Vauva-arkea

Meidän poika vinkuu lähestulkoon koko ajan. Hengitys myös rohisee ja nukkuessaan "kuorsaa" ja vinkuu vuorotellen.

Äsken oksensi paksua oksennusta taas 2,5h syömisen jälkeen. Jotakin on vialla, hitto jos se lääkäri ei ota meitä tosissaan huomenna! Olen vaan kuullut niin ikäviä juttuja vähättelevistä lastenlääkäreistä. Mä jotenkin uskon et on joku refluksivaiva tai jotakin....

Aamuisin toi tapaus nukkuis vaan, on selkeesti hyvinvoiva ja tyytyväinen. Mut yön aikanahan maito on puhdistunut eikä siinä oo mitään mikä voisi allergisoida, joten syöminen ei aiheuta vatsakipuja. Iltaa kohden lapsen olo muuttuu vaan tukalammaksi.

Leijonaemo minussa nostaa päätään, menen vaikka läpi harmaan kiven, mutta apua meidän on saatava!!!!!

Meillä poika vinkuu joskus unissaan tai kun innostuu jostain kauheesti. Vetää henkeä tieten niin kovasti että siitä johtuu se vinkuminen. :D tuleeko teidän lapsilla kyyneleitä? meillä ei ole tullut vielä.

Tuohon hengen rohinaan auttoi kun annoin vettä pojalle maidon jälkeen.. Jää limaa kurkkuun syönnin jälkeen.. :/
triina: sano sille lääkärille ettet kotia lähe ennenkuin saatte apua vaivoihin jos tuntuu ettei ne ota teitä tosissaan!

Kyyneleitä tulee :( ja paljon kun itkettääkin niin paljon.

Mä alan olla sitä mieltä ettei tuo vinkuminenkaan ole enää normaalia. Tai jatkuva räkäisyys! Varo vaan lääkäri, en todellakaan lähde kotiin ennen kuin saamme apua!!

Voi Triina - kovasti voimia!!

Meilla on valilla pojalla hirvee rohina ja vinkuminen seka aivastelee kovasti. Sanoivat etta liittyy siihen kun on sektiolla syntynyt ja keuhkot taynna limaa ja puhdistaa niita seka keho totuttelee ilmassa oleviin hiukkasiin.

Mulla on nyt hiiva siirtynyt rintoihin ja taitaa pojalla olla suussakin. Taytyy kayda hakemassa resepti. Tama kait tietaa imetykseen taukoa??

Etanainen; minäkin epäilin tuota hiivaa rinnoissa ja pojan suussa, luin netistä että puolukoista puristettu mehu, ei mikään kaupan vaan ihan pari marjaa ja sormilla vaan puristin ja laitoin nänneihin ja pojan suuhun, jolla meni ohi! Ei tarvinnut mitään lääkkeitä käyttää. Ja laps tykkäs hirveesti! :) sen jälkeen pari kertaa käytin myös että ottas rinnan suuhun -konstina :)

Luin myös että vissy toimisi, mutta sitä en itse kokeillut.

Triina, meillä on selvästi niistä mun antibiooteista tullut masuvaivoja ja rauhattomia öitä (nyt viikon nukkunut 30min-60min pätkiä öisin, päivällä pidempiä pätkiä), ja maitohapot auttaneet jonkun verran, ei joka pv pungerra naama punaisena puoli tuntia pientä pöräystä vaan saattaa saada ilmat pienemmällä vaivalla ulos.. Onneks mun antibiootti loppu tänään, eli muutamassa pvssä pitäis alkaa helpottaa. Meillä myös vingutaan kuten Libra kertoi, eli kun on vedetty maitoa väärään kurkkuun..

Nyt eka kuukauden jälkeen tuntuu että rytmi alkaa löytyä kaikkeen. Pieni nukkuu yötkin hyvin tosin minun vieressä kun en saa nukutettua häntä enää roikkuvaan kehtoon kuin päivisin ja silloinkin siirto pitää tehdä niin että pikkuinen on jo sikeässä unessa. Roikkuva kehto on kyllä mahtava juttu ja suosittelen sitä. Pikkuinen saa nukuttua siinä hyvin jos hänet saa vaan ensin nukutettua sinne. Kätevä myös jos kämppä ei ole kovin suuri niin kuin meillä.

Olen huomannut että hyvä imetyksen apu ja nukahtamisen apu viereen on kun olen pukeutunut kylpytakkiin ja sen kun sisälle käärin pienen imetykseen hän nukahtaa autuaasti ja nukkuu siinä sikeästi. Vastaa varmaan kapaloa kun on siinä lämpöisenä ja turvassa. Hän saattaa nukahtaa rinnalle ja herään siihen kun imuttaminen jatkuu itsestään keskellä yötä.

Libra: meidänkään talossa ei ole hissiä ja siksi ollaan nyt aluksi käytetty maxi cosin kärryä joka on yhdistelmä lastenistuinta ja kärryä. Se on hyvin pieni ja näppärä mutta nyt pitäisi alkaa ostaa isommat vaunut. Tämä on ollut ihan ok näin aluksi ja helppo kantaa kämpästä yksikseenkin. Minua vaan ahdistaa ostaa ne isommat kärryt koska
a) niitä ei saa sitten raahattua enää niin helposti yksin
b) alakertaan ei voi kärryjä jättää meidän talossa
c) ne ei edes ehkä mahdu kunnolla meidän kämpän käytäväosasta sisään kun on kaappeja ja lipastoja ja pitäisi vaihtaa järjestystä niin että kärryt mahtuu sisään kämppään esim ne voisi parkata aina eteiseen.

Tiedustelisinkin siis vaihteeksi vinkkejä siitä minkälaisiin vaunuihin kannattaisi sijoittaa? Minkämerkkisiä vaunuja suosittelette ja miten pitkään, miten vanhaksi se malli menee lapselle? Minusta olisi kiva jos voisin käyttää näitä maxi cosi vaunuja vielä joulukuun ja sitten vaihtoehtoisesti käyttää kantoliinaa ja reppua jotka minulla on. En alkanut käyttää niitä vielä kun vauva tuntui niin miniltä että kärry tuntui helpommalta näin aluksi. Nämä vaunut on olleet ihan kätevät nyt syksyllä mutta kohta tulee Berliiniinkin kylmempi niin lapsikin tarvii enemmän suojaa lumelta ja tuiskulta.

Muuten äititreffieni yksi hyvä vinkki jonka opin oli että jos tulee rintatulehdus niin se paranee hyvin laittamalla kaalin lehtiä rinnoille. Ystävälleni rintatulehdus oli tullut lapsen ollessa 5kk eli se voi yllättää vielä meidät jokaisen tänä talvena.

Sitten saksalainen äitiystäväni kannusti minua reissaamaan pienen kanssa. Hän oli nytkin suunnittelemassa 6 viikon reissua Amerikkaan tammikuuksi. Lapsen ollessa 5kk he olivat reissanneet eka kerran Ranskaan. Tosin silloin hänellä oli juuri rintatulehdus meneillään mutta se oli parantunut nopeasti kaalin lehdillä.

Me saatiin tänään belgian passi pienelle. Suomen papereissa kestää pidempään ja kaikki on kalliimpaa. Pelkkä Suomen passi maksaisi täällä hänelle 180 euroa! Joten aion ottaa passin hänelle käydessäni seuraavan kerran Suomessa (ehkä vasta kesäkuussa) ja sitä ennen käyttää belgian passia. Niin ja meidän pikkuiselle tulee siis belgian ja suomen kansalaisuus mutta ei saksan vaikka asutaan täällä. Kansalaisuuksia saa olla vain kaksi ja tietenkin haluamme kummatkin oman maamme kansalaisuuden pienelle.

Minun pitää kärsiä netittömyydestä vielä 8.12 asti. Sitten saadaan vasta tilaamamme netti. Sitä ennen pääsen aina joskus nettikahvilassa tsekkaamaan mitä kaikille teille kuuluu. Olisi niin kiva päästä lukemaan teidän kuulumisianne useammin. Tässä vielä syksyinen kuva Berliinistä 8.11 kun olimme ystäviemme häissä.

Liitteet

• autumn-mother.jpg
    autumn-mother.jpg
    379.7 KB · Katsottu: 35
Mmmustikka; meillä on käytössä Quinnyn rattaat, ja voin sanoa ainakin kestävyyden puolesta ovat 100% varmat. Ovat nimittäin olleet käytössä vuodesta 2009 kun veljeni ensimmäinen lapsi syntyi ja sitten toisella heidän lapsella heti perään ja nyt meillä. Vaunujen koppa on puupohjainen joka on talvella lämpimämpi kuin muoviset. Meilläkin on myös käytössä tuo samainen maxi cosin lastenistuin, ja pidikkeet vaihtaen sopii se myös tuohon quinnyn rattaiden osaan. Mihin asti ne menevät riippuu kait lapsen koosta vähän, mutta veljen toinen poika nukkui ainakin vuoteen asti muistaakseni.. Että jonkun aikaa menevät.

Ihana kuva! Näyttää vielä niin lämpimältä keliltä siellä! :)

Joku kysyi miten pikkuisen saa rauhoittumaan. Helpointa on ottaa syliin ja imettää. Minun mies esim. tanssii vauvan kanssa usein. On hauskaa katsella kun mies vetää seksikkäitä tanssiliikkeitä vauvan kanssa. Minun pikkuinen tuntuu kaipaavankin aina taustamusaa. Jos musiikki loppuu hän herää tai nukahtaakin helposti musiikkiin. Tykkää tosi paljon The Doorsista meidän rokkibeibi:) Ja kehtoon nukuttamisessa auttaa soittorasia tai äidin laulu. Hän on myös alkanut väläyttää ekoja kertoja hymyään minulle ja se tuntuu ihanalta kun on tottunut tähän mennessä pikku kurttunaamaan jolla on aina kulmat rypyssä. Unessakin hän hymyilee ja nauraa joskus ja sitä saksalaiset kutsuvat enkelin nauruksi.
Mies myös juttelee pikkuiselle kaikenlaista ja hän kuuntelee silmät ja korvat tarkkana. Joskus katsomme yhdessä myös hollantilaista sammakko-ohjelmaa Kikker Plonts. Sen musiikki saa meidän pikkuisen jopa nukkumaan eli joskus olen jättänyt dvd:n päälle jos haluan että hän nukahtaa vaunuihin sisällä. Meillä ei toimi nyt netti niin en ole saanut haltuuni vielä suomalaisia lastenohjelmia mutta ajattelin alkaa katsella yhdessä jotain myös Suomesta.

Hemppuliina: meidänkin maxi cosin ratasosa on myös Quinny merkkinen. Sitäkin mietin että ehkä näihin on olemassa myös joku toinen assessori jolla saa vaunuun isomman kopan.

Tuosta matkustamisesta: Vauvan kanssa kannattaa matkustaa ja se on helppoakin. Sitten kun vauva kasvaa taaperoksi, niin lennot käyvät hankaliksi (paikallaan oleminen monta tuntia ei onnistu..) ;) Tai näin ainakin meillä.

Meidän esikoinen oli 7kk kun oli ekaa kertaa lentokoneessa ja hän kun oli juuri oppinut konttaamaan ja seisomaan ni ei ollu mikään leppoisa lento kyllä :D Tyyppi ei suostunut nukkumaan lainkaan ja vähtäs vaan ku olis halunnu päästä liikkeelle :D

Mennään ekalle lennolle kuukauden päästä eli 3 kk iässä. Tunnustan, että jännittää! Mutta olemme sellainen perhe, joka lentää 3-5 kertaa vuodessa. Sukuloiminen vaatii aina lentämistä, joten siltä ei voi välttyä.

Täälläkin hymyillään ja eilen vastattiinkin hymyyn :D näytteleekö teidän vauvat kieltä? täällä kieli vilkkuu ja lipoo, niin suloista <3

Tuli eilen niin dorka olo; meillä oli taas vauhkoontumiskohtaus, joka alkoi jo muuttua jo itkuksi. Tein taas kaiken mahdollisen, tarkistin vaipan, laitoin sitteriin ja matolle, kanniskelin ja laitoin rinnan maale jne... olin jo, että mikä on? Jätkä oli niin aktiivinen! Noooooh, nälkähän se, vaikka just oli syönyt. Taitaa pää olla mulla aika pehmee...

Mua oikeesti ahdistaa, poika on kohta 6 vko, ja joo-o, ollaan oltu ulkona noin 10 kertaa. Kiitos tän helvetin hissiremontin. En pääse yksin kellarikomeroon, kun noi raksaäijät on vallannut tavaroillaan alimman kerroksen. Nyt pelottaa, et miten pääsen ensviikolla neuvolaan ja lekuriin yksin... pakko varmaan pyytää miestä pitämään vapaata. Iltaisin ei mennä yhdessä ulos, koska se menis oikeesti niin myöhään ja sit ois kaikkien rytmi sekaisin. Lähinnä vkloppuisin päästään pojan kaa ulos. Siis mäkään en oo ollut ulkona - viimeksi to (la kyllä kävin kaupoissa, mut ei siinä ulkoilua paljon saanut). Onneksi enää 2,5 vko remonttia jäljellä :) ja sit päästään vaikka joka päivä ulos. Kuhan ei ois hirveesti loskakelit.

ai niin, äidit, pitikin kysyä, miten teillä telkkarit, radiot yms.?

itse tässä just miettinyt, että altistuuko poika liiaksi ärsykkeille, kun pidän jotain ääntä päällä päivisin/iltaisin, jos ei muuta niin ite höpötän. telkkaria en pidä päällä, mutta sarjoja saatan katsella koneelta päivisin ja nyt soittelen klassista radioo (poika nukkuu niin autuaasti et kateeksi käy). mä oon siis itse tottunut siihen, että jotain ääntä pitää jostain tulla, en osaa olla hiljaisuudessa tai nyt tässä poran äänessä ja paukkeessa. yöt sentään ollaan hiljaisuudessa, mut sekin vaati totuttelua, kun miehen kanssa aina ennen nukkumaan menoa ennen vauvaa, joku leffa piti pyöriä taustalla et sai nukahdettua.

ja onko lapsen kielelliselle kehitykselle haittaa, että kuulee esim englantia todella paljon (sarjat) vai onko vaan hyvä? vauva-ajastanihan en mitään muista, mut lapsesta asti katselin kyllä esim. cartoon networkia ja niin, englanti oli helppo oppia koulussa, samoin muutkin kielet (neljä kieltä hallinnassa + suomi)

välillä tuntuu, et mun kysymykset on niin vamuja :P

Triina, en tiedä ootteko jo käyneet tänään siellä lastenpolilla, mutta kannattaa se hiljainen refluksi katsoa kuitenkin, jos ei muuta uutta ehdotusta tule. Meillä lähipiirissä yksi koliikkivauva sai siitä lääkityksestä ainakin jonkinlaista helpotusta. Käsittääkseni aika samanlaista oireilua kun teilläkin. Tsemppiä!

Meillä eletään aika mukavaa vauva-arkea. Luulen, että varmaan meidän tyttö on ns. helpolla päästänyt, vaikka toki täälläkin niitä itkuja ja väsymyksiä on ollut. Mulle on ollut nyt iso juttu, kun vauvalla on viikkoja vähän useampi, niin pääsee täältä kotoa lähtemään kauppoihin ja ostoskeskuksiin. Tai siis, en tiedä miten nopeasti muut on lähteneet liikkeelle, mutta mä en viitsinyt alle kolmeviikkoisen kanssa vielä lähteä julkisiin paikkoihin hengailemaan muuta kun ihan pakolliset menot. Nyt tykkään, kun voi käydä itse vauvan kanssa kunnolla ruokaostoksilla ja kauppakeskuksessakin on käyty jo pariin kertaan ihan useamman tunnin reissuilla. :)

Mutta ongelma! Pitäisi parturiin päästä muutaman viikon sisään ennen ristiäisiä, mutta en oikein tiedä, viitsiikö vauvaa ottaa sinne kemikaalien sekaan. Ja mun parturikeikassa menee yleensä se kolme tuntia, joten todennäköisesti ainakin osa ajasta vauvan tarvisi päästä mun hoiviin... Ehkä mies saa sitten suhata osan ajasta vauvan kanssa autolla tai vaunuilla? Toiset kai ihan surutta ottaa vauvat parturiin mukaan? Jotenkin vaan tuntuu, että siellä on aikuisenkin nenään niin karmea käry, että miten sinne viitsii tällaisen pikkuisen ottaa niitä hengittelemään...? :confused:

ccix, voin kertoa, että mulla on paha tapa pitää telkkaria lähes koko ajan päällä... Pahimmat huonomutsi-fiilikset tulee siitä, kun tämä rääpäle haluaa "katsoa" telkkaria, siis viihtyisi naama sinne suuntaan, missä valot liikkuu. No, nyt 1kk iässä vauvakin tietenkin alkaa olla jo enemmän hereillä ja hänen kanssaan on enemmän sitä seurustelua, mutta eipä täällä imettäessä ja vauvaa nukuttaessa ole ollut aina paljon parempaakaan tekemistä kuin katsoa telkkaria ja boksille nauhoitettuja sarjoja. Siis silloin kun kädet/toinen käsi on sidottu vauvaan, eikä pääse mitään hyödyllistäkään tekemään (ja tietokoneeseen tarvitaan molemmat kädet).

Muoks. Ja itse ajattelisin, että telkkarista kuultu vieras kieli on ns. passiivista kielikylpyä, ja aika mitätön on sen vaikutus kielitaidon kehittymiseen. Mutta jos se nyt jollain lailla kehittäisi kielitaitoa vaikka englantiin, niin ei siinä mun mielestä haittapuolia juuri ole, en usko että sekoittaa millään tavoin muuta kehitystä. (Siis se kieliosuus, toki telkkari noin muuten on passivoiva kapistus, enkä halua, että lapseni sitä ihan koko ajan tuijottaa nyt tai vanhempana.)

Takaisin