Vauva 8 kk ja valikoiva ruokamaku

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Joo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

Joo

Vieras
Kyselisin tälläistä asiaa, mitä en ihan odottanut kohtaavani :) Luulin,että alkaisin opettamaan esikkoani hiljalleen karkeisiin ruokiin,mutta hän päätti kieltäytyä lähes kaikesta mössöruoasta,mitä oli aiemmin innolla syönyt. Ensin meni "normi" ruoka sormiruokinnalla (teolliset vauvanruoat, itse tehdyt sileät liha- ja kanapullat yms).

Oltiin annettu ihan maistiaisia leivästä.

Suostuu itse syömään kasteltua ruisleipää ja kauraleipää. Puuro, jugurtti, banaani (canpol babies verkon läpi) ja joskus hedelmäsoseet kelpaavat, mutta ei sitten muut juurikaan.

Ei siis peruna eri muodoissa, bataatti, makaroni, liha, kana, kananmuna, ei kurkunpalaset, tomaatti, maissi, herneet. Ei sama lämmin ruoka perheen kanssa ennen maustamista. Ei kylmänä, huoneenlämpöisenä tai lämpimänä. Kaikki yökäyttää ja itse ei osaa/halua niitä syödä. Keitetyt vihannekset lentää iloisesti lattilalle ja kunnon ruoalla mäskätään. Itku pääsee jos tarjoaakaan.

Käyköhän tämä yksipuoliseksi jos elää lähinnä leivällä :D?Lähinnä kiinnostaa, että onko muilla samanlaisia kokemuksia. Laitanko tarjolle aina vaan "syötiksi", jos jossain vaiheessa alkaa maistua?

Meillä elettiin jossain 8-10 kk tietämillä makaroonilla, kananmunalla ja maidolla :D Mikään muu ei kelvannut, ei sitten mitenkään. Sit jossain 9 kk iässä päätettiin, että ja perhana, pistetään samaa ruokaa samoilla mausteilla suolan ja pippurin ja chilin ja sen mikä siinä ruuassa on. Pikkuhiljaa alkoi tapahtua edistystä. Vähitellen alkoi maistella enemmän ja enemmän ja 1 vuotiaana tapahtui totaalinen käänne ja käytännössä aivan kaikki alkoi maistua.

Tiedän kaikki terveyshömpötykset ja palpatukset ettei lapselle saa antaa sitä eikä tätä, mutta jos antaa kaikkea kohtuudella ei siitä ihan oikeasti ole mitään haittaa. Okei, tietyt asiat kuten raaka kala jne jättäisin tarjoamatta, tosin söi meidän 1 v tenava mätiä smetanan ja sipulin kanssa jouluna :D

Kokeile antaa lapselle aivan samaa ruokaa mitä itse syötte ihan samoilla mausteilla, vaikka sitten samalta lautaselta ja samalla haarukalla millä itse syöt. Tai omilla sormilla. Meidän tenava ei lusikkaa ole huolinut koskaan ja syö ainoastaan joko omin sormin tai pienellä haarukalla ruokaa metsästäen. Niin ja soseet on jotain ihan turhaa, ne pitää olla sellaisia palasia, jotka saa itse napsittua sormin. Perunaa ei syö muuten kuin keitoissa keitettynä. Puuroja ei ole koskaan huolinut eikä huoli vieläkään.

Meillä on siis menty melkein vasten kaikkia suosituksia omaa maalaisjärkeä käyttäen ja sillä on saatu parhaat tulokset. Karkkia ja sipsejä jne meillä ei syödä, jäätelöä on maistanut pari kertaa ehkä yhteensä 4 lusikallista. Joulupipareita sai syödä, söi kahden viikon aikana ehkä 3 kpl.

Älä luovuta, laita aina vain tarjolle joka kerta kun itsekin syötte. Pistä ruoka lapsen eteen ja ala itse syödä. Älä kiinnitä mitään huomiota siihen, mitä lapsi tekee. Jos heittää lattialle, anna heittää, älä reagoi. Se on huomion hakuisuutta ja jos sillä saa huomiota niin sitähän tehdään. Jossain kohtaa voit sanoa niin kuin meillä "anna äidille tai pistä suuhun". Se toimii meillä nykyään. Jos ei tykkää, antaa äidin/isän käteen ja jos tykkää laittaa suuhun. Tiedän tunteen, kun lapsi ei suostu syömään, mutta jatka vain sitkeästi. Se muutos tulee jossain kohtaa yllättävän pian.

Kiitos vastauksesta!

Mukava kuulla,että löyty toinenki ruokakulinaristitapaus ;) kiitti vinkistä,niin me aletaan tekeen,että samaa maustettua "aikuisten" ruokaa vaan tarjolle sillon ku ite syödään..mäskätköön aikansa mun lautasta ja muina aikoina sitten sama leipälinja..testattiin jo ja juustopala ja nakki meni hyvällä halulla ihan pienenä palasena,että eipä ollukkaa kiinni siitä koosta ettei "osu" muut suuhun :D

Ennen oli tosiaan eri meininki.Omat vanhemmat ovat suolasilakan häntiä imeskelleet vauvana..ja ihan terveitähän nuoki on.

Kävipä tässä ammattilastenhoitajaki,joka sanoi että ei oo nähny noin nuorta ku leivät poimii ja muu tarkasti lattialle,eli sama linja jatkuu :P

Tuli mieleen, huoliiko tuttipulloa? Meidän yks vierotuskikka oli smoothiet. Hedelmiä ja korviketta sauvasekoittajalla sileäksi, tuttipullon tuttia saksilla vähän isommaksi ja pullo suuhun. Halusi silloin olla vielä sylissä eikä oikein ymmärtänyt, mitä ruokapöydässä tehdään. Smoothieen saa piilotettua esim. avokadoa, josta saa paljon hyviä rasvoja. Toki valmiitakin hedelmäsoseita voi käyttää, laimentaa ne sokeroimattomalla mehulla tai korvikkeella vähän juoksevammaksi ja pullosta suuhun. Tottuu eri makuihin ja saa enemmän ravinteita ja vitamiinia kuin pelkästä maidosta. Myös puuron voi laimentaa velliksi ja vetää vielä soseuttajalla hienommaksi ja hedelmäsosetta perään ja taas tuttipulloon ja suuhun.

Tuttipullosta meille sanottiin, että jos 1,5 vuotiaaksi mennessä olisi vierottunut niin hyvä, mutta ei sekään mikään takaraja ole. Joten 8 kk iässä ihan huoletta sitä voi käyttää.

Takaisin