Vauva-arkea

Mitimasa

Puuhakas puhuja
Tänne voisi pistää vauva-arjesta :)

Meillä pienokainen nyt iältään 1kk. Vauva ollut kaikinpuolin ns.helppo vauva: syönyt hyvin, ei pahemmin valvota öisin eikä esim. hätkähdä taaperosisarusten leikkiääniä vaan vaikuttanut uteliaalta tarkkailijalta joka haluaisi osallistua enempikin puuhasteluun. Arki sujunut hyvin ja ollut energiaa tehdä koko perheen voimin useampiakin retkipäiviä :)
 
Meillä poika hieman vajaa 1kk ikäinen ja arki tasoittunut. Poika on melko rauhallinen ja korottaa ääntä vain jos jossain asiassa on selkeä epäkohta. Muuten katselee rauhallisesti ja selkeästi kuluneella viikolla on alkanut tarkkailemaan enemmän. Vatsavääntelyjä ollut ja tullut myös, etenkin iltaisin, mutta poika saa kuitenkin öisin ihan hyvin nukuttua. Poika syö muutaman kerran yössä ja ilmaisee nälän ähisemällä, joten kukaan muu kuin minä ei herää, kun vauva herää syömään.

Esikoinen on vieläkin ihastuksissaan vauvasta, keskimmäisellä on ollut haastavaa. Olen parhaani mukaan yrittänyt huomioida isompia aina tilaisuuden tullen ja keskimmäinen on harjoitellut pyytämään myös iskältä apua (aikaisemmin kukaan muu kuin äiti ei ole kelvannut auttamaan).

Mä olen myös suunnitellut jotain tekemistä meidän arkeen, kun alan jo kaivata muutakin seuraa ja mennään maanantaina tsekkaamaan meidän lähiössä kokoontuva perhekahvila. Otan keskimmäisen mukaan ja katellaan, josko perhekahvila voisi olla meille kiva toiminta hänen kotipäivilleen. Ollaan maanantaina menossa siihen lähelle neuvolaan ja sen jälkeen voidaan hakea esikoinen eskarista.
 
Meidän elokuisten listan viimeinen täytti alkuviikosta 1 kk. Poika on kasvanut hyvin ja on nyt ihan tavan vastasyntyneen mitoissa eli n.50cm ja n.3kg. Vatsanväänteitä on jonkin verran ja pulauttelu runsasta heti, kun on tankannut reippaammin. Ruokailussa on onnistuttu siirtymään pullosta rintaan, mutta yhden aterian päivässä pumppaan, jotta mies saa myös osallistua syöttämiseen, koska se tykkää siitä rauhallisesta hetkestä vauvan kanssa.
Kaiken kaikkiaan meillä menee mukavasti. Isoveljet ovat myytyjä pikkuveljen edessä, vaikka toki heitä välillä harmittaa palvelun hitaus vauvan kiilatessa jonon kärkeen.
Viime yö oli aika shitty, kun jäbä suostui hengailemaan vain sylissä/rinnalla. Sain ite nukuttua ehkä pari tuntia ja niistäkin valtaosan nojatuolissa vauva sylissä. Näitä huonoja öitä on nyt ollut 1-2 viikossa ja se kyllä riittäis. Tavallisina öinä poju aloittaa iltatankkauksen klo 19-21 ja jatkaa sitä 3-5h. Yöllä eli puolen yön ja aamukasin välillä syö 2-3 kertaa, mikä on mun mielestä hyvä, kun saan itsekin nukuttua pari 2-3 tunnin pätkää. Ennen kaikkea yöt muuttuivat tällä viikolla helpommiksi, kun yösyötötkin ovat kokonaisuudessaan hoituneet imetyksellä eikä oo enää tarvinnut käydä alakerrassa lämmittämässä maitopulloa.
Pääsääntöisesti pikkupoika on rento ja helppo tapaus :)
 
Tänään 1kk-neuvolalääkäriaika, tarkasti pikaisesti vauvan ja kaikki kunnossa. Seuraava neuvolalääkäriaika 4kk iässä. Pikkuinen kasvanut kovaa tahtia ja nyt siirrytään isompaan vaatekokoon kun 56cm käynyt pieneksi. Yhä rauhallinen tapaus jolla hyvä ruokahalu sekä unenlahjat :)
 
Onpa harvakseltaan neuvola :eek:
 
Onpa harvakseltaan neuvola :eek:
Ei oo meilläkään neuvoloita kovin usein. Käytiin ku tyttö oli 9 päivän ikäinen, seuraava neuvolakäynti onkin sitten lääkäri kk iässä. Sen jälkeen taas vasta neuvola kun neiti on 2kk 1 vkon ikäinen.
 
Aijaa :eek: meil oli Sillon joskus 6pv iässä, 2vk, 1kk, 7vk ja sit seuraava 3kk :eek:
 
Meillä oli eka neuvola (kotikäynti) kun vauva oli 11pv ikäinen, seuraavat 18pv iässä, 4 vko iässä ja seuraava on lääkärineuvola 5,5 vko iässä ja siitä eteenpäin kuukauden välein.
 
Onko täällä muiden vauvoilla jo yöhillumisia? Meillä on pojalla joka toinen ilta hirmuinen meno, viuhtoo käsillä ja jaloilla sekä pitää itseään hereillä vaikka väkisin, sängyssä jatkuu potkiminen ja riehuminen sekä ääntely. Iltaisin tavataan rauhoittaa menoa sylissä pitämisellä, käveleskelyllä sekä sitteriä keinuttamalla ja siirretään sitten vasta sänkyyn. Poikahan nukkuu mun vieressä eikä suostu jäämään sinne yksin, vaan herää heti jollen ole vieressä. Mennään siis samassa rytmissä. Iltaviuhtominen ei katso sitäkään, kuinka hyvin poika on nukkunut päivällä, vaan hurlumhei saattaa olla tiedossa joka tapauksessa.

Ja toinen kysymys, onko tällä puolella enää ketään, vai onko kaikki menneet salaiseen ryhmään? Olen pohtinut, liittyisinkö sinne, mutta pohdinta kaatuu aina siihen, etten ihan kovin usein kirjoittele enkä ole halukas kovin paljoa kertomaan itsestäni ja pohdin myös, pääsisinkö enää edes mukaan porukkaan, kun iso osa on varmasti kirjoitellut jo pidempään.
 
Täällä on yks alkuyön hulinoija aamun pikkutunneille. Otin käyttöön swaddle up -kapalopussin ja luulen että se toimii, ainaki jonkin verran auttaa. Se on nimittäin nyt puklaamisen takia pesussa ja viime yönä sai taas hytkyttää ja hyssytellä aamukolmeen.
 
Meil tulee kans aamuyöstä ähinät kehiin ja sit uni on katkonaisempaa. Meillä auttaa kans kapalointi jonkun verran. Ja pääasiassa nukkuu pelkästään vieressä, koska herää helposti jos laskee sylistä.

Ja eihän tuol salaisella puolella pakko ole itsestään kertoa ja vauvastakin vaan sen mitä haluaa :)
 
Meillä vauva nukkunut yöt hyvin, nukahtanut jopa samaan aikaan kuin taaperot iltasadun luentaan :) pari kertaa yöllä herää ruokailemaan ja sitten nukkunut taas sikeitä

Mietin kanssa että onko täällä elokuisissa enää kirjoittajia joten mukava että osa yhä aktiivisena :)
 
Suurin osa on varmaan siirtynyt tonne salaiselle puolelle, mut siel kyl juttua riittää :)
 
Vauva kova kääntyilemään selälle vatsallaan ollessaan ja tykkää tarkkailla isoveljiensä touhuja. Kovin nauravaisen oloinen tapaus :) :Heartred viime viikon karstaa ollut päänahassa joka lähti hyvin äitiyspakkauksen harjalla kampaamalla ilman että hiuksia olisi mukana lähtenyt
 
Meidän vauva tykkää myös seurustella isosisarusten kanssa. Erityisesti keskimmäinen kiinnostaa kovasti. Pystyn vaihtamaan hetkeksi aikaa huonettakin, kun isommat viihdyttää vauvaa. Meillä vauva on pari kertaa pyörähtänyt vatsaltaan selälleen, muuten huutaa hakemaan pois lattialta:grin
 
Meidän vauva ei nyt näe ku äitin. Rakastuneen näköisenä tuijottaa vain minua vaikka isi tai isoveli koittaisi saada neidiltä kontaktia :p
Ei vielä kääntyile mihinkään suuntaan eikä pyöri ympäri. Nyt on ruvennu kiinnostamaan lelut siinä määrin että mobilea ja leikkimaton roikkuvia leluja jaksaa vähän aikaa katsella.
Huomenna on 2kk neuvola niin saa mittoja. Mutta melko pitkälle koon 56 vaatteilla mennään vielä.
 
Meillä vaan kääntyillään :D
 
Takaisin
Top