Me otettiin kans vakuutus samalla ajatuksella, että luovutaan siitä sitten 2-3v ikäisenä jos näyttää että lapsi on ihan perusterve. Tytöllä on nyt tosiaan ollut noita korvatulehduksia, joskaan ei yhtään putkituksen jälkeen, iho on atooppinen ja korvatulehduskierteen aikaan epäiltiin myös infektioastmaa. Mutta tämä talvi on mennyt hyvin. On kyllä ollut flunssia ja entero, mutta ne on olleet ihan sellaisia perustauteja mihin ei ole tarvittu muuta kuin lepoa (tyttö aloitti päiväkodissa elokuussa). Joten katsellaan varmaan vielä vuosi tai pari ja sitten luultavasti luovutaan vakuutuksesta hänen osaltaan. Vakuutusyhtiön vaihtaminen ei sit näillä taustatiedoilla enää tulisi kysymykseen esikoisen kanssa, koska uuteen vakuutukseen tulisi taatusti ehto, joka rajaisi vaikka mitkä taudit korvausten ulkopuolelle näiden aiempien perusteella.
Myös sen takia olen tykännyt vakuutuksesta, että etenkin esikoisen kanssa sitä oli kovin epävarma, ja tuntui mukavalta ajatukselta, että pääsen vauvan kanssa lastenlääkärille milloin vain tosi lyhyellä varoitusajalla, eikä tarvitse sitten itse huolehtia, että onkohan tämä ihan tavallista flunssaa vai jotain pahempaa. Ja samoin myös erikoislääkärille pääsee suoraan, esim ihottumaa tai allergiaepäilyä voi käydä näyttämässä erikoislääkärille, eikä ensin jollekin terveyskeskuksen yleislääkärille. Ja lääkärikäynti korvataan tietenkin myös vaikka diagnoosi olisi että tavallinen flunssa, menkää kotiin ja levätkää.
Op:lla on oma sairaala ja sieltä käynnit hoituu ilman että tarvii maksaa itse ollenkaan. Muutoin täytyy maksaa itse, ja sitten haetaan korvaukset esim verkkopalvelun kautta. Muuten tuo ei ole itseä haitannut, mutta toki se putkitus olisi ollut kiva saada suoraveloituksena, kun maksoi kuitenkin reilusti yli tonnin. Me ollaan käyty lähinnä pikkujätissä, joten ollaan sit haettu ne korvaukset jälkikäteen. Ne voi hakea vaikka samana päivänä, ja yleensä maksu on tullut noin viikon sisällä tilille. Kerran siellä oli joku ruuhka, ja maksu kesti yli kaksi kuukautta, mutta silloin maksoivat sitten myös korvaussummalle korkoa kuukauden ylittävältä ajalta.
Vakuutus korvaa tosiaan ihan kaikki lääkärikäynnit ja lääkärin määräämät hoidot ja lääkkeet. Jotkut vakuutukset korvaa vissiin myös lääkärin määräämät perusvoiteet, mutta op ei korvaa niitä, koska niitä ei luetella lääkkeeksi. Eli esim ihottumaan jos määrätään kortisonia ja perusvoidetta, niin kortisonista saa korvauksen mutta ei siitä perusvoiteesta, vaikka olisi reseptillä. Myöskään hoidot jotka ei ole lääkärin määräämiä ei ole korvattavia. Eli kun kävin esikoisen kanssa vauva-aikana osteopaatilla, niin sitä ei korvattu, mutta jos lääkäri olisi tehnyt lähetteen osteopaatille, niin sitten olisin saanut korvauksen siitäkin.
Niin ja tosiaan vakuutuksen saa kuka vaan, ei tarvitse olla op:n asiakas entuudestaan, eikä tarvitse ottaa sieltä kotivakuutusta tai muita vakuutuksia. Sieltä saa myös saman kampanjan puitteissa alle 1v lapsen vanhemmat ilmaisen henkivakuutuksen vuodeksi.