Varhaisultra vai ei?

Pippinen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Esikoista siis odotan ja koko varhaisultrasta ei ole itsellä ollut tietoakaan, ennenkuin siitä jostakin luin. Aiotteko mennä ja miksi? 

Olen itse ajatellut että en menisi, koska takana ei ole yhtään keskenmenoa, vaan ihan ensimmäinen raskaus. Jos keskenmeno tai useampia olisi takana, niin siinä tapauksessa varmasti menisin. Miehen kanssa myös aiheesta puhuin ja oli samaa mieltä kanssani, mutta jäin silti tätä jostain syystä miettimään. :)
 
Toi onkin vaikea kysymys. Me käytiin ekankin kanssa, vaikka silloin ei edes osattu mitään keskenmenoja tai tuulimunia pelätä, lähinnä oli vaan niin hirveä into nähdä pikkuinen. Sen jälkeen ollaan käyty tarkistamassa, että masussa on joku. Mä olen ehkä miettinyt sen siltä kantilta, että nt-ultrassa tuntuisi kovin kurjalta saada tietää, että pikkuisen kasvu on loppunut jo ihan alkumetreillä. Toisaalta, ei tuo alkuraskauden ultrakaan autuaaksi tee, siitä ei ole omakohtaista kokemusta, että ekassa ultrassa kaikki olisi hyvin ja nt-ultrassa ei. Saattaisi tuntua melkein pahemmalta.
 
Itse kävin ensimmäistä odottaessa tarkistamassa ollaanko sitä oikeasti raskaana vai ei, ja itseäni ainakin helpotti tieto että kaikki on kunnossa ja sydän lyö. Tulee todentuntuisemmaksi. Tosin onhan siinä toinen puoli myöskin, jos np-ultrassa selviää että on mennyt kesken ja on ehtinyt liikaa tohkeilla asian suhteen.

Odotan nyt toista lastani ja keskiviikkona menossa varhaisultraan varmistamaan asian ja katsomaan, että kaikki on kunnossa. Itse helposti stressaannun ja alan ajattelemaan liikaa, jos en saa "heti" vastausta asioihin. Itselleni parhain vaihtoehto mennä varhaisultraan, vaikka yksityiselle menenkin :)
 
Mä en käynyt missään ultrassa ekassa raskaudessa. Teki kyllä mieli silloin, kun oireetkin hävisi johonkin ja en tiennyt mistään mitään, mutta hinnat hirvitti. Sitten np-ultraan mennessä olo oli jotenkin kumma, ja tiesin jotenkin sen ettei kaikki ole hyvin. Sehän oli keskeytynyt siis. Tämän takia menen nyt varhaisultraan tossa rv 7+ jotta huomataan se sitten heti jos on taas keskeytynyt ennen tota viikkoa...  Ei meinaan hirveästi innosta elää yli kuukautta siinä uskossa että mahassa kasvaa joku ja suunnittelee kaikkea, sitten käy noin. Olen varmaan niin hysteerinen että jos siinä varhais uä:ssä on kaikki hyvin, menen vielä yksityiselle parin viikon päästä:D
 
Joo, ymmärrän kyllä tuon puolen siinä, että kurjaa elää pitkä aika toivossa ja huomata sitten np-ultrassa ettei sikiö olekaan kehittynyt enää moneen viikkoon. :/ Kuinkahan yleinen on keskenmeno ilman vuotoa? Meinaan, että tuleekohan suurimmassa osassa keskenmenoja aina vuotoa, joka ennakoi keskenmenoa? Kamalaahan se on pyörittää ajatuksia päässä monta viikkoa, että onko kaikki hyvin, kun sen yhdellä lääkärikäynnillä saisi tietoonsa. Täytyy konsultoida vielä kavereita, että ovatko käyneet ja päättää itse sitten mitä tekee. :)
 
Pippinen, en tiedä kuinka yleinen mutta hirveän moni siitä puhuu aina! Mulla on 3 kaveria, joilla on ollut myös kkm. ilman mitään vuotoja. Mulla ei ollut myöskään mitään vuotoa, paitsi yhden kerran tuli muutama tippa verta seksin jälkeen. Sekin luultavasti johtui kuivista limakalvoista. Ainoa mistä aloin epäilemään jonkin olevan vialla, kun mun raskausoireet hävisi enkä jotenkin tuntenut että kohtukaan olisi kasvanut. Ainakin se alkio on ollut kovin kiinni siellä tarrasukkien kanssa kun ei millään ulos tule!
 
Ensin ajattelin ettei mennä varhaisultraan, mutta jos kaikki ei olekaan hyvin niin mielummin tiedän nyt enkä vasta joulukuussa.. Saanpahan mielenrauhan kun tiedän missä mennään :)
 
Mie olen kanssa miettinyt tuota ultraa, jotta saadaan tietoon onhan kaikki varmasti hyvin. Itsellä oli vasta keskenmeno jonka vuoksi pieni paniikki ilmassa koko hommassa. Mutta eikait se auta kuin vähän vielä hermoilla ja toivoa parasta.
 
Mä kyllä tahdon varhaisultraan. Plussasin neljä päivää sitten, esikoinen kyseessä. En ole oikeastaan aiemmin edes perehtynyt neuvola-asoihin ja ultriin, ja nyt plussan tultua aloin urakalla katsella ja huomasin, että täällä Tukholmassa missä asustelemme, tehdään ensimmäinen ultra viikolla 18! Ihan käsittämätöntä minun mielestäni. En ikinä voisi odotella viikolle 18 saakka. Nyt jo olen jostain syystä kovin vainoharhainen ja peloissani, ja odotusaikaa tulee varsin paljon helpottamaan se, että näen, onko siellä vatsassa oikeasti pieni tulokas...
 
Jestas Iso Myy, ihanko oikeasti vasta 18 viikko?? mitää:O oon ihan hämilläni. musta kahden viikonkin odottelu tuntuu tuskaiselta ja sitten pitäisi vielä odottaa viikolle 18 asti! :O ehteisin käymään tossa välissä ainakin 4 kertaa yksityisellä kuluttamassa rahaa varmaankin. :D
 
Älä muuta sano... En voi vaan ymmärtää! Tänään oikeen kauhuissani tenttasin ruotsalaisia työkavereitani, joilla jo lapsia on, kyseisestä aiheesta ja näin se ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on. Eli varhaisultra, täältä tullaan ehdottomasti...
 
Ilmeisesti meidän kunta maksaa odottajan 3 ultraa. Tuttava oli käynyt ultrassa  viikon 9 alussa, viikon 12 alussa ja sitten vielä tietysti rakenneultra. Ensimmäisestä neuvolasta oli saanut lähetteen terveyskeskukseen ultraan, joka oli ollut viikon päässä ensimmäisestä neuvolasta. Eiköhän me siis siihen asti selvitä ja jätetään varhaisultra väliin. :)
 
Tuo on kyl tosi hyvä jos kert tarjotaan 3 ultraa. Itekkin olen meinannut kysellä neuvolast jos pääsisi kunnan maksamaan. Tääl ei kyl kuulemma ole kuin 2 ja jos on tarvetta esim. keskenmenojen vuoksi ni sit vast pääsee jos sittenkään siinki tais olla raja et kuinka monta niit keskenmenoja on. Harmi kyllä kun joutuu ajeleen 100 km et ensinnäkin pääsee ultraukseen jos yksityiselle havittelee.
 
Täällä kans kunta tarjoo, mulla varhaisulta 27.11 jolloin viikkoja 8+. Jos ei tarjois, niin menisin yksityiselle kyllä sitten. Haluan tietää, onko siellä masussa mitään :) Viime raskaudessa varhaisultrassa oli kaksi alkiota, mutta nt-ultrassa toinen olikin surkastunut pois :(
 
Heip, mäkin oon ajatellu meneväni varhaisultraan. Olen niin malttamaton luonteeltani etten jaksais odottaa tammikuuhun asti :D Ja toiseksi, mikäs sen ihanampi  lahja isovanhemmille kuin kuva pikku pähkiksestä. :)
Terv. Neeuska ja pähkis rv 4+4
 
Mä sain just eilen ensimmäisen neuvola-ajan, ja kysyin sitten puhelimessa, et kuunnellaanko sydänäänet (viikkoja silloin 7+1) ja sain vastaukseksi, että ei heidän laitteillaan silloin vielä niitä kuule. Kyselin myös varhaisultran perään kilpirauhasen vajaatoiminnan ja yhden takana olevan tuulimunaraskauden takia, mutta pahoitellen sieltä kerrottiin että yksityinen on tässä vaiheessa ainoa vaihtoehto jos sellaiseen haluaa. Eli näinollen saisin sydänääniä kuunnella vasta np-ultrassa, joka menee joulun jälkeen, enkä kyllä mitenkään voi olla epätietoisuudessa niin kauan. :/ Saisivat kyllä seuloa kaikki joilla on vähänkään riskiraskautta, jo aijemmin, ja kyllä mä ton kilpirauhasen vajaatoiminnan katson riskitekijäksi, kun se lapsen kehitykseen ja synnytysaikaankin voi vaikuttaa.

Mies oli onneksi myös sitä mieltä ettei jäädä odottelemaan, joten maanantaina soitan sitten yksityiselle sen varhaisultran merkeissä. :)
 
Mulle tuli paniikki päälle töissä torstaina.
Tää alkuraskaus on ollut kauheata "paniikkia", kun koko ajan miettii jokaikistä nippausta ja vuotoa..

Noh töissä tuntui sitten siltä, että nyt alkaa jonkin sortin vuoto ja vatsaa nipisteli.
Vuoto oli toooooooosi niukkaa rusehtavaa, mutta tiesin, että viimeksikin keskenmeno alkoi juuri samanlaisella tunteella ja vuodolla.
En todellakaan voinut keskittyä työntekoon (esimies asiakaspalvelualalla), päässä pyöri vaan, että nyt se menee kesken, nyt se menee kesken...
Miehelle olen tilittänyt, että en kestä tätä epävarmuuden tunnetta koko ajan ja että tää syö naista ihan hulluna...

Noo onneksi työpaikan vieressä on Mehiläinen, soitto sinne ja pikavaraus ultraan. Mä en vaan kestänyt sitä tunnetta! Että jos on menossa kesken, niin sitten haluan saman tien varmistuksen siitä. piste.

Heti kun pääsin lääkärille, aloin vollottamaan kun olin niin paniikissa.
Sitten ultraan... Pahimpaan varautuneena sainkin nähdä pienen pienet sydänäänet! Kaikki oli kunnossa ja koska raskaus oli  vasta vklla 6+0, on mahdollista että vekaran pumppu alkoi lyödä vasta samana päivänä <3 kyllä siinä ilon kyyneleet vierähtivät!

Lisäksi lääkärin toteama "nyt kun sydän on alkanut lyömään, on keskenmenon mahdollisuus huomattavasti pienempi".

Mielipiteeni on, että ilman muuta varhaisultraan, jos on yhtä paniikissa kuin minä :D
Maksoin mielihyvin ihanasta mielenrauhasta 144 €, ei haittaa yhtään! Toki voi olla, että seuraavan raskauden kohdalla en ole enää niin hysteerinen, mutta tämän esikoisen kohdalla kaikki on vielä niin uutta ja ihmeellistä..

Eiköhän tämä tästä. Tsemppiä kaikille odotukseen!
 
Meillä Nastolassa neuvolaterkka katsoi ultralla heti ekalla neuvolakäynnillä sykkeet, sitten seuraava neuvolakäynti on mulla nyt rv 9+4, jossa neuvolalääkäri tekee tutkimukset ja tsekkaa ultralla myös, ja sitten normaalit np-ultra ja rakenneulta keskussairaalassa! Ei paljon tarvi miettiä maksaako alkuraskauden ultrasta kun paikkakunnalla katsotaan noin tarkkaan...
 
Oli paras ikinä tuo varhainen ultraus kun tänään sattumalta pääsin käydessäni hoitajalla! Mulla tulee muutenkin olemaan sairauden takia noin kerran kuussa ultra mutta ensimmäinen olisi ollut vasta tammikuun alkupuoliskolla ja kerroin sitten huolista mitä tuo toukka aiheuttaa niin pääsin sattumalta toisen hoitajan ultrattavaksi!

olen niiiiiiiiin onnellinen että siellä läpätystä näkyi eli suosittelen, ei pääse juuri turhaan innostumaan ja pystyy jouluna jo kertomaan ilouutisia läheisille. Jos vain mahdollista niin kannattaa, mun mielipide ;)
 
Mulla oli eka neuvola ti 4.12. (laski rv tuolloin 8+1) ja varasi varsinaisen ultran mulle 3.1.13. Sit hän kokeili käsin tuntuuko kohtua ulkoisesti, ei tuntenut. Hän päätti ihan lviim ehetkellä ennen lähtöäni tarjota mulle terveyskeskukseen varhaisultraa tälle päivälle eli 7.12. ja kävinkin tänä aamuna katsomassa miten pikkuisen Sintin sydän sykki. En usko, että olisin mennyt yksityiselle ultrattavaksi, jos minulle ei tätä olisi tarjottu, mutta nyt olen todella onnellinen, kun sain kokea tämän.

Ultran tehnyt lääkäri ei ollut saanut koulutusta alkion mittaamiseen, koitti laskea sitä ja sen mukaan näyttäisi, että olisi nyt vasta jotain 8+1, mutta ei tosiaan halunnut pelata varman päälle. Ei sillä niin väliä tässä vaiheessa, pääasia, että Sintti on siellä ja sydän lyö. Tammikuussa sitten tarkempia mittauksia.
 
Takaisin
Top