Vaatisitko kokoarviota jos sf-mitta olisi 39 cm rv 37?

RonjaM

Satasella mukana keskusteluissa
Mua on ensisynnyttäjänä alkanut jännittämään synnytys (paljon) ja vauvan koko. Kun sf-mitta on yläkäyrillä ja lääkärikin puhui isosta mahasta (vaikka ei se musta tunnu niin isolta tai näytä kun vertaa Tein mahan kuvia) ja mittasikin 3x uudestaan, mutta ei mitään puhunut kokoarviosta (sanoi että vois se melkein olla 40 cm).

Kertokaahan mielipiteenne jos Tein sf-mitta on tai olisi ollut rv 37 sellaiset 39 cm, vaatisitteko päästä kokoarvioon tms.?

Kiitos jo etukäteen!

RonjaM & "NaPPula" rv 37+4
 
Meillä tehtiin juurikin noilla viikoilla äitipolilla synnytystapa-arvio (tehdään kaikille ensisynnyttäjille) ja samalla saatiin kokoarvio (kyse oli samalla kasvukontrollista, kun vauva hieman pienempi ollut koko ajan). Ihan mielenkiinnosta, kuinkas teillä on edetty? Kyllähän tuo sf-mitta on huikea ja vaikkei se kaikkea kerro, olisi varmasti hyvä jo mielenrauhankin kannalta vauvan koko selvittää..

tini 38+6
 
Mulla on esikoisesta ollut tuollainen ja syntyi rv41 3kg480g eli normipoika. Sen takia en luota koko-arvioihin enkä sf-mittaan millään lailla. Pojastani annettiin koko arvioksi rv 39 3,9kg ja kumminkin oli puoli kiloa pienempi vaikka syntyi kaksi viikkoa sen jälkeen.
 
On kyl iso. Mulla oli viimeks (39+1) mitta 34,5cm ja oli siis vielä kasvanu viikon takasesta sillon 0,5cm. Et voin vaan kuvitella, ko itellä tekee tiukkaa kääntyä sängyssä kyljeltä toiselle, et mitä sulla se on! :(

Voisko olla, et lapsivettä olis jotenki poikkeavan paljon? Mulla sitä vissiin on aika vähän (mutta siis kuitenki ihan riittävästi) ollut kokoajan.

Huomenna olis sitte LA ja neuvola.
 
Mitä neukkutäti sanoo, miltä vauva tuntuu? Kai ne vähän käsikopelollakin osaa sanoa onko iso vai pieni, jos nyt ei ole ihan viime vuonna valmistunut. Ja mitä se lääkäri sanoi? Kai hänellä joku mielipide oli sfmitan merkityksestä. Kokoarvio on kai vähän kakspiippuinen juttu, kuten Ballo sanoi, että vikaan voi mennä eikä sf-mitta kerro välttämättä vaavin koosta. Mutta olishan se oman mielenrauhan kannalta hyvä katsoa.

 
Tini: Raskaus on enennyt hyvin ja vointikin on ollut hyvä että siitä en voi valittaa. Ja vaikka lukema onkin hieman suuri niin voisi se vatsa olla suurempikin ei se mua sinänsä haittaa. Mietin vain sitä synnytystä just jos se onkin isomman puoleinen ja ei mahdukkaan tulemaan?

Ballo: No tuo kuulostaisi kanssa ihan hyvältä ja lohduttavalta. Toivonkin että meillä jää se siihen alle 4 kg.

Hönö: No juu kääntyminen sängyssä on vähän vaivanloista ja kun mein sänky on viel yli pehmee et nukun melkein sellases kuopas. Ja nousu et hivuttautuu reunalle ja sit käsin nostaa itsensä ylös. =) Normaalista lapsivesimäärästä on puhuttu ja kun itsekin tunnustelee niin aika kiinteä pakkaus tuo maha on et en osaa sanoa.

Sofi: neuvolatätini ei vielä tiedä tästä kasvupyrähdyksestä ja kun silloin reilu pari viikkoa sitten kokeili niin ei oo sanonut mitään koosta vain tarjonnasta. Ei se lääkäri spekuloinut asiaa mitenkään ja itsekin menin vähän hiljaseks ku se sitä siinä mittaili ja sen ilme näytti vähän yllättyneeltä.
Ainakin mielenrauhani takia taidan pyytää ens viikol että sitä kokeiltaisiin neuvolassa ja kerrottaisiin vähän ajatuksia ja luulisi että heillä olisi jotku standarditoimet että jos tuntuu isolta että pääsisi kokoarvioon tai jotain. Kun on ensimmäinen tulossa ja ei tiedä kokemuksesta ja olen todella huono pyytämään/vaatimaan mitään. Ehkä tässä on vielä sekin kun olen hieman välillä pettynyt neuvolan tarjontaan en tiedä mitä sitten odotin mutta tuntuu vaan aika ankealta toiminnalta. Minusta ensimmäisen odottajalle voisi olla vain vähän yksilöivämpää hoitoa kuin kokeneemmalle, eikä liukuhihnatoimintaa mitä nyt saanut.

RonjaM & "NaPPula" rv 37+4
 
Mulla oli samassa kohtaa tuo mitta 31cm, että onhan siinä aika hurjan kuuloinen ero. Tosin mulla se taas menee aika siellä alakäyrällä...Mut jos se itteä huolettaa, niin kyllähän siitä kannattaa sanoa. Oliko sulla vauva laskeutunut jo? Sekin jonkin verran kuitenkin vaikuttaa, ja siksi varmaan mulla niin pieni kun vauva on jo tosi alhaalla. kyllähän se itteäkin vähän pelottais lähteä synnyttämään, jos ei olisi mitään arviota vauvan koosta. Se onkin sitten täysin eri juttu, kuinka luotettavia ne arviot on..
 
Sintura: No se on muuten se ainut minkä lääkäri sanoi että vauva ei ole vielä laskeutunut ja näin uskoo ettei lukema tuosta enää nouse vaan kun laskeutuu niin hieman pienenee. Toiseksi voi olla sekin kun oon aika pätkä 163 cm ja keskivartalokin pieni et ei mahdu kasvamaan kun tuohon etusuuntaan emoticon

RonjaM & "NaPPula" rv 37+4
 
Mikä tuossa SF-mitassa on ongelma?
Eihän se kerro vauvan painoa!

SF-mitta on tietysti isompi niillä, kenellä kohtukin on edempänä.. Sit toisaalta taas, sulla varmaan on myös tullut lisäkiloja raskauden aikana, jos normaalistikin vartalotyyppisi on "omenavartalo?" sellainen et vatsaan kertyy kiloja niinniin...

Mulla on aivan järjettömän iso maha, ja osittain se johtuu siitä että lapsivettä on runsaasti.
SF-mitta ollut koko ajan yläkäyrillä reippaasti.
 
Kristar: No sehän se tässä onkin kun on ensimmäinen tulossa ja ei tiedä näistä mikä on sitten normaalia ja mikä ei. Mutta jotenkin se vain tuntui hurjan isolta ja siksi halusinkin kuulla mielipiteitänne mutta minua itseä se alkoi hieman pelottaa. Juu ei se vauvan kokoa aina kerrokaan mutta se voi olla yksi niistä kolmesta syystä. Tosta kohdusta en tiedä onko eteenpäin, ei olla mainittu. No juu ei pyykkilautavatsa ollut mutta ihan normaali vatsa kyllä (ainahan sitä on pitänyt olla parii kiloo pudottamas) ja ei nyt pahasti kiloja tullut (9kg) mutta kaikki vatsassa. =)

RonjaM & "NaPPula" rv 37+4
 
Takaisin
Top