Varhaisultra

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Menettekö varhaisraskauden ultraan ennen nt-ultraa? Julkiselle vai yksityiselle? Tänne voi tulla myös kertomaan ultrakuulumiset!

Varasin juuri ajan, 30.8. menen ultraan. :smiling face with heart-eyes: Se ei täällä Saksassakaan oikeastaan kuulu automaattisesti kaikille, mutta oma lääkärini onneksi ultraa joka kerralla. Tuolloin on kyllä vasta 6+5 (ovulaatiosta laskettuna 6+4), mutta jos kaikki on hyvin, niin kyllä sykkeenkin pitäisi jo silloin näkyä.

Kävin tällä viikolla ultrassa. Kalenterista laskien olis ollut 6+3, mutta ultra näytti 6+1. Kuulemma kaikki hyvin ja vastasi riittävän hyvin viikkoja, sydän sykki. 😍 Mutta mites, kumman perusteella ja mitenkä lasketaan laskettu aika? Mulla on eka neuvola vasta parin viikon kuluttua ja kukaan ei ole vielä kertonut laskettua aikaa. Huhtikuun alkuun se menee, mutta mikä päivä, minkä mä tuonne listaukseen laitan?

Julkisella kävin, kun mulla on ollut muutama keskenmeno, joiden jäljiltä tuossa talvella selvisi, että fosfolipidiarvot on koholla, ne siis altistaa verisuonitukoksille (ja voivat olla syyllisiä keskenmenoihin). Mulla oli jo etukäteen keväästä aspiriini syötävänä estämään veren hyytymistä. Ja sitten piti olla, että heti alkuraskauteen lääkäri&ultra ja sitten piikitettävä lääkitys estämään hyytymiä. Mutta mulle iskikin korona heti plussan jälkeen, joten piikitettävä lääkitys tulikin sitten välittömästi ilman ultrausta, kun koronakin lisää tukosriskiä. Ja ultra siirtyi muutamalla päivällä eteenpäin, että ehdin parantumaan. Ja koska nuo hepariinipistokset ei ole pelkästää varmuuden vuoksi ennaltaehkäisemään, vaan on ihan labroista todettu tarve, niin piikitykset jatkuu koko raskauden + vielä 6vko synnytyksen jälkeen. 😳😬

Nyt vain sitten piinaavat 1,5kk, että pääsee turvallisille viikoille ja seuraava ultra sitten nt syyskuun lopulla. Mutta nyt raskaana, kaikki hyvin ja sydän sykkii, niin täytyy vain koittaa luottaa. 😍

Kävin tällä viikolla ultrassa. Kalenterista laskien olis ollut 6+3, mutta ultra näytti 6+1. Kuulemma kaikki hyvin ja vastasi riittävän hyvin viikkoja, sydän sykki. 😍 Mutta mites, kumman perusteella ja mitenkä lasketaan laskettu aika? Mulla on eka neuvola vasta parin viikon kuluttua ja kukaan ei ole vielä kertonut laskettua aikaa. Huhtikuun alkuun se menee, mutta mikä päivä, minkä mä tuonne listaukseen laitan?

Julkisella kävin, kun mulla on ollut muutama keskenmeno, joiden jäljiltä tuossa talvella selvisi, että fosfolipidiarvot on koholla, ne siis altistaa verisuonitukoksille (ja voivat olla syyllisiä keskenmenoihin). Mulla oli jo etukäteen keväästä aspiriini syötävänä estämään veren hyytymistä. Ja sitten piti olla, että heti alkuraskauteen lääkäri&ultra ja sitten piikitettävä lääkitys estämään hyytymiä. Mutta mulle iskikin korona heti plussan jälkeen, joten piikitettävä lääkitys tulikin sitten välittömästi ilman ultrausta, kun koronakin lisää tukosriskiä. Ja ultra siirtyi muutamalla päivällä eteenpäin, että ehdin parantumaan. Ja koska nuo hepariinipistokset ei ole pelkästää varmuuden vuoksi ennaltaehkäisemään, vaan on ihan labroista todettu tarve, niin piikitykset jatkuu koko raskauden + vielä 6vko synnytyksen jälkeen. 😳😬

Nyt vain sitten piinaavat 1,5kk, että pääsee turvallisille viikoille ja seuraava ultra sitten nt syyskuun lopulla. Mutta nyt raskaana, kaikki hyvin ja sydän sykkii, niin täytyy vain koittaa luottaa. 😍
Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :smiling face with heart-eyes: Riippuu vähän paikasta, miten herkästi laskettua aikaa siirretään. Oma lääkärini ei siirrä päivän tai parin heiton takia, vaan silloin mennään kuukautisista lasketulla la:lla, ja sitä nyt käytän itsekin tuohon listaan. Jos laskettua aikaa sitten korjataan, niin sen listan voi sitten korjata myös. :smiling-eyes:

Meillä varhaisultra yksityisellä 5.9, jolloin kuukautisista 7+2. Eka neuvola meillä on 30.8 ja neuvolalääkäri jossa myös ultrataab niin 20.9. Se meni meillä vähän pitkälle kun ollaan edellinen viikko häämatkalla. On kyllä tulevilla isovanhemmilla ihmettelemistä kun esitellään ultrakuvaa heille (ei vielä muille) vihkimisen jälkeen.🤭

Varattiin varhaisultra yksityiselle 5.9. Silloin kuukautisten mukaan 7+6. Jännää kun edellisestä raskauksista on yli 10 vuotta, niin kaikki tuntuu taas ihan uudelta!

Jännää! 😍En tiennytkään, että ensimmäinen neuvola tulee jo noin nopeasti 🙈 täytyypä soitella ensi viikolla!
Mulle tarjottiin ekaa neuvola-aikaa jo viikolle 7+, mutta ajat ei sopinut muihin menoihin, niin on sitten viikolla 8+. Niin mä olen aiemminkin käynyt joskus rv 6-7 ekan kerran, toisaalta tuntunut turhauttavalta tuossa vaiheessa täyttää jo kaikki n. miljoona kyselylomaketta, kun pari kertaa tullut keskenmeno tuon jälkeen. 😔 Mutta toivotaan tälle kertaa parempaa tuuria, kun nyt on sen verran "järeät" lääkitykset. 😬😅 Mutta siis aikaa varaamaan vaan jo. 😊

Kävin eilen vatsakipujen takia päivystyksessä ja siellä ultrattiin (tammikuussa oli mahdollisesti kohdunulkoinen). Ultrassa ei näkyny mitään, ehkä jotain mikä voisi olla alkio kohdun sisällä, mutta sain uuden ajan torstaille josko näkyisi paremmin 😍 ja en malta odottaa! Muistan ne sanat viime kerralla "kohtu on tyhjä" enkä voi olla pelkäämättä samaa.. Tosin nyt ei ole ollut mitään vuotoja ja vatsakivutkin oli suht lieviä, onneksi ymmärsivät julkisella puolella mun huolen ja saan asiaan selvyyden varhaisultralla !

Täällä myös varhaisultra 30.8. Tuntuu, että sinne on vielä pitkä matka. Onneksi digi antoi jo 3+. Se hieman rauhoittaa mieltä ja antaa toivoa, että kaikki olisi hyvin. 😊

Kuinka pian plussan jälkeen olette soittaneet neuvolaan? Mulla vasta 4+4 menossa nyt ja juuri vasta plussasin. Mietin, että jos nyt muutaman päivän ainakin odottaisi viivan vahvistumista ensin ja sitten vaikka ensi maanantaina soittaisi neuvolaan. Miltä kuulostaa? 🤔 Haluan käydä yksityisellä varhaisultrassa. Niin tein esikoisenkin kanssa. Silloin (v. 2018) ei Espoossa muistaakseni tehty varhaisultria kunnallisella puolella. Pitääpä selvittää mikä tilanne on nyt.

Kuinka pian plussan jälkeen olette soittaneet neuvolaan? Mulla vasta 4+4 menossa nyt ja juuri vasta plussasin. Mietin, että jos nyt muutaman päivän ainakin odottaisi viivan vahvistumista ensin ja sitten vaikka ensi maanantaina soittaisi neuvolaan. Miltä kuulostaa? 🤔 Haluan käydä yksityisellä varhaisultrassa. Niin tein esikoisenkin kanssa. Silloin (v. 2018) ei Espoossa muistaakseni tehty varhaisultria kunnallisella puolella. Pitääpä selvittää mikä tilanne on nyt.
se on varmaan ihan miten haluaa tehdä :) Mä varasin heti ja kuulemma ainakin meillä päin kaikki varaa heti kun on plussanneet. Meillä on tässä tulossa reissua ym muuta + mun työaikatauluh on aika iso rajoitus niin halusin varata ajan heti että saadaan sopiva aika. Meillä varattiin heti ensikäynti sekä lääkärinaika 8-9 viikolle jolloin myös ultrataan. Käydään silti varhaisultrassa yksityisellä ensin.

se on varmaan ihan miten haluaa tehdä :) Mä varasin heti ja kuulemma ainakin meillä päin kaikki varaa heti kun on plussanneet. Meillä on tässä tulossa reissua ym muuta + mun työaikatauluh on aika iso rajoitus niin halusin varata ajan heti että saadaan sopiva aika. Meillä varattiin heti ensikäynti sekä lääkärinaika 8-9 viikolle jolloin myös ultrataan. Käydään silti varhaisultrassa yksityisellä ensin.
Niih, voihan sitä toisaalta varatakin ajan pian, ettei sitten siirry turhan pitkälle. Ja perua sitten, jos meniskin kesken. Taidan soittaa heti huomenna 🤭Mullakin työaikataulu rajoittaa jonkun verran sopivia aikoja. Onneksi neuvola on kävelymatkan päässä 😊

Niih, voihan sitä toisaalta varatakin ajan pian, ettei sitten siirry turhan pitkälle. Ja perua sitten, jos meniskin kesken. Taidan soittaa heti huomenna 🤭Mullakin työaikataulu rajoittaa jonkun verran sopivia aikoja. Onneksi neuvola on kävelymatkan päässä 😊
Mä oon töissä samassa kompleksissa neuvolan kanssa 😅 Siinä on puolensa. Jännittää vaan että paljastun töissä vähän liian aikaisin jos joku näkee mut hiippaloimassa neuvolan puolella.

Takaisin