vakuutus?

nukkanen

Silmät suurina ihmettelijä
Itse olen pohtinut vauvavakuutuksen ottamista, mutta mistä ja onko se tarpeellinen?

Siskoni otti molemmille lapsilleen, mutta erilaiset. Ensimmäisellä jokaisesta sairaudesta menee omavastuu ja toisella menee taudista riippumatta vuoden alusta omavastuu ja loput korvataan.
Käsittääkseni ensimmäisen vakuutus on halvempi ja omavastuu on pienempi, mutta siskoni sanoi, että toisen on parempi, koska taudista riippumatta omavastuun jälkeen kaikki korvataan...
Esim. jos ensimmäisellä on korvatulehdus jonka jälkeen oksennustauti ja uudestaan korvatulehdus, jokaisesta menee omavastuu.

Jotkut vakuutusyhtiöt vaativat, että kotivakuutus on samassa yhtiössä, että vakuutuksen saa.

Jos joku on jo ottanut selvää näistä asioista enemmän ja pystyy suosittelemaan/kertomaan minkälaiseen ei kannata haksahtaa voisi valaista tietämättömän taivalta...
 
Kilpailuttaminen näissä hommissa kannattaa! Laitat jokaiseen vakuutusyhtiöön sähköpostilla kyselyn, yleensä jokaisen vakuutusyhtiön sivuilta löytyy vakuutuksen pyyntö suoraan. Kyl ne sieltä sitten soittelee ja selittää mitä kuuluu ja mitä ei kuulu vakuutukseen, ja mitä korvataan ja kuinka paljon. Jos on jo vakuutukset jossain yhtiössä niin kannattee niiden kanssa aloittaa neuvottelut ensimmäisenä, koska monesta paikkaa saa sitten keskittäjä alennukset. Mulla esikoisella on pelkkä lapsivakuutus minkä saa kun lapsi on täyttänyt 3kk, eli siinä vaiheessa on käyty ensimmäisessä lääkärineuvolassa. Se oli huono homma meille, koska tytöllä todettiin atooppinen iho just tuolla 3kk neuvolassa ja vakuutusyhtiö sulki vakuutuksesta pois kaikki ihoon liittyvät sairaudet, eli en saa vakuutuksesta tytön rasvoja. Nyt toiselle otin syntymättömälle lapselle vauvavakuutuksen. Sen saa oliko se nyt 3kk ennen laskettuaaikaa, ja 9rv:n jälkeen, eli sen jälkeen kun on käyty ensimmäisessä ultrassa. Minulla on kaikki  vakuutukset ifillä, niin saan keskittäjän alennuksen, normaalisti tää vauvavakuutus olisi reilu 400€, mut mie sain 138€:lla. Hintahaitari on ihan hirvee yhtiöiden välillä, että todellakin kannattaa kysellä joka paikasta erikseen. 
Se että onko siittä mitään hyötyä ottaa vakuutus.. Sehän on asia mikä selviää vaan ajan kanssa. Joissain vakuutuksissa esim: korvataan puolison palkka jos lapsi joutuu sairaalaan ja töissä käyvä on sen vuoksi pois töistä. Et noihan on ihan perhekohtaisia asioita että mikä on kenellekkin tarpeen ja tärkeä. Itse olen vakuutuksen kannalla, koska milloinkaan ei tiedä mitä tapahtuu. Ja jos mitään ei koskaan tapahdu,niin onhan se sinäällään hukkaan heitettyä rahaa, mut onpahan ollut kuitenkin varmuuden vuoksi. 
Mutta kilpailuttaa kannattaa,ja tingata kannattaa, nopeasti säästää pitkän pennin kun on tarkkana!
 
Samoja juttuja olen miettinyt :)

Sen verran vasta oon ehtinyt selvittää, että Tapiolasta vakuutus saadakseen kotivakuutuksen pitää olla heillä. Fenniasta taas saa, vaikkei olis kotivakuutusta, mutta hinta on kalliimpi. Pohjola, If yms. selvittelemättä.

Eli kivaa olis jos viisaammat jakais tietojaan :)
 
Vauva-lehdessä nro 3/2011 on juttua ja vertailua vakuutuksista. Tuon jutun perusteella vakuutuksissa on tosi suuria eroja omavastuun ja hinnan yms. suhteen. Mielestäni melko kalliita nuo vakuutukset, mutta tietenkin jos lapsi sairastelee paljon, niin sittenhän se voi tulla tarpeeseen. Aikahan sen vasta näyttää.

Minä olen päätynyt siihen, että en hanki vakuutusta. Meidän kunnassa ei ole yksityistä lääkäriasemaa niin joutuu kuitenkin lähtemään muualle päivystykseen iltaaikana (päivisin on tk auki omassa kunnassa). Ja lähin yksityinenlääkäriasema ei ole iltaisin myöhään auki. Tuo asiahan ei tietenkään ole se ainoa, johon vakuutusta voi tarvita.. Tuttavapiirini lapset ovat ilmeisesti olleet terveitä lapsia, kun eivät ole paljoa käyneet lääkärissä niin kai sitä ajattelee, että oman kanssakin käy yhtä hyvä tuuri.. Mutta ikinähän sitä ei tiedä..
Vakuutuksiin menee niin kauheasti rahaa jo nyt, että 400-600 euron lapsivakuutus tuntuu isolta summalta vuodessa.

Vakuutusyhtiöstä kannattaa kysyä tosiaan sitä, että minkä suuruinen omavastuu ja maksetaanko se sairautta, hakukertaa vai vakuutuskautta kohti. Esimerkiksi tuossa lehden vertailussa lukee ifin:n vauvavakuutuksen kohdalla, että "150 € omavastuu on vakuutuskausi kohtainen. Lisäksi jokaisella hakukerralla vähennetään 10 prosenttia omavastuun ylittävistä kustannuksista, kuitenkin enintään vuosittainen enimmäismäärä (v. 2011, 598 €)." Eli vähennetään siis enemmän kuin vain se 150 € omavastuu vakuutuskaudessa.. Tapiolalla puolestaan on omavastuu paperihakemuksella 100 €/hakukerta, mutta verkkopalvellussa sähköisesti haettuna 100 €/kalenterivuosi, mutta täytyy olla kotivakuutus myös Tapiolassa.
Tästä on lehdessä vähiten kerrottu, mutta vähäiset tiedot näyttävät hyvältä.. Mandatum Life Optimi, myydään itsenäisenä, 147 € omavastuu on vakuutuskausikohtainen ja hinta keskiluokkaa..
 
Meillä esikoisen hoitokuluvakuutus on Pohjolassa. vakuutuskauden maksu n. 240€, omavastuu 10% (kuitenkin vähintään 100€)/hakukerta
 
Pohjolassa ja Lähivakuutuksessa vakuutus on halvempi jos on kotivakuutus samassa yhtiössä. Pohjolan vakuutuksessa ei ole henkivakuutusta, mutta Lähivakuutuksen on (pieni kylläkin). Aktian ja Ifin suljin jo pois omista vaihtoehdoistani, sillä ne olivat kalliimpia kuin nämä kaksi. Ja Tapiolasta ei todellakaan saa vakuutusta ellei ole joko koti tai maatilavakuutusta siellä.
 
 Kannattaa kilpailuttaa mut ite tulin siihe tulokseen että Turva tai tapiola o parhaimmat vaihtoehot ja ehdottomasti se vakuutus jossa o kerran vuoteen omavastuu vaikka maksaakin enemmän.

Ehtoja löytyy joo sen saamiseen. jos äidin paino indeksi on yli 35 on turha kuvitella että mistään firmasta saisi vakuutusta enne ku lapsi on 2kk vanha. tämä tuli mun kohalla eteen tytölle ottaessa.

Me tehtii sillee että otettii kaikista paikoista vakuutus tarjoukset. ja sen mukaan siirrettii myös kaikki omat vakutuuskset nii sai keskittäjä alennukset. mutta kun tuli toi paino juttu vastaan mulla nii eipä tarvinna vakuutusyhtiötä ollenkaa vaihtaa.

Meil o tapiolas ku sielt saatii kaikki vakuutukset huomttavasti halvemmalla ku muualta.
 
Moi! Suomesta löytyy kuin löytyykin vakuutusyhtiö, joka myöntää syntymättömän lapsen vakuutuksen painoindeksiä kysymättä! Eli vakuutusyhtiö on Pohjantähti. (Täällä infoa yhtiön sivuilta  www.pohjantahti.fi/julkaisut/Tuoteseloste_lapsi_liite.pdf  ) Itsellä tällä hetkellä 4s vakuutus menossa ja painoindeksi on yli 35.
 
Meillä vakuutus tapiolasta ja kotivakuutus pitää olla ja siellä...Oma vastuu 100e vuosi..mutta kattaa esim kaikki yksityisellä lääkärillä käymiset ym...eli voi aina viiä yksityiselle eikä tarvii jonottaa yleisiin..vaikutti ainakin hyvältä vakuutukselta..
 
Mistä ootte hakenu ton todistuksen terveydestänne? Saako sen neuvolasta tossa lääkärintarkastuksessa?
 
Yleensä se on semmonen lomake, jonka itse täytät ja todistat oikeaksi. Sit jos myöhemmin tulee jotain, ja ne huomaa, että oot huijannut siinä, vakuutus ei korvaa siihen liittyviä juttuja. Eli rehellinen kannattaa olla.  Ja neuvolakortista ne haluaa myös kopiot (tai mulla ei niitä vaadittu, kun sanoin vaan, ettei siellä oikeastaan ole mitään perusjuttujen lisäksi).
 
En tiiä tuleeko myöhään tämä vastaus mutta en ole kerennyt vastaamaan aikasemmin.

Otin pohdinnan ja kilpailutuksen jälkeen ifistä vakuutuksen koska se oli halvin (meillä keskittäjäalennukset maksimissa) ja siitä saa s-bonusta.
Lisäksi soitin ja kysyin muutaman esimerkkitapauksen jos vauva syntyy esim keskosena ja joutuu keskoskaappiin ja muihin hoitoihin, if oli ainoa joka korvasi nämä (sairaalamaksut +kertakorvaus tiettyjen päivien ylittyessä).

Atooppisen ihon ym kanssa muilta yhtiöiltä tuli vältteleviä vastauksia ja siskoni kertoi että heillä korvataan vaan tietyt rasvat, ifiltä todettiin että jos reseptissä lukee sairauden hoitoon se korvataan oli se sitten jotain spesiaalia tai tavallista helosania...

Huulihalkion kohdalla todettiin muilla yhtiöillä että se on kosmeettinen haitta jota ei korvata ja äidinmaidonkorvikkeet/allergia-jutut ovat verrattavissa vitamiineihin ja muihin luontaistuotteisiin, vaikka ne ostettaisiin apteekista.
Omasta mielestäni melko jännä suhtautumistapa koska huulihalkion takia vauva ei välttämättä pysty syömään joka taas nälkiinnyttää/tappaa toverin melko nopeasti... Onhan se kosmeettinen haitta että näytät anorektikolta. Toisaalta jos et pysty antamaan vauvalle kuin jotain soijamaitoa allergian takia niin en ymmärrä miten se laitetaan samaan kategoriaan kuin ravinnelisät yms koska se vauva ei pysty muuta syömään...
Ifiltä totesivat että korvataan sekä se huulihalkion korjaus sekä nämä äidinmaidot jos reseptissä lukee taasen se sairauden hoitoon.

Itse koin tämän parhaaksi mutta jatkossa näkee miten toimii ja tuleeko tarpeeseen...
 
Takaisin
Top