Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on lapsen lääkelaukussa nestemäisen Panadolin lisäksi Physiomer Babymist -nenäsumute. Todettiin se paremmaksi nuhassa kuin sama suolaliuos tippoina ja nenäimuri (nenäfriida tms). Otsakuumemittari hankittiin kans jossain vaiheessa. Ei ehkä yhtä tarkka kuin perinteinen, mutta riittävästi suuntaa antava ja tosi näppärä ja nopea käyttää.

Jep, flunssalääkkeet meilläkin vaan on. Nestemäinen särkylääke, ruisku sen antamiseen, nenäfriida, avaava nenäsumute alkaen 1v (suolaliuos alkuun) ja kuumemittari. Hydrocortison löytyy myös lievänä kutisevaan ihottumaan.

Meillä esikoisella nousee aina kuume/lämpö rokotuksista joten olen aina antanut. Ensin ostin suppoja mutta niitä ei saanut laitettua kun ponnisti ne ulos samantien, sitten siirryin mixtuuraan. Burana ollut meillä vatsalle parempi (outoa) ja sitä annetaan vähemmän. Edelleen siis 4veenä tarvitsi lääkettä muutama tunti rokotteen annosta kun nousi lämpö ja se jalka mihin laitettiin tuli niin kipeäksi ettei saanut astuttua sen kanssa.

Eli lyhyesti, kannattaa hankkia särkylääkkeet valmiiksi :) rotasta saattaa tulla vatsavaivoja.

Miten pitkään kerralla teidän vauvat ovat hereillä? Poika on ollut jo 5h hereillä yhteen putkeen ja ei edes vaikuta väsyneeltä.

Hän nukkuu yleensä 1,5h pätkissä ja joskus harvemmin yli 2,5h, mutta vuorokaudessa yhteensä n. 9-14h. Jostain luin että vastasyntynyt voisi nukkua jopa 20h. 9h kuulostaa mun korvaan liian vähäiseltä unimäärältä.

Imetyksen tuki ryn sivuilla luki että unihakso on n. 16-21 tuntia vuorokaudessa. 9kuulostaa kyllä aika vähältä.

Onko 5h hereillä tyytyväisenä vai itkien? Meidän esikoinen oli paljon hereillä itkuisena ja jälkikäteen tajusin, että oli luultavasti koko ajan nälkäinen. Kasvoi käyrällään, mutta oli siro vauva. Muutoin kyllähän vauvat tosi eri aikoja nukkuu ja tuohon 20h pääsee varmaan useimmiten vain ihan ekoina viikkoina.

Niin no eikös sit pitäis jotenkin reagoida jos toinen on viisi tuntia itkuinen? Meillä on kaksi seurustelu hetkeä vuorokaudessa päivällä joskus kahden aikaan ja illalla kahdeksan aikoihin. Ne kestää vartista puoleen tuntiin. Sitten jo huudetaan nälkää ja seuraavaksi jo nukutaan. Paitsi illalla pitää saada tissiä pari tuntia putkeen.

Burana on meilläkin toimivampi, mutta siinä on painoraja (tai ikä?) ennen kuin saa antaa. Kandee tarkastaa asia.

Poika päätti sitten nukkua 5h putkeen tuon pitkän hereilläolon jälkeen, enkä viitsinyt herättää syömään. Nyt kun vihdoinkin heräsi niin oli niin nälkäinen ja huusi niin kovaa ettei imettäminen meinannut ensiksi onnistua. Huh! Äiskällä oli hetken kunnon tuskanhiki päällä. Tänään toivottavasti uni maistuu paremmin. Ainakin varmasti saadan enemmän unta kun 9h tässä vuorokaudessa.

Niin ja suht tyytyväisenä on hereillä, välillä pitää kuitenkin antaa tuttia kun itkettää. Sylissä hän kuitenkin on rauhallinen, joten en tiedä voisiko johtua vatsaväänteistä. Kakkaa tulee usein, eilen 5 kertaa ja pierujakin paljon.

Mä nyt arvon sitä tutin käytön aloittamista. Mistä tiedän koska se laitetaan suuhun. Koska pois?

Hepsuli, vauva ei välttämättä alkuun tuttia kovin kauaa pidä suussa vaan pullauttaa omatoimisesti ulos piankin. Kokeile antaa silloin kun mielestäsi vauvan maha on täynnä, mutta haluaisi vaan imeä. Tai sitten voit kokeilla saada tutilla hetken lisäaikaa kun rupeaa kitisemään ruokaa. Tai nukutuksen avuksi voit kokeilla.

Meillä esikoinen söi ekat neljä kuukautta tuttia tosi huonosti kovasta yrityksestä huolimatta. Nykyään syö öisin ja päikkäreillä (joskus myös pitkillä automatkoilla).

Tai no joo, mä turhaan jännitin sitä tutin antamista ja aloin kokeilemaan vasta n. kuukauden jälkeen, ei oikein toiminut.

Kun mielestäsi vauva on kylläinen, mutta vailla rauhoittavaa imua, voit tarjota tuttia. Jatkossa tietenkin voi tutilla saadaa vähän lisää aikaa ruuan tarjoamiseksi (esim kesken autolla ajon) tarjoamalla tutin nälkäitkuun. Vauva kyllä työntää tutin pois itse, eikä kauaa ole huijattavissa, jos nälkäinen. Ja todennäköosesti näin alkuun ei suostu kuin käyttämään tuttia suussa.

Mä kans luulen, että meillä otetaan tutti piakkoin käyttöön. Tytöllä kova imemisen tarve.

Täällä typy ekan päivänsä nukkui ja illalla alkoi sit imuvimma. Ennenku pääsin nukkumaan niin 1h-1,5h tissiä, samoin kahdelta yöllä ja aamulla nyt melkein 2h. Tissinpäät aikas hellänä ja vähän ruvella jo. Maito kun ei oo noussut niin roikkuu ikuisuuden kun ei tule kylläiseksi, rinnat tosi pehmeät vielä. Kyl se tästä, en aio luovuttaa imetyksen kanssa tällä kertaa. Eilen sai kerran ruutalla maitoa kun oli niin väsynyt ettei jaksanut tissiä ottaa.

Tsemppiä Minkki, kyllä se maito nousee. Jos kauan kestää, niin vähän korviketta väliin on mun mielipide. Siitä ei imetys tai vauva mihinkään kärsi, päinvastoin.

PHauskaa vaikka olen päätynyt siihen osittaisimetykseen olen silti aika herkillä kun keskellä yötä oli raivokohtaus kun tissi ei pysynyt suussa ja mies ehdotti korvikkeen antamista. Huusin vaan että mitä se nyt tähän auttaa!? :D Sit vauva viel pissas niin että tuli pyjaman läpi. Olin kyl ihan hikinen ja hermostunut.

Joo noin mä sen kanssa ajattelin kun nytkään vaan piti tissiä suussa mutta ei ime, käyttää mua vain lohtuna ja nukahtamisapuna. Kai se tutti otetaan sitten pois kun vauva nukahtaa, vai?

Triina jännitän myös tutin antamista, miksiköhän? Tai sitten olen siksi sitä vastaan kun anoppi on niiiiin sen puolesta. Alkoi höpöttää siitä heti kun kerroin olevani raskaana. :D

Vauva tiputtaa kyllä tutin itse, kun nukahtaa. Herää helposti, jos väkisin alkaa itse repimään pois, kun on vielä imu päällä. Meillä esikoisella on ollut tutti ja meille se kyllä sopii. Paniikissa olisin ollut, jos vauva ei nyt olisi huolinut. :D

Meillä ollut tutti käytössä n. viikon. Annan illalla, kun syötön lopussa huomaan, että tissi toimii vain "huvituttina". Tutin käytön jälkeen nukahtamisesta on tullut helppoa, ihan ehdoton juttu meille. En tiedä, liittyykö tuttiin, mutta samoihin aikoihin meidän 1kk on alkanut nukkua 5-6 tunnin pätkiä. Kui hianoo! En tiedä kauanko kestää, mut nyt nautin hyvistä yöunista :)

Takaisin