Vaunut

problemsolved

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2025
Inspiroiduin toisesta laskettujen ryhmästä. Yleiselle puolelle sen vuoksi, että tässä ei varmaan mitään hirveän henlikohtaisuuksia ja muutkin voi hyötyä. Toki voidaan siirtää toiselle puolelle, jos joku kokee paremmaksi 😊

Eli mitäs vaunuja on tulossa? Mitkä ollut kriteerit ja jos joku omistaa jo vaunut, niin onko kertoa plussia ja etenkin miinukset kiinnostaa.

Näistä on puhuttu siellä täällä eri aloituksissa, mutta jos tähän kerätään alle keskustelua enemmänkin 😊

Meillä ei ole vielä ostettu. Olen menossa kokeileen käytettyjä, noin vuoden vanhoja Nunan Demi next -vaunuja (ja nunan urbn kaukaloa). Näistä hirveän vähän käyttökokemuksia, vain tuntuu some tyypeillä olevan yhteistyön kautta.
Alunperin ollaan mietitty Bugaboon fox vaunuja, mutta jos nämä Nunat on hyvät ostetaan ne. Kuitenkin toisen lapsen jos saadaan, niin saatetaan tarvita uudet vaunut taas reilun vuoden päästä (tuplat).
Kriteereinä:helppo kääntää paikallaankin ja työntotuntuma hyvä. Menisi mahd. pieneen tilaan autossa. Sellaiset renkaat, joilla pääsee pururadalla ja soratiellä ja pieessä lumessakin. Ulkoillaan paljon.

Emmaljunga 100v malliston Sento Maxit ostetaan, ei vielä laitettu tilaukseen mutta koeajolla käytiin jo :Smiling Face With Smiling Eyes:

Kriteereinä meillä oli, että vaunujen on oltava tukevat, helposti kulkevat, helposti säädettävät erikokoisille työntäjille, adapterit turvakaukalolle ja varaosia saatavilla/huollettavissa. Erityisesti osaan antaa arvoa Euroopassa valmistetuille vaunuille ja vastuullisuusasioille muun ohella.

Lisäksi näihin saa vaikka mitä lisäosia ja -varusteita tosi helposti ja vaunut kuin kopatkin jne. säilyttävät arvonsa hyvin ja MAX:eissa saa kaksi kyytiläistä tarvittaessa. Kankaat oli tosi laadukkaan oloiset, hyvin ommellut saumat ja kaikki ja työntötuntuma tosi hyvä, kevyet työntää ja talvella jos haluaa kiinteät etupyörät vaihtaa pyörivien tilalle niin sekin onnistuu akselin vaihtamalla näppärästi.

Isohkothan ne kokonsa puolesta ovat että ei mihinkään ihan pikkuautoon varmaan mene, mutta mulla on farkku ja miehellä SUV ja kotitalossakin on hyvän kokoinen hissi joten koolla ei ole meille juurikaan merkitystä.

Me ostettiin Britax Smile 5z -yhdistelmävaunut. Alunperinkin oltiin innostuttu Britaxin tuotteista, kun mun siskollanikin on ollut niitä omille lapsilleen. Tuntu olevan näppärä käyttää ja muunneltavuus on tosi hyvä. Käytiin kyllä lastentarvikeliikkeessä testailemassa myös muita rattaita, mutta oltiin miehen kanssa samaa mieltä, että Britaxit vaan tuntui jotenkin meidän makuun parhailta. Ne oli esimerkiksi kevyemmät ja muutenkin helpommin liikuteltavat verrattuna Emmaljungiin. Tukevammat ja ulkonäöltään mieluisammat kuin Cybexit. Eivät myöskään hintaluokaltaan kalleimmasta päästä, mutta saksalaiset eli ihan laadukkaat ja hyvin suunniteltu. Varaosia niihin saa myös ihan hyvin netistä, myös vanhempiin malleihin. Alunperin etsin käytettyinä vanhempaa mallia olevia Britaxeja, mutta sopivia ei heti alkuvuodesta tullut eteen. Sitten anoppi ilmoitti haluavansa ostaa meille uutena sekä vaunut että turvakaukalon ja isofix-jalustan. Tämä tuleva lapsemme on hänen ensimmäinen (ja ehkä ainoaksi jäävä) lapsenlapsi ja hän halusi myös kunnioittaa syksyllä menehtynyttä äitiään hyödyntämällä saatua perintöä jälkipolville. Kaunis ajatus ja emme tietenkään voineet kieltäytyä tästä ajatuksesta. Hän laittoi meille vaunurahat ja me pystyimme katsomaan sopivan tarjouksen, johon tarttua. Britaxit myöskin säilyttävät hyvin jälleenmyyntiarvonsa, jos/kun tulee tarve myydä eteenpäin.

Meillä on Britax Smile 4 yhdistelmävaunut. Pohdittiin 3, 4 ja 5z välillä. Hintaeroa näissä ei juurikaan ollut eli hinnan puolesta sama mitkä olisi ostanut. Lopulta päädyttiin nelosiin, vitosissa ei niin tykätty jalkapeitteen vetoketjukiinnityksestä kun oli tosi jäykkä ja renkaiden kuvioinnista (🤣 pieniä asioita joo mut piti vain väkisin jotain eroja näistä etsiä minkä avulla tehtiin päätös). Jälleenmyynnin kannalta 5z olisi olleet paremmat kun ovat uudemmat mutta nelosiin tykästyttiin.

Britaxia oli mulle kehuttu joten se oli valmiiksi jo sellainen ”ennakkosuosikki” ja tykkäsin niiden ulkonäöstä, muunneltavuudesta, liikkuu näppärästi, menee pieneen tilaan ja ovat kevyet ja siron näköiset. Nää vaunut täytti meidän kriteerit. Emmaljungia kokeilin lykkiä liikkeessä kun halusin vertailla ja nähdä millaiset nää kaikkien mielestä parhaat vaunut on, mut ne oli liian massiiviset ja raskaat mun makuun. Muitakin vaunuja kokeiltiin työnnellä mutta noiden Britaxien jälkeen kaikki muut tuntui jotenkin kankeilta meidän makuun.

Ja ehdottomasti halusin ostaa sellaisen setin missä tulee vaunut, turvakaukalo ja telakka yhdessä kun en niistä paljoa mitään ymmärrä niin parempi että tulee kaikki kerralla samassa paketissa ja varmasti sitten pelittää yks yhteen 😂

Käytössä en tiedä millaiset nuo tulee olemaan vaikka esim talvella, mutta kokemuksia olen lueskellut netistä että lumessakin menee hyvin kunhan lukitsee eturenkaat 😁

On hyvä ketju! Meillä ei ole vielä(kään) vaunuja, mutta noihin Britaxeihin olen vähän ehkä kallistumassa ja niitä näyttäisi löytyvän käytettynäkin aika hyvin, mitä oon Toria selannut. Miehellä on hyvänkokoinen SUV ja mullakin on farkku, mutta siinä ei ole takaluukku mikään jätti-iso ja siellä on nyt koiran häkki, mikä vie 2/3 tilasta... 😅 pitänee vähän miettiä miten kaikkea sitä kamaa sit kuljettaa sekä koiraa ja lasta... 🤪

Meillä mentiin tässäkin edullisimman kautta. Ostin esikoiselle käytetyt Emmaljungat huonoja loskasäitä jne. varten, koska lenkkeillään paljon. Ne kulkee hyvin, mutta on kankeat. Uutena ostettiin silloin Britax Agile M -matkarattaat, jotka mahtuu farmarin taakse koirahäkin viereen. Niihin sitten adaptereilla alkuun kaukalo kiinni ja tarvittaessa samalla systeemillä kiinnittyvä vauvukoppa, jonka senkin ostin veljeltäni käytettynä. Suurin osa vuodesta tullaan pärjäämään noilla Britaxeilla.

Nyt toisen kanssa ongelmana on, että myin ne adapterit erikseen pois. Onneksi löytyi vielä sopivat Torista, kun tuota mallia ei enää valmisteta. Vanhoilla kamoilla mennään siis meillä (paitsi kaukalo). Yhteensä on laittanut noihin rahaa noin 500€. Lisäksi meillä on aivan rimpulat sateenkaarirattaat, jotka menee olalle. Taisin ostaa nekin joskus Torista 15€:lla. Ne oli pidemmällä reissulla vielä 3v.llä käytössä lentokentällä ja pidemmillä päiväreissuilla.

Me ostettiin bugaboon donkeyt monona kun ei duona tarvetta mutta otin kolmoselle seisoma/istumalaudan samaan settiin. Oon kyllä tykännyt, vaikka onkin isot niin ei liian isot, kulkee näppärästi ja kevyesti ja rakastan tota sivukoria 🥰 Meillä oli kolmosella bugaboon buffalot jotka ois kyllä mennyt tän nelosenkin ratasajan, mut aasit on aina ollu mun haavelistalla ja tää nyt oli viimeinen mahdollisuus ne saada. 🤣 Onneks niitä voi käyttää monona. Donkeyt oli myös tarpeeksi lähellä buffaloita jotka on mun rakkaudet, kakkosella oli kans vikoina rattaina. Tykkään et on jämäkät ja kulkee metsäpoluillakin, foxit esim tuntu omiin käsiin rimpuloilta buffaloihin tottuneena vaikka ei varmasti sitä oo 😅

Meillä Bugaboo Fox3 ja Emmaljunga duo edget kiinteille renkailla❤️

Helpompi pitää kaksia vaunuja ihan talveakin ajatellen, kun foxit ei liiku mihinkään jos vähäänkään enemmän sohjoa/lunta ja pelkkiä kiinteärenkasia en halua yksistään pitää niin foxit sitten kaverina, kun ne menee näppärämmin auton takakonttiin☺️

Me päädyttiin bugaboo fox 5 complete vaunuihin. Käytiin a-t.ssa kokeileen ja nämä oli meistä näppärimmät liikkeissään, helppo kääntää paikallaan ja vaikka yhdellä kädellä ja oli tukevan oloiset kun sivusuunnassa heilutteli ja jousitetut. Saatiin Torista ostettua käyttämättömät vähän halvemmalla. Etupyörät lukittavissa. Ja kahdella pyörällä käytettävissä viimeistään luulen menevän lumessa tai sohjossakin. Vaikka itestä vaikuttivat siltä, että liikkuvat hyvin eri alustoilla muutenki. Nyt vaan koirien totuttaminen vaunuihin, ettei ne yritä syödä renkaita ja osaavat kävellä vierellä 😅

Meillä on mukana kulkevana rattaana Maxi-cosin Leona2 ja (kaukalo on pebble S.) Lisäksi ajattelin ostaa vaunukopan tuohon matkarattaaseen. Kriteerinä oli, että saa tosiaan kaukalon tuohon kiinni ja on helppo pakata mukaan, plussaa, että menisi pieneen tilaan.

Kotona on sitten raskaamman kaluston Emmaljungan Duo Edget. Nämä ei ollut uusi hankinta, vaan löytyi jo ennestään. Eli ei tarvittu uusia tämmöisiä ns. oikeita vaunuja. Nuo maxi-cosit on meillä ehkä vähän kevyempään käyttöön, kauppaan yms. Ja luultavasti ne lähtee meillä sitten aina mökille mukaan. Toivottavasti sen verta rullaisi mökkitietä, että voisi vähän käydä siellä sitten vaunuttelemassa, eikä heti tökkää ensimmäiseen käpyyn.. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta, jos niin käy, niin sitten roudaan Edgeja mukana.

Muokattu viimeksi:
Kävin tänään koeajamassa vaunut koirien kanssa. Täytyy opettaa koirat kulkemaan vaunujen takana ennen vauvan syntymistä. Vähän kylähullu olo oli työntää tyhjiä vaunuja 😅 mutta voin todeta, että bugaboo fox 5 on helppo ohjata yhdellä kädellä, kaks koiraa toisessa. Ainaki tyhjänä. Toistaiseksi olen siis tyytyväinen vaunuihin. Vähän jännittää oppiiko koirat kulkemaan nätisti, tavoite olis ettei ne kaada vaunuja nyt eikä tulevaisuudessa 😬 koirien ja vauvan ulkoilutus yhdessä, on kuitenkin pakko tehdä, kun miehen työpäivät on välillä 12h

Oon myös pari kertaa työnnellyt tyhjiä vaunuja ja koira toisessa kädessä meidän pihaa ympäri. 😂 Se tuntui aika hölmöltä, mutta yllättävän hyvin sujui. Koira pelkäs eka vähän vaunuja sisällä, mutta ulkona sitä ei oikeastaan kiinnostanut yhtään, kun ois halunnut vaan haistella maata. Käveli kyllä ihan nätisti siinä vierellä. Meidän Britaxit on onneks myös mukavan kevyet (vaikka sinne tulee vielä vauvan paino sitten). Ootan vähän kauhulla sitä hetkeä jos mennään tonne meidän viereiselle hautausmaalle käveleen. Siellä vaan oravat ja rusakot vilistää, niin miten nätisti se enää siinä vaiheessa kävelee... 🙄 Toivottavasti ei tosiaan kaada mua ja vaunujakin, kun yrittää kiskoa sen oravan perään... 😬 Pitää ottaa joku kunnon hihna käteen, jos sinne lähtee.

Meilläkin pikkukoira on oravien perään, mutta onneksi n5kg painaa. Isompi n.40kg ois vähän sinkoilemassa joka puolelle, joten sille tämä on hankalampaa. Mutta joskos tällä combolla edes pääsisi kilsan lenkin, että yksin ollessakin saa koko kolmikon sitten ulkoileen.

Meillä tää sinkoilija on about 15-16kg ja aika vikkelä liikkeissään, mutta toivotaan, että sujuis vaunulenkit hyvin myös sen kanssa. Munkin mies kuitenkin tekee töitä myös aika paljon, niin ei sekään aina kerkeä koiraa viedä tai vahtia vauvaa, niin olis hyvä, jos päästäis kaikki yhdessä ulos samaan aikaan. Meidän koira kyllä muuten varmaan turhautuu, jos lenkit kovasti vähenisi. Kilsan lenkki olis jo hyvä saavutus 😄

Kovasti ajattelen, että jos päivittäin tätä teen, niin se jotain ymmärtää... Mutta 😅 kolme vuotta päivittäin 4krt päivässä ollaan harjoiteltu, että hihnassa ei saa vetää, joten en pidätä hengitystä 😂😂

Mä pelkäsin kovasti koira + vaunut yhdistelmää. Harjoitellessa koira puri koko ajan renkaita eikä osannut ollenkaan kävellä vieressä. Talvivauvan kanssa oli vielä liukastakin. Kaikki meni meidän touhukkaan 26kg hurtan kanssa lopulta erinomaisesti, kun vauva oli vihdoin mukana. Seuraavaksi harjoitellaan "järjettömän nopea potkupyörä + vaunut + jumittava laiska koira -yhtälöä". 😆

Joo talvi ois ihan hirveää tämän ja vaunujen kans. Silloin lapsi on onneks isompi ja voi olla myös pulkassa 🥲 mieki epäilin, että tämä ois syöny renkaita, kun sisällä yritti. Ulkona onneks unohti ne. Kauhukuvissa mulla toinen syö renkaita ja toinen pelkää vaunuja 😆 no onneks kumpikaan ei noteerannut vaunuja hirveästi, mutta jotenkin tuo pitäis saada kävellen asiallisesti. Oon niin yrittäny miljoona eri tapaa, mutta kun koira on kuin amfetamiini hitin ottanut orava saksanpaimenkoiran kropassa, niin sen koulutus on niiiiiiiiiin hidasta 🫠

Takaisin