Valitsetko "terveellisemmän" tuotteen?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tumma makaroni tai tumma riisi, light-versiot.. Valitsetko ennemmin tälläisen elintarvikkeen?

Itse henkilökohtaisesti syön hyvin vähän vaaleaa riisiä/makaronia/leipää, tummalla menen. Kevyempää margariinia en valitse. Muu perhe syö enemmän vaaleaa.
 
Me valitaan yleensä tumma makaroni ja riisi eikä leivistäkään sitä kaikista vaaleinta haluta. Light tuotteita taas ei pahemmin osteta. Ne ei maistu yhtä hyvälle ja miellän keinotekoiset makeutusaineet suuremmaksi pahaksi kuin sokerin. Rasvaa ei myöskään vältellä. Juodaan kevytmaitoa ja laitetaan leivän päälle oivariinia ja tavallista juustoa.
 
Ostan yleensä aina täysjyvä riisiä ja pastaa. Oivariinia rasvana, täysrasvaiset juustot ja kevyt maito koko perheellä käytössä.
Jauhot taas ostan aina valkoisina.
Mehuja ja limuja juodaan light versiona.
 
Kyllä ja ei. Tummaa makaronia ja riisiä käytetään aina. Leipänä meillä on ruisleipää, vaaleaa ei oikeastaan koskaan ellen ole itse leiponut sitä. Light-juomia taas en voi sietää, joten niitä meillä ei käytetä, tosin juodaan limpparia muutenkin todella harvoin. Välttelen enemmän makeutusaineita kuin sokeripitoisia tuotteita. Margariinissa olen suosinut sitä ns. tavallista, oivariinia. Siinä tosin on se vähemmän suolaa-versio käytössä. Suklaani syön tummana, kahvistakin valitsen tummapaahdon. Tosin kahvissa se vaaleampi taitaa olla terveellisempää :grin Kermoista, kermaviileistä yms valmisteista jos niitä käytetään, valitsen mieluiten vähärasvaisen vaihtoehdon ja olen nyt tutustunut myös kaurapohjaisiin "maitotuotteisiin". Juusto on kyllä sitä varmaan rasvaisinta sorttia, koska ne rasvattomammat maistuu ihan puulle ja sitten mieluummin ilman... Maitoakaan en halua rasvattomana juoda, joten meillä on kevytmaitoa.
 
Moniviljaleipä tai ruisleipä
Sokeriton limonadi
Kevytmaito tai rasvaton maito (ei niin väliä)
Leivän päälle Juustoista ja leikkeleistä otetaan aina se vähärasvaisin.
Täysjyväpastaa ja tummaa riisiä
Kevyt ruokakerma
Puuroon mehukeittoa

Herkkuja kun tehdään niin oikeeta voita ja kermaa toki ja jogurteissa valitsen sen helpon valmiiksi maustetun sokeripommitien. :grin


Tähän kaikkeen olen oikeasti joutunut opetella vasta raskauden aikana ja pojan syntymän jälkeen. Totesin, että tästä jatkuvasta sokerilimujen ja lihapiirakoiden hotkimisesta on tultava loppu ja ruokavalion monipuolistuttava ihan koko perheen hyväksi.

Aluksi oli vaikeaa, mutta nyt on jo ihan normaalia tehdä monipuolista ruokaa ja valmisruoissakin tarkkaila ravintosisältöä ja mitä ostaa, kun aina ei jaksa tehdä. :)

Pieniä poikkeuksia on pitkin viikkoa ja viikonloppuna, mutta muuten pyritään syömään ennenkaikkea monipuolisesti. Mun mahan toiminta on muuttunut normaaliksi sen jälkeen kun muutin ruokavaliota. Ei enää tarvi murehtia miten se käyttäytyy

Hedelmiä, marjoja ja vihanneksia pitäisi syödä enemmän. Pidän niistä huolen lähinnä pojan ruokavaliossa...
 
Sokerittomia tuotteita ei käytetä jos niissä on makeutuaineita, eli esim. limut, mehukeitto tms. on yleensä normi sokeriversioita.
Kevyt juustoa yleensä käytetään, mutta leivälle oivariini ja maitona kevytmaito. Ruuanlaitossa käytetään ruokakermaa ja leivonnassa voita.
Makaroni/pastat tummia/täysjyvä. Leipänä usein ruisleipä tai kauraleipä, joskus ostetaan vehnäsämpylöitä, - tai patonkia.
 
En koe Lightjuttuja terveellisiksi, päinvastoin. Ruokaa teen voilla ja kuohukermalla, se mitä syödään saa maistua ja täyttää kaikki aistit. Aina sokeriversiot herkuista, eikä meidän lapsille maistu ruskea riisi, täysjyväpasta joskus joo. Leivon vehnäjauhoilla joka päivä, toki es riisipiirakkaan tulee ruisjauhoa:p.. Laatu ja maku ennen muita kriteerejä.
 
Jos maku on kohdallaan, niin kyllä. Tummat makaronit ja riisit maistuvat pahvilta, joten niitä ei käytetä, mutta limut nyt ovat jo lähtökohtaisestikin niin keinotekoisia, että lighttina toimivat oikein hyvin. Maitotuotteet ovat valitettavasti meiltä pannassa lapsen allergian takia, mutta ne pyritään pääasiassa korvaamaan vedellä jos mahdollista.
 
Pasta meillä on aina gluteenitonta, usein kikhernepastaa tms kuitupitoista. Riisiä käytetään harvoin, joten ostan jotain nopeasti kypsyvää, ei yleensä terveellisin vaihtoehto.

Light-tuotteita ei käytetä, ei missään tuoteryhmässä. Limsaa ei käytetä, eikä mehuja. Jogurtti ostetaan maustamattomana ja lisätään itse marjat.

Maitorasvaa ei vältetä missään tuotteissa, kevytmaito ja kuohukerma on ihan jatkuvassa käytössä ja juustot normaalirasvaisina.

Lisäaineita vältän enemmän kuin rasvaa ja sokeria.
 
Riippuu ihan siitä mitä ruokaa tehdään, arkiruokaan usein kevyempiä vaihtoehtoja, juhlaan ja leivontaan ihan oikeaa voita jne. Maitotuotteiden rasvapitoisuus käyttötarkoituksen mukaan. Gluteenitonta pitää meidän taloudessa olla ja täysjyvää suositaan nykyään, mutta riippuu taas ruuasta mikä siihen sopii parhaiten. Liian rasvattomat juustot jää kauppaan, maistuvat kumilta niin joko rasvaisempaa tai ei ollenkaan.
Jos haluan välttää lisättyä sokeria esim mehukeitoissa (ja ketsupissa! Oli yllättävän positiivinen kokemus ja tällä mennään jatkossa) niin sitten makeuttamatonta, ei sokeroimatonta koska ei noi muut makeutusaineet innosta edes makunsa puolesta. Enkä koe niitä muutenkaan terveellisemmäksi vaihtoehdoksi.
Herkut saa olla sokerisia ja rasvaisia kun ei niitä päivittäin ole tarkoitus syödä kuitenkaan.
 
Takaisin
Top