Varpajaiset

Miä123

Satasella mukana keskusteluissa
Pidetäänkö teillä varpajaisia ja milloin? :)
Miehellä on vankka näkemys, että ne pidetään heti lapsen synnyttyä, mutta itse haluaisin sairaalassa perhehuoneeseen ja varpajaiset sunnitellusti vaikka parin viikon päästä.
 
Mun mielestä on parempi, että varpajaiset ois hoidettu alta sillä välin kun itse on sairaalassa, mutta luulenpa että visiitti on niin pikainen tällä kertaa ettei taida ehtiä. Ja toisekseen, jos syntyy arkena, niin kukapa kaveri sitä silloin pääsee varpajaisia viettämään. Esikoisesta varpajaiset pitivät muistaakseni joskus myöhemmin, ei tuore isä heti jättänyt yksin vauvan kans :)
 
Miuta vähän ahistaa koko ajatus varpajaisista, kun melko varmasti joudun sektioon ja ois sit miehen tehtävä pitää huolta vauvasta siihen asti kun ite toivun leikkauksesta. Ja kun tiiän et samantien kun miehen kaverit saa tietää syntymästä ne alkaa pommittamaan sitä varpajaisista. Ja tää ei oikein osaa sanoa kavereilleen ei... miuta ällöttää ajatus siitä et krapulainen ja haiseva mies on yhtään ihokontaktissa vauvan kanssa...Teen varmasti asiasta isomman ku mitä se onkaan mut silti jo pelkkä ajatus etoo.
 
Esikoisen isä piti varpajaiset sillä aikaa, kun oltiin vauvan kanssa sairaalassa, vauva syntyi sektiolla. Tuli vaan seuraavana päivänä myöhään meitä katsomaan, ja oli kyllä sen näköinen, että oli juhlinut :wideyed: mä kyllä pärjäsin hyvin hoitajien avulla.
Huonekaverin vauvan isä ei tullut sinä päivänä ollenkaan, silläkin oli ollut varpajaiset.

Nyt ei olla edes puhuttu miehen kanssa asiasta. Mutta ei varmasti ainakaan heti pidä mitään.
 
Meillä mies piti esikoisen syntymän jälkeen varpajaiset heti. Oltiin siitä jo sovittu etukäteen ja se toimi hyvin, kun synnytys lauantaina aamupäivällä ja minulla synnytyksen jälkeen vointi hyvä. Mies tuli kyllä seuraavana päivänä ihan hyvävointisena meidän luokse sairaalaan, eli ei sitten kovin railakkaasti kuitenkaan juhlinut. Tällä kertaa ei kuulemma aio varpajaisia pitää ollenkaan.
 
Mun mies ei esikosta tainnu pitää koko varpajaisia. Synnytys oli niin dramaattinen ja meidän ekat viikot kului sairaalan ja kodin väliä suhatessa, ettei siinä tullut juhlat mieleen. Tällä kertaa ajattelin ehdottaa, että jos kaikki menee ihan ok, niin voisi käydä kaverinsa kanssa vaikka kaljalla, kun mun äiti on vielä meillä esikkoa hoitamassa.
 
Esikoinen syntyi sunnuntai aamulla ja samana iltana mies kutsui kaverinsa käymään. Toki taisivat vain yhdet konjakit tms. juoda kun seuraavana päivänä oli arkipäivä. Myöhemmin sitten viettivät toisen kaverin kanssa, joilla syntyi aika samoihin aikoihin lapsi, kunnon varpajaisia viikonlopun verran mökillä. Nyt en tiedä mitä meinaa tehdä varpajaisten suhteen kun on jo esikoinen. :rolleyes:
 
Esikoisesta mies piti heti samana päivänä kahden miehen varpajaiset kaverinsa kanssa(esikoinen syntyi vappuaatto yönä). Päivällä kävi meitä katsomassa ja illalla sitten tapasi kaverinsa, ja kävivät katsastamassa hieman yöelämää ja kertomassa tutuille ja tuntemattomille vauvasta. Seuraavana päivänä tuli sitten päivemmällä sairaalalle, ihan hyvä vointisena mitä nyt hieman henki saattoi haista vanhalta viinalta. Sinällään toi oli hyvä tapa, ettei mies sitten vauvan kotiuduttua lähtenyt rilluttelemaan vaan oli kotona meidän kanssa ja opetteli sitä arkea.

Nyt mies on sunnitellut pitävänsä toisen kaverinsa kanssa varpajaiset myöskin, mutta sanoi et pitää ne 6kk sisällä synnytyksestä. Mää annoin vaan sen ehdon että ne ei ole kotona ja mies saa ainakin ekan kk ajan olla mein kanssa opettelemassa arjen pyöritystä kahden pienen kanssa, sen mitä isyysloman jälkeen töiltä ehtii. Mies on jo miettinyt mitä konjakkia tarjoaa ja aikoi esikoisesta tarjota ne sikarit, kun silloin 1v 4kk sitten unohtui.
 
Meillä ei mies vietä. Ei ole sellaista sorttia että lähtisi mihinkään. Haluaa olla siinä alussa jo ihan läsnä. Voi tosin hyvin olla että sikarin polttelee kotioloissa.. Mutta kun ei läträä tuon Alkon kanssa, niin epäilen että suuremmin olisi koko asiaa ajatellut.
 
Meillä esikoinen tulossa ja mitä nyt tuossa miehen ja hänen muutaman kaverin kans jutellu nii varpajaiset on varmasti viikonloppuna että kaikki pääsevät osallistumaan.. Oletuksena tietenki se että mulla on sitte vointi hyvä :)
 
Ei oo ollut tapana. Vauva on tärkeämpi kuin ryyppääminen. Eikä se edes halua kavereiden kanssa ryypätä kun ne on semmoisia, että niillä menee aina niin rajusti yli se homma eli mitkään fiksuhkot illanistujaiset ei tuu kyseeseen. Kotona varmaan sit ottaa itsekseen pari saunakaljaa joku ilta kun nyt ei uskalla ottaa ensimmäistäkään jos "joutuu ajamaan" eli jos mä lähden synnyttämään. Se on tosi tarkka siitä, että jos on vaikka yhdenkin juonut, niin ei lähde auton rattiin silloin.
 
Mun miehelle järjestettiin varpajaiset yllärinä heti samana päivänä kun vauva syntyi siis vauva syntyi yöllä ja seuraavana iltana oli varpajaiset. Vaik oli maanantai.Ensin ehkä hiukan harmitti mut eihän se miehen vika ollut.Ja ihan hyvävointisena tuli seuraavana päivänä katsomaan laitoin toki viestiä et huolehtii et ei kovin haisevana tuu :D Ja loppujenlopuksi oli ihan hyvä niin ettei sitten kotiuduttua tarvinnut ees miettiä asiaa.Ja oli kyllä täysillä mukana vauvan hoidossa muuten et ei haitannut mitenkään sitä puolta yksi ilta :)
Nyt en tiedä meinaako jotain.
 
Eihän tuo oikein vielä tiedä, riippuu siitäkin millon syntyy kun minusta ainakin olis paras et jos isommalti juhlii niin juhlii kun oon sairaalassa eikä sitten kun ollaan päästy kotiin. Kotona on mm. koirat lenkitettävänä, se on sovittu miehen hommaksi. Ja krapulassa tuosta ei ole yhtään mihinkään ja sitä viinaa kun ei osaa sivistyneesti ottaa niin tappokrapula on varma :D plus siitä toipuminen kestää monta päivää niin voi olla et senkin takia jättää väliin, eiköhän siinä alkuun ole niin paljon kaikenlaista opeteltavaa ja ihmeteltävää kun esikoinen tulossa et viinan juonti on toissijaista...
Isyyspakkaukseen ostin pienen pullon hyvää (ja kallista...) viskiä millä voi sit vaikka juhlistaa itsekseen kotona :)
 
Meillä mies vietti varpajaiset perjantai-iltana, kun poika oli syntynyt torstaina. Myöhään oli kuulemma mennyt ja lasiinkaan ei syljetty, mutta lauantaina oli jo klo 11 hyväkuntoisena hoitamassa poikaa mun kanssa sairaalassa (eikä ainakaan mun kuullen uskaltanut valittaa krapulaa...). :) Ei halunnut missään nimessä jättää kylpypäivää väliin. Itse olen sitä mieltä, että jos varpajaiset pidetään, niin ne vietetään sitten silloin kun olen vauvan kanssa sairaalassa. Sen jälkeen keskitytään sitten vauvan hoitoon ja kotirutiineiden opetteluun.
 
Takaisin
Top