Vaivoja ja kolotuksia...

Mä siis oon kokki ammatiltani ja teen myös niitä hommia. Kaikki muuten menee ihan hyvin, mut mä en vaan yksin kertasesti jaksa seistä. Jalkaja särkee aivan kauheesti joka ilta. Aamusin melkeen itkua väännän ku pitää nousta ja lähteä taas töihin.
Mun päivääkin on välillä lyhennetty kuuteen tuntiin. Sen just ja just pystyy seisoo. Sit ku tuun kotiin ni ei voi muuta ku istua/maata sohvalla ja kerätä voimia seuravan päivän koitoksia varten. Tuki sukat autto hetken, mut ei nekään enään auta.
Ei auta ku koittaa jaksaa jatkaa....

Blaah. Kehtaankohan edes listata kaikkia vaivojani tänne...?

Perinteisten ummetus- ja närästys- ja suonikohjujuttujen lisäksi on muutakin harmia. Selkä- ja niska/hartiaseutu on niin jumissa, että vasen käsikin on kipeytynyt ja puutunut. Sen vuoksi käyn omakustanteisesti (superkalliissa) fysioterapiassa. Sitten mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei ole ihan tasapainossa raskauden vuoksi. Lääkitystä on jouduttu muuttamaan. Olinhan minä rytmihäiriöiden vuoksi ihan sairaalassakin sydänmonitorissa.... Ja tosiaan se raskausdiabeteskin todettiin.

Että hehheh...:) :) Onneksi mieli on hyvä ja järki tallella!!!

Niin että kolotuksia..
Selkä vaivasi tuossa vielä pari viikkoa sitten kun olin vielä töissä. Nyt työttömänä kotona ollessa ei selkä ole enää vaivaillut.
Jalat turpoavat aikalailla jos seisoskelee kauan paikallaan. Onneksi sentään niistä pääsee kun nostaa jalat ylös. Pitkillä automatkoilla käytän tukisukkia ja suosittelen niitä kaikille!
Närästys ei ole onneksi vielä pahemmin vaivannut, mikä on yllättävää. Ummetusta esiintyy silloin jos syön vaaleaa leipää.
Supistelut häiritsee välillä todella paljon. Sohvalta noustessa, sängystä noustessa, tavaroita nostellessa, tiskikonetta tyhjentäessä, välillä vessassa tai sen jälkeen pöntöltä noustessa ja pidempiä matkoja kävellessä varsinkin alamäkeen!
Rinnat ovat edelleen ajoittain todella aristavat ja haittaavat mahallaan ja kyljellään nukkumista.

Närästystä on mullakin alkanut olla päivittäin, varsinkin iltaisin ja nukkumaan mennessä.
Ja sitten kysymys teille jotka syötte rautatabletteja; minkä merkkisiä ja meneekö niistä maha sekaisn tai jotain?
Mun pitäis nyt aloittaa, neuvolassa suositeltiin obsidania tai Retaferia ja noista Obsidan olisi kai vatsaystävällisempi?

^Obsidan on vatsaystävällisempi ja omasta kokemuksesta suosittelen sitä.
Itse ostin ensin nestemäisen valmisteen, jonka piti maistua hedelmiltä, mutta mun mielestä se maistui ihan oksennukselta enkä voinut ottaa sitä kuin kaksi kertaa. Sen jälkeen aloin ottaa kaapista löytyvää Retaferia mutta mun maha meni vaan pahempaan jamaan. Maha oli ennestäänkin jo sekaisin. Nyt olen ottanut neljänä päivänä Obsidania ja maha ei ole mennyt huonompaan suuntaan. Mulla muuten vaan on ripuli ollut vaivana jo useamman viikon..

Mulle neukkutäti sanoi, että jos vatsa menee pahasti sekaisin niin raudan voisi ottaa vain jokatoinen päivä, mutta täytyy nyt kattoa, haen tänään varmaan sen obsidanin.

Mulle ei sovi mahalle mitkään rautavalmisteet pillerin muodossa, turha edes yrittää. Obsidan on se vähän hellempi mahalle, sitä suosittelevat apteekissakin aina, mut ei käy mulle. Eli joudun syömään raudan nestemäisenä. Floradix ja Iron vital on molemmat ihan yhtä pahan makuisia. Väittävät purkin kylessä että maistuu hedelmäiselle, mut höpö höpö. Sen kamalan jälkimaun saa pois syömällä persiljaa päälle, tai ottamalla purkkaa. Muista syödä vihreitä, kuten pinaattia ja yrttejä ja tammenlehväsalaattia ja sen sellasta punaisen lihan lisäksi. Liha tietysti kypsänä vaikka punaisesta puhutaanki. Niin mulle neuvottiin. Tärkeää on myös c-vitamiini, eli marjoja tai tuoremehua päälle.

Täällä alkaa ja raskaus tuntua kehossa..Mulle on iskenyt aivan järjetön väsymys,riippumatta miten hyvin tai huonosti nukkunut-aina tunne et voisi nukahtaa pystyyn !
Unetkin keventyneet kyllä,lisäksi vessassa saa rampata yöllä.Kai sekin vaikuttanee tähän krooniseen väsyyn.Luulin jo että hemoglobiini olisi laskenut,mutta olikin erittäin hyvä-parempi kuin ennen raskautta(130).
Närästys...nyt tiedän mitä sekin on :D Pitkin päivää,joka kumarruksella vähintään nousee hapot suuhun.
Selkä...Tiedän että se on olemassa,ristiselkä muistuttaa itsestään 24/7. Välillä kipu iskee oikeaan jalkaan,joka yllättää joka kerta vekkulasti menemällä hetkeksi pois alta kokonaan.

Töissä oleminen alkaa todella käydä _töistä_,kirjaimellisesti emoticon .Seisomatyö,nostelua 8 tuntia melko raskaitakin nostoja(25kg mm).Lähes joka kumarruksesta nousee puklut suuhun,selkä iskee tulta ja väsymys tekee olon ärtyisäksi.Varsinainen päivänsäde olotila siis kaikkinensa....Alan ymmärtää miksi raskautta kutsutaan tällä nimellä-kepeäksikään ei tätä olotilaa voi kutsua xD

Toisaalta,vaivoja voisi olla enemmänkin.Tää pieni ruikutus näppiksen kautta helpotti jo kummasti oloa,sai vähän purkaa tuntoja näin .

Suonikohjuja.. Argh.. niitä on tullu ja niistä ei sitte päästäkään eroon enää. emoticon

Pienet alut tuli jo viime kesänä ku olin jalka paketissa kauheimmat helteet, mut nyt ne on pahentuneet... Vasen polvitaive ei ole kivaa katsottavaa..

Luulin olevani onnellisessa asemassa kun ei oikein mitään vaivoja hirveemmin ollut tähän mennessä. Nyt sitten alkoi hirveet närästykset iltaisin. Ja enpä tiedä mistä johtuu kun oon lähes koko ajan hengästynyt vaikka vaan istuisin paikoillani. Pelkkä tuolilta nouseminenkin aiheuttaa hirveetä puuskutusta. Mulla oli ennen raskautta ihan ok kunto, ei kai siitäkään pitäisi olla kyse. Ja kuitenkin edelleenkin kävelen joka päivä, tosin se ei enää ole kovin mukavaa kun meinaa happi loppua. emoticon
Ja sitten toinen, mikä varmaan voi johtua kuumuudesta, on se, että tosi usein jalat ja kädet puutuu tai menee niin sanotusti maitohapoille. emoticon
Mä en yhtään tiedä kuuluuko tälläset normaalisti raskauteen kun edellisessä raskaudessani ei ollut mitään tälläistä. Seuraava neuvolakin on vasta melkein 3viikon päästä.....

PÄÄNSÄRKY!!! :( siis sitä on melkein joka päivä, välillä lievänä ja toisinaan kuten tänään ihan kamala eikä helpota ees buranalla+ panadolilla. Ja sitä on vähintään 3-4 päivänä viikosta emoticon
Ja lisäksi tällä viikolla on parina aamuna tullut kesken aamupalan yhtäkkiä kamala kuvotus ja yökkäily kohtaus, ihan kuin silloin alussa...

nennaq, uskallatko käyttää buranaa? Mulle on lääkäri sanonut, ettei missään nimessa saa ottaa buranaa. Jos ei panadoli auta, niin pitää vaan kärsiä. Syötkö huonosti, vai mistä päänsärky johtuu? Itse olen säästynyt migreeniltä raskausaikana. Siihen kun ei panadolit auta. Normaalia päänsärkyä ollut muutaman kerran ja ihan yhdellä panadolilla selvinnyt.

Nennaq: Kurjaa, että olet kärsinyt päänsärystä. Buranaa voi käyttää turvallisesti raskauden 1:n ja 2:n  kolmanneksen aikana. Ja onhan niitä muitakin kipulääkkeitä, jotka sopii raskaana oleville.. Kannattaa keskustella asiasta lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa.

Alussa käytin pelkkää panadolia, mutta neuvolan lääkäri sekä naistenklinikalla sanottiin että buranaa voi ottaa vk26 asti. Ja että pitäisi ottaa heti alkuun maksimi annos; 2x panadol + 2x burana400mg. Mutta mä otan aina ensin yhden panadolin ja välillä se riittää ja jos ei riitä niin sitten yhden buranan.
Mutta kohta tulee 26vk täyteen, en tiedä miten sitten selviän jos migreeni iskee...
Eilen lopulta olo helpotti klo 15.30 ja päästiin rannalle uimaan. Lääkäri olisi jo määrännyt ihan migreenilääkkeet mutta niitä en halua raskausaikana käyttää.
Mulla on enää kaksi viikkoa kesälomaa jäljellä, vähän pelottaa töihin paluu n. 8viikoksi vielä.
Tänään onneksi hyvä olo, ei päänsärkyä :)

nennaq, oletko koskaan kokeillut kylmähoitoa migreeniin? Itse olen myös monia vuosia kärsinyt migreeneistä ja nyt raskausaikana niitä ollut paljon ja tosi voimakkaita. :/ Mulle taas on sanottu niin neuvolasta, kuin synnytyslääkärikin, että buranaa ei saa käyttää ollenkaan..... Höh. Olen syönyt panadolia (max. 1g/kerta-annos) ja eihän se tosiaan kauheasti auta. Nyt raskauden aikana kylmähoito on auttanut tosi hyvin, jopa paremmin kuin ennen!! :) Olen aikaisemminkin siis käyttänyt kylmähoitoa, mutta varsinkin nyt raskauden aikana, kun ei haluaisi tuota panadoliakaan koko ajan vetää, niin lisännyt tuota kylmähoidon määrää. Eli migreeni kun iskee, niin pimeään huoneeseen kylmäkääre otsalle (silmille/ päälaelle, missä kipu nyt sattuu olemaan pahin) ja niskaan tiukasti kiinni. Ja ah, jo helpottaa. :) Mulla itelläni on pakkasessa aina noita geelipakkauksia monta jäätymässä varalta, että on sitten mistä ottaa kun tarvii. Ja jos ei halua noita kylmägeelijuttuja pakkaseen ostaa, niin vaikka kastelee pienen pyyhkeen kylmällä vedellä ja hetkeksi pakkaseen jäätymään.

Toivottavasti pääkipusi helpottaa! :)

Niin ja panadoliahan tosiaan myydään sekä 500mg että 1g tabletteina, joten kannattaa katsoa tarkkaan mitä ottaa. Parasetamoli muuttuu elimistössä osittain myrkyksi (jota maksa polttaa) ja muistaakseni jo 2g kerta-annos voi aiheuttaa myrkytyksen... Ja 3g/päivässä on ehdoton yläraja, näin minulle ainakin kerrottiin. Itse olen ostanut noita 1g tabletteja, joten aina otan vain sen yhden ja vähintään 4 tuntia pitää olla tablettien ottamisen välissä...

Mulla on noita 500mg panadoleja, joskus se 1kin auttaa mutta, niinkuin eilen ei auttanut ennenkuin otin sen buranankin. Mutta tosiaan 1g kolmasti päivässä voi ottaa, ja buranaa vk 13- 26 asti 800mg kolmasti päivässä. Eilen pidin viileää pyyhettä otsalla ja ehkä se hiukan helpotti mutta ei vie sitä särkyä kokonaan pois. Ja näillä helteillä on vaikea löytää viileää saati pimeää huonetta... muuten mä kyllä tykkään helteestä paitsi jos sattuu päätä särkemään.

Onko teillä ollut liitoskipuja? Mulla on ollut tänään aivan järkyttäviä, ainakin arvelisin liitoskivuiksi. Koko häpyluun alue ja ympäristö tosi arat, istumasta nousu, kävely, kaikki sattuu :(
Olin tänään monta tuntia shoppailemassa ja tuli käveltyä paljon ja vähän kotiin tultua alkoi kivut.

Mulla on ollu satunnaisesti vähän, jotain vihlasuja tullu joskus mutta isommin ei oo vielä ollu liitoskipuja. Viime viikolla oli sellasta kuukautiskivun tyylistä jomotusta pari päivää, tulkitsin ne liitoskivuiksi/lantion löystymiseksi.
Häntäluu mulla herkimmin ärtyy, mutta ei sekään ihan mahottoman pahaksi onneksi...

Nennaq, yhtenä vinkkinä lisäisin avuksi päänsärkyihin vielä akupunktion. Hoito voidaan tehdä myös raskaana olevalle, hyvä tietysti mainita aikaa varatessa. Itselläni oli melko voimakkaita särkyjä kevättalvella joihin sain apua akupunktiosta. Tämäkin tietysti aina yksilöllistä mutta kannattaa miettiä vaihtoehtona.
Mulla on ollut myös kipuja häpyluun alueella jotka olen tulkinnut liitoskivuiksi, neuvolassa asiasta mainitessani lääkäri ei niihin kommentoinut mitään..., joten tulkitsin sen että kuuluvat asiaan.
Mutta suonikohjut! Sellaista on nimittäin mulla tullut oikeaan jalkaan ja täytyy sanoa että kyllä harmittaa!!! Onko mitään vinkkejä millä niitä sais estettyä kehittymästä pahemmaksi? Ja onkohan mitään toivoa että ne ikäänkuin lähtisivät edes osittain pois synnytyksen jälkeen?

Takaisin