Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Joo Perhe-artesta mäkin oon kuullut hyvää, se oli toisena mun omalla listalla :)Yksityiselle Tampereen perhe-arteen, siitä oon kuullut hyvää!
En tiedä muiden piirien tilannetta, mutta meillä ei tuntunut olevan jonoja ollenkaan. Olen saanut kaikki ajat käytännössä heti kun on ollut aikaisintaan mahdollistaJa onko niin että lapsettomuuspolit pistää aikaisemmin varhaisultria kuin omatoimiset varaajat?

Ymmärrettävää, mutta toisaalta fakta on myös se että varhaisultrassa käyminen tai käymättä jättäminen ei sinänsä vaikuta raskauden kulkuun mitenkään.Mä en varmaan varhaisultraa itse yksityiselle varaa, vaikka kovasti haluaisin. Vähän nihkeä taloudellinen tilanne, kun oli sen 7kk lomautettuna.![]()
Täällä on järjestys mennyt niin että ensin osallistutaan seulaan eli näytteet labraan ja sitten viikon parin päästä nt-ultra, ja näistä riskiluvun kautta NIPT:iin. Vähän jäykkä mun mielestä, kun käytännössä kaikki iäkkäämmät äidit ohjataan NIPTI:iin kun ikä antaa seulaan kertoimia reippaasti.Ymmärrettävää, mutta toisaalta fakta on myös se että varhaisultrassa käyminen tai käymättä jättäminen ei sinänsä vaikuta raskauden kulkuun mitenkään. En olisi itse siihen muuten mennyt mutta sikiötutkimusyksikkö sitä suositteli, jotta NIPTiä varattaessa on sitten tarkka tieto viikoista. Joudun varmaan aikamoiseen tarkkailuun kun on paljon riskitekijöitä, toisaalta tietysti hyvä mutta toisaalta vähän ahdistavaakin.
Selvittelin juuri, että nipt kuuluu meidän alueella kaikille. Eli taidan tehdä niin että perun tuon varhaisultran jonka varasin koska se ei sinänsä lisäarvoa tähän tilanteeseen tuo, ja odottelen nipt-aikaa 11-13 viikolle. Halutessani sen voisi korvata myös lapsivesipunktiolla tai istukkabiopsialla mutta täytyy tuota vielä vähän mutustella… pitkiä viikkoja edessä.Täällä on järjestys mennyt niin että ensin osallistutaan seulaan eli näytteet labraan ja sitten viikon parin päästä nt-ultra, ja näistä riskiluvun kautta NIPT:iin. Vähän jäykkä mun mielestä, kun käytännössä kaikki iäkkäämmät äidit ohjataan NIPTI:iin kun ikä antaa seulaan kertoimia reippaasti.
Mutta ei siis tarvitse olla erikseen varhaisultraa. Käytäntö lienee eri paikkakunnalla missä NIPT tarjotaan kaikille? Tehdäänkö seulaa silloin ollenkaan?
Kajoaviin tutkimuksiin liittyy aina se 1% keskenmenoriski. NIPT:iin ei kun siinä tökätään vain äitiä. Toki sitten kajoava tutkimus antaa täsmällisemmän tiedon.Selvittelin juuri, että nipt kuuluu meidän alueella kaikille. Eli taidan tehdä niin että perun tuon varhaisultran jonka varasin koska se ei sinänsä lisäarvoa tähän tilanteeseen tuo, ja odottelen nipt-aikaa 11-13 viikolle. Halutessani sen voisi korvata myös lapsivesipunktiolla tai istukkabiopsialla mutta täytyy tuota vielä vähän mutustella… pitkiä viikkoja edessä.