Valitse taistelusi... Mistä asioista taistelet?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Valitse taistelusi sanotaan ja varmasti sen noudattaminen säästää kaikkien hermoja. Mutta mistä asioista sinä "taistelet" lapsen hoidossa ja kasvatuksessa ja missä asioissa lepsuilet?

Me lepsuillaan hieman ainakin pöytätavoissa. Ei anneta lapsen riekkua pöydässä ihan miten sattuu, mutta jos hän nyt haluaa syödä lihapullan sormin (ikää 5-vuotta) niin tehkööt niin kotona. Joustetaan myös ruutuajassa, jos tuntuu ettei jaksa leikkiä/keksiä ohjelmaa niin paljoa.
 
Kuopuksen kanssa on hyvin vähän taisteltu. Joko hän on helppo lapsi tai olen osannut valita taisteluni.

Yleensä en jaksa vääntää siitä, että lapsi pukee itse, vaikka syytä olisi. Tavoite olisi myös siirtyä potalta pöntölle, mutta harvoin jaksan vaatia.
Usein otan pyörän tai rattaat mukaan, en jaksa taistella reippaasta kävelystä.
Pöydässä pitää istua ja syödä, keskustella saa ja syödä sormin, mutta ei sikailla.

Ehdoton olen lähinnä liikenteessä. Parkkipaikoilla pidetään kädestä kiinni, turvaistuimessa ei venkoilla, lapset eivät aukaise auton ovia poistuessaan autosta.

Korona on tuonut taistelua käsien pesusta ja siitä, että kaupoissa ei kosketa mihinkään.
 
  1. Ruokasuussa/ruuan kanssa ei lähtä juoksemaan pitkin kotia. (Sotku, tukehtumisvaara)
  2. Sisällä _EI_ heitellä, pihalla toki saa ja sinne lakaisenkin eka lelun ja pian muksun perästä (joo, meillä lapset ulkoilevat paljon)
  3. Sohvalla ei kiipeillä/nujuta, vaikka 4-veen motoriikka sen salliikin, niin kaiken matkivan 2-veen ei
  4. Kylvystä ei nousta välillä juoksemaan ympäri kämppää märkänä, ei oo ees eka kerta kun märillä jaloilla juostessa on vedetty selälleen laminaatille. Ylipäätään sisällä juokseminen johtaa nopsaan ulkoiluun, siellä on tilaa...
Mut joo.. aika paljon sallinkin, nirsoilut, itsesyömiset, itse pukemiset.. jopa pihalla nakujuoksut (asutaan syrjässä, ei tänne näe ku marjastajat ja niidenki pitää kiertää metsän puolelle). Laatikoita ja kaappeja kaivellaan ja tyhjennetään.. kiellän toki, mutta vaarallisimmat tai tärkeimmät jutut on nosteltu ylös uteliaiden sormien tieltä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top