Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua rassaa tää et mä en saa enää aamuyöstä unta. 23-05 nukuin muutamalla välisyötöllä. Nyt 30 min vauvan vieressä päikkäreitä. Mokoma ei enempää nuku sängyssä. Nyt pitäis sit lähtee taas kävelylle että nukkuu ne pitkät päikkärit vaunuissa

Ei,herää 5 min siitä kun on päästy perille. Yritän tässä sitkeästi toista päikkäriä sängyssä mutta no way...pieni kuutinpoika pää kenpssa mahallaan

Sinnikkäästi yritän kolmatta kertaa pitkille päikyille sänkyyn. Ihan kaamee raivohuuto. Jos ei onnaa niin sitten vaunuilla ulos. Uskon uskon että onnistuu....hmmmmm

Ihan mielenkiinnosta kyselen.. Millä tavalla / kuinka paljon teidän miehet/kumppanit osallistuvat vauva hoitoon? :) Meillä mies on yrittäjä ja tekee työt kotoa käsin, on siis lähes aina kotona. Aamulla mies herää yleensä aikaisemmin tekemään töitä (n. Klo 6) ja sitten kun me heräillään hän hakee pojan, vaihtaa vaipan ja syöttää jolloin itse saan syötyä aamupalan jne. Kun laitan pojan päikläreille (nukkuu n. 3 tuntia vaunuissa) mies on "itkuhälytin vahtina" ja itse menen yleensä salille ja teen ruokaa. Sittenpä meneekin iltaan noin 19-20 että mies lopettelee työt ja yhdessä seurustellaan pojan kanssa, kylvetään ja laitetaan nukkumaan. Täällä siis molemmat huolehtii yhtä paljon ja itsellekin jää sitä "omaa aikaa". Toki nurja puoli on se, että mies tekee koko viikon joka päivä töitä, eli ei ole semmosta että odottelee esim. Viikonloppua että voidaan vain koko viikonloppu vain olla. Lomat kuitenkin voi pitää milloin haluaa eli tulevat kesäloma reissut jne tulee aina onnistumaan ilman sen suurempia sumplimisia joka on mahtava juttu :)

Moomi90 kuulostaa hyvältä :)
Osallistuisipa meidän iskä tuolla tavalla vauvan hoitoon! Mutta hän hoitaa 2vuotiasta kyllä melkein puoliks mun kanssa. Musta tuntuu että on niin epävarma tuon vauvan kanssa että siksi sen hoito jää pääasiassa mulle. Syöttäminen, vaipanvaihto, kylpy, pukeminen ja nukutus siis..hmmm eli lähes kaikki. Pitää kyllä vauvaa sylissä ja viihdyttää silloin jos mun tarvitsee tehdä jotain muuta huomiota vaativaa. Mutta voin tästä syyttää vain itseäni kun en vaadi häneltä enempää, uskon että hän osallistuu enemmän vauvan kasvaessa niinkuin esikoisenkin kanssa.
Jotenkin tää pikkutyttö on mulle SE silmäterä, niinkuin esikoispoika on iskälle :)

Kyllä meillä hoidetaan 50/50, tokikin minä enemmän, kun mies käy töissä mutta yhdessä ollessa hoidetaan myös vauva yhdessä. Työpäivinä yleensä hoidan yösyötöt koska voin ottaa päikkärit vauvan kanssa sitten päivällä. Viikonloppuisin mies hoitaa aina yhden yön syötöt, niin saan nukkua aina yhdet kokonaiset unet.

Mä en ymmärrä mikä tuolla lapsella nyt on kun pittää keskellä yötä valvoa tuntikausia :o tähän asti on nukahtanut yleensä nopeasti yön heräilyjen ja syöttöjen jälkeen. Nyt monena yönä valvonut eikä suostu nukahtamaan viereen, omaan sänkyyn, tissille eikä mihinkään. Eihän siinä jos itse nukahtaisin vaikka se valvoo, mutta pitää niin kamalaa meteliä, mölyää ja hilluu ja jos ei huomioi niin alkaa huutamaan. En ole siis hereillä vain minä vaan valvottaa myös miestä ja isovelikin herää mölyyn. Huoh.. Kuuluuko tämä nyt tähän ikään että menee tuo päivän ja yön käsitys lapsella taas ihan sekaisin??!! En tajuu! Viime yönä nukkui illalla ihan hyvin, heräs puolilta öin ja valvoi pari tuntia ja heräs uudestaan ennen viittä taas valvomaan. Ja sit alkoi myös hurvee huuto eikä huolinut tissiä ei niin mitenkään päin vaan piti pullo lämmittää että rauhoittui ja sittenki kesti pitkään ennenku ees nukahti takas.

Justiinsa tuon tyyppistä on se ikään kuuluva hulinointi. Ihan perseestä, tiedän. Meilläkin hillutaan yleensä joka yö 4-5 tai sitten 5-6. Yrittää ruveta itkemäänkin, mutta en reagoi mitenkään ja yleensä nukahtaa lopulta. Valvottaa kyllä niin minua kuin miestäkin. Esikoinen herää vain jos huutoon yltyy ja silloin otankin rinnalle (jos ei siis muuten rauhoitu). Meillä on vähän niin että jos jotenkin yritän saada pojan takaisin uneen, niin suuttuu vaan ihan älyttömästi ja siitä se rumba sitten vasta alkaakin.

Meillä on lasten hoidon suhteen aika sama meininki ku minkillä. Isäntä hoitaa esikoispojan ja mä hoidan mun silmäterän, oman pikku rinsessan:love017
Pää vastuu lasten hoidosta on kuitenkin mulla, kun isäntä arkisin töissä.

Ja meiltä on menny kaikenmaailman rytmit ihan sekaisin, tää meijän esiteini rinsessa valvois puolille öin ja nukkuis aamusta sinne puoleen kasiin jotta pääsis jo kohta niille 3h aamu unille... ja esikoinenhan herää jo seiskalta :inpain:

Sama juttu meillä. Isäntä hoitaa esikoisen iltapesut ja -palat arkena ja viikonloppuisin myös päävastuussa esikoisesta. Tämänkin aamupäivän olivat ulkona. Mulle jää pikku prinsessan hoito. Tähän ollaan oltu tyytyväisiä.

Pakko hehkuttaa! Tyttö meni mun äidille yökylään ensi yöksi. Mies nukuttaa just poikaa. Sauna on kohta lämmin. :)
Ensimmäinen kunnolla nukuttu yö neljään kuukauteen luvassa. Toivottavasti poika nyt nukkuu kunnolla enkä itse heräile haromaan pinnistä :D

Argh.. menin sitten liian aikaisin ruokkimaan ja sen jälkeen pukemaan pikku herraa vaunulenkille! Veti semmoiset raivarit että tultiin sitten ulkoa takaisin sisälle vauhdikkasti. Huusi niin että en tiennyt missä on vika. Todellakin huonoäiti fiilis nyt. :| Hän voitti 1-0 ja nukkuu sylissä sohvalla..ja nää tirsat kestää sen 2,5tuntia. Onko muilla ikinä tällaista?

Mietiskelin, kun vauva nukkuisi nykyään mieluusti mahallaan, että voinko antaa hänen nukkua jo haluamassaan asennossa (ikää kohta 5kk) vai tulisiko vauva kääntää takas selälleen?

Kyllä mä olen ajottain nukuttanut mahallaan koko ajan. Esikoinen kääntyi mahalleen nukkumaan heti kun kääntymisen oppi. Enkä käännellyt takaisin selälleen.

Mä ajattelisin niin, että jos itse kääntyy mahalleen ja siihen nukahtaa niin antaa nukkua vaan :) Eikai kukaan ala öisin vauvaa vahtimaankaan, että miten päin nukkuu...

Luulen kanssa, kuten edella mainittu, etta nyt on jo voi antaa nukkua mahallaan. Varsinkin jos itse siihen asentoon kaantyy. Vauvalla on jo vahva paan ja niskan hallinta, etta osaa kaantaa kasvonsa pois alustasta, ja ainakin meidan vauva ilmoittaa, jos jotain on kasvojen tai suun/nenan edessa, vaikka olisi uninenkin.

Takaisin