Minusta se vastasi aika hyvin sitä mitä olin ajatellutkin, koska mielessäni olin varautunut aivan äärimmäiseen kipuun, jotta se ei pääsisi yllättämään. Synnytys oli raju, en tiedä oliko käynnistyksellä osuutta asiaan.
Ennen kalvojen puhkaisua olin 6cm auki ja supistuksia tuli noin 3min välein ja saattoivat minuutinkin kestää. Suurin kipu oli alavatsalla koko ajan. Ajattelin, että pakko vielä pärjätä ilman puudutteita. Jätetään pahempaan vaiheeseen. Olin aikeissa käydä vielä syömään, vaikka tuskat olivat kovat.
No kalvot sitten puhkaistiin ja siitä alkoi välittömästi kahta kauheammat kestosupistelut. Vatsa oli ihan krampissa ja kyynel silmässä kirosin pahimpien supistuksien kohdalla. Ei paljon taukoja tullut. Tässä vaiheessa mietin etten tällaista kipua voi yksinkertaisesti kauaa kestää. Paniikki oli hyvin lähellä. En voinut liikkua, kun kouristi vaan. Ilokaasu aloitettiin lähes välittömästi ja jääräpäänä halusin kokeilla vielä ammetta ennen puudutteita. Vesikin oli jo laskettu valmiiksi, mutta sinne ei koskaan päästy. Ylös kun vuoteesta avustettiin, tajusin etten pysty menemään. Tunsin kun vauva samalla humpsahti alemmas.
Tehtiin sisätutkimus ja olinkin 10cm auki. Makuulleen en voinut niissä tuskissa jäädä, vaan anelin apua että haluan pystyyn. Ilokaasu jäi siis ainoaksi helpotukseksi ja sitä vetelinkin lähes tauotta. Muuta en kerennyt saamaan, koska kalvot puhkaistiin 12:25 ja lapsi syntyi noin tunti ja vartti tästä. Ponnistus kesti puolisen tuntia. Ponnistusvaihe oli helpotus, silloin kipu muuttui siedettävämmäksi. Repeämisen tunsin, mutta se ei siinä vaiheessa ollut mitään. Jos avautuminen olisi kestänyt vaikka tunnin pidempään, olisin hyvin todennäköisesti tarvinnut jotain muutakin kivunlievitystä. Että onnekas olen, kun ei tarvinnut pidempään kestää. Ilokaasustakin oli onneksi apua.