Vakuutus vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja EloPapu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kun oli tämä ketju nostettu ylöspäin. Olin jo tässä välissä kokonaan unohtanut tämän asian. Voiko sitä vakuutusta hakea jo rakenneultran jälkeen vai vaatiiko myös sen rv22 että saa neuvolasta todistuksen? Meillä myös tuo OP:n vakuutus tarkoitus ottaa kun muutenkin siellä vakuutukset. Esikoisen kanssa kyllä huomannut että on kiva olla vakuutus, ei tarvitse jonottaa terveysasemalla vaan voi varata ajan yksityiselle sopivana aikana :happy:

Hain vakuutusta OP:lta tänään, kun eilen oli rakenneultra. Tämähän oli paljon helpompaa, kuin joskus silloin, kun itse olin siellä töissä! Täytin verkossa terveysselvityksen, ei tarvinnut alkaa skannata mitään äitiyskortin kopioita jne. Vastauksen pitäisi tulla viikon sisällä, ja sitten on vakuutus voimassa heti kun lapsi syntyy. Meillä tämä on vielä sen vuoksi kätevä, kun tuo Pohjolan uusi sairaala on puolen kilometrin päässä, ja täällä Tampereella on vähän heikkoa ilmeisesti joskus tuo julkisen puolen päivystykseen pääsy.

Huippua vielä, kun niillä on nyt se kampanja, että eka vuosi on ilmainen! :)

Niin tuleeko se syntymästä vasta voimaan vaikka hakis jo nyt? Ja alkaako ilmainen vuosikin siitä?

Niin tuleeko se syntymästä vasta voimaan vaikka hakis jo nyt? Ja alkaako ilmainen vuosikin siitä?

Käsittääkseni tulee heti voimaan. Eli jos tulisi jotakin esille esim raskauden aikana tai synnytyksen yhteydessä niin vakuutus korvaa. Jos ottaa vakuutuksen vasta vauvan syntymän jälkeen ja tuleekin esiin heti alussa jotakin niin vakuutus ei niihin liittyviä tutkimuksia yms korvaa. Joissain tapauksissa ei ehkä saa vakuutusta ollenkaan jos on jokin vakavampi sairaus.

Ilmeisesti se ilmainen vuosi alkaa tästä. Aiemmin (useampi vuosi sitten) Pohjolan vakuutus oli sellainen, että vakuutusmaksu alkoi siitä, kun ilmoitettiin syntymäpäivä. Mutta molemmissa tapauksissa idea on se, että vaikka lapsi syntyisi kuinka paljon ennen laskettua aikaa, niin heti siitä hetkestä lähtien kulut korvataan. Jotain mainintoja oli myös äidin kuluista, jos tulee jotain poikkeuksellista ennen syntymää. Joten kai se siis nyt on jo voimassa, mutta muuttuu sitten kun lapsi syntyy. Ja ainakin vakuutustiedoissa lukee "voimassa" jne. Selvittelen vielä vähän tarkemmin, kun olin tosiaan aiemmin olettanut, että maksullinen aika (tai nyt kampajan aikana maksuton vuosi) alkaa siitä lopullisesta syntymäpäivästä.

Mutta toisaalta ei se niin suuresti haittaa, vaikka se ilmainen vuosi alkaisikin nyt neljä kuukautta liian aikaisin "turhaan". Se turva on kuitenkin olemassa nyt sitten koko ajan, sen sijaan että mentäisiin vielä vaikka kuukausi omalla riskillä. Otetaanhan taloillekin rakennusaikana jo vakuutus. (Vähän jännä vertaus joo, mutta tuntui jotenkin konkreettiselta! :D)

Voiko sitä vakuutusta hakea jo rakenneultran jälkeen vai vaatiiko myös sen rv22 että saa neuvolasta todistuksen?

Mulla on nyt 20+1, ja rakenneultra oli eilen. Yksi lisävaatimus oli ilmeisesti, että on osallistunut tarjottuihin seulontoihin. Ainakin sitä kysyttiin.

Tarkoitus on ottaa OP:lta rakenneultran jälkeen, esikoisestakin on. Tosin täytyy sanoa, että ei meillä ole ollut sille käyttöä. Ainut mitä olen hakenut on raskauden aikaisia poliklinikkamaksuja, kun jouduin käydä ylimääräisissä ultrissa, mitkä maksoi. Vakuutushan ei korvaa raskauden aikaisia lääkärikäytejä, mutta poliklinikkamaksut kyllä ja kun kävin 3 x maksullisessa ulrassa, niin sain sen reilun 90 e takaisin. Lasta ei ole tarvinnut koskaan onneksi lääkärissä käyttää ja voi olla, että muutetaan vakuutusta nyt jonkin verran. Meillä täällä maaseudulla muutenkin huonosti yksityisiä, yli 40 km päässä ja nekin auki vain arkisin ja esim. lastenlääkäri parin viikon välein. Uskon, että isoissa kaupungeissa toimii paremmin.

Vakuutuksen haluan kuitenkin ottaa, jos lapsella jotain synnytyksessä käy, joutuu olla paljon sairaalassa tai tarvitsee aluksi käyttää paljon lääkärissä.

Me tultiin siihen tulokseen että yritetään luottaa meidän hyvinvointivaltioon ja laadukkaadeen (?) julkiseen terveydenhuoltoon... Ja toisaalta jos aina vaan useammat ottaa yksityisen vakuutuksen niin meidän päättäjätpä saa taas hyvän syyn ajaa julkista puolta vielä enemmän alas. Sillon kärsii etenkin ne joilla ei ole varaa maksaa useita satasia vuodessa... Katotaan miten tää idealismi kestää kun istutaan kipeän lapsen kanssa terveyskeskuksen jonossa... :/

Hain vakuutusta OP:lta tänään, kun eilen oli rakenneultra. Tämähän oli paljon helpompaa, kuin joskus silloin, kun itse olin siellä töissä! Täytin verkossa terveysselvityksen, ei tarvinnut alkaa skannata mitään äitiyskortin kopioita jne. Vastauksen pitäisi tulla viikon sisällä, ja sitten on vakuutus voimassa heti kun lapsi syntyy. Meillä tämä on vielä sen vuoksi kätevä, kun tuo Pohjolan uusi sairaala on puolen kilometrin päässä, ja täällä Tampereella on vähän heikkoa ilmeisesti joskus tuo julkisen puolen päivystykseen pääsy.

Huippua vielä, kun niillä on nyt se kampanja, että eka vuosi on ilmainen! :)

Tiedätkö että liittyykö siihen ilmaiseen vuoteen jotain ehtoa, että täytyisi sen jälkeen pitää vakuutus voimassa vähintään vuoden ajan tms? Vai voiko ns. vaan poimia rusinat pullasta ja pitää sen vakuutuksen voimassa vain sen ilmaisen ajan, ja irtisanoa heti kun se vaihtuu maksulliseksi? :grin Siis olettaen että lapsi olis ollut siihen asti niin terve, ettei vakuutusta olisi tarvinnut mihinkään...

Mietin tässä nimittäin että mielellään kuitenkin haluaisin varmuuden vuoksi ottaa vakuutuksen ennen synnytystä, että jos olisikin jotain synnynnäistä "vikaa" tai syntyisi vaikka ennenaikaisena että joutuisi pitkään olemaan sairaalassa tms. Mut sitten jos tää tulevakin vauva on yhtä terve kuin meidän esikoinen, ettei tosiaan tässä vajaan 2,5 vuoden aikana ole ollut vakuutuksesta mitään hyötyä, niin jos ottaisi tuon OP:n vakuutuksen ja irtisanoisi sitten vuoden päästä, jos ei sitä siihen asti ole mihinkään tarvinnut.

Tiedätkö että liittyykö siihen ilmaiseen vuoteen jotain ehtoa, että täytyisi sen jälkeen pitää vakuutus voimassa vähintään vuoden ajan tms?

Ei minun tietääkseni, ja nyt kun katsoin, niin ei missään ollut mitään sellaista pientä pränttiä. Vakuutuksissa kai sellaisia harvemmin on, tuollaiset kytkykaupat kuuluu yleensä puhelinmyyjille. Onhan joissain vakuutuksissa sellasia ehtoja, että jos otat vaikka matkavakuutuksen, niin siitä menee joku parinkympin minimimaksu, vaikka irtisanoisit sen viikon päästä tms. Mutta ei mitään vuoden mittaisia juttuja! :)

Meillä vakuutus oli tarpeellinen kolmannen lapsen kohdalla kun yksityisellä korvien takia ravattiin. Myös ylimääräiset ultran poliklinikkamaksut saatiin ja lääkkeet myös. Kahden ensimmäisen kohdalla vakuutusta ei juurikaan tarvittu, mutta sellainen molemmille otettiin ihan siitä syystä jos jotain sattuisi. Neloselle otetaan Pohjolasta myös.

Tänään just tein Pohjolaan terveysselvityksen. Kiva kun on se eka vuosi ilmainen! Tähän liittyen, minusta on jännä ettei meille ainakaan neuvolassa sanottu mitään siitä, että jos ei osallistu seulontoihin se voi vaikuttaa vakuutuksen saamiseen. Onko teille muille sanottu? Me nimittäin ei meinattu osallistua aluksi niskapoimu-ultraan (tai siis ottaa verikokeita).

Me oltiin edellisen vauvan kanssa myöhässä liikkeellä niin ei keretty saada syntymättömän vakuutusta eli otettiin vasta syntymän jälkeen. Silloin en löytänyt yhtään yhtiötä, jolta olisi enää saanut. Nyt uudelle koitetaan olla ajoissa.

Voi toki. Samalla laillahan voi niistä maksuista sitten saada takaisin kun yksityiselläkin puolella. Toki menee hetki ennenkuin saa omavastuun kerättyä julkisen puolen hinnoilla (ainakin OPlla 100e/vakuutuskausi). Yksityisellä kun käy lastenlääkärillä niin jo yksi käynti ylittää tuon 100e.

Miten olette tehneet raskausaikana matkavakuutusten kanssa? Olen menossa toukokuun lopulla ihan vaan Tallinnaan ja minun matkavakuutukseni ei kata raskauteen liittyviä ongelmia. Oletteko ottaneet jonkun raskausajan vauvavakuutuksen? Juttelin jo asiasta op:n virkailijan kanssa, mutta meni ihan pää sekaisin :)

Me otettiin tuo opn vakuutus. Jotenkin tuo opetti, kun esikoinen oli sen 2vk teholla, joka ei ilmaista aikaa ollut. Sekä se, kun tyttö sairastelikin sitten kovasti ensimmäisen vuoden, niin ois vakuutuksesta ollut varmana isosti hyötyä..

Takaisin