Vakuutus vauvalle

Kylosaurus

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Onko kukaan ottamassa vauvalle vakuutusta ennen syntymää vai otatteko vakuutuksen vasta syntymän jälkeen?

Itse olen ajatellut ottaa ennen syntymää. LähiTapiolasta kyselin jo tarjousta, se oli jotain 400-450€/vuosi, Ifin sivuilta sain vauvavakuutuksen hinnaksi alle 200€. o_O Täytyy kai pyytää Ifistäkin ihan tarjous ja vertailla, mitä kumpikin kattaa. Hinta ero on aika huima, jos edut on samat!
 
Meillä minun äiti on Pohjolassa töissä ja laittoi heti eilen rakenneultran jälkeen paperit eteenpäin.
Jos rakenneultrasta saa puhtaat paperit, niin välittömästi vaan vakuutusta hakemaan! Jos synnytyksessä sattuu jotain niin myöhemmin otettu vakuutus rajaa kaikki ne vammat, oireet tms pois.
Meillä esikoisesta otettiin se myös rakenneultran jälkeen heti!
Vertailua kannattaa tehdä :)
 
Olisi kiva kuulla mielipiteitä, kokemuksia eri vakuutusyhtiöiden vakuutuksista ja niiden sisällöistä. Mä olen ihan pihalla omistakin vakuutusasioistani, mutta vauvalle toki haluaisi vaan parasta ja järkevintä! Kyllä itsekin olen ajatellut, että vakuutuksen voisi ottaa jo ennen syntymää..
 
Me otettiin esikoiselle vakuutus jo ennen syntymää IF:ltä. Ei kilpailutettu missään koska kaikki meidän vakuutukset on Ifillä ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä niiden toimintaan.

Vakuutus on ollu ihan ehdoton ja aijon ottaa sen myös vauvalle heti kun tullaan reissusta kotiin. Esikoisella tuli "kaupan päälle" äidille vakuutus vuodeksi kuoleman tai tapaturman varalle! Ollaan muutamia kertoja käytetty esikoinen lääkärissä ja AINA yksityisellä. Meidän paikka on ollut Töölön Mehiläinen Helsingissä. Siellä on joka asiaan oma erikoistunut lastenlääkäri ja muutenkin hyvä palvelu! Kaikki lääkärikäynnit on If maksanut samantie. Ite on pitänyt maksaa lääkärissä käydessä, mutta kun laittaa ilmoituksen Ifille niin max.2h päästä on tullut s.postiin tieto,että asia käsitelty ja rahat laitettu maksuun!! Parin pv päästä rahat on ollu tilillä!! Korvauksen saa myös kaikista lääkkeistä joita lääkäri on määrännyt! Lääkärikäynnille on jäänyt hintaa jopa vähemmän kuin terveyskeskusmaksu ja palvelu on "pikkasen" eri luokkaa... Niin ajan on saanut yleensä samalle päivälle tai viim.seuraavalle aamulle!

Meidän käyntien syyt on ollu korvatulehdus, vatsavaivat, nivustyrä ja kuume eikä mistään ole Ifiltä tullut mitään yskimistä vaan kaikki on maksettu heti! Suosittelen! Maksu taitaa muistaakseni olla jotain 200-250€/vuosi. En muista tarkkaan kun mies hoitaa vakuutusjutut :)
 
Tuli vielä mieleen ystävän tapaus jotka olivat päättäneet ottaa vakuutuksen vasta lapsen syntymän jälkeen kun on halvempi. Vauva syntyi hiukan etuajassa ja painoi 50g vähemmän mitä yleisissä vakuutusehdoissa katsotaan vauvan ala painorajaksi, että vakuutus myönnetään. ( vakuutusyhtiöt katsovat, että on suuri riski joutua isoihin korvauksiin jos vauva painaa syntyessä riittävän vähän). He saivat hirveän taistelun jälkeen yhden vakuutusyhtiön suostumaan antamaan vauvalle minkäänlaista vakuutusta syntymän jälkeen koska hän kuului siis ns.riskiryhmään... Ilman tätä taistelua olisi lapsi tälläkin hetkellä ilman minkäänlaista vakuutusta!

Jos vaan siis talous millään antaa periksi niin suosittelen kyllä ottamaan vakuutuksen ennen syntymää! Ikinä ei tiedä mitä tulee tapahtumaan synnytyksessä tai sen jälkeen... Siinähän on myös hyvä lahjaidea jo esim.isovanhemmat tms.haluavat vauvalle jotain ostaa jo etukäteen :love017
 
Mulla on tossa Pohjolan tarjous, jonka hinta oli keskittämis yms alennusten jälkeen n. 450€, pari lisäturvaa jätin pois, ja pari lisää taidan kans pyytää poistamaan, eli hinnan pitäisi vielä muuttua. Sieltä voi siis ottaa joko ihan perus tapaturma- ja sairauskuluvakuutuksen, tai sen ja erilaisia lisäturvia, mitä edellinen ei korvaa (tuki- ja liikuntaelinterapiaa, toimintaterapiaa, kotiapukuluja, hammasturvaa jne). Mm. kodin muutostyökulujen korvaus on mun tapauksessa suht turha, kun on kerrostalo kyseessä (ei tarvetta porrashissille, kynnysten poistolle tms.), ja jos lapselle tai kenelle tahansa vammautuneelle jotain kotona asumista tukevia muutostöitä tarvitaan, niin niistä kunta maksaa aina osan. Samoin joku psykoterapiakulujen korvaus ja kotisairaanhoitokulujen korvaus tuntuu ainakin omasta mielestä turhalta - jos ei lapsen pää kestä mun kanssa asumista niin voi voi :grin.
 
Minä aikoinaan perehdyin tarkkaan kilpailutin kaikki vakuutukset. Vaikka meillä tilit ja lainat OP:ssä ja huikeat :p bonukset saadaan, Pohjola oli silti kallis, eikä pystynyt lähellekään samaan kuin LähiTapiola (silloin Tapiola). Pohjolassa on just tuo, että pitää kaiken maailman lisävakuutuksia ottaa, ku perusvakuutukset eivät yllätysyllätys korvaakaan mitä vain. Veli vaihto samalla kertaa Ifistä Tapiolaan ja minä Fenniasta, mies Pohjolasta, vanhemmatki jostain muusta (oisko ollu If) Tapiolaan. Eli meillä kaikilla ainaki silloin Tapiola oli se ratkaisu (kaikki kilpailuttivat omansa erikseen).

Saa olla tosi tarkkana noissa vakuutusasioissa. IF ei esim. tarjoa lapsivakuutusta syntymättömille lapsille, vaan turvan vakavan synnynnäisen sairauden tai vamman varalta (vammat/sairaudet lueteltu) ja perinteinen lapsivakuutus myönnetään ku lapsi 2 kk, jolloin mahdollisesti todetut sairaudet suljetaan vakuutuksen ulkopuolelle.

Omavastuuosuuksissa on myös eroja. Ei paljoa hyövää käyttää yksityisellä korvatulehduskierteessä, jos joka käynnistä 100 euron omavastuu tai aina eri sairaudesta omavastuu erikseen. LähiTapiolassa ainaki meillä menee niin, että yks omavastuu (100 e) per vuosi, oli sairaus ku sairaus eli saa heti hakea korvauksen ja kun omavastuu kerran maksettu niin seuraavat kerrat korvataan täysimääräisenä. Viimeksi tosin kerättiin kaikki lippuset ja lappuset (käynnit + lääkkeet) ja haettiin (vuoden sisällä eka käynnistä) korvaus vasta uuden vuoden puolella ja siten lähes kaksi vuotta meni samalla omavastuulla. :wink

Onhan niissä vakuutuksissa eroa (omavastuut, korvaussummat ja ehdot/se mitä milloinki korvataan), eikä niitä voi suoraan verrata, sillä korvaussummatki erit + kannattaa olla tarkkana, mitä korvataan. Esim. jostain kuulin, ettei Pohjola korvaisi rasvoja, jos syntyvä vauva atoopikko. Tapiolassa ennen oli lapsivakuutus sidottu kotivakuutukseen eli silloin pitäs olla kotivakuutuskin siellä. En ole varma, miten tällä hetkellä. Muutenkin taitaa vakuutuksen hinta riippua siitä, mitä muita vakuutuksia on eli kyllähän se niin menee, että kannattaa melkein ottaa siitä yhtiöstä, jossa muutkin vakuutukset on. Voihan ne toki silti kilpailuttaa ja selvittää ehdot tarkkaan.

Just laitoin paperit taas LähiTapiolaan ja se mikä loistavaa, ei tartte mitään ultratodistuksia yms. tartte eli rasti ruutuun vaan. Periaatteessa ois kannattanu hakea heti nt-ultran jälkeen, jos rakenneultrassa ois nimittäin paljastunu jotain niin sittenhän sitä varausta ei ois saanu. Terveystiedot saavat tarvittaessa pyytää niinku aina muutenki. Jos on jotain äidin perusterveydessä, on ollut aiemmin raskausmyrkytyksiä, diabetestä yms. niin sitten pitää täyttää äidin terveysselvitys ja kopio neuvolakortista ja voi olla, ettei vakuutusta saa ennen lapsen syntymää. Täydennettiin lapsivakuutusta tapaturmaisen pysyvän haitan ja tapaturmaisen kuoleman varalle.

Joka tapauksessa kannattaa ottaa etukäteen, jos vaan vakuutuksen saa. Niinku ylhäällä todettiin synnytyksen jälkeen rajataan esim. vammat, sydänviat yms. pois.
 
Muokattu viimeksi:
Sit pitää vielä todeta, että esikoiselle ainakin tähän mennessä periaatteessa aika turha koko lapsivakuutus. Julkinenki terveydenhuolto pelaa ihan ok, mutta sen kerran kun oon julkisella laiskuuttani käyny, olisin ajanut samassa ajassa sinne yksityiselle sen 100 km ja takasin, eikä minua olisi odotutettu moneen otteeseen ja pahimmassa tapauksessa passitettu kotiin vain todetakseni, että joutuu menemään seuraavana päivänä takaisin. Jos siis asuisin isossa kaupungissa, en olisi edes harkinnut julkiselle puolelle menoa vakuutuksen omaavana.

Kuitenkin esim. korvakipuisen lapsen kanssa on melko mukava mennä yksityiselle jonottamatta. Asianmukaisilla välineillä korvan katsominen on ollut nopeaa ja mennyt ilman huutoa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, kuinka sairasteleva lapsi sieltä syntyykään.
 
Eilen juuri laitoin Pohjolaan hakemuksen, katsotaan saadaanko vakuutusta. Esikoiselle emme jostain syystä vakuutusta ennen syntymää ottaneet ja sitten syntymän jälkeen emme sitä saaneet, kun syntyi niin pienipainoisena. Olisivat katsoneet tilannetta 2-vuotiaana uudelleen. No neiti ei 2-vuotiaana onneksi ollut käynyt lääkärissä kuin kerran korvatulehduksen takia, joten emme sitten nähneet vakuutusta enää tarpeellisena (ei sairasta paljon ja korvatulehdukset olisi suljettu joka tapauksessa vakuutuksen ulkopuolelle). Toiselle emme vakuutusta saaneet esikoisen ennenaikaisen syntymän takia. Ja Katsotaan miten nyt käy kun toinen kuitenkin syntyi ihan normaaliaikaan. Minun korkea painoindeksi saattaapi myös evätä vakuutuksen.

Tosin ei tuolla toisellakaan tytöllä vakuutus olisi itseään takaisin maksanut, kun on ollut myös tosi terve. Kerran pari vuodessa on joutunut lääkärissä käymään ja vaikka ollaan yksityisellä aina käyty, ei maksut ole vielä olleet sitä mitä vakuutus maksaisi.
 
DT pakko korjata sen verran et If:llä on myös syntymättömän lapsen vakuutus jos lapsi kuolee 2kk ennen laskettua aikaa kohtuun. Ja jos ottaa vakuutuksen jo odotusaikana niin vakuutus siirtyy suoraan lapsivakuudeksi, eikä silloin pois suljeta mitään sairauksia eikä silloin tule sitä 2kk odotusta. Jos ottaa erillisen lapsivakuutuksen niin sen saa vasta 2kk lapsen syntymän jälkeen ja silloin pois suljetaan niitä sairauksia.

Ifillä on omavastuu muistaakseni 150€/vuosi. Ainakin pk seudulla se tulee melkeinpä yhdellä lääkäri kerralla täyteen jos määrätään jotain lääkkeitäkin...

On nuo vakuutukset aikamonen viidakko ja tarkkana saa olla, että osaa ottaa juuri sellaisen joka sopii omalle perheelle!
 
Ifillä omavastuu just toi 150€ + 10% kuluista, just tänään selailin eri yhtiöiden tarjontaa ja laitoin tarjouspyynnöt Ifille, Pohjolaan ja LähiTapiolaan. Aikeissa siis ottaa vakuutus jo nyt raskausaikana ja mahdollisimman pian, kunhan saan kilpailutettua ja tutustuttua tarkemmin kunkin yhtiön ehtoihin.

Meillä on vakuutukset aika hajallaan monessa paikassa, kaikissa noissa mainitsemassani on jotakin mutta eniten Pohjolassa, ja OP:stä myös laina. Keskitämisalet siis saattaa vetää sinne mutta katsotaan. Mun henk.kohta sairaskuluvakuutus on lapsena otettu Ifistä eikä sitä kannata vaihtaa pois. Eläinvakuutukset oli selkeesti edullisimmat LähiTapiolassa joten ne siellä.
 
Mä olen niin onnellinen siitä, että mun äitini tosiaan on töissä vakuutusyhtiössä. Meidän ei ole kertaakaan tarvinnut miettiä mitä ja mistä. Kaikki hoituu kun muistaa vaan maksaa laskut :D
Ja saatiin tosiaan likalle tuo vakuutus silloin lahjaksi, oletan että tämäkin tulee, mutta valmistaudun myös laskun saapumiseen meidän osoitteeseen :wink
 
Me otettiin Pohjolasta.
Tulipa vaan mieleen, että oisko niilleki pitäny laittaa se raskaustodistus meneen..? Mä laitoin sen nimittäin vaan suoraan kelaan enkä aatellu sen enempää..
 
Mun ymmärryksen mukaan äitiyskortin kopio ja rakenneultrasta saadut "puhtaat" paperit riittää Pohjolaan. Kaikille firmoille ei kait sit vissiin tarvinnu edes näitä.
 
Mulla on nyt tarjoukset IFistä ja Tapiolasta. Nyt pitäis vaan kerätä energiat niiden vertailuun.
Vakuutusasiat on kyllä tosi kinkkisiä.
 
Tipunen
Ok. Mies sen otti ja täytti ja sano vaan että oli ottanut sen sieltä. Okkei :DD
 
Me otettiin vakuutus nyt Tapiolasta. Oli tarkoitus käydä sekä Ifissä, et Tapiolassa, mut Ifin konttori oli lopettanu, ni ei sitte.
Tapiolassa tosi hyvä palvelu, kaikki asiat selitettiin tosi selkeesti. Piti täyttää terveysselostus, omasta terveydestä, eli äitiyskortista ei edes otettu kopiota, koska terveysselostukseen ei tullu mitään kyllä-vastauksia lueteltujen vaivojen kohtiin.
Samalla pyysin itelle sairausvakuutuksen.

Nyt on taas hommat hoidossa. Aina keventää oloa, ku saa näitä pakollisia virastoasioita pois päiväjärjestyksestä. :)
 
Takaisin
Top