Valkoinen kohina (white noise) ja vauvan nukkuminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletteko käyttäneet kohinaa vauvan nukkumisen apuna? Kohisevia leluja tai ääniklippejä vaikkapa? Onko ollut apua?

En ole kokeillut, pidän white noisea jollakin tasolla karmivana. Vauva-aikana ovat molemmat nukahtaneet hienosti ilman apuja (ainakin ensimmäinen ja toinenkin tähän asti) mutta sitten taaperoiässä olen saattanut laittaa musiikkia hiljaiselle soimaan, kun muuten ei mitenkään rauhoituttu unille.

Pari kertaa autossa mutta mä kans pidän karmivana. Ajattelen sen aiheuttavan jotain aivojuttuja vauvalle :D

En ole kokeillut, en itse pidä sellaisesta ylimääräisestä äänestä. Pojalla on ollut kyllä vauvanakin sellaisia aikoja, ettei oikein ole tahtonut nukahtaa, mutta olen sitten vaan sietänyt sen ja koittanut rauhoitella poikaa unta kohti muilla keinoin. Poika on nyt 3v 3kk ja nukahtaa suht helposti kunhan saa pitää minua kädestä kiinni mennessään nukkumaan.

Meillä on ollut kohina päällä aina unilla nyt reilu pari kuukautta (vauva nyt melkein 8,5 kk). Saatiin uniohjaajalta suositus pitää kohinaa aina unilla päällä, kun aloitettiin unikoulu. En osaa sanoa, mikä osa kohinalla on unien parantumisessa ollut, sillä alkutilanne ennen unikoulua oli jokseenkin kehno. Nyt vauva nukkuu pääosin hyvin ja riittävästi :). Ajattelin käyttää kohinaa suosituksen mukaisesti n. vuoden ikään asti. Alkuun oli valkoista kohinaa Youtubesta, mutta nykyään on erillinen laite, joka kohisee niin kauan kun on päällä. Aiemmin piti aina keskellä yötä siirrellä videota taaksepäin, jotta kohina olisi riittänyt aamuun asti :meh:.

Pari kertaa autossa mutta mä kans pidän karmivana. Ajattelen sen aiheuttavan jotain aivojuttuja vauvalle :D

Aikuiselle saattaa tuntuakin karmivalta, mutta kohinahan muistuttaa nimenomaan kohdun äänimaailmaa ja sen vuoksi toimii rauhoittavana tekijänä vauvalle. :) Tuskinpa siis aivoissa mitään negatiivista aiheuttaa.

Kokeilin, ei toiminut sekään. Vauva nukkui huonosti ja kokeilin kaikki keksimäni keinot ja saamani vinkit. Nykyisin 3 vuotiaana sentään jo nukkuu melkein koko yön :)

Kokeilin, ei toiminut sekään. Vauva nukkui huonosti ja kokeilin kaikki keksimäni keinot ja saamani vinkit. Nykyisin 3 vuotiaana sentään jo nukkuu melkein koko yön :)

Takaisin