Vakuutukset

M3tti

Jostain jotain jo tietävä
Vakuutukset alkaa olla kohta ajankohtaisia (tai siis kuukauden-parin päästä) ja oon kovasti miettiny tätä asiaa. Me yritetään hakea vakuutusta, mutta mua vähän jännittää saadaanko koska mun bmi on tällä hetkellä 34. Muita vakuutuksia meillä on Pohjolalla ja Ifillä, joten näistä varmaan ensin kysytään.

Meinaatteko ottaa vakuutuksen tai onko jostain yhtiöstä hyviä kokemuksia?
 
Mä en oo kokenu tarpeelliseksi vakuutuksia, asun Helsingissä niin palvelut on lähellä. Ja yllättävän helposti ollaan päästy hoitoihin jos on ollu tarve.
Tai on mulla lapsille nuorison tapaturmavakuutus (fennia), maksaa 20-40€ vuodessa ja sitä ollaan sit hyödynnetty ku on jalka murtunu ja sormi vääntyny yms, eikä o tarvinnu mitäön itse maksaa..
 
Meillä on isommilla lapsilla ollut terveysvakuutukset vauvasta asti ja tälle uudellekin tulokkaalle olis tarkoitus semmoinen hankkia. En oo vielä tehnyt yhtään vertailua tai katsonut, missä raskauden vaiheessa niitä pystyisi hakemaan..
 
On tarkoitus ottaa jos myönnetään. Mulla taustalla kaikenlaista niin esim ifiltä ei myönnetty ykkösen kohdalla. Mutta semmosesta pikku yhtiöstä kuin Pohjantähti myönnettiin kun siellä oli aika suppea terveysselvitys. Sieltä pohjantähdestä myönnetään jo ekan ultran jälkeen jos kaikki on hyvin. Ei siis vasta rakenneultran jälkeen kuten isommissa yhtiöissä. Toki tuossa Pohjantähden vakuutuksessa on se, että heillä on omavastuu per sairaus, kun esim ifillä ois omavastuu per vuosi. Pikkulasten flunssissa tuo vuosittainen omavastuu saattas tulla halvemmaksi. Mutta toki tuo Pohjantähden vakuutuskin tuo turvaa ja etenkin jos lapsella todettas joku koko loppuelämän hoitoa vaativa sairaus niin saisi sillä yhdellä omavastuulla hoidot loppuiäksi. Mutta toki vakuutusyhtiöihin ei oo luottamusta. Oon kuullu että jos jollain perheellä on ollu paljon käyttöä terveysvakuutukselle niin se on saatettu vakuutusyhtiön puolelta yksipuolisesti vain irtisanoa jossai vaiheessa.
 
Tiedän jo etten tuu saamaan ainakaan syntymättömän lapsen vakuutusta BMI:n takia. Mutta ilmeisesti minun painolla ei olisi vaikutusta enää synnytyksen jälkeen, eihän? 😅 Äitini on lastenlääkäri, joten olen laittanut kaikki pelimerkit siihen koriin mitä tulee flunssiin, allergioihin yms. Toki mietityttää pitäisikö ottaa lapselle vakuutus jos tulis jotain isompaa. Onpas nyt stressaavaa tämäkin 🫠
 
En aio hankkia. Esikoinenkin on ollut melko terve enkä usko että nytkään tulee isompia ongelmia. Ollaan päästy julkisella hoitoon helposti korvatulehdusten kanssa. Pari kertaa ollaan käyty esikoisen atooppisen ihon takia yksityisellä omakustanteisesti, mutta sekin on ollut halvempi vaihtoehto kuin maksaa vakuutuksia.
 
Mä otin esikoiselle heti nt ultran jälkeen Ifistä kun sieltä sen sai. Nyt vaihdoin just vakuutukset Pohjolaan koska if vaan kallistui koko ajan. Mutta varmaan tällekin otetaan ifiltä jos saadaan. Nyt vasta kuulin että bmi voi estää saannin 😲 Onko toi bmi34 rajana jossain vakuutusyhtiössä? Pitää nimittäin ottaa ennen kuin se ylittyy 😅
 
...ja lisäyksenä, en luota nykyiseen julkiseen terveydenhuoltoon enää piirun vertaa, joten vaikka meidänkin vakuutus ollut täysin käyttämätön, en sitä suostuisi poistamaan.
 
Meillä kaikilla on vakuutukset ja otettu jo raskausaikana esikoiselle. Kaksosille ei raskausaikana saatu, toivottavasti nyt saadaan. Mä pidän varsinkin nykyään vakuutusta tosi tärkeenä, mutta meillä vakuutus ei ole sen takia, että pääsee nyt yksityiselle vaan käytetään paljon julkista puolta. Meillä vakuutus on vakavempien sairauksien yms varalle. Myöskin julkisella tulee kalliiksi jos joutuu esim. Pitkäkäksi aikaa osastolle, koska se ei ole lapsille ilmaista…
 
Mä otin esikoiselle heti nt ultran jälkeen Ifistä kun sieltä sen sai. Nyt vaihdoin just vakuutukset Pohjolaan koska if vaan kallistui koko ajan. Mutta varmaan tällekin otetaan ifiltä jos saadaan. Nyt vasta kuulin että bmi voi estää saannin 😲 Onko toi bmi34 rajana jossain vakuutusyhtiössä? Pitää nimittäin ottaa ennen kuin se ylittyy 😅
En yhtään tiiä mikä se bmi raja on ja se vähän jännittää. Meinaan kuitenki yrittää.

Töissä nään tosi paljon ihmisiä jotka hyödyntää vakuutusta ja jotenki sitä kautta on tullu sellanen ajatus, että se on hyvä olla jos sattuu jotain. Tosin varmaan tämä terveydenhuoltoalan ammatti aiheuttaa jotain vinoumaa mun näkemykseen 😂
 
Ei ole ollut lapsivakuutusta kenelläkään meidän lapsista, tapaturmavakuutukset on. Iltatähteä odottaessa mietin kyllä, kun hyvinvointialueet oli vasta tulossa, että mitenköhän julkisten palveluiden käy, mutta ei otettu siltikään ja toistaiseksi ei ole tarvinnut katua.

Mun lapset on olleet perusterveitä (vanhin 19 v.) ja vain kerran olen yhtä vienyt yksityiselle ihotautilääkärille ja sen käynnin maksoin ilomielin omasta pussista. Isommilla oli vauva- ja pikkulapsiaikana allergioita, mutta ne selvitettiin ja hoidettiin dieeteillä itse. Ei ole tarvittu esim. rasvoja, kun ihottumat on saatu kuriin ruokavaliolla.

Kaksi lapsista on kerran ollut osastohoidossa, ekalla oli salmonella, toisella korona, molempien tautien hoito on ilmaista tartuntatautilain nojalla, joten niistäkään ei tullut laskua. On ollut siis hyvää tuuria myös, mutta näiden lähes kahdenkymmenen vuoden ja neljän lapsen aikana on vakuutusmaksuissa säästetty varmasti toistakymmentätuhatta euroa, kun ei ole lapsivakuutuksia maksettu.
 
Muakin kiinnostaisi tällainen vakuutus. Pitääpi selvittää kun eka ultra on ohi. Pelottaa tää nykyisen julkisen terveydenhuollon tila ja tulevaisuus kuitenkin sen verran. Mutta toki pitää punnita tarkkaan mikä vakuutukseen kuuluu ja mikä ei. Bmi-rajat on sanonko mistä. Kritisoin niitä vahvasti, kun niissä ei oteta kononaistilannetta huomioon. Jos on bmi yläraja niin onkohan myös alaraja (kuten meillä lapsettomuushoidoissa tuli ikävästi vastaan).
 
...ja lisäyksenä, en luota nykyiseen julkiseen terveydenhuoltoon enää piirun vertaa, joten vaikka meidänkin vakuutus ollut täysin käyttämätön, en sitä suostuisi poistamaan.

Tää on syy miksi kallistun vakuutuksen ottoon. Oon kaikille lapsille saanut syntymättömän lapsen vakuutuksen, viimeisimmässä piti antaa lisäselvityksiä raskausdiabeteksen takia mutta sain sen lopulta.
Esikoisen vakuutusta ei poisteta koska on paljon diagnooseja (vaikkakin hoito lähes ilmaista) , keskimmäisen vakuutus lopetettiin kun oli täyttänyt 1 vuotta (eikä olla tarvittu lääkärikäyntejä kuin muutama 7 vuoden aikana) , nuorimmaisella 1,5v on yhä mutta se on vain siksi että olen ainoa huoltaja niin turvaan sillä mahdolliset yksityisen puolen laskut 😅 nyt tulee varmaan kans haettua vakuutusta ainakin ensimmäiselle vuodelle .

Kutkuttaa tämä hyvinvointivaltion terveydenhuollon laadun aleneminen sen verta että oon jopa miettinyt että tarviiko tässä alkaa kattelemaan itelleenkin jonkunlaista terveysvakuutusta. Tuntuu että jos et oo pää kainalossa, niin et kyllä mitään apuja julkiselta saa. "Pärjäile" , ne sanoo ja lähettää kotiin 😅🤣
 
Takaisin
Top