Varhaisultra?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nurkkis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varasin nyt 7+6 viikolle toukokuun loppuun. Otin halvimman ylimääräisen ultran minkä löysin. Voi perua, jos tulenkin katumapäälle 😅
Mun ei tarvinnutkaan mennä tähän, kun sain julkiselta puolelta ajan neuvolalääkärille ultraan 26.5. (7+4). Olin nii huolissani vuodosta, että sain sen. (Vuoto tosin johtui kai vain ultasta) Mutta haluan nähdä sydämen sykkeen ❤️

Mä en perunut sitä lapsettomuusaikaa, mutta aion kyllä perustella sitä perumattomuuttani esim sillä, että kun en voi vielä tietää, että onko tämä edes oikeassa paikassa tai kunnollinen alku. ......ja sitten olla että tietysti, tässähän olisi vaikka tilaisuus tarkistaa se. 🥺

En aio varsinaiseen varhaisultraan, meidän neuvolasta löytyy ultra ja sovittiin mun eka käynti viikolle 8+4, silloin ehkä jo jotain näkyy. Toivottavasti maltan pysyä coolina ja odottaa sinne asti🤭

Mä kävin julkisella varhaisultrassa, koska raskaus on hoitoalkuinen. En tiedä olisinko käynyt muuten, ekassa raskaudessa odotin nt-ultraan asti, varhaisultra ei tuntunut tarpeelliselta. Toisaalta oli kyllä ihan helpottavaa keskenmenon jälkeen nähdä kohdussa elämää ekaa kertaa ikinä (sairauden takia oon kyllä katsellut munasarjoja ja kohtua näytöltä monesti).

Esikoisessa kävin varhaisultrassa, koska meillä ei saatavilla aikaisemmin, kun vasta nt-ultra. Itse koen, että sain mielirauhaa varhaisultrasta, jonka vuoksi haluan tässäkin raskaudessa käydä. Ajattelin kesäkuun alkuun varata ajan. Toivon mukaan pienokainen pysyy matkassa❤️

Mun ois pakko varata varhaisultra kun lugesteroneja käytän jotta tiedän lopettaa ne. Ohje oli käyttää varhaisultraan asti noin 7-8 viikoille. Mutta lukenut että jotkut käyttää 10+ viikoille ja voi olla että teen niin itsekkin. Ellei sitten ultrassa näy joko yhtään mitään tai sykkeetön alkio kuten viimeksi. 🥴 Kauhukuvat siitä vieläkin mielessä...

Viel viikko odoteltava omaa julkisen ultraa 😬 miten tässä kykenee odottaa täysissä järjissä sitä. Pelottaa ja jännittää nyt jo ihan huolella, pelkään että siellä ei ole elämää 😢 jos kaikki on kuitenkin kunnossa niin varaan kyllä ehdottomasti kätilön ultran jonnekin 9+ viikolle, varmaan joku 9+3-9+5 koska kkm tapahtui aikanaan 9+2

Ajattelin kans kesäkuun ekalle viikolle varata ultran, sillon mentäs 7+ viikolla kaiketi järjen mukaan, mulla kun ei oo edellisen synnytyksen jälkeen ollu yksiikä menkkoja. 😁 Nii nää viikot on arvuuttelua, mutta luulisin ettei paljoa tuosta heitä.

Ajattelin kans kesäkuun ekalle viikolle varata ultran, sillon mentäs 7+ viikolla kaiketi järjen mukaan, mulla kun ei oo edellisen synnytyksen jälkeen ollu yksiikä menkkoja. 😁 Nii nää viikot on arvuuttelua, mutta luulisin ettei paljoa tuosta heitä.
Teillä kuitenkin pieni jännitys taustalla viikkojen suhteen osuuko oikeaan arvuuttelu?😁

Kannattaa ehdottomasti kysyä neuvolasta lähetettä ultraan koska et tiedä raskauden kestoa varmuudella noiden kuukautisten puuttumisen vuoksi 😊 uskoisin että saat sitä kautta tarkistuksen eikä tarvi ite varailla aikaa

Mä olen miettinyt varhaisultraa, koska mulla on jatkuvaa pientä tiputteluvuotoa 5+ viikoilta asti ja nyt oon 6+3. Kipuja ei oo. Neuvolaan, kun soitin, niin pyysivät seurailemaan vointia ja tarvittaessa varata varhaisultraan ajan. Huolettaa, mutta millä viikoilla sitä sitten uskaltaa varata sitä aikaa.

Mä olen miettinyt varhaisultraa, koska mulla on jatkuvaa pientä tiputteluvuotoa 5+ viikoilta asti ja nyt oon 6+3. Kipuja ei oo. Neuvolaan, kun soitin, niin pyysivät seurailemaan vointia ja tarvittaessa varata varhaisultraan ajan. Huolettaa, mutta millä viikoilla sitä sitten uskaltaa varata sitä aikaa.
Suositteliko neuvola yksityistä?
Mun ymmärtääkseni jatkuvassa tiputtelussa pitäisi saada lähete naistentaudeille tutkittavaksi. Kysyisin eka sitä omalta terveysasemalta.

Joka tapauksessa gynekologit taitaa suositella varhaisultraa vasta 7+0 jälkeen jos oikein ymmärsin, jotta vältetään turhat tutkimukset. Silloin pitäisi näkyä kunnolla alkion syke ja koko. Gyne Paula Tee selittää instassa asiaa. https://www.instagram.com/reel/DV_hNIFCPC-/?igsh=dzN5eXhmYjJkb3c3

Suositteliko neuvola yksityistä?
Mun ymmärtääkseni jatkuvassa tiputtelussa pitäisi saada lähete naistentaudeille tutkittavaksi. Kysyisin eka sitä omalta terveysasemalta.

Joka tapauksessa gynekologit taitaa suositella varhaisultraa vasta 7+0 jälkeen jos oikein ymmärsin, jotta vältetään turhat tutkimukset. Silloin pitäisi näkyä kunnolla alkion syke ja koko. Gyne Paula Tee selittää instassa asiaa. https://www.instagram.com/reel/DV_hNIFCPC-/?igsh=dzN5eXhmYjJkb3c3
No joo. Kyllä se neuvola terkka siel sano, et voithan sä soittaa synnärille, mutta että ne ottaisi tosi nihkeesti tällaisissa tilanteissa sisään. 😔

No joo. Kyllä se neuvola terkka siel sano, et voithan sä soittaa synnärille, mutta että ne ottaisi tosi nihkeesti tällaisissa tilanteissa sisään. 😔
Voi kyllä pitää valitettavasti paikkansa. Toi Käypä hoito -ohjeistus on perusterveydenhuoltoon/päivystykseen, sen kautta ohjeen mukaan pitäisi siis saada lähete. Neuvolasta lienee vaikea saada lääkäriä kiinni kirjoittamaan sitä.

Toisaalta sit taas lapsettomuuspolin lääkäri kehotti kyllä mua olemaan arkisin suoraan naistentaudeille/äitiyspolille yhteydessä jos jotain vuotoa tulee. Toki tämä tapahtui varhaisultrassa et sikäli eri tilanne, viikot oli silloin jo 7+. Toki ilmeisesti omalla hyvinvointialueella nämä resurssit on ihan ok.

Takaisin