Vaihtoehtovaippailua

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin perustaa oman ketjun niille jotka on kiinnostuneet kestovaiippailusta tai jopa vaipattomuudesta eli vessahätäviestinnästä. Itse sain ystävältä pussillisen kertiksiä jotka varmaan käytetään alkuun mutta itse haluan ehdottomasti kokeilla myös kestovaippoja, maantuvia "ekokertiksiä" ja ajattelin antaa mahdollisuuden jopa tuolle vessahätäviestinnälle :) itselläni taustalla on ihan silkka kauhistus siitä jätemäärästä minkä kertikset synnyttää, mutta toisaalta en halua lähteä kokeilemaan vaihtoehtoja tiukan ryppyotsaisesti vaan lopputulos voi olla puhtaasti sekoitus kesto ja kertisvaippoja :) tuo vessahätäviestintä kiinnostaa myös aikalailla kun vaipathan on aikalailla länsimäinen ylellisyys eli yli puoli maailmaa pärjää ilman vaippoja ja kieltämättä ajatusmaailma taustalla on mielenkiintoinen (lapsen opettaminen pissaamaan vaippaan ja sitten myöhemmin opettaminåen että sinne ei saisikaan pissata). Onko kesäkuisissa muita joita kiinnostaa kokeilla muita vaippavaihtoehtoja kuin kertiksiä? Ja onko niitä joita kiinnostaa tuo vessahätäviestintä?

Ilmoittaudun! Oon ajatellut kestoilla ainakin kotioloissa. Reissuun ja kyläilyihin varmaan on helpompi ottaa kertiksiä. Ollaan hankittu paketillinen Nature Baby ekokertiksiä. Niitä ei saa kuitenkaan laittaa bioroskiin ja kerrostaloasujana meillä ei ole omaa pihakompostia. Mutta mua asiassa eniten koskettaa se, ettei vauvan peppua vasten olisi mitään "luonnotonta". Ihan älyttömän hintaisia noi ekokertikset kyllä on, joten toivottavasti kestoilu tuntuu omalta hommalta.

Aikanaan mun äiti joutui käyttämään harsovaippoja, kun mun iho ei kestänyt kertakäyttöisiä ja nyt se ihmettelee, miksi me lähdetään moiseen vapaaehtoisesti :) No, ollaan puhuttu asiasta ja meille on luvattu ihan niin monet villahousut, kun tarvis vaatii (onneksi, sillä itse en ole kovin hyvä kutomaan).

Meillä lähdetään alkuun äitiyspakkauksesta tulleiden vaippojen lisäksi yhdellä yhdenkoon kuorivaipalla, villapöksyillä, kasalla harsoliinoja ja bambusilla lisäimuilla. Hankitaan lisää sitten kun vähän paremmin tajutaan, mitä tarvitaan :) Millä NtiKesäheinä oot ajatellut lähteä liikenteeseen?

Käytiin miehen kanssa viime lauantaina kestovaippakoulutuksessa ja sieltä tuli tosi paljon hyvää infoa. Netistä löytää kaikenlaista, mutta kyllä kasvokkain jutteleminen oli tehokkainta.

Ilmeisesti siis bambu ja hamppu ovat kaikkein imukykyisimpiä materiaaleja ja seuraavana tulee valkaisematon puuvilla. Äitiyspakkauksessa mukana tulleilla valkaistuilla harsoilla ei vaippakäytössä tule hyvää lopputulosta, sillä valkaiseminen katkaisee kuituja ja näin heikentää imutehoa dramaattisesti. Saatiin myös hyviä harsojen ja imujen taitteluohjeita.

Toi vessahätäviestintä kiinnostaa kans ja ilmeisesti se ei ole niin vaikeaa kuin voisi kuvitella - sen näkee sitten. Ei ilmeisesti toimi ihan vielä vastasyntyneen kanssa.

Kiva, jos muitakin vaihtoehtovaippailijoita löytyy, niin voidaan sitten saada toisiltamme neuvoja näihinkin "ongelmiin".

Missä olit kestovaippakoulutuksessa? Se kuulostaa nimittäin tosi hyödylliseltä :) itse ajattelin mahdollisesti vuokrata kestovaippayhdistykseltä sellaisen kokeilupaketin jossa on useita eri malleja. Villahousut kiinnostavat eniten. Samoin itse ajattelin että oma käyttöni olisi sekoitus ekokertiksiä ja kestovaippoja niin ei pyykkirumba menisi ihan mahdottomaksi :) itsekin olen kuullut että tuo vessahätäviestintä ei olisi niin vaikeaa kuin aluksi voisi kuvitella :) kiva jos saatais tänne koottua porukka niin voitais vaihtaa vinkkejä :)

Koulutus järjestettiin Villiankka-nimisessä lastentarvikeliikkeessä. Järjestävät myös kantoliinakoulutuksia. Liike sijaitsee Espoossa ja nettisivut löytyvät villiankka.fi. Muistaakseni sanoivat, ettei nyt kesällä ole enää koulutuksia, mut kannattaahan sitä kysellä. Jos kyselijöitä on tarpeeksi, niin saattavat järjestää.

On noita koulutuksia varmaan muuallakin, mutta mulle ei ole sattunut silmiin. Ehkä joku muu tietää.

Mä olen ajatellut myös testailla kestoilua. Alkuun varmaan opetellaan kertiksillä vaipanvaihdon perusteet (ostettu Muumeja, eikös ne ole ihan ok kotimaisia?) ja sitten kun otteet tulee itsellä varmemmaksi, siirrytään ainakin osittain kestoihin. Testiin oon ostanut äp:n kestojen lisäksi pienimpiä FuzzyBunzin taskuja, ImseVimsen kuoria ja harsoja, jonkun merkittömän taskun, ja yhden kokovaippaiän one size vaipan (taskumalli, periaatteessa AIO?). Noiden lisäksi käytetään varmaan varsinkin alkuun myös kertiksiä ainakin yöllä ja reissuilla, sekä mahdollisesti silloin kun mies vaihtaa vaippaa, jos se ei jaksa pelata kestojen kanssa. :D

Mulla kestojen testaamisessa ei ole mitään suurta ideologiaa takana. Lähinnä rahan säästö sekä kestovaippojen ihanat kuosit. :D :D Me ei siis aiota ottaa tästä mitään paineita, mutta haluan kuitenkin yrittää. Lisäksi tahtoisin kokeilla tuota vessahätäviestintää. Pari kaveriani tekee sitä omien vauvojensa kanssa suht onnistuneesti, mutta ei 100% vaan rennosti, kuten mekin aiotaan tehdä kestojen suhteen. Tämä kokeilu saatetaan kuitenkin jättää syksyyn, ja opetellaan ensin muu vaipparalli. Toinen noista ystävistäni aloitti vessatukset heidän vauvansa ollessa n. 5kk ja kuulemma melkein heti heidän pikkuinen hoksasi mistä on kyse. Ei siis haittaa, vaikkei aivan heti sitä aloittaisikaan (vaikka toki vanhemmalle lapselle opettaminen on aina vähän hankalampaa).

Kiva saada tänne tällainen ketju ajatuksia ja kokemuksia jakamaan! :)

Loistava ketju, ilmoittaudun myös mukaan! :)

Samalla tavalla rennosti ajattelin minäkin aloitella tuota kestoilua. Olen hankkinut pienehkön määrän harsoja, kuoria, taskuvaippoja ja lisäimuja, joita meinasin kokeilla ja sitten hankkia lisää sitä mikä tuntuu toimivan. Minuakin ahdistaa se kertiksistä syntyvä jätemäärä ja vaikka pääätyisin vain osakestoiluun, niin onhan se aina muutaman kertisvaipan pois kaatopaikalta. Vaippojen vaihto ei ole mitenkään tuttua puuhaa, mutta yritän positiivisesti ajatella, että jos totuttelen alusta alkaen vain kestoiluun, niin en sitten niitä kertakäyttöisiä edes kaipaa. :) Mutta jos tuntuu, ettei kestoilu jostain syystä suju suju, niin en meinannut siitä myöskään mitään paineita ottaa.

Tuo vessahätäviestintä kiinnostaa myöskin, vaikken siitä paljoa vielä tiedäkään. Olin Tiin kanssa tuossa samassa Villiankan koulutuksessa ja koulutuksen vetäjä  sai kyllä aiheesta kiinnostamaan (vaikkei se koulutuksen varsinaisena aiheena ollutkaan). Hän sai vessahätäviestinnän tosiaan kuulostamaan yllättävän yksinkertaiselta - periaatteessa kysehän on vain siitä, että oppii kuuntelemaan ja lukemaan vauvan lähettämiä viestejä.

Mutta siis hienoa, että on tällainen ketju! Mukava vaihtaa kokemuksia muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa! :)

Miekin ilmottaudun mukaan :)

Tarkoitus on kokeilla vauvelin (masuasukki vielä) kestovaippailua. Sain kahdelta kaveriltani lainaan heidän lastensa kestovaipat (sisävaippoja, kuoria, all-in-oneja ja imuja). Itse olen ommellut jokusen harson lisää ja neulonut muutamat villahousut.

Itseäni kauhistuttaa se valtava jätemäärä, mikä kertakäyttövaipoista tulee. Jotenkin tuo kertakäyttökulttuuri on saatu lyötyä niin läpi asiassa kuin asiassa. En nyt halua fanaattisesti olla kestovaippailun kannalla (käytänhän kuukautiskupinkin rinnalla jonkun pikkuhousunsuojan ja välillä sijasta siteenkin), mutta tosiaan yksikin säästynyt kertis on poissa sieltä kaatopaikalta. Jossain vaiheessa alkuraskautta lainasin kirjastosta Tiina Törnströmin kirjoittaman kirjan "Vaippailmiö", ja innostuin sitten tilaamaan sen omaksikin. Siellä on mukavasti kerrottu kestovaipoista ihan ilmiönä, niitten vaikutuksista, hoidosta, rakenteesta sekä annettu ohjeita sisävaippoihin, kuoriin, imuihin sekä villiksiin. Niin ekohörhö en kuitenkaan ole, etten nauttisi kirjan lukemisesta ;)

Vessahätäviestinnästäkin olen kiinnostunut, mutta asiaa pitää vielä opiskella. Olenhan oppinut lukemaan koiramme ja kissamme "vessahätäviestintää", miksei siis vauvaa voisi tulkita samalla tavalla?

Vähän aiheen vierestä, mutta itselle ompelin Myllymuksujen nettisivuilta tilaamani ompelupaketin ohjeilla ja kankailla jokusen kestositeen, niitä ajattelin kokeilla kun olen lukenut kestositeistä niin paljon kehuja. Kuukautiskuppiahan ei voi ymmärtääkseni käyttää jälkivuotoon, ja miua ahistaa ajatus niistä muovisista kertakäyttösiteistä kesäkuumalla (kun nyt olen käyttänyt kuppia jo useamman vuoden, eikä viimeiseen yli 9 kk:n ole tarvinnut käyttää mitään). Muutamat kestoliivinsuojatkin surautin odottelemaan käyttöä.

Vähän OT: En tiennytkään ettei kuukuppia saisi käyttää jälkivuotoon. Miksiköhän ei?? Onpas harmi jos näin tosiaan on...

Äni: Piti ihan alkaa miettiä, mistä olen moista keksinyt, ja ainakin kuukuppikunta.net -sivustolla sanottiin näin:

"Kuppia ei suositella käytettäväksi jälkivuotoon, sillä heti synnytyksen jälkeen tulehdusriski on suurempi. Tämä suositus koskee kaikkia sisäisiä kuukautissuojia, siis myös tamponeja ja kuukautissieniä. Tosin synnytyksen jälkeen useimmilla on varmasti paikat sen verran hellinä ja mahdollisesti tikattuinakin, ettei ajatus sisäisestä suojasta muutenkaan houkuttele.

Myöskään keskenmenosta tai abortista aiheutuvaan vuotoon tai mahdollisiin raskaudenaikaisiin vuotoihin kuppia ei kannata käyttää, vaikka paikat sen kestäisivätkin, sillä tulehdusriski on silloinkin suurempi.

Jälkivuotoon kannattaa käyttää kestositeitä, koska ne eivät hiosta kertakäyttösiteiden tapaan. Kestositeistä voi lukea lisää Muut kestosuojat -alasivulta."

Täällä myös yksi kesto/kertisvaippailija. Me ollaan jo päästykkin testailemaan ja ihan mukavasti on kestoilu meillä sujunut. Me on käytetty enimmäkseen harsoja ja välillä on otettu mukaan äp:sen kuori, kun ei olla ehditty hommaamaan vielä noita kuoria yms. kestovaippaosia ja harsoilla pääsee ihan pitkällekkin. Oltiin ihan alusta sovittu, että kokeillaan kestoilua, mutta pidetään varalla kertistavaraakin ja hyvä niin, koska ekoina päivinä kerkesi harsot hupenemaan eikä kerennyt pesemään.

Ja on paljonkin kiinnostusta tuohon vaipattomuuteenkin, on yritetty muutenkin hieman tarkkailla pojan eleitä, että turhilta itkuilta vältyttäisiin. Luulen, että ainakin meidän kohdalla on ihan hyväkin aloitella hieman myöhemmin se kokeilu, kun nyt tulee tavaraa kesken ruokailunkin.

Just pesin äidin tekemät villavaippahousut. Lanoliini jäi kivasti käsiin kiinni. Piti oikein netistä katsella ohjeita, kun niissä purkeissa ei ollut minkään sortin apuja. Ilmeisesti siis täysin käsittelemätön villa (ei ees väriaineita) on helpoin pestä ja "rasvata". Se pitää vaan huuhtaista pesuaineessa ja sen jälkeen käyttää lanoliinissa. Kun taas käsitellyt villalangat vaativat liottamista. Katsotaan miltä ne nyt sitten kuivina näyttää... ainakin niistä lähti tosi paljon likaa.

Housut näytti tosi isoilta, vaikka oli tehnyt vastasyntyneelle tarkoitetun ohjeen mukaan. Tosin kutojassakin saattaa olla jotain vikaa... mun villatakeissakin on aina ollut 20cm liian pitkät hihat :) Kuulemma toiset on jo tulossa ja ne on vähän ohuemmasta langasta tehdyt ja ainakin tässä vaiheessa vaikuttaa pienemmiltä. Aluksi äiti oli ihan koko villavaippahousu-ajatusta vastaan, mutta nyt sitä saa toppuutella, ettei kauhean monia tekisi ennen kun ollaan päästy kokeilemaan.

Saatiin vaippahousujen lisäksi äidiltä kaikki mun vauvakäytössä olleet harsoliinat ja yksi lisäimukin. Mulla oli jouduttu herkän ihon takia käyttämään harsoja. Harmi, ettei äidillä ollut enempää niitä lisäimuja tallella (oli kuulemma niin hyviä siivousrättejä, että ovat kuluneet puhki jo kauan sitten). Vanhat harsot on varmaan tosi imukykyisiä, kun niitä on pesty jo valmiiksi tosi monta kertaa. Saatiin myös mun vanha hoitoalustan päällinen. Se on kyllä aika vaaleanpunavoittoinen, mutta ei poikavauva varmaan siitä välitä (isästä en sitten tiedä).

Takaisin