vatsa kipuja...

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Mulle ilmestyny alavatsa kipuja.. Tai ei nyt kivuks voi sanoo mut sellanen paine.. Tuntuu tosi raskaalta välistä seistä pidempiä aikoja.. esim kaupassa käynti on tosi raskasta pidemmän päälle... Onko muilla tällasia tuntemuksia?? .. Onko ne ihan ok??
 
Mulla alkaa jossain vaiheessa iltaisin (varmaan ihan vaan turvotusta) tuntumaan siltä, että olis ahtanut itsensä ihan täyteen ruokaa, vaikka ei olekaan. Jotenkin hirveän "täysi olo" ja meinaa liikkuminenkin tuottaa pientä ahdistusta. Masu pullahtaa iltaisin esiin oikein kunnolla ja sellasta pientä vihlomista tuntuu. Ja muutenkin tulee hirveän kömpelö olo.

Päiväs aikaan vihloo jos on ihan törkeä vessahätä varsinkin vähän ennenkuin tulee tarvetta "isommalle hädälle" tuntuu alavatsassa sellanen ihme särky varsinkin istuessa.

Eiköhän ne ole nuo meidän sintit mitkä siellä kasvullaan vaan vaatii enemmän tilaa ja venyttelee pientä soppea sopivammaksi.

Jaksamisia!
 
Mulla ainakin vaihtelee, nyt pari viikkoa on ollut vähemmän kipuja (-> paniikki), joinakin päivinä tuntuu taas vihlontaa (-> paniikki) ja joinakin just sellasta painetta tai menkkamaisia kipuja (-> paniikki). Koskaan ei hyvä... Mutta yritetään ajatella niin kuin Tsipuli sanoo, että eiköhän ne ihan normaaleja ole. Kyllähän sen ymmärtää että kun sinne samaan tilaan tunkee jotain uutta voi vanhat asukkaat esittää vastalauseita. [:)]

Justiinsa muuten anatomian tunnilla käyty tota lantion aluetta läpi, voin kertoa että yhden- jos toisenlaistakin kiinteähköä rakennetta siellä joutuu luonto liikuttamaan että vauva mahtuisi ulos, ihme ettei satu enempää!
 
Niin totta.. Empä oo ajatellukkaan asiaa tuolla tavalla... Just sellanen täys olo on koko ajan ja tuntuu ihan ku jokin painais virtsarakkoa koko ajan.. No ehkä se helpottuu sitten kun istukka nousee ylemmäs [:)]
 
Mulla on ollu ihan samoja tuntemuksia kans, alavatsaa vihlasee välillä oikein kunnolla,nyt vihlasut siirtynyt vähän ylemmäs, eli varmasti niitä kohdun kasvukipuja. Ja sama juttu illalla että kyllä on turvonnu olo,närästys alkaa myös iltaisin vaivaamaan  Välillä on tosiaan menkkamaisia kipuja ja kun on eka raskaus niin jännittää että mitkä on niitä "hyviä kipuja" ja mitkä "huonoja kipuja".
 
Mulla on kans särkenyt alavatsaa noin neljä päivää. Aika samalla tavalla kuin silloin ihan alussa, noin viikoilla 5 ja 6. Ehtisin jo hermoillakin, mutta eilen oli onneksi kolmas neuvola ja siellä sanottiin, että vatsan särky on ihan normaalia näillä viikoilla. Se vihlonta myös. Neuvolatäti kuvaili särkyä just menkkamaisiksi/nipistelyksi. Toisilla kuulemma vatsakipuja on ja toisilla ei lainkaan.. me kuulutaan siis näemmä niihin joilla on [&:]
 
Tytyn kanssa ku ei ollu muuta ku pahoinvointia niin tämän tenavan kanssa tulee kaikki vaivat.. keskiviikkona olis sitten kolmas neuvolakäynti ja siit parisen viikkoo niin sit olis rakenneultra.. viiihhhuuuuu [:D]
 
Mulla on ollu erinäisiä vatsakipuja melkein koko raskauden ajan. Joskus viikolla 9+ niinkin kovia, että kävin ylimääräisen käynnin neuvolalääkärillä tarkistamassa, että kaikki oli ok.

Nyt on ollut sellaisia viiltelyjä ja kipuaaltoja tuossa kohdun sivuilla, enemmän vaan toisella puolella ja välillä just niin, että seisoessa tuntuu painetta. Nyt myös parina yönä en oo enää toisella kyljellä pystynyt nukkumaan, kun siinä asennossa sattuu mahaan hassusti. Tosin mulle kyllä np-ultrassa kätilö sanoi, että kun oon niin pieni (159cm) ja hoikka, niin voi tulla koviakin kipuja kun paikat joutuu venymään niin paljon. [&:] Kyllähän ne kivut aina vähän huolettaa, mut yritän ajatella, että pieni vaan raivaa tilaa itelleen tuolla. [:)]
 
Kyllä vaan kummasti rauhottaa mieltä kun tietää että muilla on ihan samoja tuntemuksia ja että ne on ihan normaaleja :) 
 
Zara totta puhut.. sen takia halusin tämän keskustelun aloittaa joten näkisin onko muilla ettei vain itsellä.. mutta nytten tietää ja on taas askeleen viisaampi [:)]
 
Onneksi on tämä keskustelu! Itselläni on kans ollu sillon tällöin (etenkin jos liikun äkkinäisesti) aika vahvaakin vihlontaa kohdun sivuilla/alapuolella ja asia tietty huolettaa kovasti. Mutta toivottavasti kaikki on hyvin.. ja varmaan onkin, kun kerta muillakin on samantyyppisiä oireita.
 
Tässä anatomian tenttiin lukiessa voin teille kertoa että siellä on aika paljon sidekudoksia joiden pitää antaa periksi kasvavalle kohdulle ja levittää lantiota että vauva mahtuu ulos, ihan normaaleja kipuja siis. (En ole lääkäri.)
 
Täällä on myös ollu kovia kipuja välillä. Huomaa ihan selvästi että jos on ollut pitkään jaloillaan, esim pitemmällä kauppareissulla niin tonne mahan alasivuille koskee ihan sillain ettei voi seisoo. Olisko ne sit jotain liitoskipuja, en tiedä mutta ihan normaalia varmasti. Myös iskiaskivut on alkanu taas vaivata kävelylenkkien jälkeen, tunnin kävelyn kun vetää niin pitää loppuilta oikeestaan huilia sit. Saa nähdä miten rampa tässä sit loppuraskaudesta on kun nyt puolessa välissä on jo paikat rempallaan :D
 
Just miehelle sanoin samaa tänään.. :D et varmaan istun pyörätuolissa ennen ku vauva syntyy..
 
Mulla on myös ollu erilaisia vatsakipuiluja. Pahimpia yleensä liian nopeiden kääntymisten seurauksena. Tai jos ei ole vessaan päässyt tarpeeksi usein niin kävely sattuu ja paljon.. Iskias kivut on sitten erikseen. Mulla on myös niitä ollut ja ne on tosi ikäviä, kun ei meinaa pystyä liikkumaan tai sitten seisomisen jälkeen ottaessa askeleen jalka "pettää"... Saa tosiaan nähdä miten käy kun vatsa ja kantotaakka kasvaa.
 
Mä kyllä ehdotan kaikille syvien lihasten treeniä selkäkipuihin. Vielä kun itekin sais tehtyä. :D No ens viikolla sitten aloitan kun koulu loppuu... Eilen kun touhusin koko päivän niin illlalla tunsin että välilevyt yrittävät tunkea painamaan hermoja, ei ole pitoa ei lihaksistossa. Ja notko vaan pahenee kun etureppu ei tue yhtään. Jotta parempi alkaa löytää sitä aikaa jumpalle.

Mulla oli eilen semmosta menkkakivun tyylistä vähän, tosin luulen että osa mun vatsakivuista johtuu ummetuksesta. (Sorry että jauhan siitä mutta olen suhteellisen tietoinen suolistostani kun ei ole vessassa tarvinnut käydä nyt noin viikkoon, osa vatsankasvustakin on varmaan sitä. Miten saan karkin ja suklaan ja hyvyyksien syönnin loppumaan ja itseni kiinnostumaan kuituisista asioista, kertokaapa se!)
 
Sofi kannattaa neuvolassa kertoo ummetuksesta.. Mulla kanssa sitä oli alku vaihees mutta nytten alkanu helpottaa.. Mut yritän syödä enemmän sellasta joka laittaa vatsan liikkeelle eikä koveta sitä
 
Joo no ongelma ei taida olla tiedonpuute vaan itsekurin. :) Syön vähän mitä sattuu ja tulos on tämä... Yritän nyt skarpata mut aika helppoa näin joulun alla, suklaat ja kaikki.
 
Ei mä sillä et ne vois kertoo mitä ulostuslääkettä raskaana saa käyttää.. turhaan sitä ittensä vattavaivoilla on kiusataemoticon
 
Mulla on kanssa ihan kauheita vihlaisuja välillä mahassa, lähellä nivusia (rv 19+1). Huolestuttaa ihan kauheasti välillä. Mitään vuotoa ei kuitenkaan oo ja liikkeetkin (ilmeisesti) aina välillä tuntuu, että kai siellä on kaikki hyvin... Viikon päästä on rakenneultra, että siellä varmaan tää epätietoisuuden tuska helpottaa taas hetkeksi.
 
Takaisin
Top