Vaunut/rattaat/yhdistelmävaunut

Bellaroosa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinämammat 2018
Mä olen alkanut nyt jo miettimään ja kartoittamaan eri vaunu vaihtoehtoja. oon käynyt jo liikkeissä katsomassa ja työntämässä et saisin edes jonkinlaisen kuvan tarjonnasta ja vaihtoehdoista. Mieli muuttuu jokapäivä ja onneks tässä ei oo vielä kiire. Mut tää on tosi vaikeeta kun kaikki on ihan uutta kun ensimmäistä odotan.

Millaiset rattaat/vaunut/yhdistelmävaunut aiotte/ tahtoisitte hankkia? Minkälaiset on harkinnassa? Mitä kokeneemmat suosittelee? Mitkä on hyviksi todetut ja ootteko joutunut vaihtamaan välillä toisenlaisiin kun ensimmäiset ei ole miellyttäneetkään?
Vähän vinkkejä ja mielipiteitä tahtoisin kuulla :)
 
Mulla oli emmaljungan käytetyt yhistelmät, vaununa tykkäsin mutta sitte ku kova koppa kävi pieneks ni se istuin osa oliki sitte huono nukkumiseen :/ selkänoja ei menny ihan alas, vaan jäi pikkusen koholle ja lapsen asento näytti todella epämukavalta, eli me siirryttiin rattaisiin nukkuun jotain 7-8kk ikäsenä. Myös senki takia siirryttiin rattaisiin ku vaunuihin en saanu valjaita kiinni ja tyttö oppi kiipeileen, ni ei uskaltanu enää antaa nukkua ilman turvavöitä. Yhistelmät sitte möinki pois. Rattaina meillä on britax b-motion. Sillon alta vuoden ikäsenä se oli mun mielestä huonohkot, istuinta ei saanu käännettyä, istuinosa oli kapea ja laps aivan valu alaspäin. Mutta muuten oon tykänny niistä, varsinkin ny ku esikoinen on jo vanhempi :)
Jos raskaus etenee toivotusti, on tuplat varmaan hommattava, esikoinen on 2v4kk sillon heinäkuussa, mutta aattelin nekin hommata käytettynä, koska niitä tuskin tulee sitte pitkää aikaa käytettyä. Ja jo olemassa olevaan britaxiin hommaan pehmeän tai kovan vaunukopan, ja seisomalaudan, jos vain siihen saa sellasen.
Mulle tärkeet kriteerit on, että tavarakoppa on tilata, istumen saa käännettyä selkä ja kasvot menosuuntaan, säädettävä aisa ja ilmakumipyörät. Ja niin, 4 renkaat. Meillä oli sellaset missä oli 3 rengasta mut en tykänny ja möin ne pois. Asutaan hiekkatien varressa, joten ilmakumirenkaat on ehdottomat, muuten kyyti on todella epämukavaa ja epätasasta.
Meillä tosiaan oli yhistelmät ja kahet rattaat, mutta yhistelmien vaunuosaa käytettiin vain reilu puol vuotta ja muuten on käytetty rattaita!
Suosittelen kyllä kokeilemaan kaikkia mahollisia, niin näkee parhaiten mitkä rattaat/vaunut ittiä miellyttää! Ja ehkä kannattaa miettiä haluaako pienet rattaat vai isot, ja käyttääkö yhistelmien ratasosaa oikeesti. Toisaalta, sitte seuraavan lapsen kohdalla ainaki tietää mitä kannattaa ja mikä ei :D
 
Meille tulee emmaljungan viking. Saadaan kummitytön koppa yms osat kun hommataan itse runko. Sen verran tullut myös kummityttöä työnnettyä niissä että tietää niiden olevan hyvät. Lisä plussaa on että ovat todella kapeat kun kuitenkin liikutaan myös bussilla.
 
Mä ostin jo kun kaveri myi omansa pois enkä viiti uusia ostaa. Meillä on Bumbleriden Indie twin. Vaikutti näppäriltä ja ketteriltä eikä oo älyttömän leveät kuitenkaan. Luotan myös kaverin kehuihin näistä.

Esikoisen yhdistelmät pitää säilyttää kans, kun tarkoitus olis että esikoinen jatkaa osa-päiväisenä tarhassa enkä mä sit pelkän vauvan kans tuplilla lenkkeile. :)
 
Oon myös kuullu kehuja bumbleriden indie twineistä :) ne houkuttais mua, jos jostain halvalla saa. Uusia en minäkään osta ko niin hetken aikaa niitä vaan tarttee.
 
Meil on yhdistelmä vaunut hartan topline x ja käytettynä myös ostettu. On ollu tosi hyvät, kova koppa ehkä vähän kapee varsinkin kun poika kasvanu +1 käyrällä huimaa tahtia mut hyvin meni ratasosassakin keväällä toppapussin kanssa ja siirryttiin pelkkää ratas osaan myös ajoissa siksi että poitsun oli helpompi nukkua vähän pystyssä (saa myös ihan makuuasentoon). Hyvä jousitus ja isot pyörät jos liikkuu sekalaisessa maastossa, toki bussissa ei mikään city malli. Tuplista meillä meneekin ens kesänä nordic cab kun on 2paikkanen ja valmiina kotona kun tykätään pyöräillä. Pystyy käyttää myös kävellessä, juostessa, hiihtäessä ja vaeltaessa mut on toki hintava. On myös laadukas ja menee pitkään varsinkin vuoden 2016-> mallista eteenpäin kun korotettu niin mahtuu pidempikin lapsi vielä kyytiin. :)
 
Mä ostin jo kun kaveri myi omansa pois enkä viiti uusia ostaa. Meillä on Bumbleriden Indie twin. Vaikutti näppäriltä ja ketteriltä eikä oo älyttömän leveät kuitenkaan. Luotan myös kaverin kehuihin näistä.

Esikoisen yhdistelmät pitää säilyttää kans, kun tarkoitus olis että esikoinen jatkaa osa-päiväisenä tarhassa enkä mä sit pelkän vauvan kans tuplilla lenkkeile. :)
Mulla kans mietinnäs nämä. Saikos näihin jotain adapteria millä sais turvakaukalon kiinni?
 
Meillä emmaljungan sv:t ja niihin tupla adapterit. Ollaan tykätty. Käytössä olleet vuodesta 2016, jolloin ostettiin ne uutena. Aiempina vaunuina ollu myös brion tuplat ja emman perus yhdistelmävaunut puolikovalla kopalla. Matkarrattaina nyt autossa Gessleinit jotka tosi näppärät siihen hommaan. Emmaljungat muunneltavuuden ansiosta toimineet parhaiten. Nyt ajatuksissa vauvalle manduca/liina ja vaunun koppa. Tarvittaessa siis vauva liinassa/ manducassa ja pienin isommista sisaruksista (2v) emmaljungissa tai gessleineissä. Isommat kävelee itse tai pyöräilee tms...
 
Joo-o, siinä vasta ongelma.... Vaunut. Mulla on Brion turvakaukalo autoon, siinä on jotkut kiinnityshommat, että ilmeisesti saa vaunuihinkin kiinni. No, en tiedä ollenkaan, tuleeko Briot vai mitkä. Oleellista ois isot ilmapyörät (4), pestävät kaikki kangasosat, kunnon alaosa kauppa- ym. tavaroile, kääntyvä kaukalo tai koppa, mikä onkaan ja/tai se työntöaisa, ja jospa löytyisi sillä tavalla monikäyttöinen rakkine, että menisi sitten vauvavaiheenkin jälkeen. Ja, että kevyt ja pieneen tilaan menevä. Ei mitään käsitystä vielä, mikä merkki tai mikä malli, ainoa kriteeri on, että maksimissaan saavat käytettynä maksaa 100-120 euroa. Muu on rahan tuhlausta minulle. :)

Saa ehdotella, mistä näitä saa käytettyinä hommattua. Tori.fi on toki tiedossa, mutta onkos jotain muita? Fb-ryhmissä en viitsisi ainakaan toistaiseksi asioita kysellä, koska vauva-asia ei ole vielä mitenkään julkista tietoa. Jotain vauvatarvikkeisiin painottuneita kirppiksiä pk-seudulla tai esim. Lahteen päin matkalla? Myös Järvenpää ja Tuusula on sellaisen ok ajomatkan päässä.
 
Mietin tossa et tarttenkohan mä kuitenkaan sellasia rattaita mihin saa kaukalon kiinni. Ku jos tekee jonku shoppailureissun ni vauva todnäk on sitte vaunukopassa ja esikoinen ratasosassa. Esikoisella kaukaloa käytettiin lähinnä kauppareissuilla, muuten ei sitä oikeen käytetty. Ja yksin en tuu todnäk koskaan tekeen isompia kauppareissuja, on tota matkaaki lähimpään prismaan/sittariin. Ja tarvittaessahan sen kaukalon saa ratasosaan tungettua ilman adaptereitaki.
 
Mä ainakin aattelin, että ei tarvii saada kaukaloa tupliin kiinni. Esikoisella oli just kauppareissuilla kaukalo+matkarattaat käytössä eikä me isoja rattaita kuitenkaan autolla kauppaan mukaan raahata. Ja jos taas lähetään bussilla tai junalla kaupoille niin vauva matkustaa vaunukopassa. :)
 
Olis yhet kivan näköiset sisarusrattaat myynnissä tässä lähellä, mukaan kuuluu istuimet ja yks vaunukoppa, istuimet saa käännettyä ja tavaratilaki ois iso! Mutta en vielä raaskin ostaa..
 
Mä harkitsen jo vakavissani Britax smile 2 yhdistelmiä. Onko kellään niistä kokemusta?
 
Mulla ei oo henk koht kokemusta mutta työkaverilla on sellaset ja on kuulemma ollu hyvät!
 
Takaisin
Top