Vanhempainvapaat ja väitöskirjatutkija

Sinertävää

Piirimestaruustason postaaja
Joulukuiset 2026
Miten nämä toimivat? Olen vähän etuajassa ihmettelemässä tätä. 😅

Miten vapaat toimivat, jos isä on väitöskirjatutkija, eikä siis työsuhteessa eikä työtön? Ymmärsin että ainakin apurahat menisivät tauolle, jos sellainen kausi sattuisi olemaan. Tällä hetkellä valitettavasti ei ole luvattu mistään. Mies lupasi lahjoittaa mulle omista vapaistaan sen maksimimäärän.

Voiko tehdä niin, että pidän ensin omat vapaat täysimääräisinä, ja sitten olen osa-aikaisesti töissä/vapaalla sitten sen miehen lahjoittaman vapaan verran? Siis että suoraan vanhempain vapaalta palaisi töihin osittaisella vanhempainvapaalla. Kelan sivuilla oli tästä kirjoitettu jotenkin epämääräisesti. Osa-aikainen työskentely helpottaisi tulopuolta paljon, ja miehelläkin olisi aikaa tehdä välillä tutkimushommiaan kun en ole 100% aikaa töissä.

Mites kun vanhemmat eivät saa kovin paljoa pitää vanhempain vapaata yhtä aikaa, niin koskeeko se myös tilanteita joissa toinen ei ole työelämässä/apurahoilla? Lähinnä huolettaa se, selvitäänkö koko minun vanhempainvapaa pelkästään minun kelatuilla. Entä saako mies pitää täysimääräistä vanhempainvapaataan silloin, kun minä olen osa-aikaisella vanhempainvapaalla?

Väitöskirjatutkimuksesta kannattaa soittaa kelaan. En ainakaan tiedä, ellei jollain ole siitä tietoa. Samasta lapsesta vanhemmat eivät voi olla yhtäaikaa vanhempainvapaalla kuin 18pv. Voit missä kohtaa vain siirtyä osittaiselle vanhempainvapaalle, jos työnantaja suostuu. Tai tehdä työvuoroja milloin vain vanhempainvapaan aikana ja vain ilmoittaa päivär kelaan, etu tai jälkikäteen,ja se huomioidaan seuraavassa maksussa.

Takaisin