jos toive on imettää, niin tarjoat vaan paljon rintaa. Mitä enemmän maitoa poistuu, sitä enemmän sitä muodostuu.
 
Ok, itse tunnen täysin, voi myös johtua siitä kun rintoja on muokattu.

Vauva on tiheästi rinnalla.
Myös 3vkoa kestänyt kk tyyppinen vuoto ja stressi sekä alipaino eivät auta asiaan.

Mutta näillä mennään ja sillä hyvä. :)
 
Mulla oli esikoista imettäessä tuollaista vuotoa, mutta myöhemmässä vaiheessa. Vuotoa jatkui ensin 3 vkoa, sitten viikon tauko ja sama juttu taas. Myöhemmin vuoto jatkui 7 viikkoa kerralla. Eikä siis ollut kierukkaa tms. Vaikka imetys onkin vauvalle hyväksi, sun täytyy ajatella myös sitä, mikä on sulle parasta. Itse kestin vuotoa puoli vuotta ja sain imetettyä yli vuoden. Paljon voimia. Ei ole helppoa, kun on huoli vauvan hyvinvoinnista ja kun toinen riippuu kiinni tississä koko ajan.

Meillä molemmat lapset valvottaa edelleen ja alan olla aika maassa itse. Ei ole voimaa lähteä lenkille näiden öiden jälkeen. Mies poissa kellon ympäri ja esikoisen uhmaa pahentaa pojan huuto. Vauva ei siis ole tyytyväinen juuri lainkaan. Masuvaivat jatkuvat pahoina enkä enää tiedä, mitä voin itse syödä. Nyt on alkanut myös jatkuva yökakkiminen. Saisipa joskus nukkua edes kaksi tuntia putkeen.
 
Jaksamisia kaikille kellä on rankkaa valvomisten kanssa! Meillä on niin hyväuninen lapsonen että välillä joutuu miettimään onko se edes normaalia. Nukkuu siis n 20.00-07.30, kerran herää yöllä syömään ja joskus jää sekin välistä. Päivällä muutamat 1h päikyt ja yhet pitemmät 3-4h.
Muuten pirteä ja iloinen, höpöttelee ihan kauheasti :)
 
Täällä ei tosiaan ole hätää... ihmettelyä vain :) .

Lopetin nyt pillerit joista vuoto johtuu.. pari kk ja voin aloittaa yhdistelmäpillerit jotka oli ennen raskautta. Mennään kumilla siihen asti.

Vauva on tyytyväinen, kun saa hieman lisä maitoa ennen yöunia ja hieman yöllä, kun herää kerran syömään.

On ennen nukkumista 1-2h rinnalla nykyään ja mulla jo välissä tuli rakkulat nänneihi tän vuoksi
 
Takaisin
Top