Vauva-ajan harrastukset

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Keskustelua siitä mitä vauvan kanssa voi harrastaa ja missä, hyviä ja huonoja kokemuksia, vinkkejä yms. :)
 
Me ollaan jo yli kuukausi käyty vauva+vanhempi joogassa joogakoulu shantissa. Ollaan tykätty tosi paljon! Jos vauva nukkuu, voi liikkeet tehdä itse vauvan nukkuessa vieressä matolla, mutta kaikki liikkeet on suunniteltu niin että vauva voi olla mukana :) Ihan pienestä vauvasta taaperoon, liikkeitä vähän muokaten.

Eilen aloitettiin vauvauinti Hesevalla vauvauinti Kultakaloissa. Oli kiva paikka, mukava vetäjä, sopivankokoinen ryhmä ja tyttökin oli hämmentyneen tyytyväinen :) Ensi viikolla pääsee kuulemma jo sukeltelemaan. Eilen kelluttiin jo korvat vedenalla ja harjoteltiin vähän kaatamalla varovasti vettä pään päälle..

Lisäksi käydään välillä vauvakerhoissa/kahviloissa, joissa pääsee jokeltelemaan ikätovereiden kanssa :Heartpink:Heartblue
 
Kuulostaapa kivalta!! Olen itse hirveän huono harrastamaan mitään, lähinnä vaan ulkona vaunuilua.. Rahallinen puoli tulee myös aina eteen :/ Mieluusti jonkun kaverin kanssa kävisin kerhoissa/kahviloissa, ettei ihan yksin tarvisi lähteä.
 
Me aloitetaan vauvauinti Vesikaste parin viikon päästä Forssan Vesihelmessä. Samoihin aikoihin ajattelin mennä ensimmäistä kertaa käymään myös MLL:n vauvakahvilassa. Saa vihdoin sosiaalistua kun valintakoe on ohi :) Muuten tuskin sen ihmeellisempiä harrastuksia tulee kuvioihin. Tykkään että kalenterissa on vapaata ja saa spontaanisti tehdä juttuja :)
 
Kai harrastukseksi voi luokitella 2-4 vaunulenkkiä/pv :) lisäksi käydään kerran kuukaudessa vauvakahvilassa tapaamassa muita vauvoja. Se on aina mukavaa aikaa: kahvittelua ja herkkuja sekä juttelua muiden äitien kanssa :)
Kotona lisäksi otan pojan usein mukaan treeneihini. Monia lihaskuntoliikkeitä voi tehdä yhdessä vauvan kanssa :) esim. Lantionnosto poika istumassa jalkoja vasten. Ja esim. Punnerruksia teen pojan yllä ja kyllä se pientä huvittaa :)
 
Harrastuksiahan ne kotona harrastelutkin on :) Mä oon niin huono kotona liikkumaan/jumppaamaan, että siksi ohjattu jooga sopii paremmin, plus on kiva nähdä muita ihmisiä välillä kun muuten oon tytön kanssa kahdestaan kotona. Varmaan ihan eri jos on puoliso ja mahdollisesti muita lapsia :)

Oon nähny useamman ilmoituksen vauvamuskareista, mutta sitä en jotenkin koe meidän jutuksi vaikka musiikki mulle tärkeää onkin. Soittelen kotona levyjä ja tanssin tyttö sylissä, se riittää toistaiseksi meille. Ehkä taaperolle siitä muskarista voisi olla jo enemmän iloa. Onko täältä joku käynyt muskarissa?
 
Mä oon käyny muutaman kerran avoimen päiväkodin vauvamuskarissa. Muut vauvat oli vähintään muutaman kuukauden vanhempia, mut ihan hyvin se meni jo pienemmänkin kanssa. Cecilia on viihtyny joka kerta oikein hyvin sen puolituntisen ja ite oon kans tykänny. Siitä on saanu myös kivoja ideoita kotiin lauluihin ja leikkeihin.
 
Me ollaan käyty kirppanoiden babypilateksessa. Ajattelin ilmoittaa meidät kesäkuun vauvauintiin. Lähistöllä on paljon tarhoja jne joissa on vauvakerhoja ja muskaria. Vielä en ole niissä käynyt.
 
Esikoisen kanssa käydään muskarissa. Nyt 2,5-vuotiaana nauttii tosissaan. Tähän asti innostunut aina vasta ku muskari loppuu. :D Varmaan aletaan vauvanki kanssa kulkea. Vauvauinti myös tarkoitus aloittaa.
 
Te joilla on jo isompia lapsia ja olette käyneet vauvauinnissa niin onko sen aloitukselle joku suositus ikä ja pitääkö siellä aina olla molemmat vanhemmat?
 
Vauvauintiin on ikäraja 3kk tai 5kg painoa. Nuo siks et lämmösäätely on jo vähän kehittyneempi. Yksinkin voi vauvan kanssa mennä mutta on helpompi jos on joku toinenkin mukana niin saa välillä lepuuttaa käsiä kun toinen pitää vauvaa. Ja ei ole pakko olla isi se toinen.

Me on käyty nyt 1kk vauvauinnissa, isoveljen mukana muskarissa 4vkon iästä lähtien ja vauvamuskarissa avoimessa päiväkodissa noin 2kk. Aamupäivisin nähdään myös vaihtelevasti ystäviä joilla on samanikäiset lapset ja käydään puistossa ( siellä poitsu kyllä useimmin nukkuu vaunuissa). Joskus vaan ollaan kotona ja nautitaan rauhassa toisista.

Vauvakinoon mennään käymään kunhan se taas tulee!
 
Kiitos, mietin lähinnä onko jotain yläikärajaa aloittaa vauvauinti? Täällä ei nyt ala mitään ja elokuussa neiti täyttää jo 8 kk.
 
Ihanteellisin aika aloittaa uinti on 3-5kk iässä, käsittääkseni suositellaan aloitusta ennen 7kk ikää, mutta tarkkaa faktaa mulla ei ole. Ja kai sekin on yksilöllistä :)
 
Lapsella alkaa sukellusrefleksi katoamaan mitä lähemmäs 1v. tullaan. Sitten se pitää opetella sen jälkeen, mutta voi uinnin silti aloittaa myöhemminkin!
 
Meille tarjoutui mahdollisuus käydä vielä nyt toukokuu vauvauinnissa. Alkais jo ens lauantaina :) pitääkin miettiä jos mentäis kokeilemaan.
 
Minua kiinnostaisi aloittaa joku äiti-vauva -jumppa tai -tanssi tai vastaava. Poika on nyt 3 kk. Olisiko kenelläkään tietoa tai suosituksia tällaisista ryhmistä Helsingissä? Saisi olla kohtuuhintainen ja sellainen, että pääsisi mukaan aloittelemaan nyt loppukeväästä tai kesällä.
 
Tapanilan Erällä on ainakin äiti-vauva jumppaa. Ja mun ystävä kävi viime kaudella ( en kyllä tiedä on nyt) niin baby bailatinossa. Se oli kylläkin Tikkurilassa.
 
Takaisin
Top