Varhaisultrassa sikiö vasta viikolla 4-5

Kirahviina

Vasta-alkaja
Hei,

Tarvisin vähän rohkaisun sanoja. Kävimme eilen kovasti odotetussa varhaisultrassa päivänä, jonka piti olla 8+1. Lääkäri ehti tuskin aloittaa ultran, kun hän jo sanoi, että sikiö näyttää paljon pienemmältä kuin odotetut viikot. Hänen mukaansa koko vastasi vasta raskausviikkoja 4-5. Hän lopetti ultraamisen siihen ja käski meidät takaisin kahden viikon päästä, nyt oli kuulemma liian varhaista nähdä sykettä tai mitään muutakaan. Koko prosessi kesti vain pari minuuttia.

Olemme nyt melko murtuneita ja tosi huolissamme. Kaikki raskaudessa on mennyt täydellisesti tähän asti. Vointini on hyvä, ei vähäisintäkään vuotoa, pääasialliset oireet vain kova väsymys ja vatsan turvotus ja miedot "kuukautiskivut" siitä lähtien, kun kuukautisten piti alkaa.

Oli rohkaisevaa kuulla, että sikiö on todella hedelmöittynyt ja kiinnittynyt kohtuun, kun tätä esikoista on yritetty jo useampi vuosi. Mutta tuo pieni koko sai minut kyllä luopumaan toivosta jo melkein kokonaan. Pelkään pahoin, että kehitys on pysähtynyt.

Edellisistä kuukautisista on jo tosiaan se yli 7 viikkoa ja yleensä olen todella säännöllinen. Lisäksi testasin plussan jo 13.1, mutta jos lasken oikein, tuolloin olisi vasta hedelmöittymisen pitänyt tapahtua, jos nyt ollaan viikolla 4. En olisi mitenkään voinut testata plussaa heti ovulaation jälkeen.

Eli ainut toivo on nyt se, että ovulaatio oli jostain syystä melkein kuukauden myöhässä (mikä olisi outoa, kun olen tosi säännöllinen) ja että olisin saanut plussan hyvin pian hedelmöittymisen jälkeen.

Nyt ei voi varmaan kuin odottaa kaksi viikkoa ja yrittää toista ultraa silloin. Mutta nämä ovat todella pitkät kaksi viikkoa, kun on huoli siitä, että sikiön kehitys onkin pysähtynyt. ='(

Vai voiko olla, että lääkäri oli vain huolimaton ja sikiö huonossa asennossa? Tutkimus oli kyllä tosi pikainen, mutta kaipa he tietävät mitä katsoa.
 
Kyllä on mahdollista, että lääkäri erehtyi. Meillä varhaisultra oli laskettu 7+3, lääkäri ultrasi ja sanottiin, että on 6+2. En uskonut, että olisi ollut niin vähän, koska tiesin milloin olin ovuloinut. Seuraavaksi kun ultrattiin, kävi ilmi että olin todella tuolloin varhaisultrassa ollut pidemmällä, todellisuudessa noin 7+5. Nyt tyyppi ryömii tuossa, kaikki on hyvin. Lääkäri oli vain varhaisultrassa arvioinut väärin. En siis heittäisi kirvestä kaivoon vielä teidän tilanteessa!

Toki teillä heitto on enemmän ja on varmasti mahdollista, että raskaus ei ole jatkunut. Uskon kuitenkin, että virheenkin mahdollisuus on. :)
 
Kiitos, tuo on hyvä kuulla. Ihmettelen tosiaan sitä, että miten koko ultra kesti vain muutaman sekunnin. Luulisi, että vähän pidempään pitäisi skannailla, että näkisi eri kulmista huolellisesti. Mutta on toki näiden viikkojen välillä niin iso ero, että jos siellä jotain näkyisi niin sitten näkyisi.

Yritän ajatella niin, että vaikka tämä ensimmäinen raskaus nyt menisi kesken, ainakin tiedämme että moni juttu toimii, esim munasoluja kypsyy, ne pääsevät kulkemaan kohtuun ja kiinnittymään, miehen pikkukaverit tietävät mitä tehdä... Nämä ovat kaikki isoja juttuja, kun ei ole vielä aiemmin tärpännyt.

Ja jospa kroppakin tässä olisi vähän heräillyt siihen, että raskaushormonit aktivoituvat ja kaikki on valmiiina seuraavaa yritystä varten.
 
Kiitos, tuo on hyvä kuulla. Ihmettelen tosiaan sitä, että miten koko ultra kesti vain muutaman sekunnin. Luulisi, että vähän pidempään pitäisi skannailla, että näkisi eri kulmista huolellisesti. Mutta on toki näiden viikkojen välillä niin iso ero, että jos siellä jotain näkyisi niin sitten näkyisi.

Yritän ajatella niin, että vaikka tämä ensimmäinen raskaus nyt menisi kesken, ainakin tiedämme että moni juttu toimii, esim munasoluja kypsyy, ne pääsevät kulkemaan kohtuun ja kiinnittymään, miehen pikkukaverit tietävät mitä tehdä... Nämä ovat kaikki isoja juttuja, kun ei ole vielä aiemmin tärpännyt.

Ja jospa kroppakin tässä olisi vähän heräillyt siihen, että raskaushormonit aktivoituvat ja kaikki on valmiiina seuraavaa yritystä varten.

Teillä oli kuitenkin fiksu lääkäri ja otti heti tuon 2 viikon lisäajan. Siinä ajassa sikiö ehtii kasvaa ja tilanne tulee varmasti selkeäksi, vaikka odottelu onkin tuskaista.
 
Joo onhan se vielä mahdollista, että sikiö oli jostain syystä vaan piilossa, mutta ilmestyy kunnolla näkyviin parissa viikossa. Olen lukenut monta sellaistakin tarinaa. Nyt pitäisi osata painaa tämä syrjään ja keskittyä muihin juttuihin, mutta aika hankalaa!
 
Kerrompa minäkin oman tarinani. Me mentiin varhaisultraan yksityiselle kun viikkoja piti olla jo 7+ jotain. Mulla taipumusta pitkiin kiertoihin, joka tämäkin oli, mutta ovulaatiosta olin aika varma. Noh, mentiin ja lääkäri sanoi et 5+ jotain vastaa alkio, ei mitenkään hänen mielestä ollut niin pitkällä mitä itse olin laskenut. Tuomio oli joko myöhäinen ovulaatio tai kehitys päättynyt ennen aikojaan. Uusinta-ultra olisi ollut vasta 3vkon päästä ja päädyinkin sitten lopulta varaamaan neuvolan kautta ultran.
Meillä oli takana 1 keskenmeno ja 1,5v yritys ja olin varma, ettei raskaudesta tule mitään. Siinä sitten pelkopyllyssä odotin julkisen ultraa 3 viikon päähän ja selvisi, että elämää siellä tosiaan oli, beibe oli vaan 2 viikkoa kaikkia laskuja pienempi eli olin ovuloinut tosi myöhään, mutta kaikki kunnossa, varmistettiin vielä äitiyspolilla. Nyt tuo poika potkuttelee hyvää vauhtia menemään mahassa ja mulla rv 25+1 :rolleyes::Heartred
Eli toivoa todellakin on myös teillä :Heartred

Mulla nuo epäsäännölliset kierrot, tai oikeastaan pitkät kierrot ja ovulaation kanssa tapahtuvat ongelmat varmaan oli sit pääsyy et heitti tuo la. niin paljon. Mut meillekin sattui ihan kökkö yksityinen lääkäri, joka oli turhaan tuomitsemassa keskenmenoksi, vaikka poitsu olikin ihan alkutekijöissään. Siksi hyvä et teilläkin on uusi ultra tulossa. Ymmärrän hyvin jännityksen, pidän peukkuja. :)
Itsellenikin tuo odotusaika oli tosi piinaavat aikaa ja sitä ehti miettiä kaikki mahdolliset skenaariot lapi. :bag:
 
Kävin muutama päivä sitten ultrassa, rv 8+6. Lääkäri totesi pitkän ultrauksen jälkeen että alkio vastaa kehitykseltä ja kooltaan viikkoa 5+2 eikä sykettä ollut. Lääkäri ei kuitenkaan sanonut olisiko se huono asia. Tiedän rv 8+6 varmaksi. Onkohan noinkin pitkä viive kehityksessä normaalia vai onko syytä pyytää jatkotutkimuksia?
 
Kävin muutama päivä sitten ultrassa, rv 8+6. Lääkäri totesi pitkän ultrauksen jälkeen että alkio vastaa kehitykseltä ja kooltaan viikkoa 5+2 eikä sykettä ollut. Lääkäri ei kuitenkaan sanonut olisiko se huono asia. Tiedän rv 8+6 varmaksi. Onkohan noinkin pitkä viive kehityksessä normaalia vai onko syytä pyytää jatkotutkimuksia?
Antoiko lääkäri uusintaultralle ajan? Lääkäri lähtee tuollaisessa tilanteessa siitä, että lapsi on saanut alkunsa myöhemmin kuin kuvitellaan, ja vasta toisessa ultrassa todetaan keskeytynyt keskenmeno jos alkio ei ole ultrien välillä kasvanut kuten pitäisi.

Jos alkio olisi oikeasti viikolla 5+2, ei sillä tässä vaiheessa vielä olisi sykettä, joten jos raskaus on voinut alkaa myöhemmin, voi silloin olla kaikki kunnossa. Jos taas tiedät aivan varmasti, että raskauden on pakko olla 8+6, etkä ole harrastanut seksiä kertaakaan vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa kuuteen viikkoon, niin sitten kyseessä on todennäköisesti keskeytynyt keskenmeno, jota sitten tyhjennetään lääketieteen avulla, jos kohtu ei itsekseen lähde tyhjentymään.

Tsemppiä! :Heartred
 
Mitä aloittajalle kuuluu?

saanko minäkin kertoa oman tilanteeni samaan ketjuun? Täällä myös alkaa toivo olla menetetty. Ovulaatiosta olin laskenut viikot muutaman päivän pidemmälle, neuvola laski sitten oman laskelmansa ja sen mukaan varasin varhaisultran rv 7+3. Siellä kuulin ne sanat mitä eniten pelkäsin enkä kuvitellut siihen tilanteeseen koskaan joutuvani. Hoitaja ei nähnyt sykettä. Pääsin samalla kertaa lääkärille ja hän tutki uudelleen. Ei meinannut myöskään nähdä kunnes näkikin jotakin. Huudahti, että oiskos tossa. Näki saman vilauksen muutaman kerran ja totesi että ei hän vielä tekisi päätöksiä vaan annetaan ajan kulua. No, koko ei kuitenkaan vastannut viikkoja vaan oli viikon pienempi, kooltaan vastasi 6+1 ja toki sillon syke voisikin olla vasta käynnistymässä. Mulla on myös taaksepäin oleva kohtu mikä ilmeisesti myös vaikeuttaa ultraamista. Jos tässä olisi kaikki, toivoa olisi. Sanotaan kuitenkin, että sikiön syke alkaa 25vrk iässä ja se ei kyllä täsmää mitenkään. Ovulaatio toki voi heittää, mutta siinä kierrossa ei seksiä harrastettu kuin yhden kerran ja ei ne siittiöt nyt sentään ikuisuuksia elä. sen puoleen pahasti pelkään, että kehitys on pysähtynyt ja sykettä ei ole... jos joku haluaa viikkoja miettiä niin ovisplussa ja yhdyntä 5.1, plussa 19.1 ja nyt 17.2 koko vastasi 6+1.

Vaikka paljon kai ihmeitäkin tapahtuu mut tuskin nyt samalla kertaa sekä mittavirhettä sekä sykkeen kadoksissa oloa ja yhtäkkiä syke näkyisikin ja harppaus koossa...

Tää ei vaan voi päättyä hyvin :sad010uusi ultra on ensi keskiviikkona jollon koon puolesta viikot olisi 7+0. Kysyi jaksanko odottaa seuraavaan viikkoon, jotta olisi isompi kehitys nähtävissä (jos), mutta koska epäröin, sovittiin ensi viikon aika.
 
Muokattu viimeksi:
Nuo vauvelit on noilla viikoilla vielä niin minejä. Muistaakseni täälläpäin varhaisultrataan vasta jotain rv8.
 
Takaisin
Top