Vaunut / rattaat / kaukalot

taistosissi

Oman äänensä löytänyt
Hei kaikki kokemusta tai näkemystä vaunu- ratas- ja kaukalohankinnoista omaavat!

Osittain tätä aihetta onkin jo tuolla vauvahankinnoissa, mutta olisin kiitollinen, jos osaisitte valaista lisää juurikin vaunuihin/yhdistelmiin/rattaisiin/turvakaukaloihin liittyen.

Eli tässä kun ollaan esikoisen odotuksen aikana vauvaliikkeissä pyöritty, niin vielä kaipaisin käytännön kokemuksia tai muuten vaan näkemyksiä, kannattaako ostaa kunnon jykevät ja tukevat vaunut (joihin sitten voi vaihtaa ratasistuimen) vai sellaiset näppärämmät, edessä pienet (+kääntyvät?) pyörät olevat ratkaisut, joihin sitten vaunukoppaa jne. Entä miten tähän olette liittäneet turvakaukalon (jos olette)? Kokemuksia eri merkeistä ja malleista otetaan myös oikein mielellään vastaan! :)

Itsellämme tarve kulkupelille tullee olemaan sekä kaupunki- että "hiekkatiekäyttöön", talvella ei aina lähitiet ole heti niin hyvin aurattuja, vaunuilla aiomme ylipäätään paljon, ja pitäisi näppärästi saada kamat vielä aina (oman) autonkin kyytiin. Ja rivarissa kun asutaan, niin ei sinänsä tarvitse mahdottomasti portaissa kanniskella kopassa. Kanniskelusta esim. kaukalossa kuitenkin sen verran, että olen itse tällainen "rääpäle", eli lyhyt ja onnettoman laiha (siis ennen raskautta! ;), että kauppareissulle uskoisin jotain ratasratkaisua kaukalon alle kaipaavani. Autoistamme toisessa on ISO FIX -kiinnitysmahdollisuus, toisessa ei. Ja luonnollisesti rahaa ja tilaa ei tietenkään ole ylimäärin... :/

Kertokaahan te viisaammat ja kokeneemmat :)
Kiitos paljon!
Taistosissi 23+1 :)
 
Hei vaan. Mulla on itellä ihan samat ajatukset, et mikä olis toimivin ratkasu. Sen verran oon saanu päätettyä, et isopyöräset yhdistelmät hankitaan, koska autoon kyllä mahtuu vaikka yhdistelmät vie aika paljon kuulemma kokoon taitettunaki tilaa... Isot pyörät siksi, että Suomen talvessa en usko pienten pyörien selviävän. Tiet ja kadut kun ei aina oo priimakunnossa. Mekin asutaan rivarissa, tosin muutetaan omakotitaloon, kuhan remppa saadaan valmiiks...

Kaukaloista sen verran, et ite ostan jalustallisen vyökiinnitteisen mallin. Meidän autossa on kyllä isofix-kiinnikkeet, mut se isofix mun mielestä maksaa vähän liikaa, kun ei se jalusta nyt oo niin iso vaiva laittaa kerran kiinni paikoilleen vyöllä. Teilläkin arvelisin, et vyökiinnitteinen toimis kans paremmin, ku vaan toisessa autossa on se isofixjuttu. Pelkkää kaukaloo en ees harkitse.

Kummassakin hankinnassa on oikeestaan ongelma enää merkki ja hinta, kun ei mekään mitään kroisoksia olla ja remppa imee rahaa...
 
Eli samanlaisia pohdintoja... :)
Miten gamle, oletteko siten ajatelleet, että hankitte myös matkarattaat vielä erikseen, vai pärjäättekö isoilla renkailla myös ratasvaiheessa? Meille kun olivat liikkeessä kovasti sellaisia matkarattaitakin jo tyrkyttämässä, siis yhdistelmien lisäksi. Myyjän näkökannalta tarvitsemme siis tietenkin kaiken ja heti ja uutena ja vielä varmuuden vuoksi sitä ja tätä... ;)
Entä vielä ihmisillä kokemuksia heittoaisasta, erilaisista renkaan täyttöratkaisuista, entä rungon materiaaleista?

 
Vaunuissa kannattaa ihan tarve kohtaisesti katsoa millaiset tarvii/kannattaa ostaa. Meillä on yhdistelmävaunut esikoisesta joissa kunnon pyörät ja toinen käyttää samoja. Kaukalona meillä on esikoisen graco telakalla ja siihen on olemassa matkarattaat joihin saa kyseisen kaukalon kiinni. Jos maastossa kulkee paljon niin kannattaa ehkäpä panostaa niihin vaunuihin paremmin, jotteivat heti lahoa. Niissä kun on eroja paljon. Tuo Gracon kaukalo on ajanut meillä hyvin asian ja ollut toimiva ja käytännöllinen kun saa vain nostaa telakasta irti ja laskea. ei tarvi vöiden kanssa leikkiä eikä ole mikään hirmuisen kallis verrattuna muihin tuollaisiin.
 
taistosissi: Musta tuntuu et täällä maalla pärjää varmaan ihan ilman matkarattaita... ostetaan, jos tarve vaatii. Mies on tosin navetassa töissä, joten jotkut tyyliin 2€ ikivanhat kiesit varmaan sinne pitäs hommata.

kokeilin Oran heittoaisaa ja oli aika rempula, en tykänny. Emmaljungasta en huomannu testata, ku huomasin, et ratasosan saa kummin päin vaan asennettua (eli kokeilemassani mallissa ei ollu heittoaisaa). Jotenkin tuntuu, et mitä enemmän liikkuvia osia on, sitä heikompi olis tukevuus....

Renkaista en tiiä, kumpi olis parempi. Helpommalta kyllä kuulostaa se mihin ei tarvii pumppailla ilmoja...
 
Me ostettiin Teutonian yhdistelmät pehmeällä kopalla, niillä ei-pumpattavilla renkailla ja neljä isoa pyörää. Vaunuissa on heittoaisa JA käännettävä ratasosa, kuka tietää mitä niillä molemmilla tekee kun sittenhän lopputulos on sama kuin alkutilanne... :D
No kuitenkin, pehmeään koppaan päädyttiin siitä huolimatta, että kuulemma kesävauvalle kova koppa olisi parempi kun on isompi = viileämpi sen vuoksi, että asutaan hissittömässä talossa ja mä joudun raahaamaan kersan siinä kopassa tänne toiseen kerrokseen. Kova koppa on esim Emmaljungassa niin iso, että en tiedä miten saisin sitä kannettua kun vartta on toi 160cm sulka päässä.
Teutoniat on pienehköt ja ketterät yhdistelmiksi ymmärtääkseni myös kevyimmästä päästä, joten kun niitä yksin joudun nostelemaan saan ne helpoimmin porrasperäauton takahotlaan ja mahtuvat hyvin myös bussiin.
Neljä isoa rengasta sen takia, että just bussiin helpompi nousta ja tätä talvea silmällä pitäen meinaan että niillä rimpulaeturenkailla ei kyllä mennä minnekään vaikka keskustassa asutaankin ja vaikka osan malleista saa lukkoon nuo kääntyvät pyörät.
Aisa oli myös helposti ja riittävästi säädettävissä kun mies on 2m ja minä tämmönen pingviini.
Semmosia perusteita... Pakko oli hyvin perustella itselleen kun oli niin kalliit. :D
Ostettiin muuten ne tuosta Vauvatalo Johannasta Turun Piispanristiltä, aivan loistava palvelu, täysin asiasta tietämättömänä sain tosi hyvää tietoa ja kysymyksiini vastattiin asiallisesti. Saatiin jättää myös sinne säilytykseen.
 
Kiitos perusteellisista perusteluista (itsellesikin ;), auttaa myös meitä muita pohdinnoissa.
Pakko lyhyesti kommentoida, että palvelu liikkeissä on kyllä ISO tekijä, sillä Hämeenlinnan Vauvatalo Johannasta jäi todella huono maku suuhun. Ihan periaatteestakaan en haluaisi sieltä nyt mennä ostamaan. Ylimielistä kohtelua ensimmäisiä kulkupelejään kyseleville... :/ Mutta ihanaa, että muualla toisin ja että hyvien myyjien ansiosta löytynyt teille oikeat vehkeet. :)
 
Mulla oli esikoisen kanssa sellaset kuomurattaat mihin saa sen kovapohjaisen makuupussin.. Tykkäsin et on kätsyt ja sai "suht koht" pieneen tilaan.. Eli sellaset tuli ostettua tällekkin.. makuupussissa on irrotettava se kova pohja niin siit tulee ihan pehmonen pussukka...  www.vaunuaitta.fi tuolta minä omat ostin.. kävin kyl ihan paikan päällä ne ostamassa mutta jos asuu kauempana voi myös tilata.. halvat ja hyvät
 
Onpa outoa että voi olla noin erilaista! Mulle tuli just päinvastainen hyvän palvelun seurauksena, siis että en viitsinyt oikeastaan muualta enää paljon katsellakaan. Ei mitään tuputtamisen makua ja kiireetön meininki, oli aikaa keskustella. Mä kanssa aika helposti äänestän jaloillani, jos on ärsyttävä myyjä lähden vaikka mikä aarre olis myytävänä puoli-ilmaiseksi. :D
No, onneksi vaunuliikkeitä riittää! Tsemppiä hakuun!
 
Mä haluaisin Brion singit.
Mitä ootte mieltä, olisiko typerää ostaa ne? Tiedän, että niissä on pienet etupyörät, (eli talvikäyttöön huonot) mutta superbonuksena ne on pienet, ketterät ja niihin saa turvakaukalon klikattua suoraan kiinni. Se olis kauppa- ja kyläreissuille tosi hyvä ominaisuus! Plus noi kevyet ja ketterät ratasosat olis kesävauvalle oivalliset.
 Äh.. Vaikeeta. Toisaalta noi Happyt olis tosi hyvät perusyhdistelmät, mut ne vie enemmän tilaa ja niihin ei saa kaukaloa kiinni, mutta sit taas tavella ne pelais paremmin.
 
Minisanni, tuskin se typerää on jos koet ketteryyden ja kuljetettavuuden tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Totuushan on se, että missään rattaissa ei ole KAIKKIA ominaisuuksia mitkä haluaisi, tai siis että olisivat parhaimmillaan kaikissa tilanteissa ja vuodenaikoina. Me valittiin noi teutoniat (en muista rungon nimeä mut neljä isoa pyörää) sen takia, että tykkään kävellä ja lenkkeillä ja hermo menee nopeasti joten sen takia tärkeää että liikkuvat varmasti kelillä kuin kelillä. Kääntöpuolihan on se, että kun meil on ainakin toistaiseksi porrasperäinen auto, joudun tod näk irrottelemaan ja kiinnittelemään pyöriä kun tungen vaunuja peräkonttiin. Ajattelin tämän ratkaista niin, että kun tyyppi on vähän isompi, ostetaan kevyemmät "vierailurattaat". Just yks ystäväni 2v pojan äiti sanoi, että aikomus oli kova pärjätä yksillä kärreillä, nyt heillä on neljät. :D No mä ajattelin että max kahdet, katsotaan missä ollaan kahden vuoden päästä... Viiteliäisyydestähän tämä on kiinni - mää en jaksa tapella loskassa ja tod näk kyllästyn myös rengaiden irrotteluun, joten jos voin asian ratkaista hankkimalla toiset, ehkä sen teen. Toki pikkurattaat pitää olla sitten vähän taloudellisemmasta päästä kuin nämä vaunut, jos meinaa syödäkin vielä.
 
Joskus 11 vuotta sitten kun esikoistani odotin, lupasin itselleni että jos toisen vauvan joskus saamme niin sitten ostan just sellaiset vaunut kun omaa silmää miellyttää ;-) No nyt vasta sitten tuli sen aika ja mulla on kyllä aika selkeä suunnitelma hankkia vauvalle Emmaljungan yhdistelmät ja sitten joko Britaxin tai Emmaljungan oma turvakaukalo jonka saa yhdistelmärunkoon adapterilla kiinni. Kokonaishintaa en ole vielä uskaltanut edes ajatella ;-)
 
Me ollaan ostettu käytettyinä nää kaikki ja se tietenkin vähän vaikutti valintoihin, esim matkarattaita en olis varmaan vielä ostanu mutta kun saatiin hyvä pakettitarjous niin ostaa pätkäytettiin. Eli siis ollaan autottomia ja kuljen paljon kävellen niin asvaltti kuin metsäteitäkin ja halusin tukevat panssarivaunut jolla painella tuolla menemään.  Ostettiin siis Emmaljungan Duo Edget Sport-rungolla. Noilla pääsee kyllä läpi tuulen ja tuiverruksen, ja se on tosi tärkeetä mulle kun auto-vaihtoehtoa ei ole. Niissä on myös iso koppa että on sitten viileä kesällä. Isothan nuo on kyllä, mutta täälläpäin on paikallisbussit uutta mallia johon pääsee sisälle ihan työntämällä vaan ja keskiosa on niin iso että vaunut mahtuu kyllä sisälle. Mahtuivat jopa meidän pikkuruiseen hissiin kun heittoaisan nostaa ylös hississä. Itse en kyllä saa kovin paljoa tästä lihoa, muuten en mahdu vaunujen viereen :D Niissä on siis irroitettava koppa ja sit vaan vaihdetaan ratasosa siihen tilalle kun aika on täys.

Sit ostettiin Gracon matkarattaat ja niihin istuva turvakaukalo kaupunkikäyttöön ja junalla tehtäville reissuille kun kaukaloa tarvitsee kuitenkin mutta vaunujen mukaanottaminen olisi hankalaa. Näillä ajateltiin siis pärjätä, nuo matkarattaat on hyvät kun menee niin pieneen tilaan niin jos mennään pienemmän auton kyydissä esim mummolaan niin on sit kuitenkin jotkut kärryt mukana.
 
Munki oli tarkotus ostaa nuo Emmaljungan Duo Edget, kun löysin pari vuotta käytetyt aika hyvään hintaa ja ne oli vielä mun lemppari kuviolla, vihreä maasto kuvio ja niissä oli KAIKKI maholliset mukana hoitolaukkua ja aurinkosuojaa myöten :/ mutta sitten ku aijottiin soittaa niistä niin ne oli jo kerenny mennä :( ja sitä kuviota ei enään saa....HIUKAN otti päähän kyllä...Mutta sitte ukko sano et ostetaan uutena sellaset Emmaljungat ku haluan :) ne on siitä tosi hyvät et ne tosiaan menee maastossa ku maastossa ja täällä pohjosessa tarvii hyvät vaunut joka kelille :) sit mie kokeilin niitä Rovaniemen lastentarvikkeessa niin ne tuntu aivan sairaan hyvälle työntää, aivan upea se jousitus niissä :) hintavathan nuo on, mut meillä on tarkotus ostella sen mukaan et ne menee kaikkien tulevien lasten kanssa :) ja emmaljungasta on aina kysyntää joten varmasti saa sitte joskus myytyä poiski...
 
Noi vaunut näyttää helposti kokoon meneviltä ja näppäriltä! Merkistä en ole kuullut, onko historiaa?
 Toinen ääripää mun vaunuhaaveilleni olis Oran Jovi Airit. Ne on valtavat! :D Mutta näyttää kyllä just sellasilta panssarivaunuilta joilla pääsee minkä vaan esteen läpi.
 Ehkä vähän säästän rahaa ja ostan kummatkin, Jovit ja Singit :D Tällänen keskitien ratkaisu olisi Brio Happyt. Ne on kauniita ja siroja, mut niissä on kunnon renkaat. Jousituksessa kuulemma vanhoissa malleissa vähän kireyttä, mut kaikkea ei voi saada. Huh. Jos ois vaan rahaa ostaa uusina jotkut superkärryt, niin pääsis paljon helpommalla! 
 
Me ostettiin käytettynä Emmaljungan Duo Edget sport rungolla. Ovat muutaman vuoden vanhat, mutta käytön jälkiä näkyy vain renkaissa. Tulee paljon lenkkeiltyä koirien kanssa, joten halusin niiden olevan tukevat. Lisäksi pidin tärkeänä sitä, että muksu saa nukkua niissä päiväunia mahdollisimman pitkään ulkona. Mukana tuli hoitolaukku + kaikki mahdolliset varusteet. Ja hinta oli alle puolet uutena ostetuista.
 
Minisanni: Mulle myyjä sano, et Orat on muuten hyvät mut ne on kuulemma painavimmasta päästä.

Briot mun mielestä "kiikkuu" kaikki mallit ihan liikaa. Olin tosi yllättyny miten paha pettymys ne oli...

Ite oon alkanu kallistua Crescentiin. Aika lailla toimivan tuntunen yhdistelmä ja tarjouksessa kuulemma 500€, ku ainakin ovh on yli kuuden sadan... Ainoo, joka siinä ei miellytä on et sitä ei saa ku hiekanvärisenä, harmaana ja mustana. Minä kun haaveilen limenvihreistä tai punasista... :)
Toinen vaihtoehto on ne Emmaljungat, mut siihen tarvii rankkaa sponsoria..
 
Juu, noi orat on massiiviset, koon ja painon puolesta. Luultavasti minäkin mahtuisin sinne ottamaan päikkäreitä.. Ja painoa on kevyet 22 kiloa :D Niitä ei ihan käden heilautuksella takakonttiin heitetä.
Huh, oon ihan stressaantunu näistä vaunu-asioista! Pitänee tsekata nuo cresentit vielä läpi. Yks merkki johon törmäsin, ja jotka olisin kovasti halunnut, mutta niitä ei saa kun uutena, oli Skidi. Käykääpäs katsomassa, mun mielestä aika kivoja.
 
Olen ollut ihan tyytyväinen vaunuissa noihin, mitä meillä esikoisella oli (jotkut halvemmat, käytettynä ostettu serkulta). Nyt toiselle ostettiin siskolta käytetyt Emmaljungat. Vaunuissa mä tykkäsin:
-isot pyörät, jotta pääsee kulkemaan kevyesti, on maasto mikä vaan, vaikka loska näin talvella
-yhdistelmävaunut: ei vaunuja ja rattaita kuitenkaan yhtä aikaa tuu käytettyä
-heittoaisa (musta ehdoton): saa käännettyä työntösuunnan auringon ja tuulen suunnan mukaan (esim. rattaissa, kun lapsi on isompi ja istuskelee ja ollaan menossa jonnekin).
-Meillä kova koppa, ei tarvetta kanniskella, kun omakotitalossa asutaan ja vauva jää lenkin jälkeen ulos nukkumaan.

Lisäksi meillä on matkarattaat: Kaupungillla kaupoissa liikkuessa tosi näppärät. Matkarattaissa arvostan:
-kääntyvät etupyörät: shoppaillessa pääsee helposti pujottelemaan
-saa makuuasentoon: voi pitää pienemmälläkin ja toisaalta niihin voi nukahtaa -> (ulkomaan, tai pitkillä kotimaan)matkoilla ei tarvii välttämättä mukaan kuin matkarattaat
-etu'kaide' (puuttuu meidän matkarattaista): meidän esikoinen ei oo koskaan halunnut nojailla ja löhötä rattaissa, vaan istuu tukevasti ja pitää kiinni 'etukaiteesta'. Siis sen jälkeen kun on oppinut istumaan. Matkarattaissa on täytynyt pistää turvavyöhön (jolloin 'nojaa' taakse), eikä tykkää siitä yhtään.

Turvakaukalo tarvis hankkia vielä uus. Siihen mulla ei oo oikein mitään kriteereitä. Meillä oli serkulta halvalla ostettu turvakaukalo esikoisella, joka kiinnitettiin turvavöillä vain. En kokenut tuota mitenkään hankalaksi, joten en usko, että minkäänlaista jalustaa ostamme.
 
Takaisin
Top