Vanhempainvapaa tuki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimmi90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mimmi90

Vasta-alkaja
Hei. Olisin pyytänyt apua kun toiveena lapsi ja olen melko pienipalkkaisessa työssä. Olen yrittänyt laskea vanhempainrahan määrää mikäli lapsi tulee ja korvaus on olematon, jos verotus on 20% se mitä rahaa saisi riittäisi juuri asuntolainaan ja ruokaan mutta kaikki muu jää sitten maksamatta. Eikö sitä veroprosenttia tosiaan saa pienemmälle, kun omassa työssä se on 13%. Toivottavasti löydän jonkun joka osaa auttaa, sillä asia vaikuttaa paljon moniin päätöksiin.

Vanhempainrahan veroprosentti on yleensä hieman suurempi mitä palkan, sillä siitä ei mene esim. tyel- ja työttömyysvakuutusmaksuja, mitä palkasta menee. Mutta kuten yllä mainittu, niin pitäisi kyllä saada muutosverokortilla pienemmäksi kuin tuo 20%.

Hei. Olisin pyytänyt apua kun toiveena lapsi ja olen melko pienipalkkaisessa työssä. Olen yrittänyt laskea vanhempainrahan määrää mikäli lapsi tulee ja korvaus on olematon, jos verotus on 20% se mitä rahaa saisi riittäisi juuri asuntolainaan ja ruokaan mutta kaikki muu jää sitten maksamatta. Eikö sitä veroprosenttia tosiaan saa pienemmälle, kun omassa työssä se on 13%. Toivottavasti löydän jonkun joka osaa auttaa, sillä asia vaikuttaa paljon moniin päätöksiin.
Olet oikeassa, veroprosenttia voi ja kannattaa yrittää pienentää! 13% veroprosentti työssä on hyvä lähtökohta, mutta vanhempainrahakaudella se voi olla vielä pienempi. Sinun tulee tilata uusi verokortti Kelalta vanhempainrahakaudelle. Kelan verokorttilaskuri auttaa arvioimaan oikean veroprosentin.
Muista huomioida kaikki mahdolliset vähennykset verokortilla, kuten esimerkiksi asuntolainan korot.

Takaisin