Vauva arki

hen

Satasella mukana keskusteluissa
kotia 23.6 :)

lapsi siis tuli viikolla 36+3 eli seurattu keltsuutta lapselta - lauantaina 25.6 täytyy mennä lapsipolille kontrolliin millaiset arvot on - jos korkeet joudutaan jäämään osastolle - toivotaan parasta että ne olisivat hyvät.

kotona mennyt hyvin - imetys lähtenyt käyntiin
  eka iltana yhtä vitun tuskaa ku maito alko nousta rintoihin - sattu muuten ihan saatanasti -
  kannattaa varata kotiin valkokaalia ja maitorahkaa että saa ensiapua turvonneille rinnoille
  rintapumppu! ja rintavoidetta

uni - oma no sitähän ei pariin ekaan päivään ollu kävi jotenkin ylikierroksilla ja meinas tulla hulluks - joka ikisestä pienestä äänestä tuijotti vauvaa ja jos sillä ei ollu hätää niin alkoi kuuntelee että hengittääkö se! nyt osaa jo nukkua ne parin tunnin pätkät mitkä pystyy.

vauvan uni - oispa mullaki :D

ittellä aika hölmistynyt olo että pitääkö tähän pakettiin uskaltaa koskeeki mutta varmuutta joka päivä enemmän, ehket eniten pelottaa puhdistaa napatynkää - no onneks tää tippuu nopeesti pois.

hormoonit aaaiiivaan sekasi - tänä aamuna puhaltanu 2 tunnin itkut miks?? no herraisä senku tietäs - kyyneleet vaa valuu aivan valtoimenaa eikä osaa sanoa mitää että ÄLKÄÄ SÄIKÄHTÄKÖ jos teitä alkaa pillittää kuulemma normaalia että äiti on vähän itkuinen.

muuten mennyt no juu ja jaa olotilas - positiivisella asenteelle tästä pari viikkoa eteenpäin niin perheenä oleminen alkaa maistua mansikoilta ja hattaroilta <3

millaisia kokemuksia ensipäivistä kotona muilla joilla jo on lapsia?
mitä tässä edessä olisi tulossa jotain, mikä teitä itseä yllätti - pelotti ?
 
Tulee ihan haikea olo ja mieli; muistui mieleen viimevuosi; kun Turo-Eemil syntyi. <3
Mä itkin kans paljon!
Ja mä olin niiiiiin rakastunut mun lapseeeni; ettei mitään rajaa; sekin itketti. Olisin voinut vaan huutaa  kaikille kuinka rakastunut olen. Ja tuo tunne
kyllä säilyy ja vahvistuu edelleenkin.

Nyt iski paniikki; oon täysin unohtanut ostaa uuden rintapumpun !
Ei muuta ku maanantaina kaupppaaan !

Se oli ehdoton muistan sen. JA tykkäsin siitä perus käsi pumpusta; manuaalisesta. [:

Nauti vauvan tuoksuista arjesta! :)

pian me muutkin saadaan tälle puolelle kirjoitella. :)
Oon niiin onnellinen teidän puolesta <3
 
Mä halusin synnäriltä kotiin mahdollisimman nopeasti, vaikka sektio olikin takana, ja pääsinkin. Kotona olin ihan nuppi selaisin, että mitä mun NYT pitää tehdä tuon vauvan kanssa. En tuntenut mitään järisyttäviä äidillisiä tuntemuksia esikoista kohtaan vaan lähinnä tunne oli velvollisuutta hoitaa tuota tuntematonta kääröä.

Välillä tuli sellainen riittämättömyyden tunne, kun eihän sillä vauvalla ole muutakuin me! Olin nukkunut monta viikkoa huonosti ja sama jatkui kotona edelleen. Inhosin iltoja kun "pelkäsin" jos en taaskaan saa nukuttua, mutta onneksi se tunne helpotti kun vanhempani tulivat meille muutaman vkon kuluttua ja sain nukuttua yhden yön kunnolla.

Kun terkka kävi meillä katsastamassa vauvan ja juttelimme tilanteesta ja onneksi hän ei säikähtänyt ajatuksiani ja sanoi että hormooneista kaikki vaan johtuu, ja onneksi nyt sen myös itse ymmärrän.

Yhteys esikoisen ja minun välille tuli pikku hiljaa, ja vahvistuu päivä päivältä. Se on todella jännää kun pystyy melkeinpä lukemaan toisen ajatukset vaikka puhe on sellaista kiinan ja japanin sekoitusta. Edelleen olen herkkä uninen ja herään joka kitinään mitä pinnasängystä lähtee, mutta eihän ne välttämättä vaadi sen kummempia toimenpiteitä.
 
musta tuntu tänää että voi ieeh meijän vauva on kasvanu :D no tiistaina tulevat neuvolasta kotikäynnille ni näkee paljon babylle tullut painoa lisää :) kyllähän tuo syö hyvin

meillä siis huomenna 2 vko syndet :D pitää aloittaa D-tipat
mitenkä niitä ootte antanu?? pullossa olevan maidon seas vai tipan suuhun??

aivan varpaasilleen kokoajan ku ei osaa erottaa nälkä itkua ja muuta äherrystä toisistaan - sillon ku paskoo ni tietää :D

vitsiku  on ollut mahtavat ilmat - ollaan oltu jokapv vaunulenkillä vauvan kans - sisällä ja pihalla meillä yhtälämmin kummaski 28 astetta - vauva nukkunu pihalla nii on pystyny itte laittamaan pihamaata kuntoon - meille tehtiin tohon eteen terassi nii saa varjon puolelle vaunut ja jees vähän suojaa tohon meidän makkarin ikkunaan - johon siis suora näkymä parkkipaikalta :D

ja aivan mahtavaa pystyy istuu ja koskettaa varpaita ja kumartuu ja ja ja :D :D :D tuntuu että on niii paljon energiaa ettei kestä - paitsi yöllä :/

muut vauvautuneet mitäs teille arkeen kuuluu??
 
Täälläkin vauva-arki alkanut hyvin. Vauva nukkuu 3-4h pätkiä. Rauhallinen vauva. Imetys vaan ei tälläkään kertaa ole alkanut hyvin. Maitoa ei oikein tule. Imetän aina ensin ja sitten annan pullosta korviketta. Poika juo imemisen päälle vielä 60ml korviketta. Esikoinenkin alkaa hiljalleen tottua vauvaan. Olisi vaan liian ahkerasti hoitamassa. Ollaan oltu nyt kotona 2 vrk. Toissa illan ja eilisen esikoinen oli kovin itkuinen. Aluksi kun vauva alkoi itkemään niin hänelläkin tuli itku. Haluaisi jatkuvasti hakea vauvan pois sängystä. Mun pitäisi ottaa vauva ja esikoinen syliin ja hän haluaa silitellä vauvaa. Tänään vienyt leluja vauvan sänkyyn. 
 
Heippa!

Meillä siis poika tuli maailmaan ma-ti yönä, 28.6. ja tänään on jo viikon vanha kaveri. Paljon on viikkoon mahtunu ja hui kun aika menee nopeesti! Kotiin päästiin perjantaina 1.7.
Meillä syödään, vaihdetaan vaippaa ja nukutaan. Maitoa tulee reilusti yli omien tarpeiden ja oon alkanu harkitsemaan luovutusta. Tuntuu pahalta kaataa pois pumpattua maitoa kun oikeasti on niitä jotka sitä tarvii ja ittellä rupee jo pakastin täyttymään.

Tuntuu, että poika herää päivällä vaan syömään ja saatuaan mahan täyteen jatkaa uniaan mut yöllä saattaa olla tissillä ja vaan "tissutella" 2-3 tuntia ja jos yrittää laittaa sänkyyn ni kattelee vaan kirkkain silmin ja ähisee et mähän en aio nukkua. Mut äiti juoksee kyllä ihan pojan pillin mukaan ja sairaalassakin sanottiin että on ihan normaalia että just yöllä tulee näitä monen tunnin maratonimetyksiä.

Mitäs muuta..? Eilen käytiin ekaa kertaa kylvyssä kotona ja siellä oli kiva polskutella. :) Ja ja napatynkä lähti irti. Tyttö(tytärpuoli) vaan sanos kun oli hoitopöydän vierellä kattelemassa et "hei, se napajuttu on hävinny" ja niinhän se oli vaan tippunu siihen viereen hoitoalustalle. Äiti on tyytyväinen että se lähti irti, nyt on paljon helpompi putsata. :)

Iho on ollu käsistä ja masusta hiukan kuiva(lähteny ihan irti ihoa) ja niihin kohtiin ollaan laitettu ceridal-öljyä. Kunhan ei vaan poika tulis äitiinsä joka oli lapsena aina ku mikäkin rupikonna ja allergioita löyty iso liuta.

Vieraita meillä on käyny kotona muutama lähin ystävä ja mun sisko. Toinen sisko tulee poikiensa kanssa huomenna ja sit vielä yks sisko ja veli(11 ja 13v) odottelee malttamattomina et koska pääsevät katsomaan siskonpoikaa. Nämät siis ovat ne lähimmät jotka saavat tulla, loput sitten ajan kanssa. Huomasin meinaan että meni tässä edellispäivänäkin pojan rytmi ihan sekasin kun piti ajottaa että vieraat tulee sitten kun hänellä on maha täynnä ja hän on tyytyväinen mut sitten kun kuitenkin vieraat ihmiset pitää sylissä ja poika kiertää sylistä syliin ni väkisinkin menee vähän sekasin. No, eivät olleet vieraat olleet kun hetken ni tulikin pojalle uudestaan nälkä ja sit menikin koko loppupäivä ja melkeen yökin ihan heikunkeikun.

Tämmösiä kuulumisia tänne. :) Synnytystarinaa kirjottelen sitten kun saan koottua omat ajatukseni, kaikki meni kuitenkin pääpiirteittäin hyvin.
 
Ja mä voisin myös laittaa aika pitkän listan asioista jotka on aivan ihania ilman mahaa(ei kivaa luettavaa kärsimättömille odottajille):
-pystyy tosiaan kumartuu ja kyykistyy ja tekemään vaikka mitä liikkeitä ilman hirveetä ähinää
-turvotus on hävinny(ei tosin kokonaan, sormukset ei vielä mahdu sormeen)
-närästyksestä ei tietoakaan
-pissalla ei tarvii juosta kymmentä kertaa yössä(oon aina tosin ollu yövessassajuoksija et vieläkin kun poika herää syömään ni äiti juoksee pissalle)
-pystyy makaamaan mahallaan(mut varmaan niin tottunu ettei oo pystyny mahallaan moneen aikaan nukkumaan et ei tuu vieläkään nukuttua silleen)
-maha ei oo muutenkaan tiellä koko ajan ja esim. tiskatessa paita ei oo mahan kohdalta litimärkä

tässä muutama mutta listaa vois kyllä jatkaa..
 
vauva 15 pv painoa tullut lissää 274 g  että kylähän tuo kasvaa ihan hyvin :)

meilläkin menee tissin lisäksi korviketta vaihtelevasti 70 ml max tänää sanottii äitiysneuvolas että pitää puolittaa korvikkeen määrä - kyllä se vauva tulee tyytyväiseksi TÄH ! no kokeillaan sitten näin - mulla pitää vaa useemmin ja ajan kanssa laittaa se tissi sille vauvalle suuhun - 10 min per/tissi ja se voi olla parin tunnin välein -ja yösyötöt on tärkeitä antaa tissiä . rupee kuulemma maitoo herumaan . no katotaan -
aloitamme uudella asenteella tänä yönä! - katotaan huomenna miten täällä pitää avautua :D

tämän jälkeen ei tarvitse enää tarvitse korviketta - katsotaan 8)

vieraita meillä ei paljoo oo käyny - ristiäiset pidetään jo 23 pv tätä kuuta :)
 
yö meni hyvin lukuun ottamatta klo 04.30 hermojen menetystä ja tuttipullo suuhun :/ muuten meni n. parin tunnin välein tissillä - oooh pitää jaksaa nyt olla positiivinen!
 
Viirukhan sun vauva arjesta halusinkin kuulla ! 
Kun ikäero sama kun meillä tulee olemaan kutakuinkin...
 :)

nyt mammat oikeesti nautitte siitä vauvan tuoksusta!
Se menee ohi ihan liian nopeaa....
Nyt esikoisen kohdalla sen huomaan. Justiin syntyi ja nyt jo vuoden ! Ei ikinä.
 
Täällä esikoisella mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Kun itse haluaa syliin tulee työntämään vauvaa pois sylistä. Kiukuttelua ja tavaroiden heittelyä välillä. Vauva on kuitenkin jo tärkeä kun joka aamu pitää ensimmäisenä käydä vauvaa katsomassa. Onhan hän itsekkin vielä niin pieni että tarvitsee paljon syliä. 

Onhan tämä kahden kanssa touhuilu hieman rankempaa kuin esikoisen vauva-aika. Aamulla kun lähdettiin ulos oli molemmilla kakka housussa. Ei enää lähteminen tapahdukkaan nopeasti kun pitää laittaa 2 lasta lähtökuntoon. 

Kesävauvan kanssa on mukavaa kun pääsee heti ulkoilemaan. Eikä tarvitse pukea niin paljon vaatetta päälle. Esikoisen synnyttyä tammikuussa oli kovat pakkaset ja piti aina odottaa sopivaa keliä. 

Minulla maitoa alkanu tulemaan ihan hyvin mutta ei riittävästi vauvan tarpeisiin. Joka imetyksen päälle jää vielä nälkäiseksi ja tarvii lisämaitoa. Vauva rauhallinen ja nukkuu yöllä 2-4h pätkiä. Itsekkin jaksaa hyvin kun on saanut nukkua yössä edes yhden 3 tai 4h pätkän. Tällä hetkellä molemmat lapset päiväunilla. 

Jaksamista kaikille vauva-arkeen ja osalla vielä vauvan odotukseen. 
 
Uskon, että on rankempaa kun esikoisen vauva -arki ; mutta kaiken sen arvoista <3

Minkä ikäinen teidän esikoinen on Viltsu?

Odotan kans innolla mitä meidän Turo-Eemil meinaa vauvasta; ollaan tottakai kerrottu että meille vauva tulee; mutta eihän toinen vielä ymmärrä. . . itsekin kun on vasta vauva. 
 
Meidän esikoinen on 1v 6kk. Ei meilläkään Vili vielä ymmärtänyt mitä tarkoittaa kun tulee vauva. Uskon että lapsista tulee ajan myötä hyviä leikkikavereita.  Ja eihän tämä mustasukkaisuuskaan loputtomiin kestä. Saahan sitä vähän protestoida kun pitääkin jakaa äidin ja isän huomio. 

Samaa mieltä Jenni90 että rankkuus on kaiken arvoista. 
 
Me ollaan nyt reilu viikko oltu kotona ja nyt alkaa tuntumaan, et kyl tää tästä lähtee rullaamaan. Vauva nukkuu öisin 3-5 tunnin pätkiä, niin saan hyvin itsekin levättyä niissä väleissä. Iltaisin on ilmavaivoja ja niiden kanssa joskus itketään parikin tuntia. Toivottavasti huomiselta nauvolareissulta saadaan niihin jotain helpotusta. Meidän vaavi, kun ei röyhtäise. Sitä saa ketkuttaa vaikka miten päin ja vaikka kuinka pitkään, mutta röyhtäisyä sieltä ei tule. Pari kertaa ollaan käyty vaunulenkillä ja huominen neuvolareissukin menee kävellen vaunujen kanssa. Neiti tykkää selvästi nukkua ulkona vaunuissa. Parissa paikassa ollaan käyty jo kyläilemässäkin ja meillä on myös käynyt jo hiukan vieraita.

Itellä tuntuu edelleen, että ei ole herännyt kamalaa äidinvaistoa. Ehkä se sieltä vielä tulee ajan kanssa. Tällä hetkellä meillä on mies se kuka aina rauhoittelee vauvaa ja saakin hänet rauhalliseksi. Voi olla, että meidän neidistä tulee oikea isin tyttö..
 
Viltsu meilläkin on Vili-poika. :)

XeeenaZ mä lupaan, että se äidinvaisto tulee ajan kanssa ihan sataprosenttisen varmasti. <3 Tutustu vaan ihan rauhassa uuteen perheenjäseneen. :)

Mäkin haluan päästä viettämään vauva arkea! Kun tota poitsua kyllä voi aika hyvin jo taaperoksi sanoa... ;) En millään malttais odottaa...
 
Niiin ihan totta !  [:

Innolla mä kans jo tutustuisin neitiin joka on meille muuttamassa pysyvästi. <3
 
Takaisin
Top