Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuossa vatsallaan nukkumisessa on suurentunut riski kätkytkuolemaan. Siksi sitä kehitetaan välttämään. En muista nyt mihin saakka. Ennen puhuttiin "sukeltajarefleksistä" jonka tämä asento voi aiheuttaa ja siitä seurata kätkytkuolema.

Luin juuri että myös kyljellään nukuttaminen voi lisätä kätkytkuoleman riskiä. Paras olis selällään nukuttaa vauvaa, joka ei vielä itse osaa kääntyä. Mutta noin neljän kuukauden iässä vauva alkaa nukkua itselle mieluisassa asennossa, kun osaa jo itse kääntyä. Eli antaisin kyllä edelleen nukkua vatsallaan, jos itse siihen asentoon hakeutuu :)

Viimeks eilen illalla tyttö oli tosi väsynyt, nukahti ja nukkui, heräili ja nukahteli, laitoin vatsalleen sen ,et saa masusta ilmakuprut pois ja kun itse menin nukkumaan käänsin tytön kyljelleen. Ei herännyt kääntö.

Mä olen muutamasti nukuttanut mahalleen jos siihen on rauhoittunut. Esikoinen alkoi itsestää kääntyä öisin mahalleen (en muista minkä kk ikäinen oli) ja yritin ensin kääntää aina takas selälleen kunnes totesin turhaksi koska oli hetken päästä taas mahallaan. Jos osaa itse kääntyä ja kannattelee tulevasti päätään niin turha kai sitä väkisin on lasta selällään pitää. Lähinnä minua pelottaa se että missä nukkuu mahallaan kun meidän sängyssä esim on upottava petari, josta vauvan saattaa olla itse hankala vaihtaa asentoa.

En tiedä teistä, mutta meillä tahtoo arki olla välillä aika kiireistä. Melkein jokapäivälle jotain menemistä ja tekemistä. Se on toisaalta ihan kivaa, mutta aikaa parisuhteen hoitamiselle ei oo liiemmin ollu. Suoraan sanottuna seksi jääny aika vähiin. Illalla sitten isäntä oli jo ehtinyt nukkumaan, kun minulla heräsi halut. Mut enhän mä nyt toista herättämään ja kävin sit nukkumaan kans. Sitten heräsin että joku koluaa wc:hen menevässä käytävässä ja laittelee valoja päälle. Isäntä ei ollu vieressä, joten se oli varmasti lähtenyt töihin ja se tarkoitti sitä että esikoinen on herännyt! Pakko mennä kattoo sen touhuja! Noustaan tajuan että kello on jotain kaks ja isäntä wc reissuilla. Noh, sänkyyn päädyttiin lämpimissä tunnelmissa ja kesken touhujen alkaa kuulumaan ku tyttö alkaa heräilee. Isäntä vaan tuumaa et no jo on ku yölläki täytyy olla kiire:joyful:

Jänskäähän tämä on. Ei siitä mihinkään pääse. Melkein neljä kuukautta kestäny hyvä päivä ja yörytmi heitti häränpyllyä kun kiinteät aloitettiin. Mitään huutoitkuraivareita ei ole ollut mutta öisin poika selvästikin vain haluaa syödä ja syödä. Muussa tapauksessa tässä ei olisi mitään vikaa mutta meillä harrastetaan nykyään enemmän seksiä kuin koskaan ennen (entiedämiksi) ja nyt sitä varten on myös vähemmän aikaa ja mahdollisuuksia kuin koskaan ennen. Ulkoilurutiinit on kivoja ja vaunuilu on kivaa kun poika ei enää vaan nuku vaan tarkkailee ympäristöään. On myös kiva kun on joku kelle jutella kävellessä. Mä olen myös alkanu vähän taantua ja jotenkin tylsyä. Jos ei ole mitään tiettyä juttua mentävänä tai tehtävänä niin mä haahuilen ympäri kämppää vauva sylissä kuin zombi. Kerran havahduin tajuamaan etten ollu käyny ulkona moneen päivään ja kun poika ei ollu puklaillut niin en ollu sitten vaihtanu vaatteitakaan. Syntymäpäivänäni kuukaus sitten olin koko päivän kylpylässä. Se oli liian rentouttava kokemus ja lapsen nostaminen syliin oli kivuliasta ja vaikeaa monta päivää. Parin viikon päästä on tarkoitus lähteä oikein illaksi ulos.

Tänään olen taas nukkunu melkein koko päivän. Nyt kun poika lopulta on nukahtanu niin mä hiippailen keittiöön tekemään isännälle ruokaa siiheksi kun tulee töistä. Jippii...

Meillä on flunssa piinannut :( ensin esikoinen viime la illasta ke iltaan asti kuumeessa, parhaimmillaan 39,5 ja lisäksi yskää ja nuhaa. Nyt esikoinen alkaa olla ok niin vauva yskii ja eilen aamulla oli lämpöä. On myös aika räkäinen. Ja nyt itelläkin alkaa nokka vuotamaan.. Jouduttiin siirtämään 2v. Juhliakin jotka ois ollut huomenna. Kaiken lisäks vauvalla puhkee toinenkin alahammas, on molemmat jo pikkasen ulkona.

Neiti on myös päättänyt vakaasti alkaa ryömimään :D

Nyt kun vauva nukkuu omassa huoneessa, on omakin uni tosi paljon parempaa. Herätyksiä on nyt ollut yksi aamuyöllä. Mutta eiköhän huonojakin kausia vielä edessä ole. Tutti ei kelpaa ollenkaan, kai noi vois lingota mäkeen sitten. Toivottavasti tissi kelpaa vielä kauan. Muuten olemme lienee pulassa.

Tänään vauva menee ekaa kertaa hoitoon noin kolmeksi tunniksi ja me miehen kanssa menemme teatteriin. Ihanaa!

Esikoisenkin kohdalla 4kk ikä oli käänteentekevä. Samoin tämän epelin kärsivällisyys kasvoi aivan valtavasti nyt 4kk kohdalla.

Viikon tiheän imun kausi jo takana ja ei loppua näy. Nyt oirehtii myös öisin. Kiinteät ei siis meilläkään auttaneet asiaan.

Välillä tuntuu että hulluksi on tulossa. Olen nyt aamukahvia juodessani ainakin neljä kertaa ollut varma että vauva juttelee sängyssään ja rymistellyt huoneeseen hakemaan. Ja sitten se onkin ihan unessa. Äsken kuuntelin oven takana että kyllä, siellä se pulputtaa, mutta ei. Kun avasin oven, poika ihan sikeässä unessa. Jutteleeko se unissaan vai kuulenko minä harhoja?

Kyllä meilläkin unissa jutellaan ja naureskellaan. Et ole tulossa hulluksi. Eilen illalla poika makasi sohvalla ja tuijotti kattoon..hänellä oli omaa kivaa ja me ei tehty mitään sen eteen. En tajua mitä hän näki.

Meillä kanssa höpötellään unissaan, joten et ole tulossa hulluksi. Välillä itsekin yöllä havahdun kuuntelemaan pölötystä ja kun menen pinniksen viereen niin simmut on kiinni. Iltaisin kun on nukahtanut saattaa nauraa ekan puolen tunnin kuluessa useamman kerran.

Se nauru unissaan on ihan häröä!! Meidän poika ei ole vieläkään nauranut vaan hymyilee leveästi ja ns. tekonauraa 'hehehehe'.

Lueskelin just teidän uninaurujuttuja ja mietin mielessäni että eipä meillä semmosta harrasteta. Kertakaikkiaan samalla hetkellä syliin rinnalle nukahtanut tyttö alkoi hekotella ja kikatella sydämensä kyllyydestä :'D ihana! <3 oli tänä iltana ollu taas hankala nukutettava ja lopulta kun pääsi kunnon uneen niin se uni oli nähtävästi tosi kiva! Uuvahtaneelle kipeelle ätiliinille paras hyvänyöntoivotus!

Takaisin