Varpajaiset uudelle isälle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanski_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hanski_

Puuhakas puhuja
Tämä nyt ei oikeastaan tänne varmaan kuuluisi tämä keskustelu, mutta ajattelin nyt laittaa asian kuitenkin keskusteluun ihan vaan nähdäkseni millaisia ajatuksia tämä teissä äideissä herättää. Eli varpajaiset, nämä miehisten miesten juhlat tuoreille iseille! :grin

Olen monen ystäväni kanssa tästä aiheesta puhunut täällä kotopuolessa että mitä mieltä he ovat näsitä varpajaisista, tämähän on kuitenkin jonkun sortin perinne ja niitä yleensä noudatetaan. Toisille äideille se on ollutok ja toisille ei. Mutta minä en kyllä tästä ajatuksesta valitettavasti pidä en ollenkaan! Minä ajattelinkin kun itse tulen saamaan babyshowerit, että olenko ihan kauhea jos pyydän tulevan isän kavereita järjestämään ennen aikaiset varpajaiset/saunaillan tulevalle isälle kaveriporukalla? :rolleyes:

Ehkä se johtuu siitä, että itse tunnen jääneeni paitsi raskausaikana niin monista asioista mitä ennen sain tehdä, että en oikein hyväksy sitä että kun minä kannan tätä meidän tulevaa lasta 9kk sisälläni ja teen vielä työn että pakerran vauvan ulos, niin siitä hyvästä mies pääsee juhlimaan kavereiden kanssa?? Enhän minäkään pääse moneen moneen kuukauteen vielä juhlimaan minnekään kun vauva syntyy. Päin vastoin! ja en nyt tarkoita sitä ettäkö tämä raskaus on nyt pilannu jotain... en todellakaan, älkää käsittäkö väärin. Mutta onhan se totta että itse sitä tulevana äitinä joutuu vaan luopumaan aika monesta asiasta mistä isän ei tarvitse luopua.

Että anteeksi nyt vaan, mutta minä en sitä ymmärrä enkä usko että tulen antamaan lupaa isälle lähteä "ryyppäämään" kun meidän lapsi on juuri syntynyt. Ja vaikkakin minä saan ne omat kutsut ennen vauvan syntymää niin en minäkään siellä juopottele niinkun varpajaisissa ylneesä on tapana. Niin miksei isäkin siis voi juhlia ennakkoon kun on vielä mahdollisuus ettei minun tarvitse jäädä vauvan kanssa yksin kotiin ja odottaa aamulla haisevaa isää kotiin. Joo ehkä jotkut miehet ei edes juo tai ottaa pari saunaolutta ja se siitä, mutta minä en usko siihen täällä suunnalla, koska ne saunaillat on ennenkin nähty ja niitä iltoja poikien kanssa on muutenkin ollu aika vähän.

Joten millaisia tuntemuksia tämä tulevat Äidit teissä herättää tai jos on jo kokemuksia Äideillä asiasta niin jakakaa! :)

Meillä ei ole mitään babyshowereita eikä muuta, niin veikkaan ettei miehellekkään mitään tule.. Maksimissaan mies parhaan kaverin kanssa käyvät terassilla istumassa tms. Mutta mitään partyja ei ole tulossa. Ei ole rahaa eikä aikaa..

Enpä ole minäkään suunnitellut itselleni mitään babyshowereita. Muttei mua kyllä haittaa jos mies pitää jonkin sortin varpajaiset.. Kunhan ei heti meidän kotiuduttua lähde rellestämään ja jätä mua yksin. Vaikka ei sillä kyllä ole pahemmin ollut tapanakaan lähteä. Joskus käy paikallisessa kaljoilla, mutta viipuu korkeintaan muutaman tunnin, niin en usko että mitään hirveitä juhlia pitää.. En oo tätä asiaa kyllä sen kummemmin edes miettinyt, mutta mies saa mennä jos siltä tuntuu :)

Mutta sen olen kuitenkin päättänyt, että tehdään miehen kanssa jotain kivaa yhdessä ennen h-hetkeä.. :wink Syntymän jälkeen tuskin päästään pitkään aikaan kahdestaan mihinkään..

Mjaa.. Miehellä ei mitään varpajaisia ole tulossa, ei ole pahemmin kavereitakaan, mutta jos lähtis ni eipä se mun maailmaa kaada. Ehkä mielummin sillon ku ite on viel sairaalassa ni ei tarvi yksin jäädä kotiin "pelottavan" esikoisnyytin kanssa. Ehkä jos varpajaiset olis tulossa, ni voisin pyytää ettei vedä mitään overkillejä lärvejä, sillee että pääsee seuraavana päivänä ees illalla käymään. Mutta en koe että toi olis herneiden nenäänvedon paikka. Jos mies tahtoisi lähteä juhlistamaan tervettä vauvaa, kukapa minä olisin estelemään tai lupia edes antamaan, mies kuitenkin ihan itse päättää tekemisistään, niin kuin minäkin.

Ja tuohon, että itse antaa niin paljon ja miehen ei tarvi tehdä mitään. No aika moni mies haluaisi osallistua esim raskausaikaan enemmän, mutta fyysiset esteet tulee vastaan. Ei ole mielestäni reilua vedota täysin kohtuuttomasti siihen, että itse kantaa lasta 9 kk. Niinhän se on ja ehkä se epäreilulle tuntuukin, mutta sille mies ei voi mitään. Ja sekin on aika tiukka fakta, että vastasyntynyt tarvitsee äitiään enemmän kun isää, joten sekin on aika mahdotonta, että äiti lähtee viettämään synnäriltä varpajaisia plus että äiti itsekin on vähän avuttomassa kunnossa heti synnytettyään..

Toki asiasta voi olla pahoillaan (jos mies lähtee ja vetää vaikka överikännit) ja sen voi toiselle kertoakin.. Mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää itse voida päättää menemisistään ja menemättömyyksistään ilman että minä tulisin sallimaan ja eväämään mitään.

meillä mies voi käydä ennen synnytystä halutessaan, tosin minäkin vaadin aikaa itselleni ja perheelle. synnytyksen jälkeen voi toki myös, mutta epäilen, ehtiikö kun meillä on kuitenkin kaksi lasta jo entuudestaan ja koirakin ja jos minä olen synnärillä vauvan kanssa, nuo kaikki kolme muuta on miehen vastuulla, jollei hän sitten saa kaikkia jollekulle hoitoon. ja sitten kun me kotiudutaan, haluan rauhoitusajan ja kunhan saadaan arki käyntiin, voi hän sitten käydäkin kupittelemassa.

minä en yritäkään vedota raskauteen tai tähän aikajaksoon, mitä kannan meidän yhteistä lasta. itse olen tämän lapsen halunnut ja sitoutunut hoitamaan ja olen jo kauan viettänyt mieluiten iltojani kotona kuin viihteellä. voin toki lähteä esim. jonnekin keikalle tai syömään kavereiden kanssa tai sitten vaadin päästä urheilemaan, kun on sen aika. mulla on kuitenkin aina ollut harrastuksia ja kunhan fysiikka alkaa kestämään ja vauva-taapero-koululais-koira-arki saadaan balanssiin, teen comebackin omiin menoihini. tää meidän perheen arki vaatii kaksi aikuista, joten ihan tuosta vaan kaljottelu ei enää onnistu, mutta tietenkin mies pääsee, jos ei ole muita menoja ja tieto asiasta tulee etukäteen.

Mieheni käy harvoi ulkona, nykyään. Toki meilläkin alle kolmevuotias esikoinen ja nykyään se on tätä perhe-elämää. Tämän raskauden aikana mies ei ole ns. lähtenyt ulos juhlimaan, mitäs nyt uudenvuoden, juhannuksen tai jonkun synttäreiden yhteydessä on jäänyt iltaa istumaan kauemmin kun minä, eli yhdessä ollaan lähdetty ja itse olen vaan väsyneenä lähtenyt aikaisemmin.
Esikoisen syntymän jälkeen oli ajatus viettää varpajaisia, mutta kyllä tilanne taisi olla se että tuore vauva vei mieheni huomion eikä hän mitään järjestänytkään. Kyllä mulle olisi ihan ok jos tällä kertaa saisi ystäviä illanistujaisiin vaikka meille kotiin pyydetty, juomia olisi riittävästi kun Tallinnasta tuli juuri pieni tilaus meidän varastoon.... jotenkin iloitsisin hänen puolesta jos hän pääsisi juhlimaan pikkukakkosen syntymää. Jos esikoisemme pääsisi vaikka yökylään, eli mieluiten meillä ja silloin kun itse olen sairaalassa, niin ei jää kahden pienen kanssa heti yksin.

Tottahan se on että itsehän minäkin tämän tulevan lapsen halusin ja minähän se olen kenestä vauva on riippuvainen jne.. Mutta tää asia on mun mielessä ehkä sen takia kun minun mies on nuorempi kun minä ja sillä on nuorempia kavereitakin jotka olettaa että tottakai niitä varpajaisia juhlitaan kun muittenkin on juhlittu.
Ja mäkin tosiaan olen kyllä itse juossut kapakoissa jo ihan tarpeeksi kauan, mutta en vaan ymmärrä sitä että kun toisissa varpajaisissa sitä tintataan ihan olan takaa ja juhlitaan vasta syntynyttä vauvaa kun tosiaan äiti jää yksin kotiin vauvan kanssa. Enhän mä tiedä että millaiset ne varpajaiset olisi edes, mutta ajattelin että miehestä olisi mukava päästä pitämään poikien iltaa ennen kuin vauva syntyy. Onhan tää varpajais juttukin varmaan enemmän esikoisen kohdalla semmonen isompi asia, ainakin toisille... ehkä. :)

Meilläkin on tehty melkein koko tämä vuosi remonttia kotona ja ei sitä paljoa ole näitä vapaita viikoloppuja ollut itse kummallakaan. Puhumattakaan että voisimme lähteä johonkin "lomalle" yhdessä kun ei tunnu aika riittävän kodin remontointiin nytkään saati sitten rahat. Mutta jos kerta nyt olisi vielä aikaa/mahdollisuus pitää poikien ilta niin miksei sitä samalla voisi pitää ns. varpajaisia... Ja oikeestihan varpajaiset järjestää siis vauvan isä itse, ainakin vanhojen tapojen mukaan.

Minulle itselleni järjestetään babyshowerit, joten itse en niihin paljoa pääse osallistumaan järjestelyjen puolesta muuta kun sitten itse "juhlapäivänä" Ja senkin takia haluaisin järjestää miehelleni jotain kivaa ennen lapsen syntymää kun itsekin saan tyttöjen kanssa "oman" illan. Minun ajatukseni oli järjestää miehelle kavereiden kanssa yhteistä aikaa ennen vauvan syntymää ja kun sitä aikaa ei tosiaan tässä hänelläkään ole kavereille ollut tämän remontin takia. Mä olen vähän luonteeltani semmonen että tykkään järjestää sillon tällön ylläreitä miehelle ja se että poden jotenkin huonoa omaa tuntoa jos itse saan jotain ja toinen ei, eli samalla tavalla varmaan toivoisin toisenkin ajattelevan... :rolleyes:

Varpajaisista on mennyt maku melkein samalla tavalla kuin polttareista. Kun tosiaan niistä molemmista on se idea kadonnut ja se on sitten sitä kaatokännäystä.. Mitä nyt tiedän tässä lähipiirissä varpajaisia juhlittu niin se on juurikin sitä.. Vaikka olemme nuoria niin mieskin on sanonut minulle sen, että häntä ei ryyppäily kiinnosta yhtään ja näinkin sen, kun mies palasi toissa viikonloppuna ystävänsä polttareista...

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Oltiin lauantaina häissä ja siellä mieheni serkku (ei kyllä minun kuullen) oli ilmoittanut, että vauvan syntymä on sitten parasta ajoittaa niin, että viikonloppuna pääsee sitten juhlimaan varpajaisia. Tarkoittaen siis sitä, että vauva syntyisi niin, että olisin vielä vauvan kanssa sairaalassa viikonloppuna ja mies olisi vapaa vetämään elämänsä kännit...

En kyllä ajatuksesta ilahtunut pätkääkään. Mies saa kyllä varpajaiset, varmasti sellaiset kaverinsa järjestävät, mutta nyt ehdotus tuli sellaisesta suusta, että varpajaisten tarkoitus on enemminkin olla tukevasti humalassa, kuin juhlia uutta ihmistä. Onneksi mieskään ei ollut ajatuksesta innostunut, on viimeisien vuosien aikana vähentänyt alkoholinkäyttöä muutenkin reilusti, esimerkiksi juuri tuolla häissä, otti alkoholia vain aterialla ja oli illalla ajokuntoinen, vaikka olisi ollut mahdollisti nauttia enemmänkin.

Sellainen joku kavereiden saunailta tms. ei haittaa minua yhtään, mutta sellaiset överit, ettei seuraavana aamuna ole ajokunnossa ei minusta ole hyväksyttävää.

Takaisin