Varasitko heti ajan neuvolaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jostain muistelen kuulleeni tai lukeneeni suosituksen varata ensimmäinen neuvola aika heti plussauksen jälkeen. Oletteko toimineet näin? Missä vaiheessa varasitte ajan?

Itse muistaakseni soittelin viimeistään muutaman päivän sisään plussasta. Osittain ihan vain koska olin niin innoissani plussasta. Ja kuopuksen kohdalla osittain koska tiesin aikojen saamisen olevan välillä vaikeaa. Lapsen neuvola-ajankin varaan yleensä kuukausi ennen kuin sen pitäisi olla ja se kuukausi plussauksesta suunilleen onkin ensimmäiseen aikaan, jos plussaa 4+ viikoilla.
 
En varannut heti. Tein plussan ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa eli aikaisessa vaiheessa. Tuntui että jos meneekin heti kesken ja menkat alkaa niin turhaan kiiruhdellut ottamaan neuvolaan yhteyden. Varmaan vasta parin viikon päästä plussasta soitin neuvolaan kun kaveri patisteli. Saatiin aika nopsaa eka neuvola-aika ja varhaisultra-aika.
 
En varannut.
Muutama päivä plussan jälk. kävin Hcg-verikokeessa yksityisellä labrassa (ilman lääkärin lähetettä). Sit odottelin kuukauden et toimiiko vauvaliima, kuulostelin oloani ja pelkäsin joka yö "tädin tulevan kylään" .
Neuvola ajan sain soitosta vasta jonkun viikon päähän... Siinä välissä olin jo käynyt yksityisellä gynellä ultrassa.
Eka ultra kunnallisella oli tarjolla vasta NT-ultrana, kun mitään oireita = perusteita muuhun ei ollut.
 
Esikoisesta menin lääkäriin plussauksen jälkeen, kun oli hirveät vatsakivut ja epäilin kohdun ulkoista.. Olin rv.5+ ja sydämen sykettä ei vielä näkynyt. Sain ajan uuteen ultraan muutaman viikon päähän, jossa syke löytyi ja sen jälkeen varasin neuvola-ajan sekä Britteihin (asuin silloin siellä) että Suomeen (kun olin tulossa lomalle).

Keskenmenneestä raskaudesta varasin ajan aikalailla plussauksen jälkeen, jonka jouduin perumaan rv.9+, kun tuli keskenmeno.

Keskimmäisestä varasin ajan vasta yksityisenlääkärin tekemän alkuraskauden ultran jälkeen rv.7+.

Kuopuksesta plussasin vasta rv.7+, koska oli tullut kuukautiset normaalisti enkä tiennyt olevani raskaana ennen kuin olin muutaman viikon kärsinyt raskausoireita ja epäilykset heräsivät. Käytiin samana iltana jo varhaisultrassa yksityisellä kätilöllä, jonka jälkeen uskalsin varata neuvolaan ajan.
 
Olen kaikista varannut ajan n.rv 5+/6+. Usein tehnyt tosi aikaisin testin, niin halunnut ensin odottaa että menkat myöhässä ja testi vahvistuu. 3 kertaa pitänyt perua aika keskenmenon takia, mutta onkin kysytty haluanko silti tulla varatulle käynnille juttelemaan keskenmenosta (en ole kokenut tarpeelliseksi)
 
Kaikista neljästä olen varannut rv 5+. Taustalla on kaksi keskenmenoa, ja koska olin varannut neuvolan ja ehtinyt siihen ensimmäiseen, pääsin sitten lähetteellä Naistenklinikalle tutkimuksiin kun tuli vuotoa. Toisessa keskenmenossa km todettiin vasta nt-ultrassa, mutta näin kummatkin keskenmenot on minun tiedoissa, mikä on hyvä asia, jos raskauksia tulisi jostain syystä vielä useampia.
 
Esikoisesta oltiin kunnallisella hoidoissa, niin varhaisultran jälkeen siirsivät polilta neuvolaan. Nyt olin yksityisellä hoidossa ja varasin ajan kun digi sanoi raskauden olevan 2-3, eli plussauksen jälkeen.
 
Varasin neuvola-ajan omakustanteisen varhaisultran jälkeen joskus 7+4 viikolla ja sain sen muistaakseni ajankohdalle 9+3, eli ihan hyvin ehti niinkin.
 
Olen kaikista varannut heti plussasta, koska minulla on perussairaus, joka vaatii lääkenoston ja säännöllistä seurantaa koko raskausajan.
 
Takaisin
Top