Vaunut ja turvakaukalo

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AA
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli esikoinen 1,5v kun kakkonen syntyi. Meillä oli silloin juna ja kaikki palvelut 600m päässä tai sitten mentiin autolla, niin en kokenut tuplia tarpeelliseksi. Esikoinen oli joko sisaruslaudalla tai vauva liinassa ja hyvin meni. Muutettiin nykyiseen kotiin, kun kakkonen oli 4kk ja sieltä tuli käveltyä enemmän. Sillon joskus kaipasin tuplia, mutta en jaksanut enää hankkia ja aika harvoin niitä tilanteita tulikin, että olisi tarvinnut. Nyt meillä on pyörän peräkärry, johon molemmat mahtuu ja se on ollut paras ostos ikinä. :)
 
Inkivääri, miten esikoinen pysyi laudalla? Mä vaan epäilen tuota meidän sinkoilijaa...valjaat tarvii. Ja toinen asia on, että me saatetaan olla liikkeellä "koko päivä", kun täältä maalta asioille lähtee. Että montako tuntia 2 v jaksaa sitten seistä/ kävellä ja jos alkaa uni painaa.
 
Onko kenelläkään kokemusta tuplista, joissa ei oo kääntyvät etupyörät, muksut rinnakkain ja ns. maasto-ominaisuuksia (eli siis pääsee simppelisti soralla, auraamattomalla lumella yms. Ei tarvitse olla mitään yyber jousitettuja tai sillain.)
 
Toivounelma, meidän typy otti heti sen seisomalaudan omaksi paikakseen. Halusi silloinkin kyytiin, kun mentiin oman taloyhtiön pihaan ja oven ja keinujen välissä oli ainoastaan jalkakäytävä. :D Joskus olisi halunnut, että mä kannan sylissä, mutta aika hyvin meni jakeluun, kun kieltäydyin siitä puuhasta heti alkuun. Pidemmillä reissuilla otin sitten vauvan liinaan ja isompi pääsi rattaisiin. Manducassa oon myöhemmin kantanut noita selässä, mutta sitä mulla ei tainnut olla vielä tuolloin ja liinalla en ikinä oikein oppinut sitomaan selkään. Jos teillä on vaunut jo valmiina, niin voihan sitä kokeilla alkuun ilman ja hommata tuplat sitten, jos alkaa siltä tuntua. :)

Liinaa ja Manducaa voin suositella kaikille muutenkin, joskus on kiva päästä liikkeelle ilman vaunuja. Kaikkiin paikkoihin ei edes saa viedä vaunuja sisään (esim. urheiluhallit ja kirppikset) ja jotkut vauvat rauhoittuu kantaessa paremmin kuin vaunuissa. Joillakin tutuilla kantoväline on toiminut myös parhaana keinona saada jotain kotitöitä tehtyä. :) Molempia on aika hyvin tarjolla käytettynä ja repuissa tietty on paljon muitakin hyviä kuin Manduca (mutta huonolla repulla ei tee mitään).
 
Mulla on Stokken reppu. Sillä voi kantaa 3 tavalla. Ei vaan ole oikein mun juttu. Mun tulee kuuma ja selkä ei tykkää pidempään kantamisesta tai lähinnä hartiat kipeytyy.

Katselin että noita sisarusrattaita on semmoisia joista saa 1-2 istuttavaksi muunneltua. Sellaista nyt katselen ja toki kaukaloadaptereilla. On meillä niin levoton tuo esikko etten mä yksin tohdi lähtee sen ja vauvan kanssa. Ja kun autolla kuljetaan kuitenkin aina niin vauva saisi olla kaukalossa eikä tarvisi siitä irroitella reppuun kauppareissun ajaksi.

Onneksi on paljon vaihtoehtoja että varmaan kaikille löytyy se omaan menoon sopivimmat menopelit.
 
Onko kellään kokemusta stokken vaunuista? Meille tuli aika vahvana ehdokkaana stokken trails tai emmaljunga mondiel duo.
Jos jollain on käyttäjä kokemuksia niin olis kiva kuulla.
 
Ja oisko kellään kokemusta Maxi-Cosin CabrioFixistä tai Maxi-Cosi Pebble Plus I-Size kaukaloista?
 
Mä ostin just kaverilta Maxi cosi pebblen turvakaukalon, tais olla vähän vanhempaa mallia, 2014 ehkä? (eka varsinainen hankinta jee :wink) mutta ne oli ainakin siitä tykänny ja vaikuttaa tosi kätevältä ja helpolta laittaa autoon. Pitäis saada myös vaunuihin kiinni, jos on oikee adapteri.
 
Äsken ostettiin Brion Primo- kaukalo ja samalla melkolailla varmistui, että vaunuiksi tulee Brion Smilet :)
Mulle tää kaikki on tosi uutta ja ihmeellistä :D Kyllä saa näppärästi kaukalon tohon telakkaan kiinni. Pakko ihailla!
 
Nyt parissa liikkeessä käyty erinä viikonloppuina, mutta enpä nyt tiedä sainko vielä itelleni oikeen kummosempaa kuvaa rattaista. Myyjät ei oikeen kyseisissä kaupoissa ollut niitä parhaimpia esittelemään vaunuja henkilölle jolla ei vielä mitään tarkkaa kuvaa vaunuista ole.

olen yrittänyt etsiä mytsyn evo rattaita jotta näkisin ne ihan livenä, mutta tuntuu että ei mistään tahdo löytyä. Niistä kun olen lukenut että olisivat kevyt, menis pieneen tilaan sekä ainakin kuvissa miellyttää silmää kovastikkin. Vähän vaan sen itse vaunukopan koko mietityttää että ei ole liian pieni.

Brion smilejä on sitten mulle nyt vaihtoehtona suositeltu liikkeistä missä oon käynyt, tosin britax kait osti brion niin kuulemma mallistot muuttumassa (?) ja jos oikeen ymmärsin myyjän puheista brioihin ei saa kun brion oman turvakaukalon kiinni? Onko tämä ihan huhupuhetta, kun täältä ainalkin oon lukenut muilta että saisi myös muita kaukaloita kiinni.
 
Mä en oikein oo noista brioista innostunut. Renkaat on liian pienet ja runko ei lainkaan niin jämäkkä kun esim gessleineilla.
 
Mä voin sanoa suoraan, että en ole vielä yhteenkään vaunu-ehdokkaaseen edes koskenut. Brioja kehuttu kovasti, ja ne miinukset mitä niistä olen kuullut (esim. Alakoriin ei mahdu iso kauppakassi) ei juurikaan tule mua haittaamaan, koska pakko kulkea kauppareissut autolla. Briot on kohtuu edulliset siihen nähden että ne ilmeisesti kestää kulutusta.
Saa nähdä mihin päädytään lopulta, uskon kyllä että pidän pääni noista Smileistä :) Pitää vaan päättää mistä ne ostaa...
 
Brion smilen alakoriin meneee kyl huomattavasti enemmän tavaraa kuin moniin muihin vaunuihin :D ainakin mitä ollaan vertailtu esikoisen aikaan vauvakerhoihin mennessä/tullessa :D ja tosiaan omat kestäneet kulutusta hyvin, olleet käytössä 2013 syksystä lähtien. Kääntyvät näppärästi pienissäkin paikoissa ja pääsee kulkemaan helposti. :P Anyway mihin ikinä kukin päätyy niin etenkin jos on mahdollisuus käydä useammassa liikkeessä niin oikeesti kannattaa vahdata tarjouksia :P
 
Nyt parissa liikkeessä käyty erinä viikonloppuina, mutta enpä nyt tiedä sainko vielä itelleni oikeen kummosempaa kuvaa rattaista. Myyjät ei oikeen kyseisissä kaupoissa ollut niitä parhaimpia esittelemään vaunuja henkilölle jolla ei vielä mitään tarkkaa kuvaa vaunuista ole.

olen yrittänyt etsiä mytsyn evo rattaita jotta näkisin ne ihan livenä, mutta tuntuu että ei mistään tahdo löytyä. Niistä kun olen lukenut että olisivat kevyt, menis pieneen tilaan sekä ainakin kuvissa miellyttää silmää kovastikkin. Vähän vaan sen itse vaunukopan koko mietityttää että ei ole liian pieni.

Brion smilejä on sitten mulle nyt vaihtoehtona suositeltu liikkeistä missä oon käynyt, tosin britax kait osti brion niin kuulemma mallistot muuttumassa (?) ja jos oikeen ymmärsin myyjän puheista brioihin ei saa kun brion oman turvakaukalon kiinni? Onko tämä ihan huhupuhetta, kun täältä ainalkin oon lukenut muilta että saisi myös muita kaukaloita kiinni.

En tiedä/ jaksa googlata kuinka paljon Brion malleilla on eroja, mutta kyllä ainakin jotain Brion adaptereita jotka käy moneen kaukalomerkkiin. http://www.babystyle.fi/index.php/vaunutarvikkeet/adapterit-turvakaukaloon.html
 
Kaukaloissa noi testit muistaakseni on oikeasti vertailtavissa, mutta isompien istuimet saattaa saada huonoja arvosanoja sellaisista syistä, jotka ei oikeasti kerro juuri mitään istuimesta. Meille ainakin lastentarvikeliikkeen myyjä väitti, että kaikki sellaiset istuimet, joissa alle jonkun rajan painoista lasta on mahdollista pitää kasvot menosuuntaan, saavat suoraan huonon arvosana. Myyjän mukaan brion zento, jotka meillä on, on esimerkiksi saanut oikein hyviä testituloksia, jos lasta on pidetty selkä menosuuntaan, mutta silti tuon kääntömahdollisuuden vuoksi sillä on välttävä arvosana.
 
Juu, testejä lukiessa kannattaa lukea mitä on testissä painotettu. Kaukaloissa vähemmän vaikeaa vertailla mutta noi turvaistuintestit on ... Riippuu kuka testin on maksanut, onko testi yleiseurooppalainen, pohjoismainen vai jotain muuta.
Yleisesti ottaen Suomessa myydään aika hyviä. Ja oikeanlainen asennus sekä käyttö on on tärkeät asiat.
Hulluksi meinasin viime keväänä tulla kunyritin saada selkoa turvaistuinten testeistä.
 
Turvaistuinten testeissä kannattaa kiinnittää puhtaan arvosanan lisäksi huomiota myös siihen, että minkä kokoiselle/kokoisille lapsille istuin on tehty. Jos kokohaitari on hyvin pieni, on suhteessa helpompi saada hyviä arvosanoja kuin jos haitari on suuri. Suurella haitarilla olevassa istuimessa joudutaan väkisinkin tekemään joissain asioissa kompromisseja ja ne testataan vähintään kahdella eripainoisella nukella. Testien lisäksi voi ajatuksen heittää omalle ja puolison/muiden lasta kuljettavien ajotavalle sekä perheen autolle/autoille ja niiden turvallisuudelle (esim. irrallaan olevan romun määrä autossa, turvavöiden toimivuus, vuosimalli).
 
Ollaan tässä miehen kanssa netissä aurffailtu ja tsekkailtu vaunuja ja kaukaloita...on kyllä vaikea valita mikä sopis just itelle. Huoh! Ehkä sitku niitä livenä kokeilee ja näkee niin toivottavasti helpottais päätöstä. Toinen mitä ei meinaa löytyä niin hoitoalustan leystä hoitopöytää laatikoilla. Siis tarpeeksi kapeaa....
 
Takaisin
Top