Vaunut ja niihin liittyvä keskustelu

Tyne

Puuhakas puhuja
Lokakuiset 2023
Tässä ollaan miehen kanssa keskusteltu jo vauvvan tulevista vaunuista, kun hyvä ystävä kertoi vaikeuksista liikkua omilla rattailla lumisella kelillä. Ootteko te miettiny millaset pitää olla tai jopa hankkinu jo hyvät? Kertokaahan kokemuksia. 🤗 Itseäni kiinnostaa erityisesti talvimenopelit lumisessa maastossa. T. Maalla on lunta 😁
 
Meillä on vaan yksi lapsi, mut ollut todella monet rattaat. Alkuun oli jotkut halppis yhdistelmät jotka ajoi asiansa ihan hyvin, sit tarvittiinkin kevyemmät ja siitä se innostus sitten lähti, koska aloin metsästää niitä just täydellisiä.. lopulta koko hommasta on tullut vähän harrastus. En usko että oon ees hirveästi menettänyt rahaa koko touhussa, jotkut oon ostanut ihan "puol romu" kunnossa ja huoltanut ja myynyt vähän isommalla summalla eteenpäin.

@Tyne Mut siis maalla asujista osa liputtaa kiinteä eturenkaisia vaunuja, itse en pidä niistä yhtään koska ne on huonot kaupoilla ja jos joutuu paljo kääntelemään niin mun mielestä vaan kököt.. sanoisin että kunnon rengaskoko on kuitenkin se must, eturenkaat tulis saada myös lukittua (osaan malleista toki saa myös vaihdettua kiinteät eturenkaat).. tai mikä ois mun ratkaisu, niin saattaisin valita vaan suoraan 3-renkaiset, koska ne kulkee maastossa kuin maastossa tosi ketterästi, tosin harvemmin niihin saa kääntyvän istuimen. Mut siis mä varmaan harkitsisin tämmösistä: ora unto, emmaljunga Alu S (tai jos käytettynä niin emmaljunga super viking), bumblride era.. kiinteä renkaisista mulla ei oo niin kokemusta mutta ora ja emmaljunga on niissäkin varmaan aika suosittuja. Jyriä löytyy myös Hartan, Teutonia, Kronan ja Gesslein merkeiltä, mut ne on enemepi semmosia mitä pyörii käytettynä, vaikka kaipa niilläkin on uudempi malleja mut en onko suomessa juuri enää jälleenmyyjiä.

Harvoin myöskään yhdet vaunut välttämättä ajaa kaikkia tarpeita. Useimmathan ostaa ne yhdistelmät ja lopulta sit myöhemmin autoon tai kaupoille jotkut pienemmät kun lapsi on isompi, kun on kyllästytty kasaan niitä yhdistelmiä sinne autoon :) ja sit voi olla hurahtanut pöpi ja pyörittää aina hirveen montaa samaan aikaan :tears: mies aina naureskeli et aina kun piti laittaa vaunut kasaan, että jaa mitkähän vaunut meillä olikaan nyt kierroksessa..
 
Itse oon kuullut eniten kehuja Cybex Priam-mallista, mutta mitään konkreettista kokemusta ei ole antaa 😄 Joutuu ehkä lähtemään jossain kohtaa testiajolle, kunhan ollaan varmemmilla viikoilla.
 
Itse oon kuullut eniten kehuja Cybex Priam-mallista, mutta mitään konkreettista kokemusta ei ole antaa 😄 Joutuu ehkä lähtemään jossain kohtaa testiajolle, kunhan ollaan varmemmilla viikoilla.
Nää ei välttämättä toimi hyvin lumisissa maastoissa kun renkaat on oikeasti tosi pienet edessä. En oo muutenkaan tutustunu näihin niin en osaa sanoa muuta kuin ulkonäön perusteella.

Me on vuosien varrella testattu tosi monet vaunut ja rattaat. Osa paremmalla, osa huonommalla menestyksellä. Kaikkein tyytyväisin olen ollut meillä nyt käytössä oleviin Bugaboo Donkey Duo 5 kärryihin. On käytetty näitä sekä monona että duona. Nää menee hyvin myös metsässä ja pelloilla.
 
Mitäs asiantuntevammat sanovat, onko nyt paljon tarjolla hyväkuntoista second hand -tavaraa vauvoille, kun hetki sitten niitä syntyi paljon ja nyt taas ennätysvähän?
 
Mitäs asiantuntevammat sanovat, onko nyt paljon tarjolla hyväkuntoista second hand -tavaraa vauvoille, kun hetki sitten niitä syntyi paljon ja nyt taas ennätysvähän?
Mä oon ainakin toria selannut ja löytyy kaikkee mahollista vaunuista unipusseihin. Joissaki kaupungeissa on niit vauvanvaatekirppiksiä, missä itte ainaki mielellään kävisin shobbailee. 🤔
 
Mitäs asiantuntevammat sanovat, onko nyt paljon tarjolla hyväkuntoista second hand -tavaraa vauvoille, kun hetki sitten niitä syntyi paljon ja nyt taas ennätysvähän?
Mä en ole seurannut kun ei ole tarvetta hankkia paljon mitään. Eniten mä tarvisin itselle vaatetta mutta nyt ei jaksa sitäkään etsiä.
 
En oo pahemmin kans selaillut mitään. Isoimmat hankinnat on jo, vaunut, pinnasänky ym.
Vaatteet täytyy ostaa, esikoisen jäljelti tässä melkee kaheksassa vuodessa oon hävittäny kaikki vaatteet. 😀
 
Meiän ekat yhdistelmävaunut oli Dorjan soft start tms. Sinällään ihan ok rattaat ja kulki kyllä pihalla, mut en tykänny kuitenkaan. Matkarattaiks hankittiin Baby jogger city premierit ja ne on ollu kyllä ihan 6/5 ja välillä arkikäytössäkin. Sit halusin eroon niistä Dorjanin rattaista ja hankittiin Britax Smile2 ennen kuopuksen syntymää. Kivat rattaat ja ajoi asiansa hyvin, mutta jäi tosi nopeesti pieniksi kuopuksella. Ja niistä kun puhkes eturengas, niin ei hitto mikä työmaa vaihtaa!! Piti jotain erillisiä lisäosia hankkia ja vääntää jotain muttereita väkisin auki/rikki 😂 Emmaljungista haaveilin sillon kun esikoinen oli vauva, joten joku aika sitten hankittiin Emmaljungan supervikingit. Ne on olleet ihan kivat kans, kulkee kyllä hyvin kaikkialla, mut ei niitä voi mihinkään ottaa mukaan kun vie niin paljon tilaa autossa. Oon miettiny että pitäiskö ne kuitenki laittaa vaihtoon vielä ennen vauvaa 🙈 Tuplina meillä oli Bumbleride indie twinit, mutta myytiin ne joku aika sitten pois. Ollaan etitty Mountain buggy dueteja käytettyinä tilalle. Tykkäsin noista bumbleriden tuplista kyllä, mutta piti laittaa aina kasaan et sai työnnettyä ovesta sisään/ulos ja se oli oikeesti aika ärsyttävää pienten lasten kanssa.

Ollaan kaikki rattaat hankittu käytettyinä, uusina niin kalliita et käytettyinä ollu helppo ettii että mikä tuntuu meille omalta 😆 Nyt oon haaveillu että oisko bumbleride erat hyvät, kehuja oon ainakin kuullu paljon. Niitä vaan käytettynä liikkuu vielä aika vähän.
 
Minulla taitaa vielä varastossa olla Gessleinin yhdistelmävaunut. Tilasin ulkomailta ne esikoisen aikaan ja oli kyllä erinomaiset ominaisuudet ja kestävät. Vaihdettavat renkaat. Toiset pienet ja kääntyvät. Toiset isot ja kiinteät. Kääntyvillä renkailla en juuri tainnut käyttää ollenkaan. Rymyttiin koirien kanssa vaunuilla käytännössä minkälaisissa maastoissa ja keleillä vaan. Sekä sai pelkän turvakaukalon kiinnitettyä kauppareissulla. Taittui kätevästi suht pieneen tilaan. En kyllä vaan tiedä onko kyseisiä vaunuja enää markkinoilla tai liikkuuko niitä käytettyinä.
 
Kiva, ku ootte kirjotellu näistä. Joku mainitsi tuolla toisessa keskustelussa jotkut sellasetki, mihin saa vaihdettua sukset. Ihan hullua. En tosiaan tienny, et nykyään on niin paljon vaihtoehtoja. Semmoset sukset ois täällä kätevät, ku puoli vuotta vois vaan suksia menemään :D
 
Huomasin tän teidän ketjun niin ajattelin tulla kuokkimaan. 😁 Asutaan kaupungissa, mutta luonnon keskellä , jossa ei lumenaurausta ihan ensimmäisenä hoideta niin haluttiin myös tarpeeksi jykevät vaunut, jolla pääsee eteenpäin myös lumessa.

Meillä nyt 5kk kokemusta Oran Untoista kääntyvillä, tarvittaessa lukittavilla, etupyörillä ja ei voi kun kehua. Kulkee tosi hyvin lumihangessakin (pahimmista paikoista ollaan selvitty takarenkaat edessä ja vetäen) ja on ketterät kuitenkin myös kaupoilla. 👍
 
Kiva, ku ootte kirjotellu näistä. Joku mainitsi tuolla toisessa keskustelussa jotkut sellasetki, mihin saa vaihdettua sukset. Ihan hullua. En tosiaan tienny, et nykyään on niin paljon vaihtoehtoja. Semmoset sukset ois täällä kätevät, ku puoli vuotta vois vaan suksia menemään :D
Aika moniin rattaisiin saa renkaisiin kiinnitettyä sukset, niitä myydään erikseen lastentarvikeliikkeissä. Mun sukulaisilla pohjosessa oli koko talvikauden vauvan rattaissa eturenkaissa sukset, niin pääs paremmin kulkee.
 
Aika moniin rattaisiin saa renkaisiin kiinnitettyä sukset, niitä myydään erikseen lastentarvikeliikkeissä. Mun sukulaisilla pohjosessa oli koko talvikauden vauvan rattaissa eturenkaissa sukset, niin pääs paremmin kulkee.
Oikeesti? Emmä oo tämmösestä tienny mitään. Asiaan toki saattaa vaikuttaa, et harvemmin kaupungissa niitä näkyy ja täällä pitäjässä syntyy about 2-5 lasta vuodessa... :tears:
 
Meiän ekat yhdistelmävaunut oli Dorjan soft start tms. Sinällään ihan ok rattaat ja kulki kyllä pihalla, mut en tykänny kuitenkaan. Matkarattaiks hankittiin Baby jogger city premierit ja ne on ollu kyllä ihan 6/5 ja välillä arkikäytössäkin. Sit halusin eroon niistä Dorjanin rattaista ja hankittiin Britax Smile2 ennen kuopuksen syntymää. Kivat rattaat ja ajoi asiansa hyvin, mutta jäi tosi nopeesti pieniksi kuopuksella. Ja niistä kun puhkes eturengas, niin ei hitto mikä työmaa vaihtaa!! Piti jotain erillisiä lisäosia hankkia ja vääntää jotain muttereita väkisin auki/rikki 😂 Emmaljungista haaveilin sillon kun esikoinen oli vauva, joten joku aika sitten hankittiin Emmaljungan supervikingit. Ne on olleet ihan kivat kans, kulkee kyllä hyvin kaikkialla, mut ei niitä voi mihinkään ottaa mukaan kun vie niin paljon tilaa autossa. Oon miettiny että pitäiskö ne kuitenki laittaa vaihtoon vielä ennen vauvaa 🙈 Tuplina meillä oli Bumbleride indie twinit, mutta myytiin ne joku aika sitten pois. Ollaan etitty Mountain buggy dueteja käytettyinä tilalle. Tykkäsin noista bumbleriden tuplista kyllä, mutta piti laittaa aina kasaan et sai työnnettyä ovesta sisään/ulos ja se oli oikeesti aika ärsyttävää pienten lasten kanssa.

Ollaan kaikki rattaat hankittu käytettyinä, uusina niin kalliita et käytettyinä ollu helppo ettii että mikä tuntuu meille omalta 😆 Nyt oon haaveillu että oisko bumbleride erat hyvät, kehuja oon ainakin kuullu paljon. Niitä vaan käytettynä liikkuu vielä aika vähän.

Täältä kans iso peukku noille Eroille, niissä on tosi tilava istuin, harvassa niin pitkä.. Ja siis kasuas kiva, tosin muistelisin et meni kivempaan nippuun istuimen ollessa kms.. työntöaisa vähän hytkyi sivuttaissuunnassa hassusti, mut mä rupesin tykkää siitä kun lenkittäessä koiria ei koirien liikkeet tuntuneet rattaisa kun se aisa vähän antoi myöden. Nyt ihan tän vuoden malliin kuulemma sitä aisaa on kyllä vähän vissiin tukevoitettu tj.. en tiiä onko niissä ekoissa sit tullut liikaa löystymisiä tj. Meille erat olis jäänyt muuten, mut aisan säädössä oli tosi hassusti itselle niin, että aisa tuntui aina joko olevan himpun liian matalalla tai liian korkealla vaikka oli reilusti mihin asettaa.. ja niska vaivaisena se alkoi häiritä.. ehkä parasta oli se, että istuin oli oikeesti hyvä myös pitkän malliselle lapselle, ja niitä työteli kevyesti juurakossakin.. mut samalla ihan järkevä kasauskoko ja helpot kasata.. niin ja näissä lapsi jopa nukkui, mikä oli meillä harvinaista herkkua, joten vissiin oli mukavat sit siinäkin mielessä. Toivottavasti osuu hyvällä hintaa käytetyt kohdalle :)
 
Onko kokemuksia britaxin smile nelosista kellään?😊 haluttaisiin hyvät rattaat mutta ei tartte olla mitkään super ihmeelliset
 
Meil ollu vanhan mallinkäytettynä ostetut cybex baliosit ja tykätty ihan älyttömästi. Helpot ja kivat, kulkee hyvin ja menee pieneen. Priameita on kehuttu, mut muoto on jotenki sellanen et ei istu omaan. Ajateltiin jos ostettas nyt uudet Cybexit sit uutena kun kilsoja tulee paljon ja mukavuus ennenkaikkea
 
Meillä nuo britaxin smile 4 vaunut ja 5z kaukalo ollut tosi hyvät nyt käytössä👌🏼
 
Takaisin
Top