vatsan kasvaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lisa_89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No tottahan sitä saa kysyä, mutta kyllä tässä ketjussa oli pointti joko niin hukassa tai niin naurettava, että huh huh! Mitään riitaa nyt en ala tästä vääntämään, mutta kyllä todella voi ihmetellä mihin tämä maailma on menossa jos tuollainen on joidenkin ajatuksen juoksu.. Mutta tsemppiä Lisalle odotukseen, toivottavasti et saa sitä jumppapallovatsaa loppujen lopuksi!

nii, toivotaa, etta se syntyminen tuo lisajaksamista, silla itsekin mietin tuota lapsen hoitamista. ei kylla oikein innosta se heraily monta kertaa yon aikana plus opiskelut paalle. hip hurraa [:D][:D]

Opiskelen itekkin ja ne jää nyt sit maaliskuussa kesken ja aijon olla vuoden kotona ja sit jatkaa opinnot loppuun. Valmistuisin keväällä mutta, maaliskuussa 29 päivä on laskettu aika. Mutta ei mua haittaa vaikka vähän jääki noi opinnot nyt kesken, tällä hetkellä oon muutenkin asennoitunu koko raskautta kohtaan niin että kun lapsi syntyy niin sen tarpeet on etusijalla. Voin kertoo että toi yö heräily kuuluu asiaan, onkohan niin et sun ois kannattanu viä muutama vuosi oottaa ja kasvaa ennenkun hankkiuduit raskaaks?. Mulle toi yö heräily ei sen kummemmalta tunnu kun herään nytkin öisin millon vessaan ja millon siihen et on jano yms. Elikkä eipä juuri muutu toi [:D]. Muutenkin tuntuu ihan mahtavalle se että saan pian ton meijän tytön syliin, siis on todella toivottu tää meijän esikoinen. Ihan eka raskaus meni kesken viime keväänä [&o] ja oli aika kova isku. Mut onneks raskauduin pian uudestaan ja nyt menossa rv 26.

Itse olen myös vasta 19-vuotias ja täällä palstalla on meitä nuoria äitiä moooonia. Eli et ole yksin nuoruutesi kanssa! Minä tulin kaiken lisäksi raskaaksi e-pillereistä huolimatta, joten minut vasta onkin tämä raskaus oikeasti yllättänyt [;)] Eikä 20-vuotiaita nykyään edes pidetä mitenkään nuorimpina.. Nykyään on niin paljon niitä alaikäisiäkin synnyttäjiä.. Nuori tai vanha, lähtökohdat raskauteen on aina erilaiset [:)] Toiset tietävät etukäteen "kaiken" vauvoista, mutta eivät sitten kuitenkaan loppujen lopuksi osaa itse toimia oman vauvansa kanssa, toiset taas eivät ole ikinä edes vauvaa sylissä pitäneet, eivätkä lapsista pidä ja silti hoitavat omansa kunnialla. Kaikki ollaan niin yksilöllisiä tietojen ja taitojen kanssa, mutta kaikki silti varmasti osaavat/tietävät. Eikö se äitiys tule aina luonnostaan?

Tuo mahankasvu on kyllä niin yksilöllistä. Olen sen ainakin itse huomannut tosi moneen otteeseen muiden mahakuvia selaillessa. Tottakai voit rajoittaa sitä sillä tavalla, että vältät herkuttelua jos et halua sitä ylimääräistä läskiä joka suuntaan, mutta eihän sitä mahankasvua muuten kukaan rajoittaa voi.. Se on niin yksilöllistä touhua, niin kuin koko raskaus yleensäkin. Toisilla rinnat kasvaa mahdottomasti, toisilla ei. Toisilla on supistuksia alusta asti, toisilla ei ollenkaan. Toisille tulee raskausarpia, toisille ei. Toisilla on selkäkipuja, nivuskipuja, alapääkipuja ...... Tätä voisi jatkaa ikuisuuksiin! Eli siis tosi yksilöllistä miten se maha kasvaa. Olen nähnyt paljon tosi hoikkia ja pitkiä naisia, joilla on tosi pieni maha ja sitten taas päinvastoin. Äitini on vain 155cm ja hänen mahansa on aina ollut valtava raskausaikana, mutta sitten taas asia voi mennä toisinkin päin...

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=27

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=26

Oli pakko sinulle tuollaiset linkittää, jos et tuolla palstalla ole käynytkin lueskelemassa ja katselemassa. Itse ainakin noita kuvia selaillessa oikein kunnolla tajusin sen, että on paljon tosi hoikkiakin, joilla maha pömpöttää jo aivan selvästi, kun viikkoja on vasta esim.10.... [:)]

Tälläisiä mietteitä tältä suunnalta, en mitenkään arvostele, ihan vain mietteitä heitin kehiin [;)]

arwen: ihmisia on kaikenlaisia, eika kukaan voi maarata toisten ajatuksen juoksua. olipa asia mika tahansa. eika se maailmaa mihinkaan kaada.

noksu86: jos luit aikaisemmin palstaa, sanoin, etta raskaus oli toisaalta odotettu ja toisaalta taas yllatys. ja aitiys riippuu persoonasta. itse tiedan, ettei musta tuu samanlaista aitia kuin oma aitini, joka on todella rakastava itseasiassa ylirakastava.

undulaatti: jeps jeps, mukava kuulla, etta nuoria on muitakin. joo, kyl me parjataan, vaikka se haastavaa onkin, ison mahan kanssa tai ei.

Ei aina laihuuden ihannointi aikakautena ole helppoa nauttia vatsan kasvusta ja painon nousemisesta!! Oli kuinka valmis äidiksi tahaansa. Ei se rakkautta lapseen vähennä tai huolta hänen voinnistaan, vaikka ulkonäöstään huolehtisikin /murehtisi!

Itseäkin tämä tuntematon pelotti niin, että meinasi lapsi (lapset) jäädä tekemättä! Etsin tietoa, myös niitä kauhukertomuksia ja käsittelin pelkoja mielessäni. Ja tässä ollaan, tasan 19. raskausviikko!
Eli käsittele pelkosi!
Synnytystä voi murehtia sitten lähempänä sen ajan kohtaa!
Eikä tämä raskauskaan niin pelottavaa ole, ihan elettynä. Kurjaa vain toisinaan... Enkä muulloinkaan leiju raskaushuuruisissa pilvissä, vaikka lapsi on toivottu.

Kyllä minäkin murehdin ulkonäön muuttumista. Ja lähinnä enää vain sitä... Ennen se ei ole edes niin huolettanut!

Minun hoikka äitini ei juuri mahaa lapsiaan odottaessa saanut. Vanhempieni tuttavatkin ihmettelivät kuulemma minun synnyttyäni, että mistäs ihmeestä minä oikein ilmestyin [:D] Eipä muuten kuvienkaan perusteella minun äitini maha ollut loppuraskaudesta isompi, kuin minulla nyt viikolla 18. Ja mulla tämä nyt ei taida ihan niin huomaamattomana pysyä tämä massu mutta ei se kyllä minua haittaa [;)]

ALKUPERÄINEN: undulaatti

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=27

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=26

kiitos Undulaatti linkeistä. Kävin näitä itsekin katsomassa. Oli kyllä todettava, että valtavan isoja vatsoja ihmisillä kyllä on aika aikaisessa vaiheessa. Tämä omani on enemmänkin  sitä mallia, josta jokainen raskauttaan piilotteleva olisi onnellinen.

Vatsallaan lukemisesta tuli hankalaa vasta tällä viikolla. Tuntuu, että läskiä tuossa kummun päällä kyllä on, mutta vauva on jossain piilossa. Enkä todellakaan tunne sen liikkeitä. Mutta kasvaa se kai ja liikkuu sitten aikanaan. [:D] On sillä vielä parikymmentä viikkoa ainakin aikaa möyriä ja tehdä elämästäni raskasta...

Mitäpä tähän voi enää lisätä muuta kuin, että kohdun ja vaavin asento, lapsiveden määrä, istukan ja vauvan koko... Kaikki nuo vaikuttaa masun kokoon vaikka ei söisi karkin karkkia, lusikallistakaan jäätelöä tai muuta herkkuja.

No kyllä mäkin olen sitä miettinyt että voiko siihen mahan kokoon vaikuttaa. Ei mielestäni yhtään sen tyhmempi kysymys kuin muutenkaan nämä monet meidän keskustelut. Ja mun mielestä mahan (ja ennenkaikkea koko kehon yleisilmeeseen) kokoon voi siinä suhteessa vaikuttaa ettei anna itsensä ainakaan lihota ihan järjettömästi. Mutta kyllä se itse raskausmahan malli ja koko johtuu sitten syistä mihin ei itse oikein voi vaikuttaa. Minttumaaria tuossa niitä ainakin luetteli. Ja ei niihin kiloihinkaan voi loputtomasti itse vaikuttaa, niitä nyt tulee (ei pysty liikkumaan yhtä paljon kuin normaalisti ja ruuansulatus hidastuu kuulemma jopa 50%)  ja vähän ylimääräistä rasvaa on pelkästään hyvä imetystä ajatellen. Ja muutenkin, kyllä tässä on huomannut ettei koko raskauden kulkuun pysty kauheasti vaikuttamaan. Vaivoja ja kremppoja ja väsymyksiä ja pahoinvointeja tulee vaikka miten päin olis. Ja monilla kertyy sitä nestettä sitten loppuvaiheessa vaikka miten jois vettä tai yrittäis liikkua. Se onneksi sitten lähtenee aika pian synnytyksen jälkeen pois. Eli se nesteen määrä voi myös lisätä yleistä pallomaisuutta ihan loppuvaiheessa.
Tää on sillai jännä juttu koko raskaus, että ainakin mulle oli vaikea asia juuri se ettei asioihin pysty itse vaikuttamaan, alkaen jo raskautumisesta, siitä onnistuuko raskaus, meneekö kesken, kumpi sieltä tulee, tuleeko terve, koska syntyy, miten syntyy.. jne.

Mulla on vieläkin aika pieni maha, vaikka viikkoja on jo 24+3. Tätä mahaa ei välttämättä kaikki edes huomaa...Olen syönyt herkkuja ja muutenkin enemmän kaikkea, eikä se ole tätä mahaa kasvattanut tai painoa juurikaan noustattanut. Voihan se olla että se sitten myöhemmin paino nousee vauhdilla ja maha kasvaa valtavaksi[:D]. Eikä mitään vaivajokaan ole juurikaan ollut, lukuunottamatta selkäjumitusta..tämä asia voi tietenkin korjaantua loppua kohden ja olen sitten ihan turvoksissa ja vaivainen.[:D] Nautitaan silti huoletta Joulun herkuista (kuitenkin kohtuudella, ettei tuu ähkyä[;)]). Masuasukaskin on alkanut eilisestä lähtien liikehtimään kovemmin, jospa se on ruvennut Joulua jännittämään[;)]. Hyvää Joulua kaikille!

Mipsu, mun teoria on ollut, että kun ei todellakaan ajattele, mitä syö, vaan syösyösyö ja syö kaikkea, mitä tekee mieli, niin silloin ei paino nouse! ;) (hei, tää on oikeesti kirjotettu pilke silmäkulmassa ja huumorilla!)

Itse kauhonut kaksin käsin herkkuja, suklaata, roskaruokaa, mitä vain, ja arvot (sokerit, verenpaineet, pissat) olleet paremmin kuin kohdillaan, ei oo hempat paljoo vaivannu (alimmillaan 135) ja paino noussut (tänään 40+6) vain 4kg ;) (vauvakaan ei oo liian suuri, vaikka sf-mitta olikin jo 38,5 cm eli pakki kasvanut kyllä)

Sori off topic, halusin vaan piristää (??) teitä pohtivia, jotka kärvistelee tuijotellessaan joulun herkkuvuoria! Nauttikaa naiset, loppuraskaudesta sitä ehtii kyllä sitten kärsiä ja märehtiä vaivojen kanssa! Kuten moni jo kirjoittanut, niin etukäteen on paha mennä sanomaan, että miten raskaus vaikuttaa meistä kehenkin - edes uudelleensynnyttäjä ei voi tietää, mitä tulossa! Ja ymmärrän etenkin nuorempien keskustelijoiden huolet ja murheet, koska tässä maailmassa on aika paljon muitakin haasteita meillä kohdattavana! Ihanaa joulunaikaa mammukat!

Poistin tästä alkuperäisen viestin, kun aiheutti niin paljon pahaa verta. Ei ollut tarkoitus kenenkään mieltä pahoittaa. Ilmeisen arka aihe tuo mahan kasvaminen.

Minä väitän..:) Täällä kolmosta odotan ja masu kasvoi jo viikolta 5 lähtien, viikolla 10 olis siis jo ihan kunnon maha, turvotustakin toki oli. Mutta voisin verrata sitä sen hetkistä mahaa kun esikkoa odotin...oli aika samankokoinen kuin esikkoa odottaessa viikolla 17-19. Nyt maha menee edelleen yläkäyrien yläpuolella. Tasan rv 25+0 mitattuna oli sf mitta 26cm..:)

-oli mikä oli, mutta mulla ei enää viikolla 10 mahtuneet kaikki omat housut jalkaan. Jo aiemmin, ainakin viikolla 8-9 alkoivat kiristämään. Mikä sitten on vauvamaha tai kohtu tai muuten vaan turvotusta, onko sillä termillä niin väliä? Pinkeenä koko alavatsa eikä se siitä mihinkään ikinä laskenut vaan pikkuhiljaa kasvaa kokoajan. 

Jep, sama vika rahikaisella [:D]
Kyllä alkoivat aika äkisti pögät kiristellä tuosta masun kohdalta niin että olo kävi aika epämukavaksi normaaleissa housuissani. Joten siirryin aika pitkälti töissä sitten käyttämään työhousujen sijaan verkkareita tms. Noo... nuo tyohousut nyt eivät ole ikinä olleet siitä vyötäröltä mitenkään kovin väljät [:D]

Jep,viikolta 6 eteenpäin en ole normihousuja voinut pitää,oksettaa kiristää puristaa sattuu jos omat repii jalkaan,-ei vaan mene mahasta kii..[;)]

Takaisin