Vaunut ja muita hankintoja

Nyt kun en jaksa selata kaikkia viestejä läpi, niin saatan kysyä jotain mitä on jo spekuloitu. Aiotaan hommata kaikki isommat kamppeet käytettynä. Meinattiin ostaa hyväkuntoinen ja hyvinpidetty turvakaukalo, mutta sillä olikin ikää jo 7 vuotta. Jostain luin, että suosituskäyttöikä kaukaloille on 5 vuotta. Todellako?? Meneekö tuote oikeasti turvattomaksi vai onko kyse vaan bisneksestä?

Okei! En osannutkaan ajatella, että noi pehmeät on pienempiä ja voi jäädä aikaisemmin siis pieniksi. Kuinka pitkään vaunuja muutenkaan käytetään ja minkä ikäisenä voi siirtyä rattaisiin? Mä nyt testailin niitä kuomusta kannettavia koppia tietysti ilman vauvaa, mutta aika tukevilta vaikuttivat. Niissä on niinkuin se kuomun reuna sitä kahvaa, saman tyyppinen kuin vaikka turvakaukalossa. Mut tietty joo jos vauva on vähän eri kohdissa aina välillä ja sit kun kasvaa niin en tiedä miten se käytännössä toimii. Pehmeässä kopassa kun on pitkät kantokahvat niin sen kopanhan saa tarvittaessa vaikka kannettua tossa kyynärtaipeessa jos tarvii käsiä muuhun, mut tommosessa kuomusta kannettavassa se koko käsi menee sit kyl siihen kopan kantoon.

Napu: Kyllähän se muovi varmaan vähän hapertuukin ajan mittaan, mutta sanoisin, että ihan oikeasti, ei viidessä vuodessa jos on sisällä säilytetty jne.. Ja kun turvaistuimilla se käyttöikä on 10 vuotta, vaikka toisaalta just ne on autossa kesäkuumalla ja talvipakkasella... Eli on kyllä varmaan rahastustakin -ja silti, ite oon niin "taikauskoinen" etten uskalla tuota (tehtaiden) suositusta uhmatakaan.

Christalli, onhan kovissakin kantokopissa kahvoja, siis tuo meidän Oran koppakin on ihan kahvoista kannettavaa mallia. En tosin oo kokeillut sitä ikinä kantaa kun ei ole ollut tarvetta. Vaunujen käyttöikä riippuu paljon vauvasta. Milloin oppii istumaan, milloin lakkaa viihtymästä vaunuissa jne. Joillakin se on 1/2 vuotta, mut joidenkin vauvat nukkuu vielä yli vuoden ikäisenäkin päikkärit vaunuissa ja muualla eivät edes suostu nukkumaan... Siltä varalta mäkin ostin viimeks just nuo Orat, et jos sattuu olemaan pitkään vaunuissa viihtyvää laatua, niin ei jää heti pieneksi se koppa.

Blackpanther82: Joo niin on. Noi nyt oli siis vaan ne mitä meille suositeltiin mm. sen takia että koppa on näppärä irroittaa ja kantaa päivittäisessä käytössä.
On tää kyllä hankalaa, mutta samalla hauskaa. Hyppy tuntemattomaan, kun niin paljon asioita mietittävänä ja hankittavana ja kun ei oikeesti oo kokemusta yhtään vielä niistä asioista. Eikä voikaan olla, kun jokainen lapsikin on kuitenkin erilainen.

Istuinten suositeltu käyttöikä on 5-8v ja perustuu siihen et varsinkin talvella turvaistuinten muovit joutuvat kovalle pakkasten ja lämmityksen takia. Ja tällöin muoviin voisi tulla hiusmurtumia ja pidemmässä käytössä vyöt saattavat hapertua ja kiinnikkeet löystyä. Osittain tähän käyttöikään on syynä vakuutusyhtiöt, ne eivät välttämättä korvaa vahinkoja jos lapsella on ollut 5-8v vanhempi istuin. Lisäksi tota käyttöikää perustellaan sillä et kehitys menee koko ajan eteenpäin ja istuimista ym tulee koko ajan turvallisemmat. Suomen laki ei kuitenkaan sano etteikö yli 5-8v istuinta voi käyttää vaan ainoastaan sen että alle 12v lapsella on käytettävä jotain turvavälinettä (istuinta/kaukaloa/koroketta/vyötä). Tää koskee molempia, niin kaukaloita kuin myöhemmin käytettäviä turvaistuimia.

Kyllä se on kaukaloilla 5 vuotta ja turvaistuimilla 10 vuotta se suosituskäyttöaika. Vakuutusyhtiöt korvaa kyllä myös (henkilö)vahingot ihan riippumatta istuimen iästä. Istuinta itseään ne ei välttämättä korvaa jos se on vanha, mut eipä sen vanhan istuimen rahallinen arvo hääppöinen uuteen verrattuna ole muutenkaan.

Nyt en muista oliko tällä vai jossain muussa ketjussa kun oli keskustelua äitiyspakkauksen myymisestä jollekin sitä tarvitsevalle (esim ulkomailla asuvalle). Mutta siis millä fb-sivulla vois huhuilla tarvitsijaa?

Janna äitiyspakkauskirppisellä noita myydään. Erikseen tais olla joku oma ryhmä missä sen voi myydä ulkomaille, mut en muista sen nimeä. Osaan on myynyt kans huuto.netissä tms ja sieltä on välillä joku ulkomaalainen niitä ostanut.

Blackpanther eikös sun pitänyt skipata mun viestit? Ja kyllä se on molemmissa se suositeltu käyttöikä 5-8v. Valmistajat ilmoittavat et muovien ym pitäisi kestää vähintään 10v, mutta takuuta kestävyydestä ei ole. Varsinkaan jos istuin joutuu kestämään kovia lämpötilaeroja. Ja toisekseen ei kannata tuudittautua siihen että vakuutus korvaa jos jotain sattuu, varsinkaan jos on vanhemman mallinen istuin tms, sillä vakuutusyhtiöt eivät kovin mielellään maksele suuria korvauksia. Heillä on omat tulkintansa asiasta ja usein ne ovat heidän parhaaksi...

Kaukalossa on 5 vuotta ja joistain kaukaloista löytyy jopa muoviin painettu/lukikohan siinä tarrassa missä on valmistuskooditkin "viimeinen käyttöpäivä" (olikohan ainakin Graco merkkisissä? ei ihan varmaan päivän tarkkuudella, mut kuukausi ja vuosi muistaakseni) merkintä ja se on viisi vuotta. Turvaistuimissa on max 10 vuotta, mutta jotkut suosittaa sitä 8 vuotta ja esimerkiksi usassa niissäkin on se 5 vuotta. Tästä asiasta on eräällä keskustelupalstalla vuosien saatossa käyty satoja keskusteluja (oikeen hysteerikkomammojen palsta) ja asiaa on selvitelty myös vakuutusyhtiöiden kanssa. Ja vakuutusyhtiöiden vastaus on tuo, mitä kirjoitin.

Muokattu viimeksi:
En varmasti lukeudu hysteerikkomammoihin, ja mun mielestä kaukalo on varmasti toimiva vielä vaikka 7-vuotiaanakin. Jos mulla olis olemassa kaukalo edellisten lasten jäljiltä niin käyttäisin sitä tälläkin muksulla. Nyt kun joudutaan ostamaan uusi (eli käytetty), niin ikäkin on yksi kriteeri. Kiitos kannanotoista ja kommenteista!

Olisiko antaa vinkkejä ensikertalaiselle mielestänne parhaista vaipoista/liivinsuojista/ kosteuspyyhkeistä yms. "Vauvojen kulutustavarasta"?

Minua myös kiinnostaisi pienimuotoinen galluppi kulutustavaroista. Niin kesto- kuin kerttistavaroista.
Myös ammeen valinta tuottaa päänvaivaa. En tahtoisi olla kokoajan vaihtamassa tuotteita isompaan, jos voi muokkaamalla saada yhtä hyvää ja turvallista.
Tuttipulloiksi luulen valikoituvan life factoryn lasipullot, joita saa muokattua nokkamukiksi ja eväspulloksi ajan kuluessa.

Vaipoista löytyy mielipiteitä varmaan yhtä monta kuin on peppua niiden sisällä ;) . Ja teilläkin varmasti sitten käytäntö kertoo lopulta hyvän vaihtoehdon. meillä on ollut vastasyntyneestä asti perusvaippana Liberot, ei ihottumaa, ei vuotoja, istui hyvin ja painamatta vaikka oli hoikkikselle laitettava tosi tiukalle teipit. Pampersit oli aina hetkittäin käytössä kun oli vaihto seuraavaan kokoon edessä. Siis kun esim. Liberon 2 oli vielä liian reilu ja 1 liian pieni. Pampersin koot ovat olleet reilumpia ja sitten mentiin hetki 1 koolla kunnes Liberon 2 oli sopiva. sama toistui muutamassa muussakin kokovaihdoksessa. Nyt isompana meillä on suomalaisen merkin kannatuksen takia myös välillä Muumeja. Sen laatu on parantunut alkuvuosilta ja toimivat todella hyvin!! Nyt vaippoja menee vähemmän kun pottaillaan, mutta unilla edelleen Liberot! Sittenhän meidän perhe on ollut sekakäyttäjä myös kestovaippojen osalta :) ! Nyt meillä on päivällä usein kestovaipoista ne sellaiset "treenihousut". Asiasta enemmän tietävät voivat osata selittää paremmin. Mutta siis sellaiset alushousut jotka vähän imevät, jos vahinko sattuu.

Liivinsuojina kestoversiot!! Tykkäsin :) , hätävaraksi ja reissun päälle ostin yhden paketin kertiksiä, ihan jotkut randomit vedin hyllystä ;)

Kosteuspyyhkeitä meillä käytetään edelleen vähä, vaan reissussa ja ollaan ostettu milloin mitäkin. Yhtään huonoa ei ole tullut vastaan, mutta koska meillä käytetään vähän, ostetaan niitä missä on teipin sijasta sulkijana kansi..anteeksi vaan luonto. :(

Vaippoja ei tosiaan pysty suositella kun vauvoja on niin eri mallisiakin. Toisille istuu toinen ja toisille toinen. Teippivaipoissa mä ite tykkäsin tosi paljon muumeista tuolla viimeisellä, mut muumien housuvaipat ei istu sille alkuunkaan. Pampersin housuvaipat on istuvimpia. Kestovaipoista meillä on ollut käytössä lähinnä noita eri vuosina äitiyspakkauksissa tulleita kun ne on edullisia. Suosikkeja on olleet ihan pienenä Imse Vimsen AIO (all in one eli imut kiinteästi siinä vaipassa), se tarrallinen versio. Istui hyvin, piti maitokakatkin. Sen jälkeen Muksujen vaipat ja Pilvi-vaippa. Mut näissäkin vaikuttaa se vauvan malli niin paljon. Onko hoikkeliini kauttaaltaan, onko reisiä ja tai mahaa jne.

Liivinsuojissa en enää niihin paperisiin versioihin koske, tuntuvat inhottavilta ja osa jää jopa kiinni tisseihin (maito on makeaa = kuivuessaan tahmeaa) ja sit jää nöyhtää... Eli ehdottomasti kestoversiot niistä. Parhaita on yleensä jonkun itse tekemät, missä on pul-kangas kosteussuojana ja coolmax tai bambujoustofrotee sisäpintana. Kaupasta en oo löytänyt hyviä kestoja.

Kosteuspyyhkeissä mä tykkään Lidlin niistä halvemmista, sinisellä merkityistä eli hajusteettomista. On edullisia ja tarpeeksi vahvoja ja tarpeeksi isoja, ettei tarvi riipiä puolta paketillista jonkun pikkukakan pyyhkimiseen.

Christalli, meillä on Brio Smilet eli nykyiset Britax Smilet 2:set ja ollaan tykätty kovasti! Vauva-aikana nostin usein koppaosan erikseen parvekkeelle lenkin jälkeen (kun en halunnut liata mattoja/lattioita rullailemalla asunnon läpi) ja vauva sai jatkaa siellä unia. Meillä kaupunkikäytössä siis erinomaiset! Mutta uskon kyllä, että joku muukin merkki samalla periaatteella on varsin toimiva. :)

Vaipoista meillä käytettiin Liberoa kun Pamperssista tuli ihottumaa. Tosin nykyään meillä taitaa olla yövaippoina Pamperssia, eikä se aiheuta enää mitään. Voi toki myös johtua siitä ettei vaippoja käytetä enää päivisin lainkaan. Mutta sanoisin, että kokeilemalla löytyy se itselle paras!

Kosteuspyyhkeistä meillä on käytössä Rainbown pyyhkeet. Liberoa on ollut välillä, mutta ne haisee ihan kamalalle ja lapsi kertoo kyllä tämän nykyään itsekkin, eikä anna niillä enää pyyhkäistä. Myös Lidlin kosteuspyyhkeet on ollu satunnaisesti käytössä ja nekin on ollu hyviä.

Mä olen noiden kaikkien kolmen kanssa pääosin kestovaippaillut, joten mulle on jäänyt noi kertakäyttöiset ihan pimentoon.
Meillä oli kertakäyttöisiä vain satunnaisesti jos piti lähteä jonnekin reissuun.
Kummipojan äiti vinkkasi, että markkinoille on tässä kuluneina vuosina tullut jotain ekologisempia kertakäyttöisiä vaippoja. Sellaisia jotka maatuu.
Joku natural tjms.???
Onko jollakulla kokemusta tai edes toisenkäden tietoa?

Musta tuntuu siltä että meidän syksyllä jo 6 henkisen perheen pyykkien pesuun menee muutenkin niin paljon aikaa ja mä oon iän myötä laiskistunut niin paljon että en jaksaisi enään kestoilla.
Joku maatuva riisivaippa vois hiljentää mun ekologisen omatunnon!

Meillä käytetää Liberon vaippoja ja kosteuspyyhkeitä. Esikoiselle kokeilin useampia vaippamerkkejä ja hoikalle vauvalle Libero oli paras ja sillä on sit kaikki kolme vauvaa menneet. Kosteuspyyhkeitä en ole tainnut edes kokeilla muita merkkejä.
Mä ostin meille just tuplarattaat! :D Tori.fi:stä löytyi Brion rattaat. Hiukan tietty kuluneet mutta hyväkuntoiset ja vankat. Niitä ei kyllä saa ihan pieneen kasaan, eli vie paljo tilaa auton takaluukussa mutta mahtuu sisään. Kuvissa eikä teksteissä lukenut mitään kantokopasta vauvalle ja satuin löytämään samalta kadulta fb-kirppiksen kautta Emman kantokopan kympillä! Kun menin ostamaan vaunut yllätyksekseni siihen kuuluikin vauvan koppa mukaan! :D Ja hoitoalustakin löytyi.
Jotenkin utopistinen olo ostella tavaroita... Ihan kun en kuitenkaan olis vielä sisäistänyt että meille tosissaan on tulossa vielä yks vauva!

Annmarie: Noista "ekovaipoista" on keskusteltu paljon. Siis onhan niitä ollut jo sillon ku meidän esikoinen (s.2007) oli vaipoissa. Mut se et biojätteeseen ne ei kelpaa, koska sinne ei saa laittaa eritteitä. Omaan kompostiin voi laittaa, mut sitä multaa ei viiteen vuoteen saa käyttää esim. kasvimaalle. Kaatopaikalla tuottavat normivaippoihin verrattuna metaania ihan älyttömät määrät ja jos menevät jätteenpolttolaitokseen, niin samoin ne siellä palaa kuin normitkin. Sit kun niitä tehdään maissista ym, niin senkin maissin joku nälkäinen voisi syödä. Eli vähän kyseenalaisia kuitenkin ehkä..? Nyt en tiedä näistä uusimmista, mut joskus paketin ostin ja ne oli ainakin silloin sellaisia aika kovia, eivät siis istuneet kunnolla ja näin ollen myös falskasivat. Jos jätteet menee poltettaviksi ja haluaa kertsejä käyttää ekologisesti, niin ehkä sit vaikka kotimainen muumi? Ei rasita pitkät kuljetusmatkat luontoa ja niistä on myös koetettu tehdä astetta ekologisempia. Se pussikin on maatuva.

Takaisin