Vaunuasiaa

rolle2012

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moi.Onko kenelläkään kokemusta Preeco.fi:n yhdistelmävaunuista?Olen ajatellut hankkia pienelle joko Baby-Merc Junior-vaunut tai Kunertin vaunut.Ovat melkein samanhintaisia kun käytetyt ja ne tuodaan kotiovelle asti.Onko sinulla tai jollain tuttavallasi kokemusta kyseisistä vaunuista?Entä mitä aiotte tehdä,ostaa uudet vai käytetyt vaunut?Uudet kiehtois enemmän kuin jotkut vanhat.

Meillä esikolle hankittiin uudet ja nyt oon miettinyt, että hankitaanko tuplat heti vai mennäänkö alkuun esikon rattailla ja kantorepulla ja sit hankittaisiin tuplat, kun molemmat ratasiässä (esikolla yhdistelmät, niin tarvittaessa saa vauvalle kopan siihen tai sit esikolla rattaina). En haluaisi kaksia rattaita välttämättä, kun tilaa niin vähän. Tuplat tullaan hankkimaan käytettynä. Pitää miettiä vielä milloin. :)

Mulla on työn takia tuplarattaat.Teutonian team cosmot ja on tosi mahtavat :thumleft Noi on yhdistelmät joten saa kätevästi kopan vauvalle.

Me hankittiin esikoista varten sellaiset halvat Emman yhdistelmävaunut ja samat saavat kelvata nytkin. Aluksi meni siellä kantokopassa ja sitten rattaissa. Lisäksi meillä on toiset pieneen tilaan menevät matkarattaat, joita on kuljetettu mukana ulkomaanmatkoilla. Oman tarpeen ja käyttötarkoituksen mukaan kannattaa valita sopivat. Jos aikoo lähinnä jossain kauppakeskuksissa liikkua, niin sellaiset pieneen tilaan menevät, joihin auton turvakaukalon saa suoraan kiinni, on aika näppärät. Minä taas painelin tuolla lenkkipolkuja vaunujen ja koiran kanssa, joten hieman tukevammat ja ehdottomasti umpikumiset piti olla. Ja mitä siitä, että olivat vähän painavammat, tulipa parempi treeni :).

Esikoinen ei ole enää aikapäiviin rattaissakaan ollut, joten uusia hankintoja ei siksikään tarvita, kun kaikki vanhat on tallella.

Meillä Hartan topline x esikolla ja ollu hyvät. Esikko vasta n. 1,5v kun kakkonen syntyy, niin pitää melkeen ne tuplat hankkia vaikka alkuun menisi noilla ja manducalla...

Mitä pitäis ottaa huomioon vaunuja ostaessa?Yhdistelmät juu ja pieneen takakonttiin mahtuvat,tukevat,isot pyörät jne..mikä merkki ja malli olisi hyvä?

Mitä oottee mieltä niistä "liikkuvista" etupyöristä jotka saa myös lukittua? Ite katellu sellasia, mutta saanu aika paljon huonoa palautetta. Osan mielestä tökeröt pukata, "tärrää" ja vaikea hallita. Mietin vaan oisko merkeissä eroja.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä oon katellu vaunula.fi ja sieltä Firkoneja.. Mallia en nyt muista.

Runko pitäis kans saada pieneen tilaan, mun auton takakontti on niin köppääsen mallinen ettei sinne mitään Emmaljungia taida saada millään. Tai sitten sinnd ei muuta mahdukaan vaunujen lisäksi. Onneks toi vaunulan paikka on niin lähellä, että saa siellä käydä testailemassa.

Itsellä stokken xploryt ollu hyvät näin kaupunkikäytössä, mummolassa on erikseen maastokäyttöön emmaljungan järeämmät yhdistelmävaunut. Samoilla mennään toisenkin kanssa, mut jos näyttää siltä ettei typy vielä 3-vuotiaana jaksa aina kävellä, niin hankitaan tarvittaessa phil&tedsin tuplarattaat kun ystävillä on niistä hyviä kokemuksia.
Bugaboo-rattaissa on muuten aika kätevästi vaihdettavat isommat etutalvirenkaat, jotka ei kääntyile niinku ne tavalliset, kaverilla oli välillä kassissa toiset mukana talvella, jos oli koko päivän liikenteessä esim sekä ostoskeskuksissa että ulkona loskassa...

Meillä on emman tuplat (on kevyet työntää, mutta ärsyttävät kääntää kun e i oo kääntyvää etypyörää)
mut aattelin vaihtaa ne joko p&t tai hauckin tupliin, kun mahtuu joka paikkaan kulkemaan niillä. Tai sitten carenan double swingit, kun siihen saa näppärästi kovan kantokopan vauvalle.
Ja mä ehdottomasti haluan rattaat kääntyvillä etupyörillä.
Meillä tarttee rattailla päästä kulkeemaan maastossa kuin maastossa.
Noita hauck:n tuplia täytyy käydä vaunulassa testailemassa.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Minja, meillä oli tosikolla firkon vaunut. Tykkäsin paljon, mutta ehdittiin myydä ne jo eteen päin ennen kuin plussasin ja nyt on pakko olla tuplat..

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Balanceja oon kattonut tai sitten toinen vaihtoehto on ne mihin saa ite valita rungon. Ainut miinus, että travelsystemin saa ymmärtääkseni vain Maxi-Cosin tai Cybexin kaukaloihin :( Niillä kun on ihan jäätävä hinta ja itteä miellyttäis "ihan vaan" Graco Akta..

Just viimeviikolla sain omin silmin todeta, että kova koppa sen on oltava (toki sisäkoosta riippuen). Ystävien reilu kuukauden ikäinen vauva nukkui jalat pitkänä Brion pehmokoppaisissa yhdistelmissä ja äkkiä sellainen jäisi pieneksi nukkua hyvässä asennossa jalat suorana.

Tosin nukkui mun pikkuvelikin vielä makuuvaunuissa pihalla päikkäreitä, vaikka jalat roikkui kopasta pihalle herran ollessa yli 2v xD

Mitä pitäis ottaa huomioon vaunuja ostaessa?Yhdistelmät juu ja pieneen takakonttiin mahtuvat,tukevat,isot pyörät jne..mikä merkki ja malli olisi hyvä?

Niitä kannattaa käydä ajan kanssa testailemassa ja työntelemässä lastentarvikeliikkeessä, kysellä vaunujen ominaisuuksista ja miettiä, millaisiin olosuhteisiin on niitä hankkimassa ja mitä aikoo niiden kanssa tehdä. Yhdelle sopii parhaiten yhdet, toiselle toiset.

Yksi olennainen ero vaunuissa on renkaat. On umpikumisia ja ilmarenkaita. Omissa vaunuissa ja rattaissa on umpikumirenkaat, joten ei ole tarvinnut vaivata päätä renkaiden paikkailemisella tai vaihtamisella. Vähänkin isompirakeinen ja karkea hiekka voi rikkoa ilmarenkaat. Ne ovat kuitenkin yleisesti ottaen kai hieman kevyemmät työntää, ellei nyt sitten kumi satu puhkeamaan ja joudu lykkimään vaunuja sitten tyhjällä kumilla pitkiä matkoja. Ja jos vielä meinaa hommata käytetyt vaunut tai poistumassa olevaa merkkiä olevat vaunut, joissa on ilmakumirenkaat, niin kannattaa tarkistaa, että varaosia niitä renkaita varten on sitten saatavilla.

Niinkuin moni tuohon kirjoittanut niin toinen toimii toisella ja toinen toisella. :)
Julkisilla menevä, koiraton, kaupungissa kerrostalossa (hissitön) asuva tarvitsee erilaiset kuin hiukan syrjemmässä, autollinen, koirallinen, omakotitalossa asuva jne. :)

Eli listaa omat tarpeet. Tarviiko esim. mahtua autoon/hissii/rapun ovesta sisään, entä bussiin, kuljetko kaupungissa/kaupoilla vai koiran kanssa metsässä yms.

Itse henk.koht en tykkää kääntyvistä pyöristä, kaikki mitä kokeillut niin tuntunut "rimpuloilta" mutta makuasia tämäkin, näppärät ne toki kauppakeskuksissa on, mut muuten ei. :)

Yhdistelmät oli meillä kans ekalla, nyt olen ne myynyt eteenpäin ja meillä tällä hetkellä teutonia juniorit, siihen meinasin kovan (kevyempi, mahtuu paremmin) kantokopan vain pienelle ostaa ja ehkä isommalle sen laudan siihen eteen. Alkuun kuljen liina/rattaat yhdistelmällä.

Firkoneja oon kans kattonu, edullisen hinnan vuoksi. Nyt huomaa, että menee todella paljon rahaa vauvan juttuihin sekä meillä asunnon osto kans tässä edessä. Ehkä joutuukin sitten edullisemmat vaunut ostamaan, ensin oli rajana 650€, mutta nyt se tuntuu liian paljolta. :P Firkoneista olen kuullut ihan hyvää, ehkä sellaset uskaltais ostaa.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Meillä on ollut esikoisella käytössä Oran yhdistelmät, jotka ostettiin tutulta käytettynä. Ne hajosivat vihdosta viimein (mies sai kyllä korjattua viat) ja hommasin tälläviikolla Teutonian yhdistelmät vuosimallia 2006. Kahden aamulenkin kokemuksella voin lämpimästi suositella Teutonioita. Kaikki mekanismit, runko, ulkomuoto yms on ihan eri luokkaa edellisiin kärryihin verrattuna. Vaunuista saa kätevästi kankaatkin irti, niin ne saa pestyä.

Kun tämä pikkukakkonen on syntymäisillään, niin täytyy käydä hakemassa tuplavaunut. Ne ajattelin ostaa ihan uutena, kun jossain vaiheessa olisi suunnitelmissa saada kolmaskin lapsi, niin ne tulisivat taas käyttöön. Olen katsellut Brion tuplia, kun ne ovat toistaiseksi ainoat joissa kaikki pyörät ovat isot ja kääntymättömät (jos joku osaa kertoa muita malleja, niin vinkkejä otetaan vastaan). :) Asutaan maalla ja lähimmälle asvalttitielle on matkaa 3,5km. Tällä sora- ja sepelitiestöllä ei pärjää kääntyvien pyörien kanssa. Meillä on kolme isoa/isohkoa koiraa, joita lenkitän päivittäin vaunujen kanssa, niin vaunujen on oltava sellaiset että niitä voi työntää tarvittaessa hetken aikaa yhdelläkin kädellä ilman suurempia vaikeuksia. :)

Meillä ostettiin tuolle nyt parikuukautta vaille 3veelle myös nuo Hartan topline X, oon tykännyt ihan hirmusti, tähän asti menty niillä myös tuon 8kk kanssa mutta nyt ostin käytettynä tuplat, samanmoiset Hartanit, kun joskus tuo vanhempikin tahtoisi kyytiin ja kun tämä seuraava tuloillaan ;)

Jos haluaa pitkää käyttöikää vaunuille niin Bugaboon Donkeyt on kätevät koska menevät alkuun yhdellä ja myöhemmin kahdella. Kori on meillä ollut ainakin tosi kätevä käytössä ja niin maalla kuin kaupungissa toimineet kun isot kääntyvät etupyörät saa lukittua tarpeenvaatiessa. Itse en aikanaan päällekkäin olevia halunnut niin päädyttiin näihin. Alkuun sitä ns. kuppiratasosaa pohdin mutta lapsi pysyy siinä paremmin kun ns. tavallisessa rattaassa kun ei valu. Tässä siis meidän kokemuksia... Minä 170cm haluan aina teleskooppiaisan koska aiemmissa ei ollut ja aina potkin sitä akselia koska olin liian lähellä vaunuja. Mitäköhän muuta vielä keksin. :)

Mä mietin noit Bugaboon Donkey vaunuja kans. Mut mun mielestä ne on pöljän näköset, ku on niinku tuplarattaat mut toisen istuimen paikalla on se tavarakori. En tykkää =) Jatketaan etsimistä =)

Joo toi aisajuttu on tärkee testata, xploryissa mähtuu hyvin kävelee ilman että on nilkat muusina. Jos päädytään ostamaan tuplarattaat, mitä siis viimeiseen asti välttäisin ku oon tottunu kapeisiin ja käteviin(mahtuu esim tukholman metrossa kävelee normaaliportista, ei tartte mennä siitä invaovesta) ni haluun kyllä jotkut päällekkäiset, että mahtuu sit ovista yms vaivatta. Muuten kyllä niistä perusbugaboista tykänny kaverit.

Takaisin