Vaunut ja turvakaukalo

AA

Vauhtiin päässyt keskustelija
vinkkejä otetaan vastaan, viikonloppuna pitäis lähteä ekan kerran katsastamaan vaunu ja turvaistuin valikoimaa ja ite ainakin oon niin pihalla mitä kannattaa huomioida, mikä merkki on hyvä ja mikä taas huono.

Minkälaisia vaunuja olette ajatelleet tai ootteko vielä nii pitkällä miettimisessä?

Itse olen yrittänyt etsiä kaupunkiin sopivia, ketteriä eikä niin paljon tilaa vieviä vaunuja. Mutsy merkkisiin vaunuihin törmännyt mitkä ainakin mielyttäisivät silmää mutta en ole keneltäkään tutulta kuullut näistä vaunuista.
 
Meillä on jo esikoiselta brion smile yhdistelmärattaat. Ketterät ja mahtuvat meidän pienen fiestan takakonttiin ainoina yhdistelminä. Kaukalona on kanssa esikoiselta jäänyt klippan dinofix kaukalo + isofixjalusta. Meillä aikoinaan kaukalo päätökseen vaikutti se,että toi sama jalusta on ollut nyt käytössä sitten klippanin turvaistuimen kanssa myös. Eli ei tarvinnut ostaa kuin istuin kun jalusta oli jo valmiina. Huonona puolena oon dinofixista kuullut,että olisi ahdas jos on pyöreä vauva. Meidän poitsu kuitenkin on mahtunut näihin aina hyvin. Dinofix kaukalo on kanssa asteen painavampi (tai sit hankalampi mittasuhteidensa vuoksi) kantaa ympäriinsä. Mutta mekään ei kauheesti olla kannettu kaukaloa vaan se on pääasiallisesti ollut aina kiinni autossa.

Eli etenkin esikoista odottavat yrittäkää miettiä tarkkaan missä ja miten käytätte rattaita/kaukaloa. Millaiset tarpeet teidän perheellä on. Jotkut tykkää kuljettaa vauvaa kaukalossa ja siinä on puolensa (esim kaupassa tai vierailla yms) itse siirsin esikoisen aina kantoliinaan kun koin sen itselleni mukavammaksi kuin roudata hoitolaukkua ja kaukaloa ympäriinsä..:)

Sit jos paljon irrottelee kaukaloa autosta niin kannattaa ostaessa kiinnittää huomiota siihen kiinnitykseen miten helppo se on teille. Mitäköhän muuta.. Itse oisin ehkä aikoinaan halunnut silleen,että kaukalon ois saanut kiinni rattaiden ratasosaan, mutta se kaatui meillä johonkin hinta/merkki kysymykseen silloin muistaakseni..

Ja muistakaa tarkistaa aina kokonaiskustannukset, paljonko adapterit ja telakat ja kaikki maksaa. Tai jos ostaa käytettynä ja renkaat tarvii vaikka vaunuihin vaihtaa niin selvittäkää paljonko ne uudet renkaat maksaa ja saako niitä edes enää kuinka helposti...:)

Ja käykää testaa vaikka lastentarvikeliikkeessä useimpia! Miten saatte mahtumaan autoon, kuinka helppo on asentaa jne. Meillä ainakin Tampereella onnistui kaikissa liikkeissä autoon sovittelu ja sai kokeilla työnnetään vaunuja ulkona että miltä ne tuntuu omaan käteen ja miehen käteen..
 
Me ostettiin jo käytettynä Brio Primo turvakaukalo telakalla, ja Brio Smile yhdistelmävaunut :) Tutkin ja vertailin pitkään eri vaunu vaihtoehtoja ja lopulta päädyin tähän yhdistelmään. Meillä tärkeää oli että kaukalon saa kätevästi liitettyä rattaisiin esim. kaupungille mennessä, ja itse vaunuissa piti olla isohkot renkaat jotta rattailla pärjäisi myös täällä meillä "maalla" ja toisaalta taas tarvittaessa myös kaupungissa. Lisäksi nämä Brion Smilet miellyttivät eniten myös silmääni.

Kannattaa ehdottomasti tutkia rauhassa vaihtoehtoja ja miettiä mikä olisi omiin tarpeisiin paras :)
 
Meillä on sellaset n.5 vuotta vanhat Brion vaunut. Niitä ei saa kasaan, mutta ovat tukevat ja kelpaavat hyvin meidän lenkkeilyyn myös lenkkipoluilla. Pyörät ovat "yhdensuuntaiset" täytettävät isot renkaat. Vaunuihin on erikseen vauvan koppa ja nyt esikoisella käytössä oleva istuinmalli+talvitoppaukset. Ovat olleet kyllä todella hyvät käytössä kotona ja lähialueella. Lapsen saa nukutettua niissä ja esim ostokset menee hyvin vaunujen alaosaan kovalle alustalle.
Erikseen meillä on autoon mahtuvat, kokoontaitettavat kevyemmät matkarattaat. Kovat ja ohutpyöräiset, joiden pyörien liikkuvuutta voi vaihtaa. Nämä ovat tarpeen mukaan käytössä kaupungilla tai jos käy vaikka isommassa ostoskeskuksessa. Selkänojan asentoa voi vaihtaa tarvittaessa.

Edit. Siis Brion happyt on meillä, löytyi se lappu, mikä tuli vaunujen kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on vuoden 2010 Emmaljungan yhdistelmärattaat (muistaakseni nitro city tms), ja niillä on kahden lapsen kanssa jo pärjätty, vaikka eivät mitkään huippuhyvät kyllä olekaan. Ihan näpsäkän kokoiset kaupunkiin, mutta lumiset talvet tuo omat haasteensa. En kuitenkaan edes haaveile uusien ostamisesta, kun ei ole edes takuita siitä, viihtyykö uusi tulokas vaunuissa vai ei (esikoinen ei suostunut vaunuihin ennen kuin oppi istumaan 6kk iässä).

Ja se turvakaukalo... no, meillä ei ole autoa, joten lainataan lähipiristä kaukalo silloin kun sitä tarvitaan (synnäriltä kotiin). :D
 
Meillä on esikoisen ajalta jemmassa Oran Jovi Air yhdistelmärattaat ja Brion Primo kaukalo telakalla.
Kummastakin olen tykännyt tosi paljon.

Kuten aiemmin jo sanottu, niin kannattaa testata niitä ominaisuuksia, koska meillä ainakin kävi niin et olin aluksi ajatellut et meille tulee Brion Smile yhdistelmät, mutta kun kokeiltiin niitä niin ne ei sopinut vaan meille ollenkaan :)
 
Mä ostin Emmaljungan city cross yhdistelmät käytettynä torista. Mahtuu hienosti mun Fiestan takakonttiin. Harkitsin Brion happy-vaunuja, mutta niissä oli todella kapee se kantokoppa. Ostin Emmaljungiin myös erillisen citykopan niin saa vaihdella ulkomuotoa :)
 
Osaiskohan kukaan sanoa mitään Expander Mondo vaunuista? Ovat vissiin aika uudet Suomen markkinoilla... Tykästyin niiden ulkonäköön ja vaikuttivat jämäköiltä ja niistä löytyisi kaikki ne ominaisuudet, joita haluaisin vaunuissa olevan. En vaan ole löytänyt netistä mitään kokemuksia näistä...
 
Meillä on valkoiset nahkarattaat, jotka on jotkut No-namet. Otettiin ulkonäön ja edullisen hinnan takia noi. Ne on yhdistelmät ja niissä on kääntyvät etupyörät, jotka oli kriteerinä. Niillä pärjättiin hyvin esikoisen kanssa niin kauan kuin vaunuja tarvittiin, ehkä joku 1,5 vuotta. Joskus viime kesänä kuitenkin vielä satunnaisesti. Niillä mennään toinenkin kierros. On ne ehkä liikkuvuudeltaan eri luokkaa kuin jotkut hyvät Emmaljungat, mutta kuitenkin ihan hyvät.

Kaukalo on Gracon joku ja matkarattaat kaukaloon sopivat. Nyt haluaisin toisen kaukalon joka on eri merkkiä. Tuntuu että noi Gracon kaukalot ja istuimet vie tosi paljon tilaa autosta.
 
Mä oon päättänyt jo meille vaunut, vähän arvokkaammasta päästä, mut tässä on kaikki, mitä vaunuilta toivon: isot renkaat, joista eturenkaat voi vaihtaa pieniin kääntyviin, säädettävä työntöaisa (mies on tosi pitkä), pieneen tilaan menevä runko...

Eli tällaset: http://www.babystyle.fi/index.php/l...avaunut/gesslein-f6-fin-yhdistelmavaunut.html

Brioja kattelin myös, mutta ei ollu yhtä hyviä.
 
Merivesiväri: Heh, just noiden vaunujen (harkitsin itseasiassa ulkomailta tilaamista) ja Emmaljungien välillä puntaroittin esikoisen aikaan ja päädyin sit kumminkin valkoisiin nahkaisiin emmaljungiin classic chrome rungolla. Mun käteen noi Gessleinit tuntui jotenkin tosi jäykiltä, en osaa sanoa, kun kävin niitä kokeilemassa työnnellä. Ja sit toki koko vaikutti, kun olivat paljon isommat kopaltaan nuo Emmaljungat.
 
Meillä on Brio Smilet esikoiselta v. 2013 ja niillä mennään tämänkin tulokkaan kanssa :) niihin saa niin kätevästi tuon Brio Primo turvakaukalon yhdistettyä vaununrunkoon suoraan autosta! :) oikein näppärät vaunut ja hyvin kulkeneet säällä kuin säällä

Esikoinen täyttää kesällä 3v ja lähialueilla jaksaa hyvin kävellä puistoon yms jo nyt. Joten ei katsottu sisarusrattaita tarpeellisiksi. Vauva todennäköisesti myös kulkee joitain matkoja kantoliinassa jos tahtoo esikoista rattaissa työnnellä :)
 
Olin jo ehtinyt myymään vanhan turvakaukalon,mutta saadaan tutulta. Ja vaunuista enää matkarattaat jäljellä,tosin sit on mun lapsuuden vaunut vielä tallessa. Taidan lykkiä tän viimeisen beiben niissä. :p
 
Pikkunöösä: Mahtaakohan ne olla ulkomailta halvemmat? Mä en oo vielä nähny livenä noita vaunuja, mennään ehkä tänään vaimon kaa kattoon - ja yllättävästi toi mieskin oli innokas lähteen mukaan, mikä on hyvä, koska aisan korkeus on niin tärkee sen kannalta. Tota ihan samaa Emmaljungaa harkittin myös, mutta paremmat renkaat Gessleinissa ratkas lopulta pelin. Ainakin tähän hätään. Voi olla, että mieli muuttuu kaupassa.
 
Mä meinaan varmaan ostaa Hartanin vaunut, isosiskolla on sellaset ja pikkusiskokin tilannu nyt samanmerkkiset. Luotan että he on tehny tarpeeks vertailua :D Toki pitää mennä viel kattelee muitakin ja onhan Hartanillakin eri malleja. Tilataan varmaa isosiskon tapaan suoraan saksasta nii saa pari sataa halvemmalla. Mut jätetään tarkemmat pohdinnat ja varmaan ihan kaikki ostokset rakenneultran jälkeen hankittavaks.
 
Meillä oli esikoisesta Tutekin Granderit, enkä suosittele. Ekat kuukaudet toimivat oikein hyvin, mut sit alko vaunut lahoamaan alta. Renkaissa ei pysyny ilma ja lopulta yks sisäkumi puhkes, kiinnitysneppejä irtos, pari saumaa alko repsottaa, ratasosan selkänojan säätö ei pidä yms. Ostettiin vaunut Babytownista, eikä todellakaan saatu esimerkillistä palvelua. Valituksiin vastattiin vain, että virheistä pitäis ilmottaa heti ensimmäisten viikkojen aikana. Ongelma vaan on siinä, et usein vaunut ostetaan vähän ennen lapsen syntymää ja tuo muutama viikko on ehtiny mennä jo niin, ettei lasta oo vielä kertaakaan vaunuissa kärränny. Lisäks vaunuilla PITÄIS olla kahden vuoden takuu.

Nyt oliskin haussa ketterät sisarusvaunut. Meillä on kyl pyörän perävaunu kahdella istuimella, mut toivoisin saavani tähän rinnalle myös vähän ketterämmät ja pienempään tilaan menevät vaunut.
 
Meillä ei ole tallella enää mitään vanhoja vermeitä, joten neloselle joudutaan ostamaan kaikki. Ollaan nyt katteltu Vauvakulman yhdistelmävaunupaketteja missä on turvakaukalo mukana. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona on Kunert VIP. Me ollaan kans pitkiä joten korkeus säätöineen on tärkee. Ja noi on edulliset näin "kertakäyttö"tarkoitukseen :)
 
Ne Gessleinit tulee Merivesiväri Saksasta tilattuna noin 200-300e halvemmaksi. Mulla oli just samat fiilikset, ku sulla, että nämä vaunut meille tulee, kunnes pääsin paikan päälle niitä katsomaan. Ei jotenkin vastannut paikan päällä yhtään mulle tullutta mielikuvaa niistä netin välityksellä.
Hartaneista olen myös kuullut pelkkää hyvää. Parilla kaverilla on ne. Samoin Teutoniat on kuulemma hyvät. Emmaljungissa on myös hyvät työntökorkeudensäätömahdollisuudet ainakin tuossa meidän classic-rungossa. Saa niinkin alas, että poika saa niitä ite työnnettyä ja se on hänestä mukavaa.
 
Meillä on Brion Happyt vuodelta 2012 ja hyvin ovat kestäneet kaksi lasta, niillä mennään kolmannenkin kanssa. Joku mainitsi, että vaunukoppa on pieni ja siitä oon samaa mieltä (meillä on pehmeä koppa), mutta toisaalta se ratasosa menee aivan vaakatasoon, niin siihen voi hyvin vaihtaa, jos koppa jää pieneksi, vaikkei vauva osaisikaan istua. Esikoinen syntyi keväällä ja kesä oli niin kuuma, että vaihdettiin ratasosaan tytön ollessa n. 4kk, kun tuntui, että ilma kiertää niin paremmin.

Vaunuista sanoisin samaa kuin muut, eli miettii omat tarpeet ja käy sitten liikkeissä kyselemässä ja kokeilemassa. Suosittelen kokeilua ehdottomasti, vaikka ostaisikin käytettynä tai netistä. Ja suosittelen kyllä ehdottomasti ostamaan laadukkaat vaunut. Jos niiden hinta karmii, niin mun suositus on, että mieluummin hyvät käytettyinä kun halvat uutena. Tutut on ostaneet hyviä käytettynä ja olleet tyytyväisiä. Sitten taas yksi tuttavaperhe osti jotkut kaupan halvimmat, ne hajoili ja vaati korjaamista jo esikoisen aikana ja oli tosi hankalat käyttää (raskaat työntää, kankaita ei saanut irti pesua varten ym). Kolmannen kohdalla ne hajosi kokonaan.

Kaukalona meillä on Brion Primo telakalla, käy sekä vyö- että isofixautoon. Sitä ei saa meidän happyihin kiinni, mutta ihan tukevasti se pysyy siinä kopan päälläkin. Joskus olisin kaivannut, että kaukalon saa kiinni rattaisiin, mutta ei se meille kovin tärkeä ominaisuus ollut. Kuitenkaan alle 1kk ikäistä vauvaa ei suositella pidettävän yli 1h kerrallaan kaukalossa, eikä isompaakaan hirveästi kauempaa, joten mieluummin nostan vauvan vaunuun ilman kaukaloa, jos meen shoppailemaan tms. Meille toi primo on ollut hyvä, helppo kiinnittää ja ihan ok kantaa. :)
 
Työntökorkeus kannattaa huomioida. Säädettävyys on toki monessa. Mutta oma ja puolison pituus....onhan molemmille sopivat säädöt. Äkkiä tulee hartiat/ kädet kipeäksi jos joutuu työntään väärässä asennossa. Ja vaunun korkeus, kuinka alhaalta lapsen nostaa. Tärkeä jos selkä vaivaa helposti.

Muuten en viitsi toistaa mitä on sanottu.

Meillä on kotikäyttöön/ lenkkeilyyn Emmaljungat classic rungolla - maaseudulla hyvät. Auton perässä alusta asti Britax b-motion 4:t, joihin saa kaukalon siirrettyä pika"lukoilla". Aluksi istuinkankaat oli pois, kun käytettiin kaukaloa. Meidän esikoinen mahtui kaukaloon 1 vuotiaaksi helposti. Sit kun vaihdettiin turvaistuin käyttöön, laitettiin Briraxeihin istuinosa. Käytin siis aina kaukalo+britaxin runkoa kaupoilla,kaupungilla käydessä...en todellakaan viitsinyt raahata kaukaloa kädessä.

Nyt pohdituttaa pitäisikö hankkia sisarusrattaat auton perään vai pärjääkö ilman. Esikoinen on just 2v kun toinen syntyy. Ja meiltä on aina liikuttava autolla, jos kauppaan, kerhoon, kirjastoon tai kavereille aikoo. Kauppaankin 15km.
 
Takaisin
Top