Valjaat lapsella.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa.

Millaisia ajatuksia herättää valjaiden käyttö lapsella..? On varmasti puolesta ja vastaan. Miksi sinusta on väärin käyttää valjaita lapsella?
Miksi se on sinusta sallittua?

Olen lähdössä ulkomaille ja jotenkin pelottaa ajatus että pitäisi antaa lapsen kävellä siellä ilman valjaita. Toki siinähän hän kävelisi aivan omien sielmieni alla, mutta silti.
Koska tiedän ettei neiti jaksa kokoaikaa istia rattaissa, eikä hän halua kävellessään kokoaikaa pitää kädestä.
Koen turvallisemmaksi antaa hänen kävellä itsenäisesti mutta valvotusti, niissä valjaissa. Vaikka ihmiset varmasti osa ajattlee että kohtelen lastani kuin koiraa.

Itse en laittaisi omaa lastani valjaisiin. Joku taas laittaa. Syitä puolesta ja vastaan on monia.

Se, miksi en itse laittaisi on juurikin tuo, minkä mainitsit: että lapsi on "kiinnitetty" naruun, jota vanhempi kirjaimellisesti ohjaa. Kädestä pitäminen on kaunista, hoivaavaa ja turvallista. Lapsen kanssa vuorovaikutetaan myös keskustelemalla. Narussa pitäminen on ehkä suojelemista joo, mutta kuka lapsi haluaa kuulla olleensa pienenä vanhemman talutusnuorassa kirjaimellisesti...mutta onhan sekin totta että varsinkin vieraassa paikassa vanhemman suojeluvaisto korostuu. Tee niinkuin sinusta tuntuu :) Kunhan lapsi on turvassa ja äidillä/isällä rauhallinen mieli. Viis siitä miten muut suhtautuvat, sinähän sen tiedät mikä on lapsellesi parasta, tässä tapauksessa turvallista.

Jos valjaat ovat lapsen välittömän turvallisuuden takia pakolliset, ovat ne minusta ihan ok. Muuten en oikein ymmärrä ja vaikka noita vauvoja on kasvamassa yhtäaikaisesti kaksi, toivon, ettei meillä valjaita tarvita. Ennemmin sitten vaikka rattaisiin joku remmi, josta voi pitää kiinni. :)

Hyvä idea tuokin. Mutta meidän neiti on niin vilkas ja tutkivainen että ei hän jaksa pitää kiinni kärryistä.. Kun kaikke pitää saada tutkia..

Löysin hauskoja reppu valjaita. Kenelläkään kokemusta?

Matkustan paljon ja vanhempi lapseni oli taapero iässä aivan liian menevä. Lentokentällä kun odotin laukkuja hihnalta, oli valjaat lähes pakolliset. Neiti olisi hävinnyt väen paljouteen samantien eikä kukaan hörhö päässyt ainakaan helpolla nappaamaan ipanaa mukaansa.

Lirtsi me saatiin tytöllemme ristiäislahjaksi sellanen reppu :D tosin ei olla vielä päästy testaamaan ku ei tyttö kävele vielä. Ajattelin että otetaan reppu käyttöön ja tarvittaessa siitä saa narun omaan käteen jos tuntuu ettei muuten tyttö pysy lähettyvillä / jaksa pitää kädestä :)

Mulla oli pienenä, en traumatisoitunut. En olis todellakaan jaksanut että joku pitää koko ajan kädestä!!! Ilman muuta ok mm paikkoihin jossa kova vilske, ennemmin se että joku suppeamielinen katsoo kieroon, kuin se että lapsi on auton alla!

Joku myös joskus puhui valjaiden puolesta, niin, että jaksaisitko ite kulkea koko ajan käsi pystyssä/ilmassa väsymättä, jos pitäisi pitää kädestä kiinni.
Sitä en ollut tullut ajatelleeksi :)

Itse en ole edes tiennyt että lapsille on valjaita :eek: onhan ne varmasti hyvä ratkaisu jos on meneväinen lapsi ja ollaan jossain liikenteen tai väen paljoudessa. Mutta mielestäni näyttää jotenkin omituselta (ehkä koska en ole koskaan nähnyt, muuta kuin nyt katsoin kuvia).

Meillä on esikoiselle kävelyvaljaat. Ja tyttö kun ei aina tykkää pitää esim kädestä kii. Ja eipä oo noiden valjaiden kanssa tarttenu tiukalla hihnalla mennä koskaan. Itsellä turvallinen olo ettei likka pääse karkuteille varsinkaan kaupassa käydessä ja ostoksia kerätessä. Alusta lähtien käytetty ja tyttö tykkää opetella vapaasti kävelee :) ja meillä on nuo little lifen talutusvaljaat ja tyttö on ny 2v.

Oudoltahan se näyttää kyllä, varsinkin jos käsite on vieras.. :) Niinku minä sanon että ku pässi narussa tai ku koiraa taluttas..
Mutta tänään sain itselleni varmuuden asiaan, että valjaathan tulee. Olivat sitten reppumalliset tai mitkä tahansa..
Olimme kauppakeskuksessa ja typy jaksoi hienosti tunnin istua kunnes halus kävelemään. Kädestä kiinni pitäminen johti hirveisiin raivareihin ja yksin jos annoit kävellä ei kädet riittäneet kun neiti sinkoili pitkin käytäviä.. :( Ei ollut turvallinen olo. Ihan sama mitä kukkahattutätit sanovat.. Itsekkin olen lasten kasvatuksen ammattilainen (koulutukselta) mutta enpä ole omaani 1,5v osannu tottelevaisuuskouluttaa :D

Meillä vajaat ovat turvallisuuden kannalta aivan ehdottomat. Asutaan Helsingin kantakaupungissa ja poika on sellaista tyyppiä et keksii sekunnissa lähteä omaan suuntaansa. Hänen valjaat ovat myös reppumallia ja valjaan lenkki on minulla pujotettuna käteen ja käsi on pojan kädessä, mut sitten jos hän keksiikin päästää kädestä ja juosta auton alle tai lähteä karkuun kaupassa kun maksan ostoksia, niin valjaat ovat pelastaneet monta kertaa. En ota yhtään riskiä tuon lapsen kanssa vaikka se näyttäisi kuinka typerältä.

Omakohtaista kokemusta ei ole, kun on vasta ensimmäinen lapsi ja sekin niin pieni ettei valjaita vielä tarvitse, mutta..
Tuttavilla noita valjaita on, ja ovat ihan tarpeelliset ja hyvät. Kun on neljä huliviliä kaitsettavana esim. juuri lentokentällä, ruuhkakaupassa, laivan kannella tms. niin se, että se pienin (ja vielä ymmärtämättömin) on valjaissa, auttaa kummasti pitämään katraan koossa.

Varmasti myös persoonakohtaista tarviiko sellaisia, toiset ovat luonteeltaan rauhallisempia eivätkä lähde omin päin hortoilemaan heti kun äiti katsoo toiseen suuntaan.

Ja enemmänhän se lapsi saa vapautta valjaissa kävellessään, kuin sylissä tai käsikädessä :)

Me käytiin hetki sitten ulkomailla ja meillä oli sellainen reppumallinen valjas systeemi. Oli mun mielestä tosi kätevät kun ei tuo taapero koko aikaa jaksa vain rattaissa istua kun käy eläinpuistoissa yms. Tietysti pidettiin koko ajan kädestä kiinni ja se remmi oli vain mun ranteessa, mutta pari kertaa riuhtoi itsensä irti, niin ei sitten päässyt karkuun kun oli ne valjaat lisä varmistuksena. Toimi tosi hyvin myös lentokentällä, ne rattaat kun täytyy kuitenkin jättää heti siinä alussa. Sai myös näppärästi vara vaipan ja puhdistuspyyhkeet reppuun mukaan :)

Meillä on reppu, ja siinä hihna. Tykkään paljon ja poika myös. Ei lähde ulos ilman reppuaan :D eikä tosiaan tuu mitenkään eläinfiilis (koiran ulkoilutus) tosta reppumallista.

Itselläni ei myöskään omakohtaista kokemusta, mutta Mielestäni ihan asiallista ajatella että turvallisuus tulee ykkösenä, ja siis varsinkin ulkomailla!

Meillä oli valjaat ostettu ulkomaan reissua varten, kun oli vaihe ettei kädestä saanu pitää, että pojun piti ite saada kulkee ilman käest pitelemistä. Mutta eipä sitä tarvittu kuin täysillä lentokentillä. Rattaiden kyydissä tykkäsi istua ja katella maisemia kuumimpaan aikaan (onneksi! +30 "pahimmillaan") :)

Edit: Siis valjasreppu meilläki ! Leppäkerttu mallinen :D

Meidän tyttärellämme on sellaiset perus talutusvaljaat, vaikkaa ikää on jo 5 vuotta. Kuulostaahan se erikoiselta, mutta tyttö on aika villi ja valjaat pitävät hänet kurissa.

Kyllä oli talutusreppu pakollinen kuopuksella jossain kohtaa,ehti karata Kaupassakin paristi. Ja turvallisuusväline siinä missä kypäräkin. Kyllä luulen et jokainen mieluummin tilanteessa jossa siitä on hyötyy käyttää valjaita mieluummin kuin et muksulle käy jotain.

Takaisin