Vauva-arkea

Hemmetti mikä kuhina täällä käy,kerkee kun selkäsä kääntää ni 4sivua tekstiä tullu. Ei muuta elämää.com ?

Minunkin on pitänyt teitä valaista kun tällänen vuoden äiti olen :D (tsoukkihuuliläppä) että joka yö pinnikseen eripäin lapsi nukutettava eli siellä missä eilen pää tänään jalat, näin säästytään selän vääristymisiltä. Skolioosilta sun muulta..
 
Triina, miksi teil otettiin veriryhmäjuttuja? Mä sain vaan sen piikin kankkuun synnärillä, mut ei tota jäppistä mitenkään tutkittu. Karpo siis rh-pos ja mä rh-nega. Edelleenkään en muuten tiedä pojan veriryhmää...
 
Ccix, eräs sairaanhoitaja (jota olen mm. hattivatiksi kutsunut) alkoi sekoilemaan niistä veriryhmistä jotain ja verikokeita otettiin muistaakseni 3h välein. Hän sai minut ihan paniikkiin vaikka oikeasti mitään hätää ei ollut. Mähän lopulta raivostuin siellä sairaalassa ja pyysin tätä sairaanhoitajaa aika kovin sanoin poistumaan mun silmistä. Hän siis lietsoi valtavan paniikin ihan syyttä, ei ollut tietoinen että rh-neg. äidit saavat sen rokotteen myös raskausaikana ja se näkyy vasta-aineina veressä. Kun olin raivonnut, seuraava joka käveli meidän huoneen ovesta, oli rouva ylilääkäri (joka on edelleen poikamme lääkäri), joka selitti tilanteen ja oli kovasti pahoillaan aiheettomasta paniikkinappulan painamisesta.

Olin siis itse täysin asiaton, mutta pyysin anteeksi tältä hattivatilta useammankin kerran. Olin valvonut useamman vuorokauden eikä ajatus oikein kulkenut. Hyvähän se on että tutkitaan jos on epäillys jostain. Mutta tämä sh olisi voinut valita sanansa monessakin kohtaa vähän paremmin. Hän todella sai aikaan tunteen, että poikamme on hengenvaarassa. Tuo tunne tuli siis myös mun miehelle.

Mutta siis siksi verikokeita otettiin :)
 
Piti muuten tuohon nukkumisasentoon vielä sanoa, että nukutan kyllä eri asentoihin, mutta en ole tajunnut että yöllä toiselle kyljelle kääntäminen saattaa riittää unien jatkumiseen. Joskus kun poika herää yöllä ja tarjoan maitoa niin hän ei syö. Nyt olen kokeillut kääntää toiselle kyljelle ja uni onkin jatkunut pari tuntia lisää. Olen siis tulkinnut näläksi toiveen eri asennosta!
 
Mikä aamupäivä!!! Herättiin tosiaan sillon 7.30.. Sit valvottiin johki varttii vaille 12 ja nyt siitä asti nukkunu ulkona!! Mitä ihmettä! En tosin jaksa innostua koska huominen neuvola ja torstaina oleva jorvin kontrolli sekoittaa varmasti rytmiä mutta tänään olen voittaja!

P.s ja siis päikkäreille nukahtaminen.. Askel askeleelta: havaitse väsymys, anna 80ml maitoa, (lääkettä en antanu ku ei vartin taputtelun jälkeen siltikään röyhtässy). Lapsi nukahti jo syliin.. Puin tämän löysän makkaran ja laitoin vaunuihin ja kuistille! Tadaa! Vitsit! Tekis mieli juosta talon ympäri ja huutaa halleluuuujaaaa!!!
 
P.p.s mäkin aina vaihdan kylkeä, niinku aiemmin laitoinki, yöllä syötön jälkeen! Mietin et a) ei tukehdu pukluun jos tulee b) ei puudu paikat c) kyljellän siis nukkuu paremmin. Eri päin en oo laittanu sänkyyn, mutta eikö tuo kylen vaihtaminen aja periaatteessa samaa asiaa?
 
Minä myös nukutan kylellään joka on jäänyt synnytyslaitokselta tavaksi. Ei nukahda nykyään muuhun asentoon. Nykyään hieman haastavaa kun itse kääntyy nukuttaessa selälleen. Yöllä oon huomannut saman kuin Triina että pojan herätessä vaihdan hänet toiselle kyljelle niin saattaa nukahtaa uudelleen ja nukkua parituntia lisää ilman syöttöä välissä.

Neuvolassa käyty ja kysyin tuosta kakkaamisesta niin on ihan ok jos vauva kakkaa vain kerran viikossa vaikka saakin hhden annoksen velliä/korviketta päivässä.
 
Mä kans nukutin esikoista kyljellään, aina kääntäen välillä kylkeä. Esim. joka toiset päikkärit oikeella kyljellä jne. Sitten noin 3 kk:n iässä hän alkoi siitä kääntymään aina mahalleen ja nukkui siten, en mitenkään oikein pystynyt sitä estämään. Yritin ensin väkisin pönkätä peiton tms. kanssa paikalleen mutta eihän siitä mitään tullut kun itse osasi kuitenkin jo hyvin kääntyä ja sen jälkeen luovutin ja annoin nukkua mahallaan.

Tämä nuorempi taas nukkuu selällään, ei pysy hänkään kyljellään. Kääntää kyllä itse päätään, ettei ihan muotopuoleksi tuo pää muodostu. Sen verran olen tosiaan katsonut, että nukkuu ns. molemmin päin, jos suosisi selvästi toista puolta, täytyisi varmaan yrittää enemmän kyljellään. Toisaalta, tuosta päänmuotoutumisesta ei tarvi olla hirveän huolissaan, se ehtii vuoden aikana paljon muotoutumaan. Kaverin muksulla oli todella lättänä pää toiselta puolelta vielä puolen vuoden iässä, nätti pyöreä pää jo nykyisin pari vuotiaana.

Ja taas mennään, nuorempi kutsuu..

En mä ihan huono mutsi ole..en siis täällä asu, vaikka siltä vaikuttaakin. Välillä käyn hengähtään :)
 
Tänään on hyvä päivä kun sai nukutuksi hyvin yön, siis me molemmat. Aiemmin olen nauttinut ns. hyvistä öistä mutta vauva on nukkunut aina vieressä mutta nyt kyllä voin sanoa että itse lepää paljon paremmin kun vauva on omassa punkassaan. Viime yö oli varmaan ennätys eli 9h putkeen ja silloinkaan hän ei vielä itkenyt minua vaan taas omat rintani oli niin täynnä että oli pakko alkaa syöttämään. Pieni olikin jo puolivalveilla ja hymyili tyytyväisenä kun hänet kehdosta kaappasin viereeni. Nukkuu nyt aina pupu kainalossa. Nytkin näyttää aivan ihkulta kun nukkuu päikkäreitä pupunsa kanssa kehdossaan. Kaverini totesikin että hän on true Alices baby. Pikkuisella on vaikka mitä pehmoleluja mutta tykästyi nyt aluksi eniten juuri valkoiseen pupuun.
 
Halleluujaa paljon tekstiä oli taas tullut! :) :D

Meillä ollut myös tuota riehaantumista pojalla kutsun sitä villittelyksi. :wink Ääneen nauruakin ollut jo monesti ja hän kutisee herkästi kyljistä esim. bodya riisuttaessa alkaa hekottelemaan.

Kiehuvassa vedessä ei pöpöt elä! Eri asia sitten jos jättää veden vedenkeittimeen viilenemään. Vedenkeitinhän on kuitenkin ekologisempi tapa lämmittää vettä kuin liesi. :wink Jokainen tyylillään jälleen toki.

Hienoa, että jotkut mammat jaksaa teistä dieettailla. Tsempit! Itse olen ottanut lempeän elämäntapamuutos linjan. En täysin kiellä mitään, koska minulla se eskaloituu jonain päivänä sitten kaksin käsin mättämiseen. :D Vähennän ruokavaliosta: herkkuja, vaaleata leipää, vehnätuotteita pastaa, riisiä, eineksiä. Suosin ruista, täysjyvää, vähärasvaista lihaa, hedelmiä, kasviksia.. Mutta siis jos vähän syön jtn "kiellettyä" ei se ole maailman loppu. :wink Pyrin siis luomaan sellaisen ruokavalion jota voin noudattaa loppuelämäni. Olen turhan monta kertaa dietannut kitudieetillä parikytä kiloa pois ja ne sitten tulleet rytinällä takaisin, kun dieetti ruokavaliota ei ole ylläpitänyt.. Mikäs kiire tässä on: loppuelämä aikaa pudottaa painoaan. :wink
 
Vedenkeitin ei kiehuta tarpeesi pitkään tappaakseen kaikki mikrobit, joten siitä syystä se voi todella olla bakteeripesäke. Justiinsa kun naapurikunnassa oli joku epäpuhtausongelma vesijohtovedessä, niin korostettiin, että vedenkeitin ei riitä veden puhdistamiseksi, vaan piti kunnolla kiehuttaa olikosenyt 5min ajan.
 
Ah, ens yönä koitan tota kyljen kääntämistä tytöltä, jos neiti taas meinaa heräillä tunnin välein, jospa se auttais.

Päivät on useimmiten mukavia ja suht helppoja nyt kun meille on muodostunut oma rytmi, vaikka tyttö aika vaativa muuten onkin. Mut nuo yöt, huh huh kun nyt on ollut muutama hankala. Se on kyllä aika uskomatonta miten paljon voimia ja hyvää mieltä saa yhdet kunnon yöunet aikaan ja sitten taas päinvastoin, jos joutuu muutaman yön valvomaan, niin rämpii sellaisessa suossa että. Mä niin toivon, että tässä torpassa nukutaan ens yö!

On kyllä huimaa miten paljon teksitä tännekin ehtii kertymään kun ei käy muutamaan tuntiin :) mut ihana kun on luettavaa imetyshetkinä. Toisaalta olis ihan hyvä vähän vähentää tätä kännykkä kädessä olemista ja keskittyä hetkeen. Olen kyllä päättänyt, että kun tyttö tästä hieman kasvaa niin hänen hereillä olo aikoina pistän kännykän piiloon ja oikeasti olen läsnä. Jotenkin sitä on niin koukussa someen ja tuohon typerään luuriin, että iso osa päivästä menee netissä roikkuen.
 
Ok - en ala tappelemaan tuon vedenkeittimen puhtaus asian kanssa. Minä itse en ole käyttänyt vedenkeitintä mihinkään sterilisointiin. Tässähän oli puhe siitä pitääkö vauvalle annettava vesi keittää sitä paitsi. :D Enpä ole vauvalleni vielä vettä antanut, kun on täysimetyksessä edelleen. Kiitos ja näkemiin.
 
Ennen nukutin pikkusen syliin ja siirsin pinnikseen, nyt rupesin laittamaan hänet hereillä omaan sänkyyn ja kokeilen nukahtaako ns. itsekseen. Täällä huoneessa kyllä oon mutten ihan vieressä, muuten tyttö virkustuu. Ihan hyvällä menestyksellä menny tähän asti, aikansa se tuolla höpisee mutta alkaa jo vähän rauhottua. Uni taitaa voittaa. :) mulla oliskin vielä kotihommia tekemättä kun tänään jäi päikkärit vähän olemattomiksi.

Kysynpä nyt vaikka täällä korvikkeen käyttäjiltä että mimmosia annoksia teillä menee?
 
Minun pitää antaa päivittäin d-vitamiini veteen sekotettuna niin mies on sitä mieltä että sen voi antaa pulloveteen. Meillä on siis pullovettä ihan tätä varten. Aiemmin käytin vedenkeittimen vettä eikä siitä kyllä mitään vauvalle tullut. Tietty oli muutenkin ihan pikkuinen tilkka vettä tabletin kostukkeena. Mietin myös samaa aimmin miten terveellistä se vedenkeittimen vesi on. Hygionisoin kyllä lelut sillä. Tuttipullot myös mutta niitä on tarvittu tähän mennessä vain pari kertaa kun täysimetän enkä ole tottunut lypsämiseen ja tutteja en käytä.
 
Sinne se nukahti! Ja mitä minä teen ku saan omaa aikaa: käyn kurkkiin minuutin välein, kyllä se ihan tosi nukkuu! Ha, en tiiä meniskö sit viereen, telkkaristaki tulee ihan höpöohjelmia.
 
Ihanaa Triina, et mun jutuist on ollu jotai apuu :) Ja Emmy, sama homma mulla ton laihdutuksen kanssa! Hellä ote ni josko pysyis pudotetut kilot paremmi poissa ja siit tulis mahdollisest uus elämäntapa :)

Ja tost korvikkeesta, meil mennää n. 50/50 korviket&imetystä ja n. 200ml menee jos saa pelkän korvikeannoksen, n.150 jos saa ensin tissii. Eli eipä multa taida enää paljoo tulla :/ Se on se kysynnän ja tarjonnan laki...
 
Kun tyttö oli ripulissa niin terveydenhoitaja sanoi et voi antaa kylmää vesijohtovettä joka on lämmitetty mikrossa. Et eikai sitä vettä enään tarvitse keittää? Niin typy oli 2kk tuolloin.
 
Takaisin
Top