Vauva-ajan niksit

röpelö

Puuhakas puhuja
Aattelin aloittaa tällaisen ketjun jossa voidaan jakaa hyviä vinkkejä ja niksejä vauva-arkeen.
Itse oon kuullut, että ananasmehu tai alkoholiton olut saa maidon herumaan. Mulla tosin maidon nostatti jo se että n. päivän ikäisenä vauva käytti mua yhden kokonaisen yön tuttinaan ja imi vaikkei mitään tullutkaan. Tokan päivän iltana näin jo pisaroita ja kolmantena päivänä oli rinnat pinkeenä maidosta.
Toinen älyttömän hyvä niksi jonka opin sairaalassa, kun epparihaavaa kiristi: Osastolla olivat laittaneet vedellä kostutettuja terveyssiteitä pakastimeen. Sen kun laittaa haavalle, pystyy taas istumaan ja kävelemään. Kannattaa tosin istua pyyhkeen päällä kun side sulaa.

Kertokaa ihmeessä omat vinkkinne joita olette kuulleet tai itse oivaltaneet, sellaisetkin niksit jotka saattaa olla suurimmalle osalle tuttuja. Tulevat varmasti tarpeeseen kun kohdataan haasteita vauva-arjessa.
 
Esikoisen kanssa, kun rintojen turvotus maidon nousun aikaan oli pahimmillaan, sain vinkin laittaa kaalin lehdet rintaliivien kupin sisään. Ja se tuntui kyllä auttavan. Nytkin aion ostaa kaalia jääkaappiin. Tämä on jonkin vanhan kansan kikka, ei mun oma keksintö :D
 
Mä voisin antaa vinkin kylmän talven varalle, ÄLKÄÄ PALELLUTTAKO RINTOJANNE!!!! Koska sit ne on kipeät :D
 
Onko hyviä vinkkejä, miten ne rinnat pidetään lämpöisenä paistamatta itseä muuten? Mulla kun rinnat meinaa aina talvella kipeytyä ulkona (varsinkin hiihtäessä/ lenkkeillessä) hirvittää jo, että mitäs nyt sitten, kun ne ilmeisesti tulee olemaan entistä herkemmät :/
 
Voisko sitä kietoa tissien ympärille vaikka lämpimän huivin? Ikäänkuin tuubitopiksi. Jos siis haluaa ekstralämmitystä.

Oon kuullu, että yhdellä tutulla paleltui/tulehtui rinnat, kun avasi arkkupakastimen kannen. Toisella taas, kun haki postin takki auki. Liekö urbaanilegendoja. :D
 
Toivottavasti tää masu pienenee suht nopsaan babyn synnyttyä, koska miulle ei ainakaan mahdu mikään lämmin takki tällä hetkellä päälle. Tissien palelluttamisen riski siis suuri :sad001
 
Toivottavasti tää masu pienenee suht nopsaan babyn synnyttyä, koska miulle ei ainakaan mahdu mikään lämmin takki tällä hetkellä päälle. Tissien palelluttamisen riski siis suuri :sad001
 
Mulla esikoisella kerran (onneks vaan kerran) paleltu rinnat. Olin vaunulenkillä ja oli pakkasta. Oli kuitenkin kunnolla päällä! Vähän lopussa nännejä sattui ja nipisteli ja sit ne olikin kaks päivää kosketusarat! Voitte vaan kuvitella kuinka sattui kun poika ei syönyt/huolinut pulloa ja niistä nänneistä piti imettää. Se kun oli vielä kunnon ahmatti ja hamus kunnon otteella rintaa! Piti käydä aina pien henkinen taisto läpi ennen kun uskalsin tökätä rinnan suuhun.
 
Mulla on sellainen ihan ite neulottu tuubi jonka voi vetästä tisujen päälle jos menee kylmään. Suosittelen. Ihan vaan villa yms. Langasta kudottu
 
Mulla on noi Ruskovillan rinnanlämmittimet. On hyvät ja kätevät.

Ja käytän vielä paidan alla sellasta lämpöpaitaa.
 
Muokattu viimeksi:
Hätäapuna oon laittanu harson rinskoitten sisään ulos mennessä niin ei oo palellu ja kun on takki päällä niin ei näy ylimääräset täytteet muille ihmisille :D
 
Mulla ollut parikin rintatulehdusta. Tissi(t) törkeen kipeenä ja yhden kerran nousi tosi korkee kuume. Mulla myös noi rinnanlämmittimet ja hyväksi todetut. Jos tulehdus pukkaa päälle niin lämmintä rinnoille ja mahd. paljon imetystä kivusta huolimatta, jotta maito heruu ja liikkuu, eikä pakkaa/tuki tiehyeitä. Mä mm lämpimässä suihkussa painelin kovia kohtia rinnoista ja välillä tukos aukesi, mikä helpotti paljon. Taisin joskus pumpatakin saunassa.
 
MaMaMehiläinen, mulla ainakin maha oli heti synnytyksen jälkeen puolet pienempi ja toisin kuin vauvamasu tää on kuin tyhjä säkki, pehmee ja veltto. En malta odottaa että pääsen liikkumaan mutta epparihaavan kanssa pitää levätä vielä.
 
Ai niin ja lämmin kauratyyny on hyvä lämmitys rinnoille.

röpelö, kauankohan sen epparihaavan kanssa pitää olla rauhakseen? Tekis jo itsekkin mieli lähteä liikkumaan.
 
Mun isosisko synnytti reilu kk sitten eikä sille sanottu mitään epparista ja "suosituksista". Se aloitti vaunulenkit jo samalla viikolla synnytyksestä. Hitaasti mutta varmasti :)

Tässä muuten ihan hyvä linkki synnytyksen jälkeiseen liikkumiseen jos jotain kiinnostaa. Ehkä tärkein on että on sinne jälkitarkastukseen asti suht iisisti kun on se kohdunlaskeumanriski olemassa.

http://www.vau.fi/Perhe/Vanhemmuus/Hyvinvointi/Lempeaa-liikuntaa-synnyttaneelle/
 
Mulle kätilö sanoi, että rauhallista liikuntaa kohtuudella ja oon Liljankukan kanssa samoilla linjoilla. Pitää muistaa että jälkitarkastukseen asti äidin on tarkoitus toipua synnytyksestä ja levätä (ei istumista eikä seisomista liikaa kun se kuulemma turvottaa kudoksia haavan ympärillä ja siitä johtuu kiristävä tunne) vaikka kuinka olisi jo energiaa ja kivut muutoin pääsääntöisesti poissa. Mulla haava on jo kuulemma melkein näkymätön, niin hyvin se parani jo parissa päivässä, mutta kivut palaa kyllä, jos en lepää. Ei tätä aikaa turhaan kutsuta lapsivuodeajaksi.

Sairaalassa kun olin touhunnut vauvan kanssa kaikenlaista ja imettänyt paljon istualteen, se kostautui parin päivän päästä ja silloin seisominenkin teki tosi kipeää. Sitten kun muistin levätä ja olla makuullani riittävästi (imetin maaten kyljelläni) olo koheni tosi paljon ja taas pystyi liikkumaan ja istumaan. Tänään meinasin taas unohtaa levätä kun vihdoinkin päästiin eilen illalla kotiin ja siivottavaa ja järkättävää piisasi. Epparihaava kyllä muistutti lepäämisestä kun olin taas riehunut monta tuntia jalkeillaan. Mutta kyllä paraneminen on edennyt niin paljon paremmin täällä kotona, kun saa nukkua taas omassa sängyssä. Miehen apu kotona on aivan korvaamaton, kun juoksee kauppaan tarvittaessa ja antaa mun muutoinkin levätä.
 
Laitoin tän vinkin tonne imetysketjuun mutta liitäns sen myös tänne.

Tässä yksi ihan älyttömän hyvä rauhoituskeino rinnalla huutavalle vauvalle, joka ei itse pysty rauhoittumaan kun pitäisi syödä. Meillä yleensä huuto alkaa viimeistään silloin kun vauva pääsee vaakatasoon mun syliin. Tää on jo enemmänkin tapa, jota hän harrastaa, vaikkei olis mikään kova nälkä.
Jos kiukku on lapsella ylitsepääsemätön, kannattaa katkaista itku yllättämällä vauva esim nostamalla sylissä makaava vauva takapuolesta ja niskasta tukien sylistä kohtisuoraan ylös ja takaisin alas, tai isä voi ottaa vauvan syliinsä ja heijata vauvaa pari kertaa isossa kaaressa. Vauva menee hämilleen ja päästyään rinnalle alkaa heti imemään huudon sijasta. Molemmilla yllättävillä liikkeillä meidän neiti on sekunniksi hiljentynyt ja sillä sekunnilla olen saanut rinnan suuhun.
 
Takaisin
Top