Vauva-arjen yllätyksiä ja itsestäänselvyyksiä

Seppo110

Satasella mukana keskusteluissa
Tarkotus olis puhua niistä jutuista joita kaikki, naapureista lähtien, kerto kun vauvaa odotti mutta oli silti yllättävää ja sitten niitä asioita, mitkä on päivän selviä raskauden jälkeen, mutta joista kukaan ei sanonu mitään.
 
Itse kuulin odotusaikana monta kertaa sanan suihkutissi. Oli se kuitenki yllätys ku vauva lupsauttaa tissin suusta nii maitoo suihkuaa pitkin vauvan naamaa ja omia vaatteita.
Sitten se virtsankarkailu josta ei puhuttu mitään neuvolassa ja netistä luin ja ajattelin sen olevan ponnistuksesta ilmenevää timuttelua. Sairaalassa sitte eräs ilta ajattelin sulkea sälekaihtimet ja puolesavälisä matkaa lorahti siis rakko tyhjeni kokonaan varottamatta lattialle. Kyllä hävetti kutsua hoitajaa apuun.
 
Yllätyin siitä, miten paljon helpompaa vauva-arki on kun kuvittelin. Positiivinen yllätys :) yllätys oli myös kipu imetyksen aikana ihan alku metreillä!
 
Minäkin ajattelin,että tämä vauva-arki olisi rankempaa.Toki välillä väsyttää ja ei ehdi mitään,mutta luulin,että tässä muuttuu vähintään zombiksi!
 
Mut yllätti se, miten kiinni siinä vauvassa oikeesti alkuun oli. Vaikka se olikin itsestäänselvyys niin silti yllätti.

Se myös yllätti miten kipeää ja työlästä imetys oli ainakin alkuun.
 
Meillä kävi neuvolassa perhevalmennuksessa yksi pariskunta,jolla oli muutaman kuukauden ikäinen vauva.He olivat vuorotellen valvoneet yöt kun vauva oli vaatinut syliä lähes 24/7.Sukulaiset olivat käyneet kaupassa heille ja auttaneet muissa käytännön asioissa.Ajattelin silloin,että todella rankkaa kun ei edes kauppaan pääse...No,heillä oli ilmeisesti poikkeuksellisen vaativa vauva koska kyllä minä ainakin kävin asioilla melkein heti kun pääsin kotiin.Meillä tietysti asiaa helpotti se,että vauva sai maidon pullosta,mutta onnistuin aina käymään niin,että neiti oli juuri syönyt.Ehkä ihan hyvä,että on "rankempi" kuva etukäteen niin ei voi tulla niin pahoja yllätyksiä...
 
Sanotaako vaikka näin, että yllätti miten helppoa tää on ollut. Elämä jatkuu, koirien kanssa pystyn treenaamaan entiseen malliin ja ehdin käydä salilla pitämässä itsestäni huolta. Vähän kai yllätti myös se miten luonnostaan vauvan hoito tuli. Meille molemmille.
 
Mua yllätti kans kuinka nopeesti muistu mieleen kaikki vauva asiat ja se kuinka paljon enemmän viihdyn nyt kotona kun mitä esikoisen aikaan. Enkä koe olevani kovin väsynyt kun taas esikoisesta olin ihan loppu ja samanlainen nukkuja ollu tämäkin lapsi.

Mun oman maidon loppuminen aikasin oli pettymys ja yllätyin kuinka raskaasti sen otin vaikka tiesin et näin voi käydä taas kun vauva joutu osastolle. Nyt tosin reagoin omii tunteisiin nopeammin ja osasin puhua asiasta.

Aina oppii uutta, joka päivä. Välillä on rankkaa mut on tää vaan ihanaa kun on mahdollisuus olla lasten kanssa kotona ♡
 
Takaisin
Top