Vaunut ja koira

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ninantsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Ninantsa

Vieras
Hei.
Onko teillä kokemuksia jakaa mitkä vaunut tai mitkä ominaisuudet vaunuissa on hyvät, teidän kokemusten mukaan, kun koirassa on aktiivinen ja voimakas koira? Koiran kanssa tulen toivon mukaan tekemään päivittäin pitkiäkin kävely/juoksulenkkejä niin asfaltilla että metsäteillä.
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä.

Väri olisi hyvä olla tumma, sillä talutushihna sotkee vaaleat rattaat hyvinkin äkkiä...... (Näin kävi kaverille) itsellä on ollut käytössä jovi air yhdistelmä rattaat, näillä lenkkeity 3 vuoden ajan päivittäin niin asfaltilla kuin metsässäkin. Takana on tuhansia kilometrejä koiran kanssa.
Juoksukin onnistuu, kokeillut olen mutta juoksemista varten ostaisin kyllä jotku kevyemmät ratttaat. Kevyet rattaat ei taas välttämättä toimi voimakkaan ja vetävän koiran kanssa, tuolloin rattaiden tulisi olla mielestäni vakaat jotta ei koira vetäse niitä mennessään kumoon.

Minä miettisin rattaat sen maaston mukaan ja minkälaisiallavarustettuna lenkkejä ajatellen.. Eikait mitään rattaita ole tehty koiran mukaan :wink Ennemmin sitten opettaisin koiralle kuinka rattaiden kanssa kuljetaan. Meillä koira kulkee aina rattaiden toisella puolella (yleensä siis penkan puolella) eikä ole lupa juokennella ees taas rattaiden edessä eikä takana. Haluan myös lenkkeillä niin ettei koira vedä, joten jos vetämisen on saanut kitkettyä pois ei koiralla pitäisi olla mahkuja vedellä rattaita kumoon. Eikait kukaan myöskään sido sitä hihnaa niihin rattaisiin kiinni.
Itse halusin aikoinaa rattaat isoilla samankokoisilla pyörillä. Rattaat joiden kanssa pääsen metsälenkeille ja asfalteille. Ilmakumirenkaat jätin suosiolla pois, hirvitti ajatus siitä että niihin joutuu pumppailee ilmaa tai puhkee kesken lenkin tms. Ja kyllä olen ollut tyytyväinen kumirenkaisiin. Viime syksynä jouduttii ostaa tuplat rattaiden kaveriks ja niissä on ilmakumirenkaat, niihin saa vähän väliä olla laittamassa ilmaa..

Itse hylkäsin ajatuksen rattaiden käytöstä koirien kanssa ulkoillessa jo raskausaikana. Meillä on tosin kaksi suhteellisen kevyttä koiraa (suomenpystykorva-sekoitus ja lapinkoira), joten tilanne sinänsä eri. Itse kuljen siis kantoliinan kanssa. :) Juoksuun se ei kyllä sitten sovikaan.... :S Kantoliinan kanssa on hyvä mennä, kun on mahdollisuus käsin hallita hihnoja. :)

Itse olen pitänyt koiraa vyötäröllä ja juossut vaunujen kanssa. Rattaista on kokemusta brion tupla rattaat,bora,hergules ja emmaljungan sport rattaat. Parhaat ollut nuo emmaljungan rattaat juoksu käytössä. Noissa kaikissa muissa on ollut 4pyörää,paitsi hergules-rattaissa vain 3. Ilmakumi renkaat on mielestäni ollut parhaat ja kestänyt hyvin. Lenkkejä on tehty niin asfaltilla kuin metsässä,ja koira on kulkenut hyvin. Vaikka onkin metsästys koira. Lenkkejä on tehty 3-8km pituisia. Minun näkemys on että koira kyllä oppii kun sen vain opettaa. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Niin siis minulla on 3lasta 06,08,13 syntyneet,ja itse olen huomannut että tarpeeksi kun tahtoo lenkille niin siinä ei paljon ole väliä millaiset vaunut on,kunhan vain pääsee :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Meillä myös koira tulee vyöllä mun lanteille hihnaan kiinni. Vaikka meillä onkin pieni koira, niin on se kuitenkin kovin innokas menijä ja ei tullu mitään, jos koitti hihnaa ja rattaita käsitellä kaksin käsin. Vaunuilla ei ollu väliä. Ihan yhtä hyvin kulkee yhdistelmät ja kaupunkirattaat, kunhan vaan koiruus oli lanteilla kiinni. Eihän se siitä niin pitkälle pääse tutkimaan, mutta tarkoitus onkin lenkittää koiraa turvallisesti samalla, kun on vauva mukana. :)

Kiitos vastauksista. Ja tottakai joka paikkaan ei pääse vaunuilla ja metsäpoluille olin ajatellu kans jonkinlaista kantoliinaa. Tuo lantiovyö oli hyvä idea, ja se onki meillä ollut nyt aina juoksulenkeillä käytössä joten koiralleki tuttu. Nyt sit vaan metsästään vaunuja :)

Hyödyllistä tietoa minullekin, itsellä kans samat asiat mietinnän alla. Vahva koira ja silti pitäis saada rattaat joiden kans pystyy liikkuu haastavissakin maastoissa mutta mielellään myös juoksemaan, lienee mahdoton yhtälö ;)

Meillä kanssa iso välillä vauhdikaskin koiruli, edelliset vaunut olivat dorjanit, ja hyvin niillä meni eteenpäin
kun 4 isoa pyörää ( ei liikkuvia etupyöriä ) nyt ostamme emmaljunga city crossit ja luulempa että niillakin hyvin
eteenpäin pääsee

Mulla on kaksi pientä koiraa, mutta toinen eteenpäin pyrkivä. Meillä on Akjaxin Torrentit ja asutaan haja-asutusalueella. Vaunut ovat pelittäneet niin kaupungissa kuin maastossa, niiden kanssa on haettu hevosta laitumelta ja lykitty pieniä pätkiä metsäpolkujakin. Just tänä aamuna lykin vaunuja pientä kinttupolkua jyrkkää ylämäkeä kivien ja juurakoiden yli vauvan nukkuessa ja käytiin tutustumassa läheiseen soramonttuun (vastahan me ollaan 9 vuotta täällä asuttu ja käytiin ekaa kertaa pohjalla).

Halusin ehdottomasti heittoaisan. Vaunukäytössä sitä ei käytännössä ole tarvittu ollenkaan, mutta rattaina käytettäessä on tullut välillä käytettyä. Tosin sen huomasin että nää yhdistelmät on paljon raskaammat rattaina kun lapsen kasvot ovat menosuuntaan ja hankalammat käyttää. Kävinkin jo tsekkailemassa erillisiä rattaita.

Ilmakumirenkaat on pelittäneet erinomaisesti kelissä kuin kelissä. Vaatekaupoissa ym. vaan ei aina tahdo vaunujen kanssa mahtua liikkumaan...

Huomasin monissa rattaissa semmosen rannelenksun jota mun vaunuissa ei ole joten tulisi mieleen että se voisi olla kätevä, ainakin jos lenkkeilee mäkisessä maastossa ni ei pääse vaunut karkuun vaikka ote kirpoaisikin.

Me ollaan lenkkeilty ihan Emmaljungilla tähän saakka mutta nyt hommasin Phil & Tedsin Navigatorit. Näissä uusissa V2-mallisissa on tuo auto stop-mekanismi, eli toimivat ikään kuin ruohonleikkuri. Oon jo nyt parilla lenkillä todennut käteviksi! Meillä toinen, noin 50 kiloinen, koira nykii toisinaan jolloin minun on turvallisinta päästää vaunuista irti ettei oma käsi lähde juurineen irti. Emmaljungat jatkoi matkaansa mutta nämä rattaat pysähtyvät siihen paikkaan eikä ole pelkoa että valuisivat esim. tielle.

Takaisin