Vaunuostoksille

Acelya

Jostain jotain jo tietävä
Pian pitäisi ryhtyä vaunuostoksille.

Olen katsonut seuraavaa mallia; Emmaljunga Mondial Duo leatherette white+ Quadrolift + Britaxin adapteri ja istuin. Hinta vaan hirvittää, toisaalta en ole muihin ihastunut vaikka yritän :)
 
Me hankittiin (jo muutama viikko sitten) Brio Sing-merkkiset kärryt. Vaikuttivat näppäriltä ja menevät hyvin pieneen tilaankin kuljetusta varten. Ostettiin myös runkoon sopiva turvakaukalo. Saa nähdä, millaiset ovat oikeasti käytössä... Tiedossa ainakin koiralenkkejä ja kaupungilla liikkumista. Toivottavasti toimivat molemmissa olosuhteissa :) Olisi niin ihana päästä testailemaan niitä pikkuisen kanssa pian.
 
Me tosiaan käytiin tänään ostamassa emmaljungan city crossit. Ihan sattumalta käveltiin vauvatalo johannan ohi ja päätettiin käydä kysymässä onko siellä hyviä tarjouksia noista em. kärryistä nyt, kun ne 2012 vuoden uutuus värit on tulleet myyntiin. Oli siellä sitten muutamat poistokappaleet hieman edullisemmin ja yhden paketin sitten lupasi meille 750 euron hintaan ilman hoitolaukkua. Hoitolaukkuasiaa en vielä ollut ehtinyt miettiä ollenkaan, joten eipä haitannut vaikkei sitä nyt mukana tulekaan. Sen ehtii hommata sitten myöhemminkin ja en ole yhtään varma tarvinko sellaista ollenkaan.

Käänsin täysin kelkkani tässä vaunuasiassa ja ostin, kuin ostinkin ihan sika kalliit vaunut. Vaikka ihan alkuun olin sitä mieltä, että halvemmatkin varmasti ajaa asiansa ja meille ei törkykalliita vaunuja tule.... noh... noi emmaljungat vaan vei sydämen, hups....
 
Vaunuvalikoima on niin laaja... Tulen ihan hulluksi tuossa viidakossa, kun haluan sellaiset, jotka menis joka paikassa mukana, eli menis täällä maalla ja pihahommissa, koiran kanssa kävelyllä eli samaan pakettiin pitäisi saada maasto-ominaisuutta että myös shoppailu-/autoiluun sopivat..

Nyt oon kyllä tainnut luopua ajatuksesta ostaa "leatherette white".. pihahommissa oli valkoinen takki (kun ei muut enää mahtunut) päällä niin se oli heti ihan likainen..juu ei..!!! Myös tuo metallirunko on liian painava, että sitä viitsisi Volvon perään nostaa.

Menen tänään katsomaan käytettyjä (lähes käyttämättömät), Emmaljunga Nitro city -mallisia vaunuja. Saas nähdä jääkö ne mukaan.
 
Niinhän siinä kävi, että eilen jäi sitten vaunut käteen.. Ostimme Emmaljungat vm. 2010 käytettynä. Taitaa olla mallia City Nitro ja lisänä Quadrolift ja jalkapussi. Värinä ihanan harmaa.

Olin tosiaan ajatellut tilata ne Emmaljunga Classic white leatherette, mutta onneksi järki tuli käteen ja otin "hiukkasen" käytännöllisemmät.
 
Me löydettiin tarjouksessa uudet vuoden 2011 Emmaljungan Cerox 2.0 yhdistelmät, hintaan 475euroo. Pakettiin ei kuulunut kantokoppaa,mutta ostettiin sitten käytettynä Emman pehmeä koppa parilla kympillä, joten hintaa uusille vaunuille jäi silti ihmeen vähän. Meidän piti saada vaunut,joilla pääsee maastoon kuin maastoon ja vaikka pellonreunalle(talossa viisi koiraa joista kahden kanssa harrastetaan maastokilpailuja) joten nuo erillisjousitetut renkaat ja tukeva runko vakuutti meidät. Saatais hakea vaunut liikkeestä heti kun halutaan, mutta todennäköisesti vasta joulukuussa haetaan vaunut kotiin :)
 
Me löydettiin tarjouksessa uudet vuoden 2011 Emmaljungan Cerox 2.0 yhdistelmät, hintaan 475euroo. Pakettiin ei kuulunut kantokoppaa,mutta ostettiin sitten käytettynä Emman pehmeä koppa parilla kympillä, joten hintaa uusille vaunuille jäi silti ihmeen vähän. Meidän piti saada vaunut,joilla pääsee maastoon kuin maastoon ja vaikka pellonreunalle(talossa viisi koiraa joista kahden kanssa harrastetaan maastokilpailuja) joten nuo erillisjousitetut renkaat ja tukeva runko vakuutti meidät. Saatais hakea vaunut liikkeestä heti kun halutaan, mutta todennäköisesti vasta joulukuussa haetaan vaunut kotiin :)
 
Täällä pyöritellään noita vaunuvaihtoehtoja eestaas ja tuntuu, että päätös on tosi vaikea tehdä. Suurin ongelma on, että jotenkin tekisi mieli ostaa kolmipyöräiset vaunut. Mutta ei kuitenkaan asuta kaupungissa vaan maalla, niin kuinkahan toimivat ne on täällä. Lähinnä mietin sitä, että pääsenkö lumessa niillä eteenpäin. Noista kolmipyöräisistä tällä hetkellä suosikki on Gessleinin Vision S.

Jos taas päädytään nelipyöräisiin vaunuihin, suosikkimme on Hartanin Topline X. Mietin kuitenkin tuota vaunujen kokoa. Tuleeko vaunujen rattaita käytettyä isommalla lapsella, vai ostetaanko kuitenkin vielä näppärämmät matkarattaat yhdistelmien lisäksi... Ainakin moni tuttavaperhe on ostanut alkuun yhdistelmät ja sitten hankkinut kuitenkin matkarattaat, jotka ovat olleet käytössä enemmän kuin yhdistelmien rattaat.

Onko kellään antaa hyviä vinkkejä? Kokemuksia kolmipyöräisistä? Mitä tahansa?! Tosi vaikeaa tämä vaunujen ostaminen :)



 
Liinuska: Kokemusta kolmipyöräisistä vaunuista ei ole (eikä kyllä muistakaan) mutta näin tuolla kaupungilla viime viikolla sellaiset kolmipyöräiset vaunut. Siinä oli äiti vaikeuksissa rattaiden kanssa kauppojen kynnysten kohdalla, kun piti saada rattaat niistä yli. Siinä kohtaa, kun rattaista nosti takarenkaita ilmaan, oli etuosa TODELLA kiikkerä ja meinasi monta kertaa kaatua koko vaunut. Onneksi (sen äidin onneksi) tuolloin oli liikkeellä avuliaita ihmisiä, jotka sitten auttoivat rattaat muutaman kynnyksen yli.
 
Jep, tuon huomasin itsekin kun kaupassa kokeilin noita vaunuja. Etupyörän varaan ei voi kauheasti varata. Tuntui kuitenkin, että kun etupyörä oli lukittuna niin se vaikutti vähän vakaammalta. Tuo on se ainut huono puoli tällä hetkellä kolmipyöräissä vaunuissa, jonka olen huomannut...

Mutta hyvä pointti Maikkie, kiitos!
 
Me ei olla vielä edes katottu vaunuja :/ tai no kaverilla on Emmaljungan City Crossit pehmeällä kopalla. Ja haluan kunnon hyvät vaunut kovaan käyttöön useammaksi vuodeksi. Joten aion käydä liikkeissä kattomassa noita. Maikkie: meilläkin on aikeissa piipahtaa Vauvatalo Johannassa joku päivä. En aio ostaa vaunuja vielä ennenkuin vasta joskus tammikuussa, kun niiden säilyttäminen on hankalaa vielä ja en halua hötkyillä vielä. Pinnasängyn ja hoitopöydän hankimme ehkä ensi kuussa kun mennään Ikeaan. Nekin kootaan sit vasta tammikuussa kunhan aletaan laittaa kaikki valmiiksi pientä varten:)
 
Me saatiin vaunut tuolta vauvatalo johannasta osamaksulla. Saadaan käydä lyhentelemässä niitä aina, kun on rahaa ja ei kasva korkoa ollenkaan. Vaunut saadaan mukaan sitten, kun ne on kokonaan maksettu, joten ei ne meilläkään vielä ole kotona. Varmaan joskus joulu-tammikuussa haetaan ne sit kotiin. Säiltystilaa ei oikein ole, enkä kyllä kuollaksenikaan keksi minne ne vaunut tunkisin. Ei niitä oikein ulkonaan viitsi säilyttää...
Meille tulee siis ne emmaljungan city crossit pehmeällä quadrolift kopalla. Ehkä ne vois saada tungettua kasattuna vaatehuoneeseen odottelemaan sitä aikaa, kun päästään vauvan kanssa ulkoilemaan. Tai sitten ne saa olla vierashuoneessa ja koitan opettaa vauvaa nukkumaan vaunuissa jo sisällä ollessa ennen, kun päästään aloittamaan kunnolla ulkoilut. Pitää vaan huolehtia, ettei pikkuiselle tule kuuma siellä toppausten sisässä.

Mekin ajateltiin käydä ostamassa ikeasta pinnasänky. Varmaan pitää odottaa veronpalautuksia, ennen kun raaskii sinne lähtee tuhlailemaan.
 
Ja kyllähän ne varmaan sais jättää sinne kauppaan vielä säilytykseen siihen asti kunhan haetaan kotiin. Mutta en mä oo vielä osannu innostua niin paljon :/ oon hankkinu kirpparilta muutamia vaatteita mutta mitäön muuta ei oo vielä. Kyllä ne ehtii tässä. Ikeasta oon katellu tosiaan sängyn ja hoitopöydän ja uskon että siellä on selvästi edullisempia kuin täällä vauvaliikkeissä. Ja kivat mallit tuolla!
 
Esikoisen kanssa mulla oli 3 pyöräiset yhdistelmät Hartan skater x muistaakseni oli merkki. Tykkäsin kovasti ja olivan sitten rattainakin tosi ketterät ja hyvät.
Nyt ajattelin myös ostaa kolmipyöräiset, ja ollaan katseltu Britax B-smart 3 yhdistelmiä ja ne meille luultavasti tulee.
Itse kun olen esikoisen kanssa tottunut kolmipyöräisiin, niin en osaa oleenkaan ajella normi nelipyöräsillä, törmäilen kaikkiin mahdollisiin ovenkarmeihin :D
 
Apua tota vaihtoehtojen määrää noissa rattaissa.
Tarkoituksena olisi ostaa nyt sitten kaksostenrattaa kun esikoinen on kuitenkin niin pieni vielä. Itse olen nyt tykästynyt erittäin paljon tohon carena double swing malliin. Harmittää vaan kauheesti kun edelliset rattaat on vaan puolitoista vuotta vanhat ja nyt tarttee jo uudet. kuitenkaan ei viitti myydä niitä pois koska ei tiedä kauanko tarvii tupla rattaita. Ajattelin kyllä ostaa rattaat käytettynä, eniten kauhistuttaa se kun pyydetään samaa hintaa kjäytetyistä kuin uusista
 
Apua tota vaihtoehtojen määrää noissa rattaissa.
Tarkoituksena olisi ostaa nyt sitten kaksostenrattaa kun esikoinen on kuitenkin niin pieni vielä. Itse olen nyt tykästynyt erittäin paljon tohon carena double swing malliin. Harmittää vaan kauheesti kun edelliset rattaat on vaan puolitoista vuotta vanhat ja nyt tarttee jo uudet. kuitenkaan ei viitti myydä niitä pois koska ei tiedä kauanko tarvii tupla rattaita. Ajattelin kyllä ostaa rattaat käytettynä, eniten kauhistuttaa se kun pyydetään samaa hintaa kjäytetyistä kuin uusista
 
7aina, kuljetteko paljon lumisilla teillä tai epätasaisilla maastoilla? Minua kiinnostaisi miten kolmipyöräiset rattaat kulkee lumessa/sohjossa?
 
Liinuska: Matkarattaat vai yhdistelmät? Mikäli haluat törsätä rahaa, niin toki osta molemmat. Nimittäin niin siinä luultavasti käy, mikäli yhdistelmät ostat. Vaunuaika on oikeasti suht lyhyt ja ratasvaiheeseen siirryttäessä matkarattaat on paljon kevyemmät joten luultavasti tulet semmoset myös hommaamaan. 

Itse ostin suoraan rattaat, joihin kuului jalkapeite sekä erikseen emman kantokopan. Ei haitannut pyryt eikä sateet, kun laitoin tuon jalkapeitteen kantokopan lisäksi ja suojasin sen pienen jäljelle jääneen aukon harsolla. Saman joutuu vaunujenkin kanssa tekemään joten.. 

Mulla oli käytössä Herqules 3-spinit, eli siis kolmipyöräset. Käyppä googlettamassa.. Hartanin skaterit oli mullakin ensin ykkösenä, mutta sitten kuitenkin löysin nuo toiset sopuhintaan. Maksoivat käytettynä 120€ ja kunnoltaan menivät täysin uusista. Kantokoppa maksoi kirpparilla kympin..

Kolmipyöräset on mun mielestä ehdottomasti paremmat kuin nuo perinteiset vaunut, mutta toki noissa on puolensa. Kolmipyöränen on ketterämpi kuten nyt vaikkapa kaupassa ja ihan muutenkin vaikka lenkillä käännyttäessä jonnekin. Nelipyöräset on toki vakaammat. Mulla ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmaa noissa kynnyksissä, mutta se johtuukin ehkäpä siitä, että noissa herquleksen vaunuissa on todella leveät nuo pyörät, eivätkä sellaiset kapeat tai pienet niin kuin monessa muussa mallissa on. Jossain keskustelupalstoilla mainitaan että nuo 3-pyöräiset kaatuisi helposti. No sekin riippuu varmasti mallista. Jos ostaa jotkut halppis rimpulat, niin en menis takuuseen, mutta ei ole meillä ollut kyllä tuota ongelmaa. Ja tosiaan sen eturenkaan lukitseminen auttaa huomattavasti. Hiekkatiellä ja epätasaisessa maastossa menisin ehdottomasti eturengas lukittuna.. 

Mitäs muuta, ainii se lumi. Me asutaan myös maalla, joten sohjo ja umpihanki on koettu. Ei ollut ongelmaa ja pääsin ihan yhtä hyvin (tai huonosti, miten sen nyt ottaa :DD) kuin naapurin rouvakin. Mutta edelleen, vertaile renkaita. Ne oikeastaan ratkaisee meidän maalla asuvien vaunuvalinnat, tai ainakin pitäisi ratkaista. Muuten päästelet ensitalvena "muutaman" ärräpään lykkiessäsi niitä vaunuja eteenpäin. Nuo Gessleinit näyttää ihan päteviltä, en nyt äkkiseltään keksinyt miksei noi lumessa toimisi. 

Ja meille on tulossa Herquleksen kaksosrattaat. Tossa alla niistä kuva:



ja toi kuva on siis otettu googlen kuvahaun avulla, että en tiiä kenen rattaat on kyseessä. En halunnut kolmipyöräsiä, koska noilla muksuilla tulee olemaan kuitenkin sen verran painoeroa, että en täysin luota niiden pysyvän pystyssä. Oikeiden kaksosten kohdalla tilanne olis toki eri. Tässä siis hyvä kompromissi kun en tavis rattaita halua :)

Toivottavasti oli tästä sepustuksesta jotain apua 
 
KIITOS katusutariina!

Kovasti haluaisin ajatella niin, että ei ainakaan heti oltaisi matkarattaita ostamassa yhdistelmien rinnalle, mutta voi olla että näppäryys vie voiton tässäkin asiassa! Kiva kuulla kokemuksia myös tuosta kun on ostettu heti alkuun rattaat ja niihin jalkapeite ja kantokoppa.

Lähden siis metsästämään suurilla renkailla varustettuja kolmipyöräisiä vaunuja! Ai niin, vielä pitää kysyä miehenkin näkökulmaa tähän vaunuasiaan...
 
Sain toissapäivänä kirjeen verottajalta ja ihan mukavan kokoiset veronpalautukset, jotka ajattelin käyttää vauvan tarvikehankintoihin eli vaunuostoksille sitten joulukuussa. Haussa olisi semmoiset yhdistelmävaunut, joihin saa kiinni myös turvakaukalon. Lisäksi pitää olla hyvät pyörät, kun täällä meilläpäin on myös hiekkateitä ja mökilläkin tarttee ulos päästä mökkiteille kärryttelemään.

Siskolta saan Brion Pony-rattaat sitten, kun siihen vaiheeseen siirrytään. Ne on tukevat, mutta kuitenkin pienemmät kuin yhdistelmävaunujen rattaat.
 
Takaisin
Top