Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me vaunuiltiin eilen kaupungilla päivävaatteissa + lisäpaita ja myssy. Hyvin lämpöinen oli, kahdessa kympissä toki ulkolämpötilakin. :)

No nyt on kuuma! Itse aurinkoisella terassilla hihattomassa mekossa. Kuuma. Vauva etupihalla varjossa, sisävaatteissa vaunuissa.

Voihan vitsi, tyttö on perinyt multa atooppisen ihon. :-( Just kun jonkin aikaa sit jaloista saatiin läiskät pois niin nyt on tullu masuun ja taipeisiin ihottumaa tilalle. Onneksi ei sentään kutia.. Onko muiden vauvoilla atooppista/sen oloista ihottumaa?

Ps. Ihanaa kun on näin lämmin! Meillä jo vaippasiltaan nukuttu parina päivänä vaunu-unet, meinaa muuten typy olla ihan hikinen jos on jotain päällä.

Vauvoilla on tosi usein atooppista ihottumaa! Useimmiten ihottumat häviää eikä jää suureksikaan ongelmaksi eli ei kannata vielä kummemmin harmitella asiaa. Meillä esikoisen ihottumat hävis noin yhden vuoden kohdilla ja tokallakin on nyt läiskiä ja kuivuutta.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Minusta tuntuu, että aina kun jokin ihottumaongelma iskee sanotaan heti nlassa että "atoopikko, rasvatkaapa...". Sitte seuraavalla kerralla, kun en ole edes muistanut koko rasvausta alun parin kerran jälkeen, sanoo sama täti ihaillen että "tästä ei vauvan iho enää parane!" Molemmilla tytöillä menny näin. Rasvataan jos taipeeseen tulee rokahtuma tai käydään tiheään uimahallissa. Muuten en rasvaile. Onhan tuostakin tutkittu, että rasvojen liikakäyttö lopettaa ihon oman luonnollisen rasvoittumisen. Esikon iho on kuivahko mutta tumman verevä. Vauva-aikana pidin rimaa rasvata melko korkeella juuri tuon tottumisvaaran vuoksi, tosin mummu rasvasi aina "salaa" kun neiti siellä pyörähti vähän niinkuin varmuuden vuoksi. No nyt on 7-v ja hyvä ijo on. Kerran tuli ontelosyyliä taipeeseen ja märkärupi, ja silloin tietenkin lääkettä ja rasvasin. Märkärupi parani mutta taipeen iho näytti aina vaan surkealta. Älysin sitten kokeilla aloeveraa (LR-tuotteina) ja parissa päivässä rokahtuma parani ja ne viimeisetkin syylät kuivui pois. Mutta en kyllä rasvaa ennalta varmuuden vuoksi. Nätti iho tytöillä.

Tuli mieleen tuo että vauvan iho on vielä melko vastustuskyvytön, tilanne paranee kun kasvaa. Tyttö kaatoi puolivuotiaana tuoreappelsiinimehua päälleen hikisessä autossa. Kaulalle ja rintaan nousi kamala nokkosrokon näköinen ryyhkä. Aloella sekin parani päivässä. Näytti eka ihan palovammalta.

Tietenkin rasvat kuuluu vauvaikään. Mutta kantsii mun mielestä varoa ettei jää rasvauskierre päälle.

Pojalla (esikoisella) alkoi muutaman kuukauden ikäisenä ja on edelleen (pahenee kausittain). En rasvaa joka päivä enkä viikko, mutta pahentuessaan poika alkaa raapia ihottumaa niin silloin pakko hoitaa rasvalla ja hydrokortisonilla. Tytöllä on tullut muutamia pieniä läiskiä mutta en ole vielä rasvaillut, jos ei siitä pahene niin en mainitse vielä neuvolassakaan.
Hyvänä vinkkinä lapselle jolla on atooppinen iho: älä anna lapsen hiota, pahentaa kutinaa ja näin myös raapimista ja ihottuma ärtyy.

Meidän oli pakko rasvata koko talvikausi monta kertaa päivässä. Heti alkoi hilseillä ja kutista, jos päivässä oli vain esim.yksi rasvauskerta. Vaihdettiin myös Ceralan Ceralan Plussaan, mikä helpotti kutinaa. Nyt Kyproksen matkalla iho oli välittömästi ihan kunnossa, kun siellä oli niin kostea ilmasto. Muutenkin kesäilmat on helpottanut ja en jaksa enää rasvailla niin paljoa..ja silti pysyy iho ihan hyvänä. Posket helakkana..niihin ei tepsi mikään. Mutta esikoisella oli ihan sama ja sekin loppui yhden vuoden kohdilla.

Meillä on pakko rasvata monta kertaa päivässä. :/ onneksi pahimmasta vaiheesta selvittiin (kortisonia joka toinen viikko). Mutta heti huomaa jos ei oo päivällä muistanut rasvata.

Joo. Itse sen rajan parhaiten tietää. Ja pakkohan on rasvata jos kutisee ja on pahan näköinen. Meidän pienellä hilseili rumasti jalat kaks eka kk. En rasvannut vaikka kehotettiin koska vauva oli tyytyväinen eikä iho punoittanut. Myös mies olis halunnu rasvata. No se hilseily vähitellen loppui. On hyvä iho ollu sen jälkeen ja toki tiijän että esim. tuo poskien punoittaminen on tuurista kii kuka vave siitä kärsii. Tarviihan tuommoista hoitaa. Tuota vaan tarkoitan viesteilläni, että pelkään, et jos olisin ruvennu rasvailemaan pelkän ruman hilseen vuoksi, saisin varmaan rasvata vieläkin. En ole asiantuntija. Mutta väitän, että aivan liian herkästi nlassa ruvetaan puhumaan atoopikosta. Tästä kokemusta. Muakin on joskus leimattu atooppiseksi jonkin aurinkoreaktion yhteydessä, enkä sitä kyllä oo.

Meidän oli pakko rasvata koko talvikausi monta kertaa päivässä. Heti alkoi hilseillä ja kutista, jos päivässä oli vain esim.yksi rasvauskerta. Vaihdettiin myös Ceralan Ceralan Plussaan, mikä helpotti kutinaa. Nyt Kyproksen matkalla iho oli välittömästi ihan kunnossa, kun siellä oli niin kostea ilmasto. Muutenkin kesäilmat on helpottanut ja en jaksa enää rasvailla niin paljoa..ja silti pysyy iho ihan hyvänä. Posket helakkana..niihin ei tepsi mikään. Mutta esikoisella oli ihan sama ja sekin loppui yhden vuoden kohdilla.
Miten teillä sujui lennot ja loma pikkusen kans? Mulla ihan hirveä kuume ulkomaille, mutta mies ei lämpene ajatukselle. Viime vuonna oltiinkin just tähän aikaan etelän lämmössä :) vauva salamatkustajana ;)

Huh mitä säätämistä nykyään tuo vaipanvaihto onkaan. Pakko on välillä sylissä yrittää vaihtaa kun poika karkaa samointein omille teilleen kun sen sängylle selälleen laskee... Rasittavaa. :D

Mä olen ottanut kanssa housuvaipat käyttöön, on niin helppo laittaa vaippa sylissäkin.

Mun pitäis rueta taas kunnostautumaan siivouksessa ihan toden teolla. Rupee tää pikkunen harjottelemaan lattialla ollessaan vaivihkaa pinsetti otetta...

Joop. Käytiin tänään pitkästä aikaa leikkipuistossa, lapset tykkäs. Ja minusta oli hauska seurata muita ihmisiä. Yhdestäkin perheestä oikein paistoi läpi että ovat ensimmäisen juuri hyvin kävelemään oppineen lapsen kanssa liikkeellä, jousvat kokoajan sen perässä sinne ja tänne.:joyful: Ihan niinkuin itsekkin joskus. Nyt ehkä osaa jo vähän antaa esikoiselle löysää hihnaa ja vähän pitemmästä matkasta katsoa että sen temmellykset sujuu.:)

Ja mä jo kovasti odotan viikonloppua. Lauantaina Olis kaverin häät ja sit sunnuntaina anopin synttärit ihan perheen kesken ja vielä su illaksi kaveriporukalla ystävien lapsen 3v. Synttärit.:rolleyes:
Elämä tää on nyt vain yhtä juhlaa
lapset saattaa kyllä moisesta hiukan väsyä, mut onneks isännällä alkaa pe 2vko kesäloma. Ja mun isäkin tulee auttaa meitä kevät hommissa.

Miksi vauva kylässä nukkuu ihan hyvin alkuyön? Kotona herää jo puolen tunnin tai tunnin päästä nukkumaan menosta. No voispa aina olla kylässä ;-)

Alan olla todella poikki öiseen imettämiseen. Poika ei herää nälkään vaan kääntymiseen ja liikkumiseen. Ei rauhoitu muuten kuin rintaan. Kyllä tähän tarttis saada joku muutos mutta en jaksa unikoulua yksin kun mies reissaa. Pelkään että nukutan vielä 4kk päästä rinnalle.
Oon stressaantunut tästä ja neuvolasta en apuja saanut vielä koska mä olen niin väsynyt.. Vähän ristiriitaisia juttuja

Housuvaipat päästää vaan ikävästi sivusta läpi. Ainakin öisin ja eilen kun olin rattaiden kanssa liikkeellä koko päivän.

Takaisin